Boxen met tralies of dichte zijwanden. Welzijn of mishandeli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VeerenAshley

Re: Boxen met tralies of dichte zijwanden. Welzijn of mishandeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:40

manie schreef:
Kom op zeg, paarden zijn al eeuwen gedomesticeerd en hebben ze prima doorstaan gezien het feit dat ze er nog altijd zijn.

Sterker nog: als ze niet waren gedomesticeerd waren ze misschien wel uitgeroeid omdat wij ze smakelijk haddden opgepeuzeld! Maar dat is geen reden om dan maar te zeggen: paarden kunnen tegen hun domesticatie, dus hebben ze pech als ze niet hun natuurlijke behoeftes kunnen uiten. (Ik weet dat jij dit niet zegt, want jij schreef dat het gaat om een klein aantal uurtjes dat ze niet aan hun behoeften kunnen voldoen, maar toch.)

Over het aanpassingsvermogen: dat wij ons kunnen aanpassen wil toch niet zeggen dat paarden dat dus ook maar moeten doen? Elk beest zal zich aanpassen (of proberen zich aan te passen) om te overleven, ook een cavia die je houdt in een schoenendoos of een olifant in je achtertuin - maar dat is toch geen reden om die dieren dan maar zo te houden?

Waarom vindt men (dit gaat niet over direct jou, Manie Knipoog ) toch dat het normaal is om een paard in een stal te houden, terwijl iedereen op z'n achterste benen staat als je zou zeggen dat je je kind dag en nacht in een WC laat leven? Of een kat in een boodschappenkrat - en dat terwijl een paard gemaakt is om kilometers per dag - én nacht, want een paard heeft van nature geen dag en nacht ritme zoals wij - te lopen?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:48

manie schreef:
Dani62 schreef:
Sorry maar wat een stomme vergelijking zeg... Dit heb jij nog altijd hélemaal zelf in de hand. Paarden worden opgesloten en hebben de keuze niet.

En wanneer jíj binnen bent weet je ook de reden daarachter: 'ik ben aan het werk want er moet brood op de plank komen'.
Paarden hebben dat besef niet..... "Ik sta op stal want anders vertrap ik het gras". Clown

Kom op zeg, paarden zijn al eeuwen gedomesticeerd en hebben ze prima doorstaan gezien het feit dat ze er nog altijd zijn.
Dus een paard kan er net zo goed als een mens mee leven dat hij een x aantal uur van de dag dingen doet dat tegen zijn natuurlijke gedrag is. Dit is dus afgezien of het paard daar het nut wel of niet van in ziet.
Uiteraard binnen bepaalde grenzen en met voldoende mogelijkheden om ook natuurlijk gedrag te kunnen vertonen.

Tuurlijk, ze passen zich heus wel aan. Daar is het in 1ste instantie ook fout gegaan.
Ik ga ook niet dood als ik mezelf een aantal uur per dag op de wc opsluit maar ja, leuk is anders hé!

Maar je zegt zelf al... Het gaat tegen hun natuurlijke behoeften in. Nou is het mij een raadsel waarom je tegen hun natuurlijke behoeften in zou willen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:52

Mijn paard heeft in een stal gestaan, voor en achterkant zonder tralies, zijkanten met tralies. Vond ik de meest ideale stal. Kon hij lekker met koppie over de muur hangen waardoor de stal groter werd, maar als hij aan het eten was, kon hij niet gebeten worden. Zuur doen ze toch altijd wel, maar achter tralies durft de mijne wel, zonder tralies zou zijn buur zijn bak leegeten. Koppie over de muur kon hij zijn buur zoenen of kwallen waar ze maar zin in hadden. Verder lopen ze samen buiten.

Nu zijn de nieuwe stallen rondom met traliewerk en een weefrek, vind ik dus niks aan. De eigenaren vinden de nieuwe stallen zooo mooiii, ooo, maar voor de mooiigheid hoeft het toch niet??

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:59

Dani62 schreef:
En dat komt dan nog steeds omdat ze dat ooit aangeleerd hebben.

Er is nou al zovaak in dit topic gezegd dat paarden gewoontedieren zijn.. Je kunt ze werkelijk van alles aanleren.

