teveel hijgen!! Hoe kan dat????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kiki27

Re: teveel hijgen!! Hoe kan dat????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:50

@ Tatjanaa: ik vind dat van die spelfouten een beetje kinderachtig, want je kan het zelf namelijk ook niet! Plafon schrijf je namelijk zo: plafond Knipoog

lotje_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:50

Cornage?

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:05

als je paars echt hoest moet je er gelijk een DA bij halen. het gaat niet vanzelf over!!
hoest je paard omdat er gevoelig is voor stof dan zou ik,
als je paard op stal staat zou ik hem op zaagsel zetten. ook hooi nat maken, of nog beter voordroog/ kuil voeren.
dan weer opletten dat het niet schimmelig is want daar gaat je paard ook weer van hoesten.

als je nu niet je paad help word het hoesten straks chronisch, en dan is er niet veel maar aan te doen. dan zijn de longblaasjes helemaal stuk gehoest!!

als advies wil ik je nog geven de eerste tijd rustig aan te doen met rijden totdat je zeker weet wat het is. dus lekker met je paard gaan stappen en af toe een rustig drafje, maar verder niet.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:55

welk middel geef je nu precies dan??? Kunnen wij meedenken.

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 18:17

Tatjanaa schreef:
Ten eerste. Wand is een deel van een gebouw, net als een vloer en plafond. Want, is het woord dat jij wil typen. Let daar aub wat op.

Ik zou 3 oorzaken geven:
1. Je bent te groot/zwaar
2. Het is een verkoudheid of (beginnende) infectie
3. Gebrek aan conditie

Ik zou sowieso de DA bellen, telefonisch advies kost niks. Verder neem ik aan dat je ouders vooraf wisten dat er DAkosten aan een pony zitten.
Mocht het verergeren moet er toch een DA bij. Pony heeft dan medische hulp nodig.
Ga alsjeblieft niet zelfr met middeletjes aan de gang. Laat een opgeleid iemand naar de pony kijken.

Je zei dat je niet veel rijdt, heeft de pony een gebrekkige conditie? Misschien heb je langer/intensiever gereden dan normaal. Wil je dat gaan doen raad ik aan om rustig op te bouwen.

Ten eerste ik bin niet tedik voor Goldie en ooooook niet tegroot! Pas er nog makkelijk op!
Ten tweede Ik loop elke dag met hem dus het hangt ook niet van de conditie af!

Vandaag moeten een paar meisjes van 6 jaar een paar rondjes op GOldie rijde omdat mij nichtje een paardenfeestje geeft maar dat kan toch wel ?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-08 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Kiki27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:19

jildatjeh schreef:
Vandaag moeten een paar meisjes van 6 jaar een paar rondjes op GOldie rijde omdat mij nichtje een paardenfeestje geeft maar dat kan toch wel ?

Pardon???? Dit slaat echt alles!! Boos! Boos! Boos!

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 09:21

Kiki27 schreef:
jildatjeh schreef:

Pardon???? Dit slaat echt alles!! Boos! Boos! Boos!

Oke,, misschien had ik dat van hijgen en hoesten een beetje overdrijfd wand het is ook weer niet zo erg en ik heb al iemand laten zien en die zij ook dat het niet zo erg was dus!!! Boos!

Kiki27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:27

jildatjeh schreef:
Oke,, misschien had ik dat van hijgen en hoesten een beetje overdrijfd wand het is ook weer niet zo erg en ik heb al iemand laten zien en die zij ook dat het niet zo erg was dus!!! Boos!

Ja, wat is het nou? De ene keer zeg je dat hij weer hoest/kucht en dat er nu echt een DA bij moet komen. Vervolgens ga je zelf aan de slag met medicijnen. En nu zeg je weer dat het allemaal wel meevalt? Bovendien vraag je iedere keer advies aan 'iemand'. Geen DA dus.....Loop je de boel hier een beetje in de maling te nemen ofzo?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-08 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Juiste naam in quote gezet / quote gerepareerd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:30

Ja sorry hoor, maar nu begin ik een beetje geïrriteerd te raken. Wees eens duidelijk. Als je paard echt hoest en kucht, haal er dan een dierenarts bij. Het is nog niet over, dus er is echt iets aan de hand. Ga niet zelf voor doktertje spelen en wees nou eens verstandig. En als je moeder er geen dierenarts bij wil hebben, waarom zijn jullie dan aan een pony begonnen. Ik vind je ondertussen ook egoïstisch worden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:34

jildatjeh schreef:

Nou had ik toch even het idee dat je het beste voor had met je pony, anders zou je geen topic openen. Maar als jij de lol van die meisjes op een paardenfeestje belangrijker vind dan de gezondheid van het dier, begin ik daar ernstig aan te twijfelen.

