Tips, goedkoop paarden houden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suvan

Re: Tips, goedkoop paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:45

oh nog een bespaartip: bij de lidl verkopen ze goedkope erwtensoep, vult de maag goed en je paard vind het vast heerlijk.

Sorry maar als je een paard te duur vind, neem dan een hamster, die kan zelfs in je oude fietsband wonen. Haha!
Laatst bijgewerkt door suvan op 21-04-08 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:45

Lielle schreef:
Marjo_Wystan schreef:
Wordt er wel rekening mee gehouden dat in Nederland groente en fruit snel is afgekeurd?

dat kun je best aan je paard geven (brood is trouwens niet gezond) maar kan niet als vervanging voor voer dienen.

even offtopic:
Hier ben ik het niet mee, dat brood ongezond is. Wij voeren al jaren alleen maar brood aan de pony's en ze zien er super uit. Nog nooit verstoppingen gehad oid. Alleen als er pony's in arbeid zijn krijgen ze nog wat extra pulp en granen maar het hoofdvoer is brood. (En onder brood versta ik alle soorten brood, van volkoren tot stokbrood)

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:48

he bah, wat reageren jullie flauw allemaal zeg!

Uit de vraag van de TS kunnen best nuttige tips komen! Tuurlijk moet je niet 'bezuinigen' op je paard, maar je kunt wel slim inkopen doen zodat je het geld wat je daar bespaard weer ergens anders voor kunt gebruiken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:52

Pony's horen soberder gevoerd te worden dan paarden, hebben ook een ander metabolisme. Brood is niet goed, het zuurdesem wat er in zit is niet goed voor de darmbacterien. Pony's die goed weidehooi krijgen en eventueel ook nog op het gras kunnen het wel wel mee doen.

Mijn paard krijgt geen brood meer, op stal voeren ze ook brood elke dag wel een half brood bij elkaar. Ik heb het stop gezet en sindsdien heeft hij tenminste mooie vaste balletjes in zijn mest, voorheen altijd papperig en stonk het zurig. Veel paarden hebben er licht koliek van, maar dat zie je niet altijd. Sommige paarden krijgen er zware koliek van. Als het te vers is, is het nog gevaarlijk ook, dan kunnen ze er in stikken. Brood schimmelt snel en regelmatig brood met een klein beetje schimmel voeren is ook heel slecht.

Wat heeft je paard aan appels-peren en wortels, buiten dat dat het lekker is, veel vocht bevat? Geen voedingswaarde. Welke groente denk je te kunnen geven dat wel voedingswaarde bevat?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:53

Thumber schreef:

Uit de vraag van de TS kunnen best nuttige tips komen! Tuurlijk moet je niet 'bezuinigen' op je paard, maar je kunt wel slim inkopen doen zodat je het geld wat je daar bespaard weer ergens anders voor kunt gebruiken...

dat zou kunnen, maar de tips van TS vind ik lang niet allemaal nuttig en soms op het gevaarlijke af.

Citaat:
Hier ben ik het niet mee, dat brood ongezond is. Wij voeren al jaren alleen maar brood aan de pony's en ze zien er super uit. Nog nooit verstoppingen gehad oid. Alleen als er pony's in arbeid zijn krijgen ze nog wat extra pulp en granen maar het hoofdvoer is brood. (En onder brood versta ik alle soorten brood, van volkoren tot stokbrood)

mijn tandarts denkt daar heel anders over

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:55

Tips zijn er al veel gegeven, commentaar ook..... genoeg.

Mijn tip..... geen hulpteugels gebruiken, dan kost het je ook geen fietsband Knipoog

Alle gekheid op een stokje. Zoals er al aangegeven wordt, bezuinig op secundaire dingen zoals dekjes, borstels etc.

Primaire behoeften moeten van goede kwaliteit zijn en dat is dan hooi en de vloerbedekking (lees een paard moet lekker kunnen liggen)

Water uit de sloot is vaak net zo lekker (of nog lekkerder) dan kraanwater. Dus als je met wateremmers werkt, kun je dit ook uit de sloot halen.

Voor onbeperkt hooi, je zult merken dat ze daardoor minder behoefte zullen hebben aan krachtvoer (let wel op mineralen en vitamines, want die hebben ze wel nodig).

Beter een duurder "merk" zadel 2e hands aanschaffen en laten aanpassen, dan een goedkoper nieuw zadel. Je zult merken dat zo'n zadel veel langer meegaat (en er zijn mensen die na een half jaar een zadel van de hand doen voor de helft van de prijs).

