Een pony in de tuin.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Re: Een pony in de tuin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:14

Dapy schreef:
Dat is echt veel te klein om een pony op te zetten, dan kan hij niet fatsoenlijk galoperen. Daar heeft hij niet de voldoende ruimte en het gras zal ook wel zo op zijn. Kan je daar een onderdak/stal kwijt want dat maakt de ruimte nog kleiner ? En waarschijnlijk vind hij het niet eens leuk in zijn eentje, en er dan nog een paardje bij te nemen ? Nee !
Ik denk dat je beter bij een manege/boerderij kunt gaan staan of een weiland huren. Neem desnoods een verzorgpony heb je toch het gevoel van een eigen paardje ?

Volgens mij kun je heel fatsoenlijk galopperen als pony in een standaard rijbak. Als je dan ook nog eens twee keer die oppervlakte van een standaardrijbak hebt....dan kan dat helemaal.

Ik heb de indruk dat het ruimtelijk inzicht van veel mensen hier te wensen over laat en dat ze geen beeld hebben van wat een oppervlakte van 20 X 80 m werkelijk inhoud. Ik heb mijn weides in verschillende delen ingedeeld, om te voorkomen dat er te veel ineens afgegraasd wordt en zodat ik ook stukken rust kan geven, zodat het weer aan kan groeien. Al die stukjes zijn max. 60m lang. Ik heb daar twee grote paarden in lopen...en drie geiten en een schaap. dat zal dan wel dierenmishandeling zijn, als ik hier de reacties zo lees. Geloof me...mijn paarden trekken ook wel eens een sprintje. Maar zeer zelden, aangezien ze elke dag zo veel buiten lopen, dat ze zich liever niet moe maken, maar het liefst gewoon rondscharrelen in de wei om lekker te grazen.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:53

@suuzepuus een pony houden daar dat kan maar denk is na over waar gaat ze het stro zetten en het hooi dat zie k der nou niet buiten hebben staan, behalve met een zijl erop want anders waait het weg.
en het geld is dat er ook en je ouders hebben gezegd 1 pony en dan wil jij 2 shetlander! nou de hoefsmid moet dubbel betaalt worden alles wat je voor 1 pony moet betalen is nu dubbel dan.
het is een leuk idee maar zorg goed voor alles!

dagdag! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:58

Mijn rijbak is 20 x 60 dus qua inzicht van ruimte lukt het me wel Knipoog
Maar kun je daar 2 pony's op houden? (paard is kudde dier)
Ja ze kunnen dan best galoperen, maar dan moet je het al niet te flink meer op gaan delen.
Gras in zo'n stukje is in 2 dagen op en dan moet je op gaan letten dat het geen modder zooitje gaat worden.

Je zult dus volledig moeten bijvoeren.
Dat moet je opslaan.
Waar laat je de mest?
En wat vinden de buren er van?
Als die gaan klagen dat het in de zomer stoft? dat er vliegen zitten? dat het stinkt?

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:59

ik heb mijn pony ook 2 jaar in de tuin gehad! (weet niet meer precies de afmeting)
ze had voor heen ook altijd alleen gestaan.
ze was erg bevangen, dus ze moest echt opknappen.
we hadden een stal en een paddock waar ze een goede bokke spring in kon maken!
ik reed iedere dag met haar, of zorgde dat met haar gewandeld werd. en toen ze weer wat beter was mocht ze weleens even op een wei (wei was al geen optie omdat ze bevangen was geweest)
na die 2 jaar heb ik langzaam opgebouwd met de wei, en nu staat ze op stalling samen met mijn andere paard met 2 flinke weides.
als je alles netjes houdt en je paard vlodoende beweging geeft kan het best lukken.
je moet alleen rekening houden met de buurtbewoners en dat je paard niet eenzaam wordt.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:08

In principe moet het kunnen met de ruimte die jij noemt. Wij hebben in totaal ook maar 1400 m2, waar ook nog ons huis,een voortuin, een achtertuin en een pad naast het perceel lopen.
Mijn paardjes staan in een stal van 3,5 bij 3,5 en ze hebben een paddock van 15 bij 15 waar ze 24/7 in kunnen.