Mijne gaat anders binnen staan als het regent Clown
En als het donker word gaat ze ook naar binnen.(stal met deur open.)
En s'nacht gaat de staldeur dicht.
Ik ga haar niet naar buitenschoppen omdat dat zogenaamd beter is.
Als ze op stal wil mag ze dat gewoon.
24/7 buiten ga ik mn pony niet aandoen aangezien ze al 30 is...

Edit: de mijne heeft een stal zonder tralies en halve wand zodat ze gezellig met elkaar kunnen kroelen. Goed he Clown
Laatst bijgewerkt door mariekie op 13-02-08 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:02

Wij beginnen in April met de nieuwbouw van onze stallen...

De gewone boxen zullen bestaan uit een luik naar buiten, muren tussen de paarden (met een tralieluikje zodat ze elkaar zien/voelen), en aan de voorkant een stuk trali en een 'open' deur. Dus alleen de onderkant zit dicht, bovenkant is mogelijk (ivm. veulens en jonge paarden) maar in principe is die open. Verder staan ze tegenover elkaar, dus ze kunnen elkaar wel zien. (De stallen zullen 3 x 4 worden)

De merriestallen hebben een rechtstreekse deur naar buiten (ipv een luik) zodat we de veulens makkelijk en snel buiten kunnen doen.

En dan krijgen we nog een grote merrie en hengsten stal. Dus een jonge paardenstal.

Onze paarden komen ook van 10 tot 5 buiten en daarnaast worden ze dagelijks bereden. Boven dit alles worden ze buiten de weitijden nog zo'n 4 a 5 x gevoerd en ieder paard heeft een himalayasteen en een speelappel tot zijn beschikking...

Is dit nou dierenmishandeling? Ik denk het niet!

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:08

ikenindi schreef:
ook een sportpaard kan buiten lopen in een wei;) of in een loopstal wat mijn part binnen. en als je de mogelijkheden niet hebt een paard een goed tehuis te bieden dan moet je er niet aan beginnen...

En wie definieert wat een goed tehuis is? Een stal is dus per definitie slecht? En 24/7 op een weiland is goed. Er is maar 1 soort paard op aarde, het paard dat 24/7 buiten wil staan. Verbreed je horizon, bekijk de wereld eens. De helft van Bokt leeft in een eigen sprookjeswereld waar alles met je paard kan.

Heb het hele topic doorgelezen en kan het alleen met Redrumfox, Muzefee en KiWiKo eens zijn.
Iedereen gaat hier maar uit van de ideale situatie. Zodra die ideale situatie, betaalbaar in de randstad te vinden is. Geef mij maar een belletje!

Snap sowieso eigenlijk de hele heisa om een stal niet, er gebeuren ergere dingen met paarden, ga Brooke Hospital steunen.
Iedereen behandeld zijn paard zoals hij/zij denkt dat hij er goed aan doet. En dat is toch het belangrijkste?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:16

Mijn Jo staat in een stal met aan drie kanten muren en de deurkant heeft tralies. Ze staat van 's ochtends tot 's middags buiten, en als het écht baggerweer is gaat ze niet naar buiten maar een uur in de molen.

En ohohoh wat heeft ze een slecht leventje...

Ik had ook liever een weefdeur gezien in de stallen, maarja, die is er nou eenmaal niet, en het is voor mij geen reden om van stal te verhuizen.

Ze heeft wel paarden tegenover haar staan, dus altijd wel iets te zien.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:18