Laat je paard zijn eigen wintervachtje krijgen, dan hoef je ook geen dekens te kopen.

Kan je paard zonder ijzers? Doe ze er dan ook niet onder (wel netjes laten bekappen natuurlijk).

Op dierenarts kosten valt niet te bezuinigen, maar wees wel attent op de prijzen die genoemd worden.
Aangezien de tarieven vrij zijn gegeven, kan er ook met een DA gesproken worden over kosten voor medicatie en alternatieven die net zo goed kunnen werken.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:59

even een offtopic vraag: gaan we Ts zitten afkraken op het feit dat ze aan andere idee-en denkt of krijgen we weer een topic die lijkt op deze : [VSW] Tips and Tricks op en om het paard.
Er zijn veel meer topics met goedkope tips...

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:00

* Collectief inentingen en controle tanden is het goedkoopst.
* Samen wormenkuren inkopen (groot inkopen is veel goedkoper dan 1/2 stuks bij ruiterzaak).
* Hulpmiddelen delen zoals pessoa, bijzetteugels (samen inkopen en op vaste plek bewaren waar iedereen hem kan gebruiken)
* Je paard 24/7 buiten laten staan in de wei.
* Geen dekens gebruiken. Hij heeft al zijn jas aan. Haha!
* Er zijn nog bedrijven die gratis je mest wil ophalen zoals championkwekerij. Knipoog

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:01

Lielle schreef:
Thumber schreef:

dat zou kunnen, maar de tips van TS vind ik lang niet allemaal nuttig en soms op het gevaarlijke af.

Dan kun je nog steeds normale opbouwende kritiek geven i.m.o. (niet persoonlijk op jou gericht, maar op de mensen in dit topic algemeen)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:27

Ik heb met mijn hoefsmid de volgende afspraak

Ik heb speciaal beslag en elk 10-13 weken komt de smid.
De 1e keer krijg pwoonie allemaal "verse" ijzers
De 2e keer krijgt ie alleen achter weer nieuwe ijzers en de voorijzers worden gebrand. en die gaan er voor de 2e keer onder

De 3e keer krijgt ie weer ronddom nieuwe ijzers
De 4e alleen achter nieuwe en voor gebrande

Dit scheelt best in de kosten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:48

tita schreef:
Ik heb met mijn hoefsmid de volgende afspraak

Ik heb speciaal beslag en elk 10-13 weken komt de smid.
De 1e keer krijg pwoonie allemaal "verse" ijzers
De 2e keer krijgt ie alleen achter weer nieuwe ijzers en de voorijzers worden gebrand. en die gaan er voor de 2e keer onder

De 3e keer krijgt ie weer ronddom nieuwe ijzers
De 4e alleen achter nieuwe en voor gebrande

Dit scheelt best in de kosten

wat zijn gebrande ijzers?

en bij mijn pony slijten de voorijzers juist![ en scheef]

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:51

Mijn paard heeft ook speciaal beslag maar na 6 weken moeten de ijzers weer vervangen worden.Ga ook niet zo maar naar een ruiterzaak je komt dan ook niet in de verleiding om iets te kopen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:52

Ik heb een tip:

Als je goedkoop paarden moet houden, doe het dan NIET ?!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:53

Hij doet de ijzers weer in opnieuw in de oven, Zodat ze weer glad zijn en vijlt ze weer goed. de mijne slijt ze niet scheef af en als ik weinig op de weg rijd, is het zonde om zulke dure ijzers niet opnieuw te gebruiken
Laatst bijgewerkt door tita op 21-04-08 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:54

hmzzz goedkoop............... net een operatie van 5000 gehad.......... misschien korten op de anestesie Lachen

suvan

ja ik was ook best wel ff heftig met mn reactie hoor, maar besparen op voer vind ik echt niet kunnen, zelf eet je toch ook goed (mag ik aannemen), en een paard dat werkt heeft gewoon goede voeding nodig.

Maar voor de rest: zonder ijzers geef ik zelf ook de voorkeur aan als dit mogelijk is, en vaak kan je met de hele stal de dierenarts één keer laten komen dat scheelt ook in kosten.

