Tips and Tricks op en om het paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yvet_90

Re: Tips and Tricks op en om het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:43

Dendie schreef:
Ja die babydoekjes heb ik ook... Idd erg handig!! Ja
Mijn pony luistert ook naar 'blijf je staan?' 'wacht je even?' 'toe maar' 'kom eens' en nog meer. Handig, want je hoeft m niet elke keer weer vast te zetten. En natuurlijk erg zoet... Lovers
Dat apporteren ga ik ook proberen Knipoog

Blijf helpt bij mijn pony totdat ik uit het zicht ben, dan gaat ie lekker eten.. Vork

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:44

wat een leuk topic Clown

uh, ik zal eens ff denken of ik er nog een heb..

Ohja!
als je geen zadelzeep of laars invet dinges in huis hebt, kan je het ook makkelijk doen met olijf/slaolie.
gaan ze mooi van glimmen Haha!

RenskeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:52

Dat moet je dus NOOIT bij je leren laarzen doen Knipoog

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:48

merrieveulen schreef:
je paard leren iets op te pakken, makkelijk als je met rijden iets laat vallen... verder zijn commando's als 'blijf op je plaats' en volgen zonder touw/halster ook makkelijk.

Euhm.. tsja.. daar moet ik nog even op oefenen Rolleyes

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:48

Ingmar_ schreef:
De lange kant = het verlengde van de handvaten Knipoog

Oke! Tong uitsteken

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:51

Anders staat de kruiwagen nogal wiebelig, zeker op de lange kant op een schuine helling.. En vervolgens kan je hem weer opnieuw vullen Slapen

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:26

ik heb een aantal handige woordjes erin gehamerd Lachen

zo zeg ik altijd 'draaien' als ik het poortje moet dichtdoen terwijl ik met een paard buitenga. Ze kennen dat nu allemaal perfect waardoor ik zo snel de poortjes weer dicht heb dat er nooit een ander paard mee buiten kan glippen. Ze weten dat ze door het poortje moeten wandelen en dan achter mij terug moeten omdraaien, met hun hoofd naar mij. Zo hoef ik niet aan hun touw te trekken ofzo om bij het poortje te kunnen...

'kom' kennen ze ook als de beste... is heel handig als je gedaan hebt met longeren. terwijl ik de longe oprol komen ze stapje per stapje dichterbij tot heel de longe netjes opgerold is.

Verder heeft mijn paard een rechthoekige etensbak en de andere twee hebben gewoon een emmer. Zo heeft hij langer werk met de restjes uit de hoekjes te peuteren voordat hij hun eten gaat inpikken.

ik heb ook twee waterbakken staan onder mijn dakgootje, ik heb de pijp zo gemaakt dat wanneer de eerste vol is de tweede vanzelf begint vol te lopen (wetten van de fysica Vork )

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:01

kynshiri schreef:
ik heb ook twee waterbakken staan onder mijn dakgootje, ik heb de pijp zo gemaakt dat wanneer de eerste vol is de tweede vanzelf begint vol te lopen (wetten van de fysica Vork )

Bloos! Die is goed! Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:30

willemlover schreef:
wat een leuk topic Clown

Ohja!
als je geen zadelzeep of laars invet dinges in huis hebt, kan je het ook makkelijk doen met olijf/slaolie.

dit zou ik dus nooit doen bij mijn goede, dure lederwaren. lederolie is er niet voor niets, en olijf/ slaolie heet niet voor niets olijf/ slaolie.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:32

merrieveulen schreef:
willemlover schreef:
wat een leuk topic Clown

Ohja!

dit zou ik dus nooit doen bij mijn goede, dure lederwaren. lederolie is er niet voor niets, en olijf/ slaolie heet niet voor niets olijf/ slaolie.

Bij rubberen laarzen helpt slaolie iig wel Haha! bij leren dingen zou ik het iid ook niet doen..

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:16

Wat een leuk topic!

Uhm tsja handige dingen? Ik weet niet eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen ..