Welk middel heb je trouwens gekregen? Als je zelf een DA had laten komen, had die in elk geval naar de longen kunnen luisteren en je waarschijnlijk verteld dat de pony een tijdje RUST nodig heeft om uit te zieken.
Verder begrijp ik eigenlijk niet helemaal waarom je hier een topic hebt geopend, als je toch naar niemand wil luisteren.

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 09:54

Sientje schreef:
jildatjeh schreef:

Nou had ik toch even het idee dat je het beste voor had met je pony, anders zou je geen topic openen. Maar als jij de lol van die meisjes op een paardenfeestje belangrijker vind dan de gezondheid van het dier, begin ik daar ernstig aan te twijfelen.

Welk middel heb je trouwens gekregen? Als je zelf een DA had laten komen, had die in elk geval naar de longen kunnen luisteren en je waarschijnlijk verteld dat de pony een tijdje RUST nodig heeft om uit te zieken.
Verder begrijp ik eigenlijk niet helemaal waarom je hier een topic hebt geopend, als je toch naar niemand wil luisteren.

Oke zal ik nou eens duidelijk worden en precies zeggen wat er aan de hand is!!! Goldie heeft nu 2 weken RUST gehad en is nu daarom opgeknapt en ik heb de DA gebelt en die heeft mij een medicijn voorgesteld en die gebruik ik nu en dan moet ik het rijden weer opbouwen en dat bouw ik nu op dat GOldie vandaag 2 rondjes moet rijden!!! Dat is toch juist heel goed!!! IK heb alvaker in dit topic gezegt dat ik geen advies meer hoef dat ik de DA moet halen maar gewoon advies wat ik het beste kan doen met GOldie en jullie blijven daar maar over praten!!!

xxmichellexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:59

Jij denkt alleen maar aan jezelf en niet aan het welzijn van je pony. Dat noemen we egoistisch. Bah Boos!

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 10:12

xxmichellexx schreef:
Jij denkt alleen maar aan jezelf en niet aan het welzijn van je pony. Dat noemen we egoistisch. Bah Boos!

Ik denk helemaal niet alleen aan mijzelf!!! Lips are sealed

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:13

jildatjeh schreef:
Oke zal ik nou eens duidelijk worden en precies zeggen wat er aan de hand is!!! Goldie heeft nu 2 weken RUST gehad en is nu daarom opgeknapt en ik heb de DA gebelt en die heeft mij een medicijn voorgesteld en die gebruik ik nu en dan moet ik het rijden weer opbouwen en dat bouw ik nu op dat GOldie vandaag 2 rondjes moet rijden!!! Dat is toch juist heel goed!!! IK heb alvaker in dit topic gezegt dat ik geen advies meer hoef dat ik de DA moet halen maar gewoon advies wat ik het beste kan doen met GOldie en jullie blijven daar maar over praten!!!

Je spreekt jezelf nogal tegen. Je hebt het over 2 weken rust. Het is nu 12 april, dus je pony zou sinds eind maart op rust moeten staan. Je topic is van 5 april, daarin heb je het over gisteren, 4 april dus. En daarna heb je ook nog op je pony gezeten om te kijken of het hijgen/hoesten over was. Om kort te gaan: twee weken rust heeft je pony in elk geval niet gehad.

Verder stelde je hier vandaag zelf de vraag of je pony ingezet kon worden voor een kinderfeestje, dus begrijp ik niet waarom je zo reageert als mensen die vraag beantwoorden.