Ben het helemaal met je eens double... wordt ook niet goed van die zogeheten NH-ers die ons als dierenmishandelaars bestichten... Sorry hoor,maar ik (kan en) wil mijn paarden niet eens 24/7 buiten hebben lopen.. ja kan ze wel de hele dag in de paddock doen, maar daar hebben ze het na de gehele dag met z'n allen en met de gehele tijd hooi het echt wel gezien en met slecht weer willen ze gewoon naar binnen. en nee ik doe ze niet naar binnen als het regent, laat ze gewoon buiten lopen, maar 's nachts staan ze hier wel op stal, met tralies, zodat ze mekaar wel kunnen zien en besnuffelen. heb in het verleden ook de tussenwand dicht gehad en dit beviel me echt niet (en de paarden evenmin). Ben echt niet van plan om de stal helemaal open te maken als een grote loopstal, dan weet ik zeker dat er geen rust meer zal zijn in de stal. Heeft niets te maken met voernijd, want samen eten doen ze in de paddock en in de wei ook, dus dat zal het probleem niet zijn, maar weet zeker dat er dan veel gerommeld wordt en de paarden willen af en toe gewoon hun eigen stukje rust...
Even een heel andere stelling: Aan de NH-ers. Jullie willen alles zo natuurlijk mogelijk doen, waarom ga je er dan in hemelsnaam opzitten. Als er iets onnatuurlijks is, dan is het erop zitten wel. Als er in de vrije natuur iets op een paard gaat "zitten" dan is het een dier wat hem op wil eten.... Begrijp echt niet wat jullie bezield om er dan nog op te gaan, hoe onnatuurlijk is dat wel niet....

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:23

WAT (!) is een ideale situatie? Is het geen utopie? Aan alle kanten wordt om het hardst geschreeuwd wie de meest optimale situatie heeft voor zijn of haar paard, en wordt het even hard met het welbekende vingertje gewezen naar "de ander" omdat hij/zij niet in het bezit is van de meest ideale situatie.... het is om een beetje moe van te worden eigenlijk.

De meest ideale situatie is - denk ik - dat wij met zn alle onze tengels van de paarden afhouden, er gewoon nooit meer een vinger naar uitwijzen, en het diertje het maar zelf uit laten zoeken, hoe natural wil je het hebben? Feit is dat het paard van vandaag de dag gewoon niet te vergelijken is met een paard in het wild, en dat je daarom ook nooit een vergelijking KUNT trekken met het houden van paarden zoals wij dat vandaag de dag doen, en hoe paarden in het wild leven, punt uit.

Een ieder doet zijn/haar best het paard een zo fijn mogelijk leven te geven, binnen de grenzen van het toelaatbare en mogelijke. Dat dit nu eenmaal anders er aan toe gaat in hartje Randstad als in de provincie, is gewoon een FEIT, niets meer en niets minder. Maakt dat de persoon in de Randstad een minder grote dierenvriend? Ik denk het toch niet?

Op een aantal zieke individuen op deze aardkloot na, is niemand er op uit zijn paard moedwillig een kl-ote leven te geven, doen we allemaal ons best en wat er in ons vermogen ligt. Om dan keihard te oordelen en zelfs anderen voor dierenbeul uit te maken omdat het toevallig niet in je eigen, idealistische, plaatje past, vind ik echt not-done.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:25

Mijn paard staat in een stal, helemaal vooraan. Hij heeft tralies aan de voorkant, maar wel een luik, zodat hij zijn hoofd naar buiten kan doen. En tralies aan de zijkant bij zijn buurman. En hij staat op stro, is de hele dag druk met dat stro bezig.

Mijn pony staat op zaagsel, helemaal open aan de zijkant. Zit wel een rooster, maar daar kunnen ze nog steeds elkaar door zien en ruiken en alles. Aan de voorkant is die helemaal open.

En pony heeft het reuze naar zijn zin op stal, die wil 's zomers na 2 uurtjes land weer naar binnen en als je hem niet haalt, komt die zelf wel.

Ik kan me verschrikkelijk ergeren aan mensen die vinden dat een paard op stal dierenmishandeling is. Een paard koste wat het kost 24/7 in het land houden, terwijl de benen onder de mok zitten en er geen droog plekje in het land meer is om te liggen of zelfs om het voer op te leggen.

NH-ers? Best, maar als je echt je paard zo natuurlijk mogelijk wil houden, laat hem dan met rust en klim er ook niet op.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:25

double schreef:
[

Snap sowieso eigenlijk de hele heisa om een stal niet, er gebeuren ergere dingen met paarden, ga Brooke Hospital steunen.
Iedereen behandeld zijn paard zoals hij/zij denkt dat hij er goed aan doet. En dat is toch het belangrijkste?