Maarrrrr ... ik huur daarbij wel een weiland in de straat van 1 hectare waar ze zeker van maart tot en met november op staan (december tot en met februari soms een paar uur).
En heb ik voor de fjord een maatje gekocht, want ook al had ik een geit.... ik ben van mening dat een paard samen met een soortgenoot moet staan.

Dus in principe heb je voldoende ruimte om je paard te houden, maar ik zou wel op zoek gaan naar een stuk weiland. Zo kun je je eigen perceel ombouwen tot paddock/rijbak en stal en kun je je paard weidegang geven bij iemand anders....

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:38

de tuin is idd groot genoeg, MAAR ik denk niet dat de ouders heel hun tuin gaan opofferen Knipoog

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:49

Marian_ schreef:
de tuin is idd groot genoeg, MAAR ik denk niet dat de ouders heel hun tuin gaan opofferen Knipoog

misschien wel!! misschien hebben haar ouders aan een stukje terras waar de tuinset kan staan met daaromheen wat plantjes genoeg!

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 17:17

aafkescharft schreef:
Ik denk dat de ruimte wel voldoende is...Wij hebben ook paarden aan huis en 's winters staan er of 3 in de paddock....een c-pony en 2 A pony's of soms de kwpn'er en de c-pony. De paddock heeft een doorsnede van 20 meter. Het is niet heel groot, maar de keuze is anders de hele dag op stal staan en ze kunnen het prima vinden met elkaar. We hebben wel een weide (welke wel echt mega groot is) maar daar mogen ze swinters niet op (het is klei grond en dan staan ze letterlijk tot hun knieen in de klei)...maargoed...ruimte dus geen probleem lijkt mij. Wel wil ik er nog even aan toevoegen dat er geloof ik nog niks gezegd is over de drainage enzo. In onze paddock ligt drainage en zelfs die is sosm nog nat...zitten je ouders te wachten op een modderpoel als tuin? Nog een tip over de opslag van hooi, je kunt ook kuil gaan voeren, dat kan je buiten zetten... Ik ben trouwens ook van mening dat drie keer voeren per dag voldoende is als je alleen hooi voert.

Bedankt voor de tips!!

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 17:26

annastasia schreef:
Hier in de buurt is er iemand die midden in het dorp ook een paard in z'n tuin stalt.
De huiskavel heeft een oppervlakte van 1097m2, daar gaat het huis ed dus nog vanaf.

De gehele tuin is een soortige rijbak van gemaakt, maar naar mijn idee is dit niet goed gebeurt, gevolg 1 dikke paasei. Nu is er iets van een longeercirkel gemaakt.
Gelukkig heeft ze wel een stuk land van een boer kunnen huren zodat het beest wel weidegang krijgt.

Paard is gehuisvest in een soort van carport, waar een stal in is getimmerd.

Vanaf de weg ziet het er '' naar mijn mening'' niet uit. en aangezien jij ongeveer dezelfde ruimte hebt zal ik het je dan ook zeker afraden om dit te doen

Onze achtertuin is minstens 1800m2 en dan heb ik ook nog de voortuin...

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 17:37

Misschien kan ik binnenkort wat foto's maken. Dat moet dan wel FF wachten tot het weekend, want wanneer ik tijd heb om foto's te maken dan is het weer donker en dan zijn de foto's onduidelijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:45

Even wat praktijkvoorbeelden:

Naast de mensen waar ik vroeger in de bak reed woonden mensen die een shetlander (soms meer) hadden. Die hadden ze achter het huis op een stukje wei van zo'n 20 bij 80 met een klein schuurtje (2 bij 3) Die pony stond daar het hele jaar op en het werd zo goed als niet stukgelopen.
Shetlanders lopen een wei veel minder snel stuk dan grote paarden en hebben ook veel minder ruimte nodig omdat ze veel kleiner zijn. Met een shetlander kun je prima rijden in een bak van 15 bij 30, terwijl dat met een groot paard al krapjes is.