Ook heb je nog steeds niet gezegd welk medicijn je pony krijgt. Het is voor tien dagen, dus ik neem aan dat je het nog geeft? Je weet pas echt of je pony is opgeknapt als de symptomen een paar dagen ná het stoppen met de medicijnkuur nogsteeds zijn verdwenen.

Kiki27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:20

Ik wordt hier een beetje boos om! Als je advies vraagt, krijg je dat ook. Als dat vervolgens niet het advies is wat je wilt horen, dan moet je voortaan maar geen topics meer openen.
En je zegt nog steeds niet welk middel je nu geeft. Ik krijg een beetje het idee dat er helemaal geen DA is gebeld, want anders kan je wel gewoon zeggen hoe dat middel heet toch?
Je verhaal rammelt aan alle kanten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:39

TS, ik snap echt niet waar je mee bezig bent, er wordt bijna 6 pagina's advies gegeven. Met als hoofdlijn dat voorkomen beter is als genezen. (wat door jou nalatigheid ivm het luisteren naar advies straks mischien niet meer mogenlijk is) en dat je veel beter voor de zekerheid de dierenarts voor niets kan bellen dan voor een doodziek paard. En ja ik vind het egoïstisch dus. Je hebt zeker geen idee hoeveel leuke dingen je kunt doen náást een pony ipv er kost wat het kost op te moeten zitten? Je zal wel heel veel van je pony houden hoor daar twijfel ik niet aan, maar ik maak me zorgen om de nadruk op rijden in de omgang met jou en je pony.

Hier spreek je je overigens erg tegen: (overigens vaker in het topic)
Citaat:
In de boeken staat dat ik nog wel op hem dan rijden wand zij is 1.07 en dus een zwaargemaakte shet dus die kan wel wat houden en ik weeg 44 en rij niet eens elke dag op haar dus ik denk dat dat het niet is. Knipoog

Want opeens zeg je dit:
Citaat:
Tjah....? Dat zou kunnen maar ik rij bijna wel elke dag op hem dus ik denk niet dat het aan de conditie hangt maar ik kan hem wel wat meer beweging geven! Misschien helpt dat? Dankje dat jij een gewone reactie doet en niet zo'n ene die alleen maar gaat over dat het zielig is voor die pony. Knipoog

Meis, hou toch eens op je in alle mogenlijke bochten te wringen om je te verdedigen tegen advies. Jou pony is ziek, jij vraagt advies, krijgt het maar de werkelijkheid bevalt je duidelijk niet en je gaat je dus maar verdedigen. Dit werkt niet hoor, het gaat enkel ten koste van je pony. Als je zegt dat hij 2 weken rust krijgt, doe het dan ook en ga geen potje zitten liegen omdat je weer advies wil omzeilen.2 weken rust is dus géén rijden, en géén longeren, en géén kinderen die er een rondje op mogen stappen.

Dit is boxrust en liever weidenrust. En het enige wat jíj doet in die 2 weken is hem zijn voer geven en hem verzorgen, voor de rest niets. Je gaat niet testen of hij zich beter voelt door er op te rijden, je laat deze diagnose stellen door een dierenarts (niet je tante) en pas als hij zegt dat het veilig is om op je pony te rijden. (met veilig bedoel ik uit de risico-zone van een eventueel chronische aandoening) Jij weet het (ook al denk je dat) in dit geval niet beter, je hebt van meerdere mensen duidelijk advies gekregen over wat het zou kunnen zijn en op dat advies ga je niet door rijden dan bel je de dierenarts.

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 10:49

Lara_Silver schreef:
TS, ik snap echt niet waar je mee bezig bent, er wordt bijna 6 pagina's advies gegeven. Met als hoofdlijn dat voorkomen beter is als genezen. (wat door jou nalatigheid ivm het luisteren naar advies straks mischien niet meer mogenlijk is) en dat je veel beter voor de zekerheid de dierenarts voor niets kan bellen dan voor een doodziek paard. En ja ik vind het egoïstisch dus. Je hebt zeker geen idee hoeveel leuke dingen je kunt doen náást een pony ipv er kost wat het kost op te moeten zitten? Je zal wel heel veel van je pony houden hoor daar twijfel ik niet aan, maar ik maak me zorgen om de nadruk op rijden in de omgang met jou en je pony.