Hier heb je wel gelijk in, er gebeuren helaas veel ergere dingen - maar is dat een reden om dan maar niet een ideale situatie na te streven? Dat het elders slechter is, is feitelijk een raar argument, vind je niet?

En is het werkelijk het belangrijkst dat ieder zijn paard behandelt zoals hem/haar dat goed dunkt? Die eigenaars van die paarden die bij Brooke terecht komen, hebben hun paarden toch ook niet expres verwaarloosd? Er is gewoon veel onwetendheid over wat nu natuurlijk gedrag is van een paard, en zolang die onwetendheid bestaat, mag (en moet, vind ik) er toch gewoon gediscussieerd worden over wat de meest natuurlijke manier is van paarden houden? Natuurlijk vind ik dat mensen vrijelijk over hun eigendommen moeten kunnen beslissen -als zij anderen (en in dit geval is die ander het eigendom, nl. het paard) hiermee geen schade berokkenen. En dat is dus wat wel kan gebeuren met paarden die teveel binnen staan!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:28

VeerenAshley schreef:
double schreef:
[

Hier heb je wel gelijk in, er gebeuren helaas veel ergere dingen - maar is dat een reden om dan maar niet een ideale situatie na te streven? Dat het elders slechter is, is feitelijk een raar argument, vind je niet?

En is het werkelijk het belangrijkst dat ieder zijn paard behandelt zoals hem/haar dat goed dunkt? Die eigenaars van die paarden die bij Brooke terecht komen, hebben hun paarden toch ook niet expres verwaarloosd? Er is gewoon veel onwetendheid over wat nu natuurlijk gedrag is van een paard, en zolang die onwetendheid bestaat, mag (en moet, vind ik) er toch gewoon gediscussieerd worden over wat de meest natuurlijke manier is van paarden houden? Natuurlijk vind ik dat mensen vrijelijk over hun eigendommen moeten kunnen beslissen -als zij anderen (en in dit geval is die ander het eigendom, nl. het paard) hiermee geen schade berokkenen. En dat is dus wat wel kan gebeuren met paarden die teveel binnen staan!

Dan vraag ik me wel af: hoe onwetend moet je zijn om je paard op drie benen te laten strompelen, open wonden over zijn hele lijf te laten hebben, en zo mager te laten zijn dat ie bijna omvalt?
Nee... de brookegevallen zijn in mijn ogen geen 'onwetendheid'. Misschien geen geld, misschien overmacht, misschien geen interesse, maar geen onwetendheid.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:33

En in welke wetendheid wordt gezegd dat een paard op stal dierenmishandeling is? Zolang een paard niet kan praten blijft die onwetendheid.

Citaat:
Natuurlijk vind ik dat mensen vrijelijk over hun eigendommen moeten kunnen beslissen -als zij anderen (en in dit geval is die ander het eigendom, nl. het paard) hiermee geen schade berokkenen. En dat is dus wat wel kan gebeuren met paarden die teveel binnen staan!

Ook onzin, in een weiland kan een paard OOK schade oplopen. Mijn andere paard is het weiland letterlijk uitgeslagen door een ander paard, die had ik bijna weg kunnen brengen. Het is ook een krom argument om te zeggen dat je schade kan berokkenen als je paard op stal staat ipv in het weiland.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:33

Maanling schreef:
[

Dan vraag ik me wel af: hoe onwetend moet je zijn om je paard op drie benen te laten strompelen, open wonden over zijn hele lijf te laten hebben, en zo mager te laten zijn dat ie bijna omvalt?
Nee... de brookegevallen zijn in mijn ogen geen 'onwetendheid'. Misschien geen geld, misschien overmacht, misschien geen interesse, maar geen onwetendheid.

