Ik verzorg mijn pony wel, maar de dierenarts.. / Welke spull

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Re: Ik verzorg mijn pony wel, maar de dierenarts.. / Welke spull

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:07

Misschien kun je op internet op zoek gaan hoe je kunt werken aan de lange lijnen? En op Bokt is daar ook wel het een en ander over te vinden! Misschien dat je dat een leuk idee vind??

En als ik het goed gelezen heb, kom je ook op een manege. Daar kun je ook veel leren. Misschien mag je er een dagje komen helpen? Leer je veel van en is ook nog leuk!

Nou veel succes ermee
Annemiek

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 19:59

merrieveulen schreef:
en wat heeft de smid gezegd? ben ik wel benieuwd naar.

ik vraag me wel af hoe jouw moeder kan weten wat wel en niet goed is voor dat dier, als ze er geen verstand van heeft. een hoop mensen verkijken zich erop, ook mensen met meer ervaring.

Weet je wat,, ze is het vergeten te VRAGEN!!
Ooohh, toen was k echt kwaad..
Maar voor de rest van z'n hoeven:
- hij liet alles toe
- voor in 3 jaar niks te doen waren ze nog zéér goed
- Snoopy bleef doodgewoon staan en toen als hijt erug op de weide ging hinnikte hij om bedankt te zeggen!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:23

Wat weet of heeft je moeder met paarden? Daar word ik wel benieuwd naar, gezien haar reactie toen je haar vroeg het aan de smid te vragen. Maar waarom heb je het zélf niet gevraagd? Sorry, maar ik word hier wel een beetje bozig om. Je wilt al die tijd liever niets van ons aannemen, omdat je het aan de smid gaat vragen, en dan reageer je dus nu zo. Maar goed, kennelijk ben jij er ook bozig over. Heb nog wel een vraagje, aangezien je de kans om het aan de smid te vragen hebt gemist. Naar wie ga je nu luisteren?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:42

Ik zal het wel ergens gemist hebben maar wat weeg je eigenlijk? De 13 jarige meiden die op mijn welshje rijden wegen namelijk net rond de 40 kilo en dat zijn toch geen hele kleine meisjes.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:45

Wat een mallotig verhaal! Ik mag toch hopen dat dit allemaal verzonnen is. Ik kan mij niet voorstellen dat er zulke domme ouders zijn die hun kind op deze manier een pony laten houden. Is dit allemaal bedoeld om een discussie op te starten of ben je echt zo naïef? Sorry dat het onaardig klinkt als het allemaal waar is, maar ga dan eerst maar eens een jaartje op een manege lopen.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 12:03

joy76 schreef:
Wat weet of heeft je moeder met paarden? Daar word ik wel benieuwd naar, gezien haar reactie toen je haar vroeg het aan de smid te vragen. Maar waarom heb je het zélf niet gevraagd? Sorry, maar ik word hier wel een beetje bozig om. Je wilt al die tijd liever niets van ons aannemen, omdat je het aan de smid gaat vragen, en dan reageer je dus nu zo. Maar goed, kennelijk ben jij er ook bozig over. Heb nog wel een vraagje, aangezien je de kans om het aan de smid te vragen hebt gemist. Naar wie ga je nu luisteren?

Aangezien ik de kansheb gemist heb ik een sms-je gestuurt..
En Snoopy staat bij bompa en dus ze zijn er direct heen gereden

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:17

Snoop_fan schreef:
Aangezien ik de kansheb gemist heb ik een sms-je gestuurt..
En Snoopy staat bij bompa en dus ze zijn er direct heen gereden

Sorry maar ik begrijp je niet helemaal. Waar heb je een smsje naartoe gestuurd? Je smid? En wie zijn direct waarheen gereden..?

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 12:35

Ik heb de smid een sms-je gestuurt om te vragen hoe het bij dat verwaarloosde shetlandertje was en om te vragen of hij me te gorot en te zwaar vond voor Snoopy.
Snoopy staat bij mijn bompa dus dan had ik de kans niet om te vragen want ze (mama en de smid) zijn direct naar bompa gereden

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 12:39

Jol1 schreef:
Wat een mallotig verhaal! Ik mag toch hopen dat dit allemaal verzonnen is. Ik kan mij niet voorstellen dat er zulke domme ouders zijn die hun kind op deze manier een pony laten houden. Is dit allemaal bedoeld om een discussie op te starten of ben je echt zo naïef? Sorry dat het onaardig klinkt als het allemaal waar is, maar ga dan eerst maar eens een jaartje op een manege lopen.

