mag je voelharen afknippen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paix

Re: mag je voelharen afknippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:09

Ach zo vlak voor/in het weekend is iedereen moe en sneller iriteert.. merk je overal op bokt Tong uitsteken

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:49

kasparonda schreef:
sorry hoor als ik ook mijn mening geef

Ik denk niet zozeer dat het om je mening is, maar hoe je die geeft.

Ik vind mijn ventje nou eenmaal mooier als z'n manen en sokken en staart geknipt zijn. Maar ik zie niet in hoe dit relevant is voor deze discussie

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:06

Het mag wel ja, maar waarom zou je ze eraf halen? De meeste knippen het eraf omdat ze het er niet mooi uit vinden zien (voor bijv wedstrijd). Maar als ze het eraf knippen denken ze niet aan hun paard..
Ik knip het er iig niet af, heb er geen last van en vind het ook niet lelijk. Ze krijgen ze idd niet voor niks van moeder natuur, moeten wij ons niet mee bemoeien Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 09:18

Je knipt je eigen vingers toch ook niet af? Ofwel?
Vingers zijn tastharen van de mens...we zitten overal aan om maar te voelen terwijl we ook goed kunnen zien wat het is.
Overig haar bij de mens heeft voor een groot deel geen functie meer omdat we kleding dragen.

Ik vind het bijna dierenmishandeling en wat mij betreft mag diezelfde regel als in duitsland ingevoerd worden.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:08

kom kom mensen overdrijf niet zo; als je het er niet mee eens bent oke; maar om nou te zeggen je denkt niet aan je paard vind ik wat overdreven.
het is nier zoals vroeger allemaal; dus hebben ze het ook minder nodig; neemt niet weg dat het voor een paard handiger zal zijn als hij ze wel heeft, maar niet noodzakelijk

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:42

MarcoBorsato schreef:
kasparonda schreef:
sorry hoor als ik ook mijn mening geef

Ik denk niet zozeer dat het om je mening is, maar hoe je die geeft.

Ik vind mijn ventje nou eenmaal mooier als z'n manen en sokken en staart geknipt zijn. Maar ik zie niet in hoe dit relevant is voor deze discussie

Dus jij mag je mening wel geven dat je het wel doet en ik mag mijn mening niet geven omdat het jouw tegenstaat wat ik zeg, tof toppic zeg.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:27

Charlottte schreef:
kom kom mensen overdrijf niet zo; als je het er niet mee eens bent oke; maar om nou te zeggen je denkt niet aan je paard vind ik wat overdreven.
het is nier zoals vroeger allemaal; dus hebben ze het ook minder nodig; neemt niet weg dat het voor een paard handiger zal zijn als hij ze wel heeft, maar niet noodzakelijk

Maar op wat voor manier denk je dan aan het welzijn van het paard als je z'n tastharen wegknipt? Tuurlijk, niemand hier zal willen beweren dat alle mensen die de tastharen van hun paard afknippen helemaal nooit aan hun paard denken, maar op dit gebied van toilettering denken ze er gewoon niet aan. Simpel!

En nee, ze zijn gelukkig niet zo noodzakelijk dat paarden zonder tasharen niet meer kunnen functioneren (want dan had natuurlijk niemand ze weggehaald), maar om nu te zeggen dat een paard ze minder nodig heeft dan vroeger? Hoe zo dan? Er staan toch nog steeds overal 'obstakels' die 'bevoeld' moeten worden?

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:07

VeerenAshley schreef:
Charlottte schreef:

Maar op wat voor manier denk je dan aan het welzijn van het paard als je z'n tastharen wegknipt? Tuurlijk, niemand hier zal willen beweren dat alle mensen die de tastharen van hun paard afknippen helemaal nooit aan hun paard denken, maar op dit gebied van toilettering denken ze er gewoon niet aan. Simpel!

En nee, ze zijn gelukkig niet zo noodzakelijk dat paarden zonder tasharen niet meer kunnen functioneren (want dan had natuurlijk niemand ze weggehaald), maar om nu te zeggen dat een paard ze minder nodig heeft dan vroeger? Hoe zo dan? Er staan toch nog steeds overal 'obstakels' die 'bevoeld' moeten worden?

nou:P vroeger leefden paarden in de natuur; moesten ze voelen of iets eetbaar was; enzenz.
Nu leven paarden op een wie die word onderhouden; in een schone stal waar niets uitsteekt.
Het zal voor een paard fijner zijn om ze te hebben; maar het is niet zo erg als ze ze niet hebben zoals vele hier wel denken

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:19

Ik vind dat je ze er niet vanaf moet knippen... Bij een veulen bij ons op stal hadden ze het ook gedaan voor de keuring en die stoot nu overal zijn neus... Het zijn niet voor niks voelharen... En ach zo lelijk vind ik ze nu ook weer niet...