Goed, dat was misschien een slecht voorbeeld, maar er zijn natuurlijk betere te vinden, bv. in de vorm van de vele Shetjes (konijnen, cavia's etc.) die door ouders voor kindlief worden aangeschaft, zonder dat zij verstand heben van de verzorging; dieren op kinderboerderijen die doodziek worden door het voer wat ze met de beste bedoelingen door de bezoekers krijgen toegestopt, etc. Allemaal voorbeelden van onwetendheid, maar wel van mensen met de beste bedoelingen.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:34

@ Zammie: je wil dat mensen jouw idee over stalling respecteren, dan moet je ook niet alle 'naturals' over 1 kam scheren. Je kunt best je paard rijden en zoveel mogelijk tegemoet komen aan de natuurlijke behoeften van een paard.
Ik wil graag dat Maroush de hele dag kan lopen & ruwvoer kan eten, maar een stal zoals Iorrr beschrijft klinkt ook super! Nou wil ik mezelf niet echt natural noemen, maar ik probeer alleen aan te geven dat je het niet zo kan generaliseren Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:38

VeerenAshley schreef:

Tja, maar waar dit topic op lijkt te leven is het vingertje wijzen.
Gewoon je eigen paard(en) zo goed mogelijk behandelen, kijken hoe elk paard reageerd (want ja, elk paaard = anders Knipoog )en open staan voor andere mogelijkheden tot verzorgen/rijden = het beste wat je kunt doen.

De boxen waar het topic mee begon, daar is imo niks mis mee, want ik ben ook voor de voordelen die eerder genoemd zijn. Ja er kan veel verbeterd worden, maar met wijzen zal dat niet sneller gaan. Oplossingen toereiken wel Tong uitsteken

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:38

Barmat schreef:
WAT (!) is een ideale situatie? Is het geen utopie? Aan alle kanten wordt om het hardst geschreeuwd wie de meest optimale situatie heeft voor zijn of haar paard, en wordt het even hard met het welbekende vingertje gewezen naar "de ander" omdat hij/zij niet in het bezit is van de meest ideale situatie.... het is om een beetje moe van te worden eigenlijk.

De meest ideale situatie is - denk ik - dat wij met zn alle onze tengels van de paarden afhouden, er gewoon nooit meer een vinger naar uitwijzen, en het diertje het maar zelf uit laten zoeken, hoe natural wil je het hebben? Feit is dat het paard van vandaag de dag gewoon niet te vergelijken is met een paard in het wild, en dat je daarom ook nooit een vergelijking KUNT trekken met het houden van paarden zoals wij dat vandaag de dag doen, en hoe paarden in het wild leven, punt uit.

Een ieder doet zijn/haar best het paard een zo fijn mogelijk leven te geven, binnen de grenzen van het toelaatbare en mogelijke. Dat dit nu eenmaal anders er aan toe gaat in hartje Randstad als in de provincie, is gewoon een FEIT, niets meer en niets minder. Maakt dat de persoon in de Randstad een minder grote dierenvriend? Ik denk het toch niet?

Op een aantal zieke individuen op deze aardkloot na, is niemand er op uit zijn paard moedwillig een kl-ote leven te geven, doen we allemaal ons best en wat er in ons vermogen ligt. Om dan keihard te oordelen en zelfs anderen voor dierenbeul uit te maken omdat het toevallig niet in je eigen, idealistische, plaatje past, vind ik echt not-done.

Dit is gewoon precies hoe ik het bedoel.
En Maroush, als we het over generaliseren hebben, lees dan de openingspost. Is dat niet alle Niet-Naturals over 1 kam scheren?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:42

double schreef:
En in welke wetendheid wordt gezegd dat een paard op stal dierenmishandeling is? Zolang een paard niet kan praten blijft die onwetendheid.

Citaat:
Natuurlijk vind ik dat mensen vrijelijk over hun eigendommen moeten kunnen beslissen -als zij anderen (en in dit geval is die ander het eigendom, nl. het paard) hiermee geen schade berokkenen. En dat is dus wat wel kan gebeuren met paarden die teveel binnen staan!

Ook onzin, in een weiland kan een paard OOK schade oplopen. Mijn andere paard is het weiland letterlijk uitgeslagen door een ander paard, die had ik bijna weg kunnen brengen. Het is ook een krom argument om te zeggen dat je schade kan berokkenen als je paard op stal staat ipv in het weiland.

Het woord dierenmishandeling heb ik nergens gebruikt, toch? Maar dat terzijde.