Van die fietsband ja ik heb zoiets van: als hij al oud is en waarschijnlijk versleten, vind ik het niet zo slim om hem dan nog bij je paard te gebruiken, maar ja das mijn mening want ik gebruik nooit hulpteugels.

marleen_usar

Je kan bezuinigen als je al een paard hebt maar als je er 1 wil kopen en je hebt weinig geld dan moet je dat nooit doen.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:59

ik bespaar nergens op,
ik doe alleen geen wekelijkse bezoeken aan de ruitersportzaak,
en als ik ga, maak ik een lijstje van wat nodig is,
en haal niet meer,
scheeld al een hele hoop Tong uitsteken
*scheeld ook weer een extra kast kopen Pling

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:13

Een paard houden is gewoon niet goedkoop...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:15

Goedkoop paarden houden? Misschien naar de slager gaan en er een paar meenemen? Clown

Paarden zijn totaal niet goedkoop, ook niet met de prijsstijgingen van voer e.d!...

Waar sommigen imo op zouden kunnen bezuinigen is dfure Anky setjes en allerlei onnodige voedingssupplementen. Knipoog
Maar verder...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:18

Ik gaf ook nooit supplementen tot je pwoon een keer in de kliniek heeft gestaan.
Krijg je een lijstje mee, met wat je moet bijvoeren nou bezuinigen kun je wel vergeten het is niet duur hoor in mijn situatie maar het is toch wel weer zo'n 25 euro extra per maand

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:21

Thumber schreef:

Flauw Verward ? Ik zie dagelijks wat er gebeurt als mensen een pony kopen en er eigenlijk geen geld voor (over) hebben.
Ja, wel voor de stalling e.d., maar o wee, als de diertjes ziek zijn. Dan wordt de komst van een DA maar uitgesteld en uitgesteld.... Huilen
En wat dacht je van een goede hoefsmid, die echt om de zoveel tijd komt???? Scheve mond
En een nieuw goed passend zadel? Ach welnee, die oude (die allang niet goed meer zit) blijft er gewoon op, beestje moet het er maar mee doen. En het dan maar gek vinden dat het dier zo tegen stribbelt, als je alleen al in de buurt komt met dat oude zadel. Pling
Maak jij dat wel eens mee???? Over BAH gesproken.... Verdrietig

Nee hoor, iemand die denkt dat je wel wat afgekeurd fruit/groenten en brood kan gaan voeren, dat kun je toch niet serieus nemen? Ik ben zelf helemaal niet iemand die tig dekjes en noem maar op heeft (vind ik zelf niet nodig namelijk en mooi is Sam al van zichzelf Haha! , daar valt een dekje helemaal bij in het niet Tong uitsteken ), maar ik bespaar NOOIT op de kwaliteit van zijn eten. Snoepjes, die koop ik nooit trouwens. Dat is allemaal onzin, vind ik, zeker bij die van mij. Dekens zijn niet nodig, die van mij krijgt elk jaar weer een mooie wintervacht. Hooguit een ongevoerde regendeken, die heb ik wel. IJzers? Niet nodig, hij wordt natuurlijk bekapt en heeft supersterke voetjes.
Maar goed voer is een vereiste (en nee, hij krijgt nog geen 1 kg brokken per dag, want dan wordt hij te vet en ik let nogal op suikers). Hij leeft voornamelijk op gras en ruwvoer, maar hij is nou eenmaal in de groei, dus heeft ook wat meer nodig.

Natuurlijk kunnen we op bepaalde zaken geld besparen, maar dan denk ik toch aan hele andere zaken dan TS doet. Ja
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 21-04-08 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:23

mirgino schreef:
jullie boren haar nu wel de grond in ,maar ik ken mensen met rubbermatten ipv stro op de grond
speciale rubbermatten die urine doorlaten
en ze hebben geen stro, wel een plak om van te knabbelen
dus zo raar is dat niet!
google maar eens Knipoog

Ik vind het maar niks, paarden op rubbermatten Bloos, ik ga zelf ook niet graag op een rubberen mat slapen ipv. mijn zachte bed.. zo redeneer ik ook bij mijn paard, er ligt sowieso een halve meter stro in zodat hij zacht kan liggen Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:27

Ik snap ook niet wat er flauw is aan de antwoorden.
Het komt gewoon door de beginpost.
Misschien anders bedoeld?
Maar fietsenbanden als hulpteugel en brood ipv goed voer??
Nee, dat vind ik echt niet kunnen, dan ben ik maar flauw Lachen

De gewone basis dingen daar mag je niet op bezuinigen, nooit.
Dus niet op eten, smid, da en Tuig.
Goede les halen is ook bezuinigen dan heb je geen fietsenband nodig... en wellicht minder vaak de DA

Je kunt bezuinigen op een hele garderobe dekjes.. een gewone borstel ipv een öster borstel.
Snoepjes en suplementen die hij gewoon niet nodig heeft
Dat soort zaken

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:28

ik bezuinig wel op de smid hoor en ik vind niet dat ik daardoor slechter ben Bloos!