Laurens1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 15:32

Charlottte schreef:
nou:P vroeger leefden paarden in de natuur; moesten ze voelen of iets eetbaar was; enzenz.
Nu leven paarden op een wie die word onderhouden; in een schone stal waar niets uitsteekt.
Het zal voor een paard fijner zijn om ze te hebben; maar het is niet zo erg als ze ze niet hebben zoals vele hier wel denken

Ik snap je derde zin wel, maar wel na 3maal te lezen, dus lees eerst je bericht eens na voor je het plaatst.
Bovendien klopt het niet helemaal wat je zegt, ik heb veel paarden gekend die gelukkig niet de hele dag in een stal hoefden te staan, maar op een mooie weide mochten rondlopen met bomen, beekjes e.d. Ook waren de stallen niet zo tot in de hoekjes afgestompt en geperfectionneerd. En zoals je zegt dat een paard het fijner zou vinden om tastharen te hebben, waarom zou je ze dan nóg afknippen? En denk je dat paarden nu niet meer voelen of iets niet meer eetbaar is of in het donker niet meer zoeken naar een veilig plekje?

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:00

Laurens1987 schreef:
Charlottte schreef:

Ik snap je derde zin wel, maar wel na 3maal te lezen, dus lees eerst je bericht eens na voor je het plaatst.
Bovendien klopt het niet helemaal wat je zegt, ik heb veel paarden gekend die gelukkig niet de hele dag in een stal hoefden te staan, maar op een mooie weide mochten rondlopen met bomen, beekjes e.d. Ook waren de stallen niet zo tot in de hoekjes afgestompt en geperfectionneerd. En zoals je zegt dat een paard het fijner zou vinden om tastharen te hebben, waarom zou je ze dan nóg afknippen? En denk je dat paarden nu niet meer voelen of iets niet meer eetbaar is of in het donker niet meer zoeken naar een veilig plekje?

jullie moeten niet allemaal zo overdrijven

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 07:35

Waarom overdrijven?

Zitten er bv. nooit eens distels in het hooi van je paard? Of harde stengels van zuring? Staan er geen boterbloemen of brandnetels in zijn wei? Weegbree? Klaver, of andere al dan niet eetbare plantjes die geen gras zijn? Is zijn wei niet omheind met schrikdraad?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 07:39

ik zie het nut er niet van in........ Tuurlijk mag je ze afknippen, maar wat is de meerwaarde?

thura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:58

waarom is het zo moeilijk om te accepteren dat het paard zo is? hij heeft nou eenmaal van die voelharen, so what! persoonlijk vind ik dat mensen al veel te veel aan hun paarden zitten prutsen met martingalen, bandages, springschoenen, dekens en hoefijzers maar dat is mijn mening.
een paard heeft ze nou eenmaal en gebruikt ze, waarom moeten ze daarvan beroofd worden alleen omdat wij dat mooier vinden? het mag het paard dan niet veel uitmaken maar een paard pesten om een paar haren op z'n neus vind ik ronduit sneu. maak fijn een buitenrit, daar wordt je paard veel blijer van

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:13

Bij de paarden die ik verzorg scheer ik ze ook af. Vind t verzorgder staan, en ze lijken er geen last van te hebben. Alleen onze oude hengst flipt als je aan zn tastharen komt *en aangezien hij altijd slobber slobbert, zou bij hem afknippen wel zo lekker zijn* heeft die ze nog wel gewoon.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:16

hmm neit helemaal; t zelfde maar een verzorgpony van mij had veen heeeele lange haar onder haar oog die in haar mond kwam bij het bit indoen, die heb ik dus maar gekortwiekt (is nog steeds wel 5 cm lang hoor)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:17

Ik doe het ook 1 x in de zoveel tijd, mijn paarden vinden het heerlijk al ik met de scheermachine langs hun neusjes ga.
Ik heb nog nooit gemerkt of iets gezien waardoor ik zou kunnen denken dat ze er last van hebben.
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 17-02-08 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:17

Ik vind dat je ze er niet helemaal af mag halen, maar wel mag inkorten.

