's Winters altijd binnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 's Winters altijd binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:06

Over een andere stalling kunnen meningen anders zijn Tong uitsteken

Maar als je op je huidige stal een stukje kunt afmaken zou dat natuurlijk ook super zijn Ja

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:06

Sorenna schreef:
Dinopino schreef:
@sorenna nou begrijp ik helemaal niets meer van je topic bedoeling Rolleyes
Je begint met een open deur in te trappen door te melden dat je paardje 's winters de hele dag op stal staat en dat je wil horen of andere dat ook hebben. Hierop komen uiteraard suggesties om vooral wat aan deze situatie te doen en van een paar die hun paard ook zou houden. Hierop geef je weer antwoord dat dat niet je vraag was, je wilde alleen weten hoe andere hun paarden in de winter houden. En nu vind je het prettig om adviezen te krijgen, hoe dit te veranderen maar veranderen wil je niet. Schijnheilig

snap je hem nog??

Pff alsjeblieft zeg, mijn bedoeling met dit topic was om eens te kijken hoe jullie paarden er in de winter bij staan en wat jullie zouden doen in mijn plaats. Heb dan ook nooit gezegd dat het niet vraag was over wat jullie zouden doen in mijn situatie.
Mijn vraag was voor alle duidelijkheid dus: Hoe staan jullie paardjes erbij in de winter, en wat zouden jullie doen in mijn plaats?
Beetje offtopic

Mijn paarden staan in de winter overdag buiten in een groep. Ze staan niet op de wei, maar in een zandpaddock met voldoende ruwvoer om ze bezig te houden. Ze gaan minimaal 6 uur per dag naar buiten (als het beestenweer is), meestal veel meer.
Wat ik zou doen in jouw geval? Geen paard hebben of als de sodemieter een andere stal zoeken waar de paarden naar buiten kunnen. Volstrekt idioot om zoveel geld te betalen voor een plek waar ze niet eens overdag naar buiten kunnen, ik betaal minder dan een derde van dat bedrag.....
En nee, ik ben zeer zeker geen natural!

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:28

@ Nadya,

Ik heb geen idee waarom ze geen zand gebruiken! Misschien omdat er dan geen gras op groeit? Ik doe maar een gooi, ben ook blond Haha! Wat ik wel weet, is dat er niet op gebouwd kan worden, en de verwachting is dat er over 10 jaar misschien niet eens meer geoogst kan worden, het land blijft zakken en zakken. Ik zal eens research gaan doen... begin zelf een beetje nieuwsgierig te worden naar de filosofie erachter..
Super dat jullie paarden zo los lopen! vind ik echt een droom. Mocht mijn paard geen wedstrijden ed meer lopen of een veulentje krijgen, zal ik haar ook zeker naar een hoger gebied brengen. Jonge paarden hier gaan ook heel vaak naar de opfok, zodat ze 365 dagen toch op het land kunnen met vriendjes. dan kun je alleen niet dagelijks je paardje bezoeken...moet je naar Friesland afreizen ofzo Clown

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:31

Blijf het vreemd vinden, jij kan op de andere stal dus niet zo lekker buitenrijden als op je huidige stal maar je paard kan daar wel lekker naar buiten. Dan gaat het je toch om je eigen plezier?

Mijn paarden staan 24/7 buiten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:42

Ing schreef:
@ Nadya,

Ik heb geen idee waarom ze geen zand gebruiken! Misschien omdat er dan geen gras op groeit? Ik doe maar een gooi, ben ook blond Haha! Wat ik wel weet, is dat er niet op gebouwd kan worden, en de verwachting is dat er over 10 jaar misschien niet eens meer geoogst kan worden, het land blijft zakken en zakken. Ik zal eens research gaan doen... begin zelf een beetje nieuwsgierig te worden naar de filosofie erachter..

Op veengrond heeft het geen nut om zand op te brengen, dat laat de grond alleen maar sneller zakken. In de polder wordt bovendien de grondwaterstand bewust hoog gehouden in de winter, dus je zit voor echt fijn paarden houden in een verkeerde hoek van het land.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:44

Zelf sta ik op een fantastische prive stal OK dan!
Ik voel me hier 100% thuis en mijn paard is hier ook gelukkig ( dat merk ik gewoon aan hem).

Van maart tot half november is hij in groep ( wat ik heel belangrijk vond!) op de weide gegaan.
Dit van ongeveer 7h30 's morgens tot ongeveer 7h 's avonds ( kon ook wel wat vroeger/later zijn).
Ze gaan zowiezo 's nachts op stal en dat heb ik ook het liefst. ( medische probleem).