Mijn pony Andrew heb ik jaren verzorgd bij mensen. Die mensen hadden de pony ook gewoon achter het huis staan. Helaas wel alleen.
Hij stond in het achterste deel van de garage/schuur. Dat hadden ze afgetimmerd tot een stalletje van 2,5 bij 3 meter met raam en van die halve staldeuren. Eerst hadden ze een stukje weiland van 20 bij 40 achter huis gehuurd, maar dat werd 1 grote modderboel. Toen de buren hun huis kochten met wat grond erbij, konden zij ook een klein stukje grond erbij kopen. Dat was zo'n 12 bij 17 meter. Daar hebben ze toen een paddock van gemaakt. Hij stond dan 's nachts op stal en overdag in de paddock en zomers mochten ze nog een stukje grasland van 30 bij 60m gebruiken van de buren, tot die er op moesten bouwen. Daar kon hij de hele zomer op staan overdag en kreeg dan 's avonds op stal nog wat hooi bijgevoerd. Hij kon een rondje rennen, veel heen en weer wandelen en stond de hele dag lekker in de frisse lucht.
Op de manege en op veel pensionstallen stonden de paarden 's winters dag en nacht binnen op rijden en even een uurtje loslaten in de bak na...
Als hij bij hun een vriendje had gehad, en de wei niet volgebouwd was, had hij er prima kunnen blijven staan.

We reden in de bak van de buurvrouw (waar die shet naast stond) en daarnaast veel wandelen en buitenritten.
De mest ging in een karretje en dat werd elke 2 weken met de auto naar de volkstuintjes gebracht om geleegd te worden.

Die buurvrouw had een Fries paard achter huis staan. Ze had een bak van 15 bij 30 ongeveer, achter de bak nog 2 stukjes weiland van ongeveer 15 bij 40 elk. Aan de andere kant van de weg had ze nog een stuk van een halve ha maar dat werd ook gemaaid omdat haar paard al dat gras niet meer op kon krijgen. Zij had een mestopslagbak en dat werd in keer in de zoveel tijd uitgereden over het weiland geloof ik. Ook werd het over de tuin gegooid (zij hield van tuinieren en ze hadden een erg grote tuin)

Het vrouwtje waar ik heb leren rijden had tussen de 15 en 20 pony's. Shetlanders, ijslanders en nog wat ander ponyspul.
Zij had in totaal een kleine halve ha grond, waar het huis op stond, een tuin, de schuren en achteraan het perceel een rijbak van 20 bij 40 meter. De grond was verdeeld in 4 stukjes van zo'n 20 bij 30 tot 30 bij 40 meter. Er stond maar op 1 stukje gras, de rest was helemaal kaal omdat er zoveel pony's op liepen en ze in de winter alles vertrapten. In de winter liepen de pony's regelmatig los over het erf. Het was een bende, de stallen waren waardeloos, maar de pony's kwamen niets tekort aan sociaal contact, beweging, eten en drinken en medische/hoefverzorging.
Later werd van 1 stukje een mooie nieuwe uitloop gemaakt omdat de rest zo'n modderzooi werd in de winter, ook in de bak konden ze lopen. De vrijwel pure mest kon in de winter vaak over de weilandjes van de buren met schapen worden gekruid. Wij moesten het op kleine hoopjes gooien en die buurman verspreidde het dan over zijn landjes. De overige tijd ging de mest op een karretje en ook naar de volkstuintjes.