Riejanne1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:18

mijn paardje heeft echt een soort baardje, dus knip ik het wel wat bij ,maar ik zal ze nooit helemaal weg halen. ik vindt het ook best leuk staan:P maar bij echte wedstrijdpaarden is het wel netter om ze kort te houden Pling

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:19

Kunnen jullie mij misschien het adres geven waar jullie die paarden vandaan halen die kunnen praten?
Ik vind het wel zo makkelijk wanneer het paard zegt: "ik heb er geen last van hoor, knip maar af die zooi"
Jullie halen ze zeker bij diezelfde handelaar die ook fijne arabiertjes verkoopt voor mensen boven de 100 kilo, en die ook zelf kunnen zeggen dat ze er helemaaaaaaal geen last van hebben?

Kom maar op met dat adres; het lijkt mij erg makkelijk... zo'n pratend paard. Knipoog

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:21

Ninx schreef:
Kunnen jullie mij misschien het adres geven waar jullie die paarden vandaan halen die kunnen praten?
Ik vind het wel zo makkelijk wanneer het paard zegt: "ik heb er geen last van hoor, knip maar af die zooi"
Jullie halen ze zeker bij diezelfde handelaar die ook fijne arabiertjes verkoopt voor mensen boven de 100 kilo, en die ook zelf kunnen zeggen dat ze er helemaaaaaaal geen last van hebben?

Kom maar op met dat adres; het lijkt mij erg makkelijk... zo'n pratend paard. Knipoog

Paintlinger schreef:
Ik doe het ook 1 x in de zoveel tijd, mijn paarden vinden het heerlijk al ik met de scheermachine langs hun neusjes ga.
Ik heb nog nooit gemerkt of iets gezien waardoor ik zou kunnen denken dat ze er last van hebben.

Ik heb in ieder geval niet gezegt dat ze kunnen praten.
Ik observeer mijn paarden heel goed, ben erg bezig met diergedrag dus vandaar dat ik dit wel durf te zeggen...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:36

Goed dat je met diergedrag bezig bent, en bereid bent je daarin te verdiepen... alleen al daarin vorm je een zeer welkome uitzondering denk ik.
Ik ben er alleen niet zo'n fan van dat de mens de afwijking heeft altijd alles in de natuur naar haar eigen hand te willen zetten. Gepoetste, gegroomde, getoupeerde honden, enge tuintjes met afrikaantjes, dieren met winterjasjes aan, weg met alle natuurlijke begroeiing... da's onkruid, en ook onze paarden krijgen allerhande pakjes, accesoires en scheerbeurten aangemeten.
Ik vind de natuur en alles wat daarin in leeft het mooiste ontwerp denkbaar, het is jammer dat mens daar altijd weer in moet gaan zitten prutsen...
Maar goed, over smaak valt niet te twisten.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:39

Ik knip ze vrij kort, niet helemaal weg, laat ze een centimeter zitten. Natuurlijk weet ik niet zeker of mijn paard het fijn vindt of niet, maar zoiets kan je nou eenmaal nooit zeker weten. Anders kan je inderdaad net zo goed maar niet meer op je paard rijden, omdat je niet zeker weet of hij het wel leuk vind. Ik vind het mooier staan zonder, maar ik zou het niet doen als ik merkte dat mijn paard er last van heeft. Ik zie geen verschil tussen paarden met en paarden zonder of met korte tastharen. Ook zou een paard het wel laten merken dat hij zijn tastharen liever houdt, bij het verwijderen van deze. Natuurlijk is het ieders eigen keus, maar dierenmishandeling kan ik het niet noemen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:43

Hoe weet je dan dat je paard het prima vind?
En hoe zou hij dan moeten aangeven dat hij niet wil dat je die tastharen afknipt, hij heeft immers geen flauw benul wat je van plan bent te gaan doen....
De enige vorm van verzet zou gestoeld zijn op het feit dat hij het apparaat eng vind lijkt me.
Er helemaal niet meer op gaan zitten is vaak ook niet zo'n slecht idee. Ik kan begrijpen en accepteren dat ook dat niet zo nodig hoeft van het paard.
Maar enfin, we kunnen als volwassen mensen wel ergens een lijn trekken natuurlijk.

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:40

meestal knip ik ze wat korter,
helemaal afknippen zal ik nooit doen! Knipoog