Nou ja ik geef haar altijd knoflook Ja .. Gewoon teentjes.. Ze eet het op als het met wat bix/een appel is.. En veel goedkoper dan dat dure poeder.. Ja

Uhm wat ik wel "handig" vind aan mijn paard is dat ik haar heb geleerd niet te hangen met het voetje geven..
In het begin moest ik trekken en duwen en heel veel kracht zetten om hem omhoog te houden.. Nu wijs ik het been aan, tilt ze hem op en zet hem neer wanneer ik het zeg en ik hoef alleen de hoef een beetje vast te houden zodat die niet zo veel mee beweegt..
Scheelt een hoop last van je rug! *LOL*

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:18

Handig topic dit Lachen
Ehm er schiet me zo snel even niks echt handigs te binnen alleen dit:
Soms als een paard steeds maar een been op blijft tillen terwijl je er bijvoorbeeld een bandage om wilt doen kan je vragen of iemand anders even een ander been van het paard wil optillen, want 2 benen omhoog gaat een beetje moeilijk, dus kan je rustig de bandage omdoen.
Al is het beste natuurlijk om te leren dat ie z'n been moet laten staan.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:48

en een knoop leggen in de staart als je het achterbeen bandageert voorkomt dat je de halve staart tussen je bandages draait.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:56

beantsje schreef:
en een knoop leggen in de staart als je het achterbeen bandageert voorkomt dat je de halve staart tussen je bandages draait.

Nu kom ik weer op een andere, waarschijnlijk kent iedereen deze wel maar als je z'n staart hebt gewassen even de staart "rondslingeren" (moet je wel eerst even kijken of je paard het niet eng vind) maar dan "sla" je al een groot deel van het water eruit dus droogt het sneller.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:59

DendroFleur schreef:
Nu het over verharen hebt, een zaag om de ergste losse haren eraf te halen. Vooral bij stevige pony's zeer geschikt.

hmz, daar heb ik een zweetmes voor...

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:23

# ik heb aan de muur een rekje gemaakt waar ik de peesbeschermers op kan hangen, dan drogen ze mooi.

Hoe heb je dat gemaakt? Lijkt me dik handig, als je na het rijden natte onder het zand zittende peesbeschermers hebt =)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 17:40

nog een tip:

heb je op je mooie zwarte hoofdstel (of iets anders) van die beschadigingen zitten die bruin kleuren?
koop een kleine jerrycan met traan (olieachtig spul om het tuig soepel en schoon mee te krijgen. echt ideaal!) daaraantoe voek je een flinke scheut met zwarte tuigverf. je legt je hoofdstel er in, een paar minuutjes laten weken en hij is weer zo goed als nieuw. Haha!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:06

Leer je paard voetjes te geven door je hand in zijn/haar oksel te leggen (bij t achterbeen: op het bovenbeen aan de binnenkant) daardoor hoef je niet meer zo diep te bukken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:09

Jaaa nog meer:
*een onderbandage is prima als 'sjabrakje' onder je longeersingel.
*Weelderige witte sokken bij bijv. een tinker, worden op speciale momenten nog witter met een flinke dosis talkpoeder. Omdat onze tinkers nog weleens jeuk hebben (nee geen schurft, is gecheckt) gebruik ik mentholpoeder.
*voor het uitborstelen van deze sokken gebruik ik een fijne borstel die is bedoeld voor langhaarkatten. Daarmee beschadig je de huid niet en da's belangrijk om mok te voorkomen.
Voor de paarden zonder weelderige sokken heb ik deze nog;
* Proefje rijden en je wilt mooie glimmende hoefjes? Snij een ui door en wrijf met de snijkant over de hoeven. Dan blijft het zand er ook niet aan plakken.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 22:46

beantsje schreef:
Voor de paarden zonder weelderige sokken heb ik deze nog;
* Proefje rijden en je wilt mooie glimmende hoefjes? Snij een ui door en wrijf met de snijkant over de hoeven. Dan blijft het zand er ook niet aan plakken.

die ga ik eens uitproberen Haha!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:49

Is dat wel goed voor de hoeven..?
Want dan doe ik het ook, haha!

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:23

Ik longeer met touwtjes, hiervoor gebruik ik vliegertouw met aan de uiteinden een klein musketonhaakje. Het midden van het touw zit vast aan de middelste ring van mijn longeersingel en ik laat aan twee kanten het touw afhangen, dan een stukje naar beneden, via het bit naar de sluiting van de singel en omhoog, daar kan ik hem verstellen door het haakje zo laag of hoog als ik wil aan een ring van de singel vast te klippen.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:24

Wat voor touw..? Bloos

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:36

Mijn vriendin zegt dat als je hele kleine stukjes knoflook door het eten doet, de vliegen verminderen door de stank. Clown

Ik weet niet of dit ook echt werkt, nog nooit geprobeert. Haha!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 01:21

Jasia schreef:
Wat voor touw..? Bloos

Kan me niet voorstellen dat er echt vliegertouw bedoeld wordt want dat is zeer dun en hierdoor erg scherp. Maar ieder glad redelijk dun touw volstaat.