Er worden ontzettend veel paarden "in de achtertuin" gehouden.
En als die achtertuin een overkapping biedt met ruime uitloop (kleine rijbakmaat) en eventueel nog een stukje gras, dan kom je een heel eind met 2 pony's. Helemaal mooi zou het zijn als er zomers nog een stukje grasland bij te huren is waar ze lekker kunnen grazen en de benen kunnen strekken.

En pony's die zo gehouden worden zullen het beter hebben dan menig pensionpaard op soms de meest luxe pensionstallen, maar zonder weide en slechts enkele paddocks voor tientallen paarden... Ken zelfs luxe pensionpaarden waar de paarden in de zomer niet eens buiten kunnen... Huilen
Wat veel belangrijker is, is dat er iemand is met verstand van paarden die weet wat een paard nodig heeft en er goed voor kan zorgen.

Denk dat veel bokkers die hier reageren niet zozeer reageren vanuit hun visie op de oppervlakte, maar meer op het gevoel dat het om een jong meisje gaat, dat heel makkelijk denkt dat het allemaal zo simpel is om een pony in de achtertuin te houden...
Dan rijzen veel haren omhoog denk ik...

Als de tuin wordt aangepast en efficiënt wordt ingedeeld, er geen buren zijn die overlast kunnen krijgen en er wordt geïnvesteerd en nagedacht over de wijze van opslag van voer en afvoer van mest, er een goede paddock komt (deels betegeld eventueel met (inloop)stalletje dat het best mogelijk is in deze achteruin 2 pony's te houden. Verstand van paarden en ondersteuning door ouders is een voorwaarde.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 08-01-08 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:50

runningkawa schreef:
Mijn rijbak is 20 x 60 dus qua inzicht van ruimte lukt het me wel Knipoog
Maar kun je daar 2 pony's op houden? (paard is kudde dier)
Ja ze kunnen dan best galoperen, maar dan moet je het al niet te flink meer op gaan delen.
Gras in zo'n stukje is in 2 dagen op en dan moet je op gaan letten dat het geen modder zooitje gaat worden.

Je zult dus volledig moeten bijvoeren.
Dat moet je opslaan.
Waar laat je de mest?
En wat vinden de buren er van?
Als die gaan klagen dat het in de zomer stoft? dat er vliegen zitten? dat het stinkt?

Ja ik denk als je dit er allemaal bijteld dat je niet genoeg hebt Knipoog

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:59

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus ik weet niet of je het al gedaan hebt
maar hoe wil je dat gaan doen in de winter???
Het gras groeit ongeveer 4 maanden niet en waar moeten ze dan lopen?
In het modderige bagger stukje van 20x80? Dromen
Meid, Doe het niet.
Tenzij ie nog 2 jaar op die manege kan staan en dan dat je in die tussentijd verder gaat zoeken.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:05

Sorry, maar ik vindt het niet echt rieel om een pony zo te houden. Denk niet alleen aan jezelf en het plezier maar denk vanuit je pony.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:07

Kan wel,
Maar je moet in de zomer dan een weiland huren vol met gras, waar de pony dan 4 weken ofzo kan staan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:09

op zich zou je op 1600m2 wel 2 shetjes kunnen houden, maar daar gaat waarschijnlijk nog wel een stuk af, omdat je niet je hele tuin op geeft voor je pony
En even een vraag als je de mest op een kompost hoop gooit maar je hebt geen tuin om de kompost op uit te strooien heb je uiteindelijk toch een enorme kompost hoop? (dat gaat heel erg stinken. ik denk niet dat je ouders daar blij mee zijn)

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 18:24

joyce B schreef:
Even wat praktijkvoorbeelden:

Naast de mensen waar ik vroeger in de bak reed woonden mensen die een shetlander (soms meer) hadden. Die hadden ze achter het huis op een stukje wei van zo'n 20 bij 80 met een klein schuurtje (2 bij 3) Die pony stond daar het hele jaar op en het werd zo goed als niet stukgelopen.
Shetlanders lopen een wei veel minder snel stuk dan grote paarden en hebben ook veel minder ruimte nodig omdat ze veel kleiner zijn. Met een shetlander kun je prima rijden in een bak van 15 bij 30, terwijl dat met een groot paard al krapjes is.

