Wat is jouw poetsritueel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fliro_

Re: Wat is jouw poetsritueel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:59

als ik snel wil zijn, harde + zachte borstel ff snel voor op plaats waar zadel komt..
en hoeven natuurlijk Clown
Als ik tijd zat heb,
harde en zachte en hoeven.. hoofd met über zachte borstel en benen met zachte borstel.

etcetc Vingers aflikken

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:04

Als hij erg vies of in de rui is, begin ik met de rosborstel en daarna een harde borstel (met lange haren). Soms doe ik nog een zachte borstel erna en een poetshandschoen (zo'n lamsvel) en als laatst krab ik zijn hoeven uit. Als ik veel tijd heb spray ik zijn manen en staart ook nog in met anti-klit en borstel ik ze. Na het rijden spuit ik altijd de benen af en vet ik zijn hoeven in, afwisselend met hoevenvet of laurierzalf. Hier blijven ze heel mooi en soepel van en de hoeven groeien beter. Pling Ik hou er wel van om uitgebreid te poetsen en mijn paard ook, dus soms ben ik echt lang bezig. Lekker prutsen !! Tong uitsteken

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:19

Ik begin altijd met de rosborstel dan hardeborstel, zachte borstel. Dan de manen + staart en daarna worden de hoeven uitgekrapt. Lachen

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:41

meestal:
1) harde borstel heel het lijf ( behalve hoofd)
2) zachte borstel heel het lijf + manen
3) met staart en manen borstel de staart en manen borstelen (Logisch Clown)
4) hoeven uitkrappen

klaar..

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:43

harde borstel, zachte borstel, afentoe manen en staart met gewone borstel voor je haar, hoeven uitkrabben en dan zijn hoofd met een schapen wolle borstel Haha!

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:43

ik ik haast heb: even roskam en harde borstel op zadelplekken, en hoeven uitkrabben, als ik veel tijd heb gewoon rustig aan, ik sta vaak andershalf uur te poetsen!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:19

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:08

Begin met een poetshandschoen, dan de harde borstel. Manen en staart uitpluizen, hoeven uitkrabben en met een zachte borstel of een wollen handschoen voor de glans.

Mochten de witte benen erg vies zijn dan ga ik met een schuurblokje nog even overheen en daarna de zachte borstel.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:17

Rosborstel
Harde borstel
Zachte borstel
Hoevenkrabber
Manen kammen&vlechten

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:59

-Ros
-Harde Borstel
-Manen en staart
-Hoeven
-Zachte borstel

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:17

Ik begin altijd met een berg antiklit in de manen te spuiten. Clown Dan met de rosborstel, harde borstel, zachte borstel. Daarna kam ik de manen en staat helemaal uit, vaak vlecht ik haar dan nog. Als laatste doe ik de hoeven.

Als ik weinig tijd heb, even grondig met de harde borstel erover. Tapi is eigenlijk niet zo 'n vuil paard. Haha!

Maripossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:30

Omdat mijn verzorgpony op weide staat, heb ik er meestal wel een klus aan, zeker nu ze aan het verharen is (Shetlander/IJslander kruising), daar heb ik vind ik zelf wel geluk mee, want zij is altijd helemaal aan het genieten wanneer ze gepoetst wordt, en ik vind dat weer heel fijn om te zien.

Ik begin altijd met de rosborstel, zoals vrijwel iedereen, waarna ik de harde borstel gebruik. Vervolgens poets ik haar glanzend met de zachte borstel, ik doe ook haar hoofd en haar benen. Haar voetjes worden daarna gedaan.

Als ze aan het verharen is gebruik ik ook nog een borstel die alle losse haren en uit haalt, en zo'n soort van steen, ben het woord even kwijt. Haar staart en manen pluis ik ook uit wanneer het nodig is, en soms haar sokken, dan zijn ze erg modderig.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:28

Helaas geen eigen of verzorgpaard, maar vind het heerlijk om met de manege paarden te tutteren.

Eerst met een zachte rubberen rosborstel de vieze plekken.
Dan bovenkant lijf en (onder)benen een harde borstel.
Daarna een zachte borstel.
Als laatste een borstel met lange haren waar je zo lekker de losse haren mee kunt afhalen.
Manen met de grove borstel, staart alleen strootjes uithalen (mag niet geborsteld worden op de manege)
Hoeven uitkrabben.

En ondertussen klets ik het arme beest de oren van het hoofd Haha! .

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:29

Mijn poetsritueel:
1. harde borstel of ros (in de winter gebruiken we de ros niet zodat alle haren zoveel mogelijk blijven zitten Tong uitsteken).
2. Daarna een zachtere borstel voor zijn sokken
3. Dan nog een keer een echte zachte borstel
4. Borstel die speciaal voor stof weg poetsen gemaakt is
5. Schapenwollen handschoen om stof nog beter weg te poetsen
6. Speciale handschoen voor glans
7. Daarna de hoeven uitkrabben
8. En de buitenkanst van de hoeven schoonmaken met een speciaal hoefborsteltje

In de zomer hebben we ook nog van de speciale steentje om haren mee te verwijderen en ook nog iets anders voor als ie in de rui is...

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:59

Als ik een paard uitgebreidt ga poetsen doe ik het op de volgende manier:
- Eerst de rosborstel over heel het lichaam behalve de benen
- Dan de harde borstel over heel het lichaam. Ook de benen, maar niet het hoofd
- Dan de zachte borstel over heel het lichaam. Ook het hoofd, maar niet de benen
- Dan de manenkam. Dan doe ik meestal eerst de voorpluk, dan de manen en als laatst de staart.
- En als laatst de hoeven krabben

Als ik even snel poets doe ik alleen even snel met de harde borstel en de manenkam. Lachen

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:27

een harde borstel,
soms daarna de zachte (hij is geschoren en voorlopig krijg ik er met de harde alles af en ik ben neit zo'n poetsert)
de staart alleen als het nodig is, ben nogal trots op zijn staart. hoofd ook alleen als hij in de klei heeft gelegen.
als laatste even de hoeven.

Huubkepuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:02

Toen ik op ijslanders reed en er een had begon ik altijd met de manen. Een paar x per week een beetje uitpluizen en met een antiklit nakammen.
Daarna met een harde borstel het lichaam. Met een zachte borstel na en de benen ook met een zachte borstel. Staart met de hand uitpluizen. En als laatste de hoeven uitkrabben.

Groetjes Cynthia

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:27

zo een keertje helemaal invlechten , hoefjes volledig invetten enzo
dat doe ik ook wel graag
en sokjes en baardjes bijknippen hihi