Maar als je op je huidige stal een stukje kunt afmaken zou dat natuurlijk ook super zijn
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Sorenna schreef:Dinopino schreef:@sorenna nou begrijp ik helemaal niets meer van je topic bedoeling![]()
Je begint met een open deur in te trappen door te melden dat je paardje 's winters de hele dag op stal staat en dat je wil horen of andere dat ook hebben. Hierop komen uiteraard suggesties om vooral wat aan deze situatie te doen en van een paar die hun paard ook zou houden. Hierop geef je weer antwoord dat dat niet je vraag was, je wilde alleen weten hoe andere hun paarden in de winter houden. En nu vind je het prettig om adviezen te krijgen, hoe dit te veranderen maar veranderen wil je niet.![]()
snap je hem nog??
Pff alsjeblieft zeg, mijn bedoeling met dit topic was om eens te kijken hoe jullie paarden er in de winter bij staan en wat jullie zouden doen in mijn plaats. Heb dan ook nooit gezegd dat het niet vraag was over wat jullie zouden doen in mijn situatie.
Mijn vraag was voor alle duidelijkheid dus: Hoe staan jullie paardjes erbij in de winter, en wat zouden jullie doen in mijn plaats?
Beetje offtopic
Wat ik wel weet, is dat er niet op gebouwd kan worden, en de verwachting is dat er over 10 jaar misschien niet eens meer geoogst kan worden, het land blijft zakken en zakken. Ik zal eens research gaan doen... begin zelf een beetje nieuwsgierig te worden naar de filosofie erachter..
Ing schreef:@ Nadya,
Ik heb geen idee waarom ze geen zand gebruiken! Misschien omdat er dan geen gras op groeit? Ik doe maar een gooi, ben ook blondWat ik wel weet, is dat er niet op gebouwd kan worden, en de verwachting is dat er over 10 jaar misschien niet eens meer geoogst kan worden, het land blijft zakken en zakken. Ik zal eens research gaan doen... begin zelf een beetje nieuwsgierig te worden naar de filosofie erachter..

runningkawa schreef:Maar zoiets vind ik dan een prima oplossing voor als de weide te nat is
Gewoon ff lekker paard kunnen zijn
Waratje schreef:Ing schreef:@ Nadya,
Ik heb geen idee waarom ze geen zand gebruiken! Misschien omdat er dan geen gras op groeit? Ik doe maar een gooi, ben ook blondWat ik wel weet, is dat er niet op gebouwd kan worden, en de verwachting is dat er over 10 jaar misschien niet eens meer geoogst kan worden, het land blijft zakken en zakken. Ik zal eens research gaan doen... begin zelf een beetje nieuwsgierig te worden naar de filosofie erachter..
Op veengrond heeft het geen nut om zand op te brengen, dat laat de grond alleen maar sneller zakken. In de polder wordt bovendien de grondwaterstand bewust hoog gehouden in de winter, dus je zit voor echt fijn paarden houden in een verkeerde hoek van het land.

Nadya schreef:Ik vraag me af waarom er in een polder geen zand gebruikt wordt, maar blijkbaar wel veengrond. Maar goed, ik weet hier ook te weinig van af, hoor.![]()
Iemand die het wel weet???
Wij verhogen hier en daar wel plekken met zand en grind op onze veengrond. Ja, je moet het een paar keer per seizoen doen, maar het werkt wel degelijk bij ons. Op zandgrond groeit wel gras, hoor. Ietsje verderop bij ons (richting Hilversum) zijn de weides van zandgrond.
Waratje schreef:Die veengrond zit daar nou eenmaal. Een polder betekend niet meer of minder dan dat je het water ervanaf pompt en de grond die eerst onder water ligt beschikbaar maakt. In die polders is dat veengrond, in andere polders kan dat andere grond zijn. Er is wel wat verschil tussen het ene veengebied en het andere, maar ik ken de polder aan de andere kant van de rivier en dat is van die zinkende veenzooi. Je kunt ook voelen dat de grond daar feitelijk drijft, er zijn plekken die gaan wiebelen als je een beetje op en neer springt. Als je op dat type veen zand stort, zakt de boel door het gewicht van het zand alleen maar harder naar beneden en wordt het dus natter dan voordat je dat zand toevoegde.

(en de pony
)
Ing schreef:Dank Waratje! idd Nadya, zo leren we weer wat!
Het is inderdaad alsof je op water zit, als een paard in de bak langs de kantine draaft gaat bijvoorbeeld de kantine op en neer, inclusief koffie
???? Die zijn allang opgezogen....