Mijn pony Andrew heb ik jaren verzorgd bij mensen. Die mensen hadden de pony ook gewoon achter het huis staan. Helaas wel alleen.
Hij stond in het achterste deel van de garage/schuur. Dat hadden ze afgetimmerd tot een stalletje van 2,5 bij 3 meter met raam en van die halve staldeuren. Eerst hadden ze een stukje weiland van 20 bij 40 achter huis gehuurd, maar dat werd 1 grote modderboel. Toen de buren hun huis kochten met wat grond erbij, konden zij ook een klein stukje grond erbij kopen. Dat was zo'n 12 bij 17 meter. Daar hebben ze toen een paddock van gemaakt. Hij stond dan 's nachts op stal en overdag in de paddock en zomers mochten ze nog een stukje grasland van 30 bij 60m gebruiken van de buren, tot die er op moesten bouwen. Daar kon hij de hele zomer op staan overdag en kreeg dan 's avonds op stal nog wat hooi bijgevoerd. Hij kon een rondje rennen, veel heen en weer wandelen en stond de hele dag lekker in de frisse lucht.
Op de manege en op veel pensionstallen stonden de paarden 's winters dag en nacht binnen op rijden en even een uurtje loslaten in de bak na...
Als hij bij hun een vriendje had gehad, en de wei niet volgebouwd was, had hij er prima kunnen blijven staan.

We reden in de bak van de buurvrouw (waar die shet naast stond) en daarnaast veel wandelen en buitenritten.
De mest ging in een karretje en dat werd elke 2 weken met de auto naar de volkstuintjes gebracht om geleegd te worden.

Die buurvrouw had een Fries paard achter huis staan. Ze had een bak van 15 bij 30 ongeveer, achter de bak nog 2 stukjes weiland van ongeveer 15 bij 40 elk. Aan de andere kant van de weg had ze nog een stuk van een halve ha maar dat werd ook gemaaid omdat haar paard al dat gras niet meer op kon krijgen. Zij had een mestopslagbak en dat werd in keer in de zoveel tijd uitgereden over het weiland geloof ik. Ook werd het over de tuin gegooid (zij hield van tuinieren en ze hadden een erg grote tuin)

Het vrouwtje waar ik heb leren rijden had tussen de 15 en 20 pony's. Shetlanders, ijslanders en nog wat ander ponyspul.
Zij had in totaal een kleine halve ha grond, waar het huis op stond, een tuin, de schuren en achteraan het perceel een rijbak van 20 bij 40 meter. De grond was verdeeld in 4 stukjes van zo'n 20 bij 30 tot 30 bij 40 meter. Er stond maar op 1 stukje gras, de rest was helemaal kaal omdat er zoveel pony's op liepen en ze in de winter alles vertrapten. In de winter liepen de pony's regelmatig los over het erf. Het was een bende, de stallen waren waardeloos, maar de pony's kwamen niets tekort aan sociaal contact, beweging, eten en drinken en medische/hoefverzorging.
Later werd van 1 stukje een mooie nieuwe uitloop gemaakt omdat de rest zo'n modderzooi werd in de winter, ook in de bak konden ze lopen. De vrijwel pure mest kon in de winter vaak over de weilandjes van de buren met schapen worden gekruid. Wij moesten het op kleine hoopjes gooien en die buurman verspreidde het dan over zijn landjes. De overige tijd ging de mest op een karretje en ook naar de volkstuintjes.

Er worden ontzettend veel paarden "in de achtertuin" gehouden.
En als die achtertuin een overkapping biedt met ruime uitloop (kleine rijbakmaat) en eventueel nog een stukje gras, dan kom je een heel eind met 2 pony's. Helemaal mooi zou het zijn als er zomers nog een stukje grasland bij te huren is waar ze lekker kunnen grazen en de benen kunnen strekken.