Wat betekent malltoig ofzoiets?
Neen dit is niet verzonnen, en ik hebgeen DOMME ouders! Zal ik ook eens iets zeggen over jou ouders? Ik zit al 3 jaar op de manege! En ik was 9 jaar toen ik Snoopy kreeg, en we hadden dringend iets nodig dat het gras afat.. Toen begon ik erop te rijden..
Soor hoor, als het klinkt alsof dit is om een discussie te starten, maar dit is niet zo, ik wou het vragen heel rustig maar iedereen valt tegen me op alsof ik m'n dier verwaarloos, en ik heb hier nu de nuttige informatie op gevonden door iemand van een jurylid in dresuurwedstrijden die me met al m'n vragen zal helpen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:40

sorry, 'iets' dat het gras af at?

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 12:41

Ja iets, het moest een paard of koe of schaap of eender wat zijn en omdat ik toen al paardreed heb ik voor een pony gekozen!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:43

Relax. Adem halen. Ik vind het nogal jammer dat mensen "iets kopen om het gras eraf te eten" zonder verstand van paarden te hebben. Je had je beter eerst kunnen inlezen, maar dat is meer mosterd na de maaltijd, helaas. Gelukkig is hier op bokt veel te lezen hoe het moet. De smid is nu geweest, hoe zit het met de entingen en wormenkuren?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:43

Snoop_fan schreef:
Ja iets, het moest een paard of koe of schaap of eender wat zijn en omdat ik toen al paardreed heb ik voor een pony gekozen!

OK, en grasmaaien was geen optie? ik vind dat je niet aan een paard begint voor je de noodzakelijke kennis hebt. een paard is nou eenmaal meer dan een grasmaaier, dat zie je maar weer. ik ben het hierin ook met narya eens.

maar goed, hoe ga je het nu verder doen? ga je gewoon door met rijden, of heb je al een SMS terug van de smid?

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 12:46

Smid is geweest maar hij zij dat het voor 3 jaar (of langer) niet gedaan te zijn nog goed in orde was!
Entingen en wormenkuren kan ik vragen aan degene die me het rustig uitlegt en niet door mensen die me afBLAFFEN!
Iets kopen om gras af te eten, sorry dat het zo erg overkwam maar de vorige huurders moesten weg omdat ze alles vuil maakte en normaal kwam dan het ponytje van de buurvrouw van bompa erop maar omdat zo fel bijtte hebben we toch voor Snoopy gekozen en daar heb ik nog steeds geen spijt van!

grasmaaier voor een grasveld waar 3 paarden opstonden en waar een piste (zand) op ligt, laat me niet lachen..

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 12:51

Hier mag een slotje op, slotje aub!!
Want ik heb iemand gevonden die me met al m'n vragen wil helpen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:18

Snoop_fan schreef:
Smid is geweest maar hij zij dat het voor 3 jaar (of langer) niet gedaan te zijn nog goed in orde was!
Entingen en wormenkuren kan ik vragen aan degene die me het rustig uitlegt en niet door mensen die me afBLAFFEN!
Iets kopen om gras af te eten, sorry dat het zo erg overkwam maar de vorige huurders moesten weg omdat ze alles vuil maakte en normaal kwam dan het ponytje van de buurvrouw van bompa erop maar omdat zo fel bijtte hebben we toch voor Snoopy gekozen en daar heb ik nog steeds geen spijt van!

grasmaaier voor een grasveld waar 3 paarden opstonden en waar een piste (zand) op ligt, laat me niet lachen..

ja hoor die zijn er wel... los daarvan, als ik zo'n veld had zou ik ook voor een paard kiezen, maar dan pas als ik de nodige kennis had. ik bedoel, als je een TV koopt lees je ook de gebruiksaanwijzing, of bij het koffiezetapparaat... noem maar op. waarom dan bij een pony niet, of iig pas na 3 jaar?
ik vind dat er hier een hoop mensen prima hebben geprobeerd het je uit te leggen, de info over hoe het zit met enten en ontwormen staat gewoon hier in het topic. als er afgeblaft is, komt dat doordat je zelf zo eigenwijs reageert. ik denk dat degene die je nu gaat helpen ook redelijk het geduld verliest als jij het blijft vertikken om te luisteren. en imo niet onterecht.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:43

Moderatoropmerking:
Het zou fijn zijn als iedereen eerst nadenkt voor er gereageerd wordt. Laat iedereen in zijn/haar waarde, denk je dat het een verzinsel is reageer dan gewoon niet. Het is nergens voor nodig om zo fel te reageren.
TS, slotjes worden niet op verzoek geplaatst, heb je genoeg advies gekregen dan kun je dat gewoon in dit topic melden en dan kun je daarna stoppen met hier te reageren, het topic zakt vanzelf weg als er geen reacties meer komen Knipoog

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:08

Sorry hoor Tanja, maar ik kan mij wel eens opwinden over mensen die aan een pony beginnen "omdat ze iets nodig hadden dat het gras af at". Koop dan een grasmaaier! Ik vind het gewoon zielig voor zo'n dier. Ik wil iedereen in zijn waarde laten, maar ik vind het ook niet kunnen dat een dier de dupe is van onverantwoord gedrag. Dat een jong meisje dat niet weet, daar kan ik nog inkomen, maar van ouders verwacht ik toch wel beter! Maar goed, voortaan sla ik dit soort topics wel over, want ik erger mij er toch alleen maar aan.