Natuurlijk kan een paard op een weiland ook schade oplopen, maar als je je paard lang op stal hebt staan (ik bedoel dus langer dan een nacht, want dat vind ik wel kunnen, al zou ik dat voor mijn eigen pony niet meer willen) kun je wachten op het volgende - in meer of mindere mate natuurlijk, afhankelijk van het paard: slechtere doorbloeding> hoef- en beenproblemen; mindere spieropbouw en conditie; slechter ontwikkelde motoriek; psychische problemen; stalondeugden etc.

Het houden van een paard op een wei kan, zoals gezegd ook schade opleveren, maar meestal is dat meer incidenteel van aard (trap van een ander bv.). Daarbij voelt een (normaal) paard zich gewoon beter als het buiten in een wei met soortgenoten kan lopen (nogmaals: ik zeg dus niet dat dit per sé 24/7 moet!), en dat is voor mij (mening dus) het allerbelangrijkst. Als ik weet dat ik mijn paard zoiets essetieels zou ontnemen, zou ik mezelf niet meer recht durven aankijken in de spiegel.
Maar goed, volgens mij ging de discussie eigenlijk niet over paard op stal vs. wei, want ik denk dat niemand hier vindt dat zijn paard niet naar buiten kan/mag.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:43

superwoman schreef:
VeerenAshley schreef:

Tja, maar waar dit topic op lijkt te leven is het vingertje wijzen.
Gewoon je eigen paard(en) zo goed mogelijk behandelen, kijken hoe elk paard reageerd (want ja, elk paaard = anders Knipoog )en open staan voor andere mogelijkheden tot verzorgen/rijden = het beste wat je kunt doen.

De boxen waar het topic mee begon, daar is imo niks mis mee, want ik ben ook voor de voordelen die eerder genoemd zijn. Ja er kan veel verbeterd worden, maar met wijzen zal dat niet sneller gaan. Oplossingen toereiken wel Tong uitsteken

Dat vind ik een goede: oplossingen aandragen! Waar blijven toch die gedraineerde paddocks in het westen? Haha!

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:45

double schreef:
En Maroush, als we het over generaliseren hebben, lees dan de openingspost. Is dat niet alle Niet-Naturals over 1 kam scheren?

Ik ben het ook niet eens met Arabesk Knipoog

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:49

Mijn paarden komen hele dagen buiten, s'nachts staan ze op stal.
er is geen dag in het jaar dat ze op stal blijven staan overdag.
Mijn shetten precies hetzelfde en 1 van de 2 shetten heeft eerst een leven gehad dat ze dag en nacht buiten stond, je wilt niet weten hoe hard zij naar stal galopeerd als ik het hek open doe.
Ik vind dit "hokjes"gedoe toch al zwaar irritant of je nou natural, dressuur,spring of wat dan ook bent, hou voor ogen dat het merendeel het beste met hun paarden voor heeft en daar draait het gewoon om.
heb een beetje respect voor elkaar en dwing andere niet om jou zienswijze ook te volgen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:55

Ik heb zelf al verschillende paarden onder mijn hoede gehad. Waarvan ééntje een Engelsvolbloed die tot haar 5 jaar in Ierland in het wild heeft gelopen (dus geen mensen en 24/7 buiten). Dit paard doe je echt geen plezier om haar dag en nacht binnen te zetten. Na één dagje binnen gestaan te hebben (ookal word ze gelongeerd/krijgt ze beweging) en je zet haar buiten is ze de eerste 10 min helemaal gek van vreugde.

Mijn andere paard een KWPNer van 5 die gewoon hier in nederland is opgegroeid en van jongs af aan stallen is gewend geweest heeft hier veel minder last van. In de wei vind ze wel heel leuk hoor, maar ze gaat echt niet door het dolle heen. een drafje kan er niet eens af (of je moet ze op jagen)
Als ik haar een week binnnen zou zetten zou ze als ze weer naar buiten mag precies het zelfde reageren als normaal. Terwijl de volbloed dan gewoon explodeerd zodra je haar in de wei loslaat.