En pony's die zo gehouden worden zullen het beter hebben dan menig pensionpaard op soms de meest luxe pensionstallen, maar zonder weide en slechts enkele paddocks voor tientallen paarden... Ken zelfs luxe pensionpaarden waar de paarden in de zomer niet eens buiten kunnen... Huilen
Wat veel belangrijker is, is dat er iemand is met verstand van paarden die weet wat een paard nodig heeft en er goed voor kan zorgen.

Denk dat veel bokkers die hier reageren niet zozeer reageren vanuit hun visie op de oppervlakte, maar meer op het gevoel dat het om een jong meisje gaat, dat heel makkelijk denkt dat het allemaal zo simpel is om een pony in de achtertuin te houden...
Dan rijzen veel haren omhoog denk ik...

Als de tuin wordt aangepast en efficiënt wordt ingedeeld, er geen buren zijn die overlast kunnen krijgen en er wordt geïnvesteerd en nagedacht over de wijze van opslag van voer en afvoer van mest, er een goede paddock komt (deels betegeld eventueel met (inloop)stalletje dat het best mogelijk is in deze achteruin 2 pony's te houden. Verstand van paarden en ondersteuning door ouders is een voorwaarde.

Het gaat hier om een "klein" meisje van 12 jaar dat al haar vrijetijd besteed om informatie te zoeken over paarden en pony's, ja 12 jaar is jong, maar ik heb er wel een beetje verstand van. En mijn vader heeft verstand van paarden en mijn zusjes zitten op paardrijden dus ik sta er niet alleen voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:04

Ik vind dat ondanks je pas 12 bent, wel volwassen schrijft. Veel succes met je paardjes in je achtertuin Haha! Kun je ze zien als je opstaat.., leuk.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:24

Ik zal wel een hoop commentaar over me heen krijgen, maar ik zou zeggen dat het wel zou moeten lukken. Als je slim je spullen opruimt, hoeft het niet veel plaats in te nemen. Als de schuur een schuilstal is, is het ook niet persé nodig om een grote stal te hebben, als je pony maar droog kan staan en liggen, maar je lijkt een grote schuur ter beschikking te hebben. Op zich is 20X40 ook voor twee (kleine) pony's genoeg om op te rennen, dan kun je de andere 20X40 als bak houden, maar liever daar ook een hek dat je kunt openen neer te zetten, zodat ze daar ook rond kunnen rennen als ze willen.

Waar je wel op moet letten is inderdaad de vergunning voor de wei, stal en evt bak, je zou moeten zorgen voor gezelschap voor je pony (liefst een andere pony), veel, en dan ook echt véééél opslagplaats, misschien bij een boer/manege in de buurt vragen of je ze op kunt slaan.

Ik ben het er ook niet helemáál eens met wat iemand een keer heeft gezegd over zonnen in de wei. Een paard moet echt in blinde paniek zijn wil het over je heen lopen, over het algemeen is er namelijk genoeg ruimte naast een mens om weg te vluchten. Anders zou je ook geen bomen in de wei mogen zetten, of een stal... Ik zit en lig regelmatig met mijn paard in de wei, en ze is ook al vaker geschrokken, maar zelfs als ik ineens voor haar spring lukt het me niet eronder te komen Knipoog

Maar goed, het gevaar bestaat...

Laat het wel even weten als het zover is, ik ben benieuwd!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:37

Wil niet vervelend zijn, maar kijk voor de gein es bij Nieuws en dan even de topic opzoeken over dat er geen dieren meer gehouden mogen worden op Schouwen-Duiveland, nu is dat toevallig onze gemeente, maar wat eerst mocht, qua stalling, huisvesting en stank, willen ze nu terugdraaien, met andere woorden, wieberen alle paarden, geiten, kippen,ent.