Hier spreek je je overigens erg tegen: (overigens vaker in het topic)
Citaat:
In de boeken staat dat ik nog wel op hem dan rijden wand zij is 1.07 en dus een zwaargemaakte shet dus die kan wel wat houden en ik weeg 44 en rij niet eens elke dag op haar dus ik denk dat dat het niet is. Knipoog

Want opeens zeg je dit:
Citaat:
Tjah....? Dat zou kunnen maar ik rij bijna wel elke dag op hem dus ik denk niet dat het aan de conditie hangt maar ik kan hem wel wat meer beweging geven! Misschien helpt dat? Dankje dat jij een gewone reactie doet en niet zo'n ene die alleen maar gaat over dat het zielig is voor die pony. Knipoog

Meis, hou toch eens op je in alle mogenlijke bochten te wringen om je te verdedigen tegen advies. Jou pony is ziek, jij vraagt advies, krijgt het maar de werkelijkheid bevalt je duidelijk niet en je gaat je dus maar verdedigen. Dit werkt niet hoor, het gaat enkel ten koste van je pony. Als je zegt dat hij 2 weken rust krijgt, doe het dan ook en ga geen potje zitten liegen omdat je weer advies wil omzeilen.2 weken rust is dus géén rijden, en géén longeren, en géén kinderen die er een rondje op mogen stappen.

Dit is boxrust en liever weidenrust. En het enige wat jíj doet in die 2 weken is hem zijn voer geven en hem verzorgen, voor de rest niets. Je gaat niet testen of hij zich beter voelt door er op te rijden, je laat deze diagnose stellen door een dierenarts (niet je tante) en pas als hij zegt dat het veilig is om op je pony te rijden. (met veilig bedoel ik uit de risico-zone van een eventueel chronische aandoening) Jij weet het (ook al denk je dat) in dit geval niet beter, je hebt van meerdere mensen duidelijk advies gekregen over wat het zou kunnen zijn en op dat advies ga je niet door rijden dan bel je de dierenarts.

Okee,, ik zou dat wel willen doen van 2 weken echt helemaal rust maar dan heb ik een paar vragen! Niet boos reageren op die vragen hoor maar dat wil ik dan gewoon ff weten Bloos
Mijn pony is al wat tedik en dan word hij nog dikker! Dat is toch ook niet goed! En als ik hem 2 weken alleen op stal zet krijgt hij amper beweging! En dat is juist zielig!!!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:07

jildatjeh schreef:
Okee,, ik zou dat wel willen doen van 2 weken echt helemaal rust maar dan heb ik een paar vragen! Niet boos reageren op die vragen hoor maar dat wil ik dan gewoon ff weten Bloos
Mijn pony is al wat tedik en dan word hij nog dikker! Dat is toch ook niet goed! En als ik hem 2 weken alleen op stal zet krijgt hij amper beweging! En dat is juist zielig!!!

Fijn dat je er in elk geval over na wilt denken, ik hoop dat je het ook echt doet. Hoe staat de pony nu? Alleen op stal? Of heb je ook een uitloop of weiland?
Mocht je pony op stal staan, is het sowieso raadzaam vlas of zaagsel op de bodem te leggen ipv stro en al zijn voer nat te geven. Dat is minder stoffig, dus zal je pony minder snel gaan hoesten. Je kunt natuurlijk wel met je pony wandelen aan de hand, als hij zich maar niet in hoeft te spannen.
Als je een uitloop of weiland hebt, geeft je pony zichzelf al beweging. Ik weet niet of je krachtvoer geeft, maar dat zou je dan moeten minderen.