Ook ik heb niet genoeg weiland tot mijn beschikking om ze in de winter alles maar lekker kapot te laten lopen. Zeker met de natte weken die we dit jaar hebben gehad. Gelukkig heb ik ook een rijbak (buiten) waar ik dan overdag de paarden in zet. En als het erg koud is en hard vriest dan is mijn KWPNer heel blij dat ze naar binnen mag.... De volbloed weer iets minder maar die is echt gehard.

Ik denk dus dat op stal staan en hoe paarden daar op reageren per paard verschilt en het echt wel uit maakt hoe ze zijn opgegroeid. Als je een paard van 5 (zoals de volbloed) voor het eerst in een stal zet en ze daar ineens 24/7 mag door brengen maak je zo'n dier echt ongelukkig. Maar als ze van veulensaf aan gewend zijn om in de stal te staan --- dan zullen ze daar later minder problemen mee maken denk ik.

verder keur ik het niet goed dat mensen paarden 24/7 op stal houden. Maar ik weet ook heel goed als je hartje amsterdam woont dat het dan vrij moeilijk is om een weiland te vinden. En veroordeel mensen daar dus niet op, als iemand wel land tot zijn beschikking heeft en ze dan 24/7 op stal houd keur ik dat natuurlijk wel af...

Tegen de TS wil ik zeggen, je ziet het allemaal heel zwart wit. Je hebt gelijk dat het niet goed is voor een paard 24/7 op een stal te zetten, maar je kunt je niet verplaatsen in een situatie die anders is dan de jouwe. En houd er geen rekening mee dat sommige paarden gewoon niet bij elkaar kunnen staan. In het wild zie je nou eenmaal ook niet 6 verschillende volwassen hengsten in één groep leven zonder problemen. Als je echt zo begaan bent met je paard en je wilt hem écht paard laten. Stop dan met rijden, ookal is dat bitloos, want het is niet natuurlijk om op een paard te zitten. Zet hem op transport naar een land waar nog heel veel natuurgebied is en waar het paard daad werkelijk zelf kan zoeken naar de verschillende grassoorten en kruiden die hij nodig heeft om in leven te blijven. Want naar mijn mening kan dat hier in nederland niet

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:57

Maroush schreef:
@ Zammie: je wil dat mensen jouw idee over stalling respecteren, dan moet je ook niet alle 'naturals' over 1 kam scheren. Je kunt best je paard rijden en zoveel mogelijk tegemoet komen aan de natuurlijke behoeften van een paard.
Ik wil graag dat Maroush de hele dag kan lopen & ruwvoer kan eten, maar een stal zoals Iorrr beschrijft klinkt ook super! Nou wil ik mezelf niet echt natural noemen, maar ik probeer alleen aan te geven dat je het niet zo kan generaliseren Lachen

Dan zal ik mijn stallen ff beschrijven: de stallen zijn ong. 3,5 bij 4.. Zijn rondom open met alleen 1 muur en ze kunnen hebben een half open deur waardoor ze naar buiten kunnen (kijken, hoofd naar buiten) Ze staan op stro en gaan zoveel mogelijk overdag naar buiten. Nu 's winters is dat in de paddock (met de gehele tijd beschikking over hooi) en zomers in de wei. en jawel gewoon allemaal bijelkaar in dezelfde wei. op stal worden ze 's morgens gevoerd en buiten dus de hele tijd door en als ze op stal komen is het dat ik ga rijden of ze krijgen eten. 's avonds krijgen ze weer twee keer te eten. De laatste keer om 12.00 uur met voldeonde hooi voor de nacht. oh, ja ik zit geregeld in de stal 's avonds en inderdaad als ze het buikje vol hebben dan gaan ze staan zoeselen en dit doen ze ook in de paddock als ze daar zin in hebben... Helaas zie ik hier toch enkele malen de opmerking dat ik (wordt niet persoonlijk gezegd) omdat ik de paarden niet 24/7 buiten heb staan niet het recht heb om paarden te "houden". Dat er NH-ers zijn die daar wel in kunnen meedenken en niet meteen op hun achterste staan, is natuurlijk alleen maar goed. Ik heb in het verleden de paarden ook anders gehouden (ben al ruim 32 jaar omringd door deze geweldige dieren) en heb echt wel doen inzien dat je paarden op een andere manier behoort te houden en niet alleen op stal.... Maar blijft toch mijn vraag aan al die andere NH-ers die er wel zo stellig van overtuigd zijn dat en paard alleen maar buiten mag staan: waarom rijden jullie er op??