Met andere woorden, ga eerst es goed bij de gemeente informeren, anders heb je geen poot om op te staan, zou jammer zijn.
Wij hebben trouwens ook dezelfde perceelmeters en daar staan 2 stallen en paddock van 15+15 op, en 2 shetten en 1 paard, dit kan goed, maar zomers is het te weinig, dan gaan ze de wei op.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:44

Heb niet het hele topic gelezen, excuus...

Maar het eerste wat in mij opkwam: TS, hoe weet je dat jullie tuin 20 x 80 meter is? Is dit een schatting? Dit voor een gemiddelde tuin namelijk ERG groot. Kan je het bijvoorbeeld aan je ouders navragen?

Ten tweede inderdaad de vraag of je ouder dan de hele tuin willen opofferen.
Ten derde heb je ruimte voor hooi en stro. (denk bij hooi toch aan min 50 pakken per jaar hoor! voor stro kom je daar ong ook op uit, ligt een beetje aan de stal, ondergrond en de pony zelf)

Qua ruimte moet er best een stalletje, schuurtje en pony oppassen, maar je zal er dan in ieder geval niet kunnen rijden. Dan heb je namelijk helemaal geen gras meer.

Nobey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:23

Ik zou er wel een schuiltstalletje bij neerzetten voor in de winter want dat is dan geen doen op zo'n stukje. Wellicht een maatje erbij!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:28

je hoeft toch niet voor een heel jaar hooi en stro op te slaan???? ik haal elke 2 a 3 weken hooi en heb alleen een mooie pertij stro hier voor opslag liggen. die 50 pakken per jaar kloppen wel ongeveer maar misschien kan ze ergens in de buurt per 10 pakjes halen ofzo. als er toch een schuilstalletje gebouwd gaat worden kan er misschien een hok van 3x3 naast gebouwd worden voor opslag

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:12

Ik vind de ruimte wel groot genoeg om 2 pony's te houden, er zijn ontelbaar veel paarden die veel minder ruimte hebben.
Een pony alleen zou voor mij geen optie zijn.
Persoonlijk zou ik alleen wel 1 zandgeheel van maken omdat een weide binnen de kortste keren zal veranderen in 1 grote modderpoel (met alle gevolgen als mok etc. van dien).
Hooi etc kun je ook in kleine hoeveelheden halen, dat deden wij ook op onze eerste stal.
Je schuur als schuilstal: is deze wel veilig voor je pony('s)?
En je wilt graag een shetlander, maar vind je dat ook nog leuk als je er "uit gegroeid" bent?
Zou je dan toch niet voor een iets grotere pony kiezen en de shet erbij als gezelschap?
Je vader wil je pony betalen als jij fatsoenlijke stalling hebt, maar die aanschaf is peanuts in vergelijking met alle andere kosten, dus kun je dat betalen?
En hoe zit het met je omheining?
En wil je vader ook een 2e pony betalen?
Zijn allemaal vragen waar je goed over moet nadenken.
Succes met je beslissing (al heb je die volgens mij al lang gemaakt), en de uitvoering van je plan.

Edit: als je schuur niet veilig gemaakt kan worden en je geen zin hebt in bouwvergunningen etc kun je ook een (zee)container neer zetten en aan de binnenkant geschikt maken voor je pony('s).
Deze is verplaatsbaar en dus heb je daar geen vergunning voor nodig.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:21

Inge_83, geen persoonlijke kritiek hoor, maar over de modder ben ik het persoonlijk niet met je eens.

Als er geen gras op staat, is het bij de eerste de beste miezer regenbui al modder. Goed weidegras houdt juist het zand samen en voorkomt modder. Ik zie het heel duidelijk in onze wei: zelfs zandplekjes op het hoogste stuk zijn drek, terwijl zelfs een polletje van 10 sprietjes droog en net wat 'glij-veiliger' is.

Op de rest van de punten: Amen