Halster om in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

halster om in de wei?

Ja
92 (26%)
Nee
187 (54%)
Soms
63 (18%)

Totaal aantal stemmen: 342

LoveOlga

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:57

Myn shetlander die ik 2 jaar geleden had is met haar halster blijven hangen tijdens het schuren (althans, dat vermoeden we) daardoor is ze helaas gestikt.
Mijn Olga ('Nieuwe' pony die ik inmiddels ook weer 2 jaar heb) heeft het halster daarom altijd af. Behalve als ik haar bij mijn buren in de wei doet. Die wei is super groot en er loopt nog een paard in en dan krijg ik hem waarschijnlijk niet meer om. Ik laat haar nu even aan de wei en dat paard wennen en dan over weekje ofzo(want ze staat er af en toe in) doe ik haar zonder halster erin.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:03

AaronYve schreef:
tinkervosje schreef:
ik heb niet gestemd omdat ik geen eigen paard heb maar als ik paarden/ponys zou hebben zouden ze zonder staan. alleen als ze moeilijk te pakken zouden zijn zou ik met halster want dan kun je hem nét iets beter/sneller pakken

Waarom zou je niet gaan oefenen ipv het jezelf makkelijk maken?
Een halster kan erg gevaarlijk zijn ,laast ook weer een verhaal van kennissen gehoord over een paard met halster in de wei, die was blijven hangen aan de poort.

Toen ik mijn pony 2 jaar geleden nog verzorgde kreeg niemand hem ooit uit de dag en nacht wei. Hij had dan ook een halstertje om. Maar als je een slimme pony hebt helpt dat niet. Ze lopen dan al weg voor dat je echt bij he min de buurt komt. Er was dan ook nog vaak dat het halstertje me tspelen gewoon van zijn hoofd gerukt werd. Hij is nu een jaartje van mij en staat alleen overdag (in de zomer). Hij staat om 6 uur al bij het hek te hinniken dat hij eruit wil! En ik laat echt geen halstertje om! HIj wiltoch niet in zijn eenmtje achterblijven dus lekker af! Komt hij neit blijft tie maar lekker staan! Er is pas bij een pony bij ons op de club ook iets met een hlastertje gebeurd. Hij stond in de bak en hij bleef aan zijn halstertje hangen toen is hij gaan trekken en had hij een wond. HIj kon de hele week niks om zijn hoofd! En het deed hartstikke pijn! Alles af dus:P! xx

lindenhofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:04

Mijn paarden hebben hun halster om wanneer ze buiten staan.
Ik heb hier 2 redenen voor:
Als ze ontsnappen kun je ze sneller pakken ( lopen 2 wegen langs de weide's, ben altijd bang dat ze op de weg komen).
Het boertje wat naast mijn stal woont haalt de paarden 's middags altijd binnen. Hij nogal klein, dus wanneer ze de halsters af hebben heeft hij een probleempje Knipoog
Op stal hebben ze geen halsters om.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:01

Ik vraag me altijd af wat voor omheiningen mensen hebben staan, als ze zo bang zijn dat hun paard ontsnapt. Ik vraag me ook altijd af waarom een paard zich niet laat vangen in de wei door de eigenaren.... 'Omdat ze zo slim zijn?' Nou, dat lijkt mij de reden echt niet. Haha!
Want dan heb ik blijkbaar een ontzettend dom paard, hahahaaa. Clown Haha!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:03

Nee nooit! *dat lieg ik) alleen als ze er voor het eerst in gaan maar dan ben ik erbij Knipoog ..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:30

Bij ons staan ze eigenlijk altijd zonder halster op de wei.
Dit is een pensionstal waar dagelijks alle paarden aan de hand binnen en buiten worden gezet.
Soms gebeurd het wel eens met een stagaire dat ze het halster niet meer af kan doen omdat ze het paard niet houd, maar ze worden zo gewoon met een halstertouw om de nek naar buiten gebracht.
Dit kennen de paarden allemaal.
Nieuwe paarden staan vaak wel een tijdje met halster tot ze aan de gang van zaken zijn gewend, op stal gaan ze zowiezo af.

lindenhofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:34

Wij hebben weidepalen van 1,80 hoog. Er zitten 4 stroomkoorden langs. Moet dus op zich genoeg zijn.
Maar mijn merrie is er al een keer in paniek doorheen gerend !! Ook lopen er mensen op deze aarbol rond, die het heel erg grappig vinden om een weide open de maken. Het zal wel ver gezocht zijn maar dat zit altijd in mijn achterhoofd.
Wanneer mijn paarden naar binnen moeten, staan ze al netjes bij het hek te wachten. Ze schijnen het erg leuk te vinden wanneer een kleiner persoon een halster om moet doen, dan gaat het hoofd helemaal omhoog.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:39

Wij hebben helemaal geen stroom. Juist natuurlijke afscheidingen (brede watertjes, meertjes, moeras met dichte begroeiing of alleen begroeiing) en hier en daar (houten en/of) ijzeren hekken. Ik heb zelf een hekel aan die stroomdraden. Ik snap dat de meesten er niet aan ontkomen, hoor, maar ik ben blij dat wij dat niet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:41

Nee, nooit. Straks blijven ze ergens aan hangen met dat halster.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:01

ik doe het halster altijd af. om verschillende redenen:
- hij heeft er last van en dat laat hij duidelijk merken.
- ik vind het gevaarlijk als hij bijvoorbeeld achter iets vast blijft zitten (zoals de meeste mensen in dit topic vinden). Tong uitsteken
- en hij is zo te pakken en verder nog niet ontsnapt dus altijd zonder halster.

MyHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:27

Ik heb gestemt op soms, want sommige paarden kun je echt niet te pakken krijgen en dan kunnen ze beter even een halstertje om hebben. Maar verder zo veel mogelijk zonder halster natuurlijk Haha!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:31

Halster is af op de wei Lachen

Kan mijn paard gewoon makkelijk pakken, komt naar me toegelopen als ik hem roep Lachen

Ontsnappen is mission impossible voor hem Knipoog

stephanieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:15

Mijn pony staat lekker zonder halster Haha!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:18

Halsters af, anders ben ik bang dat iemand ze meeneemt of dat ze blijfen hangen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:25

Nadya schreef:
Ik vraag me ook altijd af waarom een paard zich niet laat vangen in de wei door de eigenaren.... 'Omdat ze zo slim zijn?' Nou, dat lijkt mij de reden echt niet. Haha!

Beetje offtopic, maar bij dit stukje moest ik denken aan de fratsen van één van de Friezen. Als ze niet meewilde verstopte ze zich achter een boom (lees:dun boompje dus alles stak uit behalve het hoofd)) en keek dan hoogst verbaast als je haar dan vond. Vervolgens liep ze dan wel weer netjes mee...

Nog wat halsters betreft, bij het afzadelen gaan ze soms ook niet eens om. De paardjes weten dondersgoed waar de spullen moeten en parkeren dan graag voor de zadelkamer (scheelt dragen, westernzadels kunnen loeizwaar zijn). Kán natuurlijk liggen aan het uitzicht...hooi, heleboel hooi.

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:39

Mijn paarden staan altijd zonder halster in de wei omdat ze er dan nergens mee aan kunnen blijven haken.
Als ik een paard had wat zich slecht liet vangen zou ik wel kiezen om het halster om te laten in de wei.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:02

Ik denk dat iedereen zijn paard graag zonder halster op de wei en in de stal wil hebben maar ik ken ook stallen die daar heel moeilijk over doen.
En sommige stallen doen het ook gewoon niet, ergens kan ik het me ook wel voorstellen als je een grote pensionstal hebt en je moet alle paarden halster om in de wei af en ze dan gaan vangen.
Bij ons staan ze gelukkig zonder, dus ik mag niet klagen. Pling
Maar ik begrijp best dat er mensen zijn die eenmaal niet anders kunnen bij hun op stal.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:07

wel vaag dat de mensen hier alleen antwoorden met af terwijl ik nbijna geen paarden in de wei zie zonder halster. Vreemd hoor

xMandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:36

Hee,

Ik doe wel een halster om in de wei.
Anders krijg ik hem in de middag/avond niet meer te pakken Tong uitsteken
Maar soms doe ik 'm wel af . En in de stal natuurlijk ook!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:03

Ik vind een halster in de wei om gevaarlijk, het paard kan overal achter blijven hangen en de gevolgen zijn dan niet leuk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:49

splash1999 schreef:
wel vaag dat de mensen hier alleen antwoorden met af terwijl ik nbijna geen paarden in de wei zie zonder halster. Vreemd hoor

Hier in de regio zie je bijna geen paarden met halster om in de wei, dus het zal wel een beetje regiogebonden zijn.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:28

Zonder halster Lachen M'n veulen heeft een maandje een halster omgehad op de wei toen ze nog jong en eigenwijs was, anders kreeg ik haar nooit te pakken en mama volgen naar de stal deed ze niet...
Ze raasde haar gewoon voorbij met alle gevolgen vandien Clown
Verder is het gewoon ook veel veiliger, ik las onlangs nog een verhaal van een meisje in het setjestopic...
Haar paardje stond op stal met een halster en was ergens blijven haken aan de deur en heeft zich zo dus opgehangen Verdrietig
Zoiets wil ik dus NOOIT meemaken!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:39

regio gebonden. Ik cross op dit moment het hele land door en overal zie ik meer paarden met halster dan zonder

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:24

Bij mij gaan ze gewoon zonder halster de wei in. De wei staat in verbinding met hun loopstal. Afgesloten door een hek. Het is hek open en paarden kunnen naar buiten. Als wij fluiten, en naar binnen lopen en de bakken vullen met biks zijn ze binnen. Daarom hebben ze geen halster aan. Gewoon omdat het niet nodig is.
Maar als er een nieuw paard is zal die zeker de eerste 2 een halster om hebben. Knipoog Omdat als een jaarling dan makkelijker te pakken is!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:24

De mijne staat zonder halster, altijd. De eerste week dat ik haar had heb ik het halster omgelaten, nu is het af. Ze vind het fijner zonder halster, maar dat is ook wel logisch.
En met buiten zetten is het gewoon: Alle stallen open en de paarden lopen zelf de wei in (allemaal in 1 grote wei) en 's avonds komen ze aangerend als de boer roept en gaan ze allemaal weer naar binnen. Best makkelijk. Lachen

Ik heb wel 'soms' gestemd, de lespony's staan bij ons bijvoorbeeld met halster, omdat niet iedereen ze te pakken krijgt zonder halster.