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:03

Def schreef:
Paarden zijn juist (helaas in sommige gevallen) erg flexibel. Een paard is een routinedier. Wat hij gewend is, zal hij doen. Zet je je paard bij ieder eerste spatje regen altijd binnen, staat hij natuurlijk bij het hek te zeuren als je dat een keer niet doet.
Paarden die gewend zijn elke nacht op stal te staan, zullen hier dan ook in berusten. Paarden die gewend zijn de hele dag op stal te staan zullen zich hiernaar ook aanpassen.
De mens zal moeten bepalen wat goed is voor het paard. Mijn paard staat 24/7 buiten, maar ik denk niet dat dit het enige goede is.
Mijn paard vindt het vreselijk op stal, logisch ze is dit niet gewend! Denk dat iedereen voor zich zelf een bepaalde grens heeft wat betreft de stal.
Ik ben van mening dat 24/7 binnen of minder dan 5 uur per dag buiten niet goed is voor een paard. Maar ja, wie ben ik.
Ik ben er van overtuigd dat paarden dieren zijn die moeten lopen, minstens 16 uur per dag moeten kauwen. Ook hebben ze soortgenoten nodig waardoor ze opgevoed worden, liefde voor kunnen hebben en mee kunnen spelen.
Het valt mij op dat sommige mensen in dit topic vergeten om aan het paard te denken.
Als ik besluit dat ik graag een olifant wil, staat iedereen er raar van te kijken. Natuurlijk niet, daar heb ik toch geen ruimte voor, moet ie soms in de achtertuin staan? Niemand zou er ook maar aan denken een olifant aan te schaffen, dat kan gewoon niet.
Waarom zijn er dan nog wel mensen die hun paard in de randstad 24/7 binnen laten staan. Voor mij is dit hetzelfde verhaal als met de olifant.
Waar moet dit paard dan staan? 24/7 op stal of een paar uurtjes per dag buiten? Dit kan toch niet?

Stel, ik wil graag een hond, maar ik werk 40 uur in de week en heb geen tijd om hem uit te laten. Dan kan je dus geen hond nemen. Daar staat niemand raar van te kijken. Vind iedereen een logische conclusie. Of nog beter. Ik neem die hond wel en sluit em de hele dag op in de wc. Dat doen we met ons paard in de randstad toch ook? Duwen we in een hokje en gooien we zo nu en dan eens naar buiten of we rijden er op. En wat is ie dan vervelend onder t rijden. Tja hij heeft ook wel eens last van stalbenen en hij zuigt ook wel eens wat lucht, maar goed.
Als de mens er maar plezier van heeft!

Helemaal mee eens Knipoog als je de mogelijkheid niet hebt om een dier goed te houden. dan moet je er niet aan beginnen. Ik ben niet tegen op stal staan. Een paar uur per nacht moet kunnen. Maar ze moeten ook zeker veel buiten staan in wei of paddock met voldoende ruwvoer. Hier staan ze altijd buiten, maar ze weten niet anders! Ze hebben een dikke wintervacht, die ze goed beschermd tegen alle weerstypen.
Dus voor mijn paardjes geen stal Knipoog Daar doe ik ze geen plezier mee!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:08

Zammie schreef:
Maar blijft toch mijn vraag aan al die andere NH-ers die er wel zo stellig van overtuigd zijn dat en paard alleen maar buiten mag staan: waarom rijden jullie er op??

Egoïsme, dat durf ik meteen volmondig toe te geven!
Maar mijn paard staat ook niet buiten omdat ik me aan de regels van NH wil houden hoor... Gewoon omdat ik dat het beste vind voor een paard.

Mijn paard word op een paardwaardige manier gehouden en dat mensen dan roepen "Dan ben je een natural en mag je er ook niet op zitten" Tja, daar vraag ik niet om.