Verder zou ik nog steeds graag willen weten welk medicijn je nu precies geeft. En blijft mijn advies echt staan: laat een DA naar de longen luisteren. Wij hebben pas een hoestend paard op stal gehad, daar kwam de DA bij, en zijn longen klonken niet goed. Dus heeft hij een antibioticakuur gehad, in combinatie met echte rust, deels op het land, deels op stal, waar hij dus nat hooi kreeg. Een paar dagen nadat de kuur op was, is de DA weer komen luisteren en was alles weer in orde.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:55

jildatjeh schreef:

Als je beschikt over meerdere weiden zet hem dan zeker op de magerste en voer hem niet te veel bij. Als je maar één wei hebt (die nu waarschijnlijk vol in het vette lentegras staat) zet je gewoon een stuk af waar hij mag lopen, zodat hij slechts een bepaalde hoeveelheid gras ter beschikking heeft. Zo houdt je de grasconsumptie in toom en kun je steeds blijven afwisselen van weidedeel. Lachen Als hij alleen op stal kan staan ga je gewoon dagelijks flink met hem wandelen, dit is een leuke en niet te inspannende bezigheid voor je paardje en jou.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:16

Idd zet een stuk af. Als je denkt dat hij te weinig heeft aan het afgezette stuk, dan kun je hem hooi bijvoeren. Of je verzet om de paar dagen de stroomdraad zodat hij een nieuwe strook gras heeft.

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 11:13

Sientje schreef:
jildatjeh schreef:

Fijn dat je er in elk geval over na wilt denken, ik hoop dat je het ook echt doet. Hoe staat de pony nu? Alleen op stal? Of heb je ook een uitloop of weiland?
Mocht je pony op stal staan, is het sowieso raadzaam vlas of zaagsel op de bodem te leggen ipv stro en al zijn voer nat te geven. Dat is minder stoffig, dus zal je pony minder snel gaan hoesten. Je kunt natuurlijk wel met je pony wandelen aan de hand, als hij zich maar niet in hoeft te spannen.
Als je een uitloop of weiland hebt, geeft je pony zichzelf al beweging. Ik weet niet of je krachtvoer geeft, maar dat zou je dan moeten minderen.

Verder zou ik nog steeds graag willen weten welk medicijn je nu precies geeft. En blijft mijn advies echt staan: laat een DA naar de longen luisteren. Wij hebben pas een hoestend paard op stal gehad, daar kwam de DA bij, en zijn longen klonken niet goed. Dus heeft hij een antibioticakuur gehad, in combinatie met echte rust, deels op het land, deels op stal, waar hij dus nat hooi kreeg. Een paar dagen nadat de kuur op was, is de DA weer komen luisteren en was alles weer in orde.

Hij staat dag en nacht op stal en in de zomer staat hij aan het spit en dan slaapt hij heel soms buiten maar hij mag niet in het weiland wand dan word hij veel tedik! Maar bij dat kinderfeestje heeft die alleen een paar rondjes hoefen testappen en toen ik hem los deed in de bak toen ging hij uitzichzelf galloperen en gek doen en niet hoesten of wat dan ook dus hij word wel weer wat beter Haha! Maar is het ook goed als ik hem een week rust geef en dan aan het spit zet en als daar het gras op is in de buitenbak zit??? Het medicijn heet........uhm? Het staat bij mijn pony maar dat krijgt hij niet meer wand dan gingen de longgaatjes ofzo kapot en dat was alleen als hij doodziek was en hij heeft nu al 2 dagen niet meer gehoest maar dat gaan we hem geven als het nog erger word maar ik ga vannemmiddag weer naar hem toe en even weer kijken hoe dat medicijn heet Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:47

Kun je hem dan niet in de buitenbak zetten want de hele dag op stal is niet fijn voor een pony en al helemaal niet als hij zich niet kan uitleven. Dan is het veel fijner om in de buitenbak te staan met een pluk hooi en het is ook beter voor zijn luchtwegen.

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 19:33

capopjekop schreef:
Kun je hem dan niet in de buitenbak zetten want de hele dag op stal is niet fijn voor een pony en al helemaal niet als hij zich niet kan uitleven. Dan is het veel fijner om in de buitenbak te staan met een pluk hooi en het is ook beter voor zijn luchtwegen.

Ik heb hem ook elke dag in de bak maar dan gaat hij daar sielig naar mij staan tekijken en niet snel in galop er vandoor gaan!

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 17:42

Nou ff weer een berichtje! Hij hoest de laatste tijd niet meer maar hij heeft nu iets anders vreemds! Als je wil weten wat dan vraag je het me maar ff via een berichtje

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:01

Waarom zet je het niet gewoon hier neer? Ik zou toch eens je pony laten onderzoeken, want het is wel raar dat hij vanalles heeft