Nu kunnen de paarden even niet meer op de weide. ( ivm vertrappen).
Maar daar hebben ze op onze stal een goed alternatief voor: we hebben een kleine paddock ( overdekt) en daar mogen de paarden samen in loslopen en wat spelen.
Ik zorg er dus voor dat de mijne hier enkele uurtjes per dag kan instaan met zijn vriendinnetje(s) en hij word ook bijna elke dag gereden ( dressuur, springen, longeren,af en toe n wandeling,...).
Tijdens het weekend gaat hij vaak los in de buitenpiste voor een halve dag.
We spreken ook vaak samen af : een stalgenootje zet ze er in de namiddag in en ik haal ze dan 's avonds er weer uit.

Zo heeft hij toch zijn vrije beweging en heeft hij ook nog het sociale contact.
Wat niet wegneemt dat ik héél blij zal zijn dat het weer voorjaar is hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:45

Maar zoiets vind ik dan een prima oplossing voor als de weide te nat is Ja
Gewoon ff lekker paard kunnen zijn Ja
Dat het niet overal in NL goed gaat op de weide is iets wat veel mensen wel begrijpen...maar dat er geen alternatieven zijn is voot vele wat moeilijker te snappen Lachen

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:48

runningkawa schreef:
Maar zoiets vind ik dan een prima oplossing voor als de weide te nat is Ja
Gewoon ff lekker paard kunnen zijn Ja

Een betere plek voor hem dan hier ga ik niet vinden.
( tenzij ik hem thuis zou stallen natuurlijk maar dat is niet mogelijk).

Ik vind het ook héél erg belangrijk dat hij, al is het maar enkele uurtjes, gewoon paard kan zijn en niet enkel zijn stal uitkomt om te 'werken'.
Ik heb ook het voordeel dat hij met elk paard / pony goed opschiet en hij eigenlijk overal bijkan moest de kleine paddock reeds bezet zijn!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:54

Waratje schreef:
Ing schreef:
@ Nadya,

Op veengrond heeft het geen nut om zand op te brengen, dat laat de grond alleen maar sneller zakken. In de polder wordt bovendien de grondwaterstand bewust hoog gehouden in de winter, dus je zit voor echt fijn paarden houden in een verkeerde hoek van het land.

Ik vraag me af waarom er in een polder geen zand gebruikt wordt, maar blijkbaar wel veengrond. Maar goed, ik weet hier ook te weinig van af, hoor. Blond
Iemand die het wel weet???

Wij verhogen hier en daar wel plekken met zand en grind op onze veengrond. Ja, je moet het een paar keer per seizoen doen, maar het werkt wel degelijk bij ons. Op zandgrond groeit wel gras, hoor. Ietsje verderop bij ons (richting Hilversum) zijn de weides van zandgrond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:59

Ik woon gelukkig op zandgrond..maar ook hier gras Ja

Maar of grond droog blijft ligt natuurlijk ook aan de ligging van de grond Lachen

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:08

Waratje heeft er verstand van!!! OK dan! het plaatje word duidelijker!

Het is echt knokken om de weilanden bij ons boven het water te houden.
Ze gebruiken veen omdat dat minder zakt .... denk ik. Koe

In ieder geval, wij hebben wel 3 paddocks, 1 voor jonge paarden samen en 2 voor "uur-gebruik". die moeten we wel delen met de rest van de stal, dus hele dag erop laten zou wat egoistisch zijn.. Ik heb een goede samenwerking met een vriendin, zij overdags ik savonds, of andersom. zo komen onze paarden in de wintermaanden naast het werk, ook nog een uur of wat naar buiten voor de fun. We zullen het daar mee moeten doen. Ze staat vaak met andere paarden in de paddock, dus een sociaal leven is haar niet helemaal ontzegt Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:11

Nadya schreef:
Ik vraag me af waarom er in een polder geen zand gebruikt wordt, maar blijkbaar wel veengrond. Maar goed, ik weet hier ook te weinig van af, hoor. Blond
Iemand die het wel weet???

Wij verhogen hier en daar wel plekken met zand en grind op onze veengrond. Ja, je moet het een paar keer per seizoen doen, maar het werkt wel degelijk bij ons. Op zandgrond groeit wel gras, hoor. Ietsje verderop bij ons (richting Hilversum) zijn de weides van zandgrond.

Die veengrond zit daar nou eenmaal. Een polder betekend niet meer of minder dan dat je het water ervanaf pompt en de grond die eerst onder water ligt beschikbaar maakt. In die polders is dat veengrond, in andere polders kan dat andere grond zijn. Flevoland bestaat bijvoorbeeld uit klei. Er is wel wat verschil tussen het ene veengebied en het andere, maar ik ken de polder aan de andere kant van de rivier en dat is van die zinkende veenzooi. Je kunt ook voelen dat de grond daar feitelijk drijft, er zijn plekken die gaan wiebelen als je een beetje op en neer springt. Als je op dat type veen zand stort, zakt de boel door het gewicht van het zand alleen maar harder naar beneden en wordt het dus natter dan voordat je dat zand toevoegde.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 14-01-08 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:11

Hebben alle polders dan veengrond? Iets wat ik me dus afvraag (ik heb geen idee namelijk, ik dacht dat er bijvoorbeeld ook veel zandgrond in de Flevopolder was, maar misschien zit ik er gigantisch naast). Bloos