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:33

Waar is jullie fatsoen gebleven? Boos!
Gezeur over haar schrijfstijl; wie weet is ze wel dislectisch.
Gezeur over wat ze allemaal niiet goed heeft gedaan ipv dit kind te helpen.

Ik vind jullie ronduit asociaal en zelfs voor een Rotterdammer ervaar ik dit als keihard!!!!
Jullie weten helemaal niets van dit kind af, wie weet heeft ze de pony ook alleen maar gekregen zodat haar ouders van het gezeur af waren. En dan; als jullie op je 11e een pony hadden gekregen, hadden jullie dan nee gezegd?? Stelletje hypocryten.

@ moderator; gooi er een slotje op joh. Hier is alles al gezegd en dit meisje (die het beste met haar pony voor heeft) krijgt alleen maar trappen na.

Cheers!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:03

Misschien een goede tip voor iedereen die aan een paard of pony wil beginnen: Leen bij de bieb een paar boeken over pony/paardenverzorging. Is er geen bieb in de buurt dan kun je zo'n boek voor je verjaardag vragen of er eentje van je zakgeld kopen. Je weet dan al van te voren wat er allemaal bij het houden van een pony komt kijken en als je iets niet meer weet, kun je het even nazoeken. Daarnaast zou het verstandig zijn als ouders (in het geval van jonge kinderen) zich ook eens zouden verdiepen in de verzorging van het huisdier van hun kind. Dat geldt overigens niet alleen voor pony's of paarden, maar ook voor honden, katten, konijnen, cavia's en zelfs vissen.

O ja, en ladolcevita, ik ben ook een moeder en ik kan je verzekeren dat als jij je kind een pony geeft om alleen maar van het gezeur af te zijn, je jouw taak als ouder niet helemaal hebt begrepen.....

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:06

Ik denk dat je nog wel een stukje verder mag gaan dan alleen het boek. Een boek is het begin, maar ik denk dat voor ieder kind (en waarschijnlijk ook wel volwassenene) begeleiding essentieel is. Niet op eigen houtje zonder kennis een paard gaan houden, maar iemand hebben die jou kan helpen als het misgaat. Iemand die er meer verstand van heeft als jij, een soort back-up. Mocht het dan misgaan, dan heb je iemand om op terug te vallen. Theorie is een goed begin, maar in de praktijk is iemand die er verstand van heeft, onmisbaar.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:32

Je hebt helemaal gelijk Narya!

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:35

ikke20 schreef:
pony moet dan zn entingen krijgen. dit moet als basisnting gegeven worden dit betekend een enting tegen parainfluenza tetanus enz. dit moet na(dacht) 9 weken herhaald worden en daarna elk jaar.

Tussen de eerste en 2e enting moeten minimaal 3weken en maximaal 9weken zitten.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:39

Jol1 schreef:
O ja, en ladolcevita, ik ben ook een moeder en ik kan je verzekeren dat als jij je kind een pony geeft om alleen maar van het gezeur af te zijn, je jouw taak als ouder niet helemaal hebt begrepen.....

Misschien weten haar ouders niets van paarden/pony's?
En hier hoef ik ook geen commentaar op van 'dan moeten ze geen pony kopen'
maar je weet hun situatie helemaal niet.

Misschien weten haar ouders niet dat er zoveel bij komt kijken?
Zoals ladolcevita zegt; als je ouders vragen of je een pony wilt, zou jij dan nee zeggen?

Dus; oordeel niet over iemand waarvan je de situatie niet kent.
Ze vraagt om tips enzo, dat is dan toch juist goed? Ik snap jullie niet helemaal..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:44

Tumba, ik geloof niet dat je mijn tekst helemaal begrepen hebt......
Ik bedoel ermee te zeggen dat je een kind niet zomaar iets geeft om van het gezeur af te zijn. (Als je met je kind door de supermarkt of Bart Smit loopt, dan koop je toch ook niet alles waar het om zeurt?) Als je een huisdier aanschaft dan moet dat een weloverwogen keuze zijn, iets waarover je goed hebt nagedacht. Als je als ouder niet veel van een dier afweet, dan is het jouw taak om je erin te verdiepen.