Ing, het feit dat jullie je best doen de paarden een leven buiten de box en het werk te geven, zegt al een heleboel goeds. Al zou ik het voor mijn paard nooit voldoende vinden, hoor, maar ik en mijn paard zijn nogal veeleisend. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:13

Waratje schreef:
Die veengrond zit daar nou eenmaal. Een polder betekend niet meer of minder dan dat je het water ervanaf pompt en de grond die eerst onder water ligt beschikbaar maakt. In die polders is dat veengrond, in andere polders kan dat andere grond zijn. Er is wel wat verschil tussen het ene veengebied en het andere, maar ik ken de polder aan de andere kant van de rivier en dat is van die zinkende veenzooi. Je kunt ook voelen dat de grond daar feitelijk drijft, er zijn plekken die gaan wiebelen als je een beetje op en neer springt. Als je op dat type veen zand stort, zakt de boel door het gewicht van het zand alleen maar harder naar beneden en wordt het dus natter dan voordat je dat zand toevoegde.

Ahaaa.... Zo leer ik nog eens wat. Haha!
Dank voor je uitleg!!! Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:14

Graag gedaan. Knipoog

_Mevrouwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:35

Bij ons op stal gaan alle paarden overdag lekker een paar uur naar buiten..

Niet op het weiland maar gewoon een paar uurtjes in de paddock!

Mijn mening: ik zou mijn paarden nu ook niet (deze tijd) op het weiland willen laten staan.. (als het zou mogen)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:38

mijn paard staat altijd buiten, alleen een uurtje binnen na het rijden om even te eten. maar verder altijd buiten, vind ze heerlijk. als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een andere stal, is hier al heel veel gezegd maar daar ben ik het mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:50

Waarom niet mevrouwtje, als ik vragen mag? Lachen

Ligt imo aan de weide.
Mijn paarden staan dus de hele dag op de wei.
Maar ik ben dan ook een geluksvogels met vrij hoge zandgrond Lachen

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 19:32

Echt super dat veel van jullie paarden lekker op de wei kunnen zeg! Vind het echt rot dat dat bij mij dan weer zo moeilijk gaat. Het leuke is dan wel weer dat wanneer ik bezig ben met spullen opruimen (na het rijden bv) en m,n paardje heeft z,n dekentje en halster om dat hij dan uit zichzelf naar het grasveldje naast de zadelkamer loopt (grasveldje is niet heel groot en officieel geen weide) om daar vervolgens op z,n eigen houtje te gaan lopen grazen...moet hem moet ik zeggen dan wel in de gaten houden (dat hij niet de hoek om naar de andere stallen loopt) maar over het algemeen blijft hij altijd netjes staan. Best handig wanneer je het druk hebt met spullen opruimen en je toch je paardje in de gaten kan houden:)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:59

Wij hebben een rampzalige grond: kleigrond... wordt dus snel een blubberzooi en dan hebben wij alleen maar onkruid groeien in de zomer Clown
(tevens ligt het land laag...)

Dé oplossing: stukje weiland afgezet die volledig vertrapt mag worden (is nu 1 grote blubberzooi...). In dat land bevindt zich een strook met dat deels betegeld is en deels met wat zand. Paard heeft dus altijd een plekje voor droge voeten Lachen
Bij voorkeur gaat hij daar 's ochtends in en voor het donker er weer uit.
Maar kan dat niet (té nat), dan wordt hij 's ochtends en 's avonds voor op de wei losgelaten Lachen
Werkt prima voor ons Lachen (en de pony Knipoog )

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:39

Dank Waratje! idd Nadya, zo leren we weer wat!

Het is inderdaad alsof je op water zit, als een paard in de bak langs de kantine draaft gaat bijvoorbeeld de kantine op en neer, inclusief koffie ROFL

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:24

Ing schreef:
Dank Waratje! idd Nadya, zo leren we weer wat!

Het is inderdaad alsof je op water zit, als een paard in de bak langs de kantine draaft gaat bijvoorbeeld de kantine op en neer, inclusief koffie ROFL

Whahahaaaaa..... Haha!
Zo erg is het bij ons gelukkig niet, ondanks dat ik vanmorgen op sommige plekken aardig wegzakte in de blub. Nagelbijten / Gniffelen

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:30

Ik struikelde vanmorgen ook weer over de zwemvliezen, snorkels, lieslaarzen en zwembandjes...
Nadya, hoop dat je beiden schoenen nog hebt?? Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:52

Schoenen Haha! ???? Die zijn allang opgezogen.... Clown
Ik ga nu standaard met mijn rubberen rijlaarzen naar mijn paard, ook al ga ik niet rijden. Het loopt niet echt lekker als je grondwerk aan het doen bent, maar mijn voetjes blijven tenminste droog. Knipoog

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:06

Idem, Kaplaarzen rules! Afgod