full time baan, welk type pensionstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: full time baan, welk type pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:13

ik heb een 36 uurs contract, en drie knolletjes. waarvan één jaarling waarmee ik regelmatig wandel of wat speel, maar daar gaat nog niet zoveel tijd in zitten.
ik heb mijn paarden 24/7 op het land, alledrie. ik voer elke dag hooi bij in de weide van de kleine kudde, bij de grote staat een enorme ruif die door de stalhouder gevuld wordt. water controleren doen we met z'n allen, de paarden staan in een groep dus als ik een dagje ziek ben is er altijd wel iemand die ze even ziet, en water en voer controleert.
ik rijd 's avonds, en op vrije dagen ga ik ook nog met de wagen weg.
met ingang van Januari ga ik over naar een 28 uurs contract, waardoor ik meer tijd houd om met de paarden bezig te zijn.

met je paard 24/7 op het land ben je meer tijd kwijt met poetsen (maar dat is alleen maar lekker samenzijn imo), weide controleren, waterbakken etc, daar tegenover staat dat er minder uitmestwerk is (weides worden om en om gebruikt en gesleept, alleen de boxen die na het rijden gebruikt worden door onze paarden mesten we natuurlijk wel zelf uit).

ik heb deze keuze bewust gemaakt, voorheen hebben mijn dieren o.a. een stalling met loopstal tot hun beschikking gehad, en later nog een stalling met de boxen apart. dat laatste was een betere stalling, maar het nadeel was dat de dieren alleen overdag (van 7 's ochtends tot half 10 's avonds) buiten konden, en 's nachts niet. niet bepaald ideaal imo, vandaar dat we verder zijn gaan zoeken. nu staan ze in twee grotere kuddes, met alle vrijheid en ruimte van de wereld, en zo hoort het imo ook te zijn.

twee uurtjes per dag vrij bewegen is voor een paard écht niet voldoende imo.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:44

ik zou als ik jou was kiezen voor volpension, dan weet je iig dat je paard in een schone stal staat en eten krijgt en binnen/buiten gezet wordt.

Ik sta op een pensionstal halfpension. Ik mest zelf, voeren binnen/buiten zetten wordt gedaan.
Ik werk 32 uur per week, van 7.30-16 uur of van 14.30-23.00 uur. Ik heb gelukkig wel tijd om elke dag naar mn paard te gaan en ervoor te zorgen dat hij in een schone stal staat.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 01:03

Het ligt ook een beetje aan je baan. Ik heb het spul thuis, maar heb jaren in pension gestaan. Ik heb een ongeregelde baan, ben nogal eens laat thuis, soms een paar dagen weg. Ik vond het belangrijkste dat ik de boel volledig vertrouwde, dus dat ik met één telefoontje zeker wist dat ik mijn paard een paar dagen aan hun kon toevertrouwen, inclusief rijden - als ik daar om vroeg.
Volpension dus - en vooral flexibel.

We hebben nu alles thuis en mijn baan is hetzelfde gebleven. Onze paarden kunnen hier veel meer buiten lopen en dat bevrijdt mij toch van een aantal zorgen. Als ik ik een dag geen tijd heb om te rijden, is dat niet zo erg - ze lopen toch buiten.
Dat was op mijn oude pensionstal niet zo, daar stonden ze in de winter veel meer op stal. Daar voelde ik veel meer druk om iedere dag, soms bij nacht en ontij, toch te gaan rijden. Als ik nu nog weer een pensionstal zou moeten kiezen, zou weidegang het hele jaar door zeker een vereiste zijn.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 09:43

Dat 2 uurtjes per dag vrij weinig is ben ik absoluut mee eens.
Is alleen de keuze die je maakt. Op mijn huidige stal staat ze langer in de paddock, maar staat ze altijd stil en verveelt ze zich na een tijdje.
Op de nieuwe stal hoop ik, naast de 2 1/2 uur paddock, wat vaker te kunnen rijden/longeren etc.
Wat cruesli al zegt ben ik in ieder geval blij als ik zeker weet dat ze eten en een schone box heeft. 's zomers kunnen ze hier full-time op het land. Weidegang in de winter is helaas bij mij in de buurt moeilijk te vinden. Zou het graag willen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 08:51

In onze regio wordt er maar weinig binnen en buiten gezet, ook niet als je volpension hebt. De meeste stallen hebben er geen gelegenheid voor.

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 09:55

Een stal met volpension, anders kom ik voor middernacht niet thuis. zal mn man niet zo leuk vinden denk ik.....lol

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:29

ik werk 29 uur op papier maar maak altijd meer uren.
ik heb m'n paardje op een stal staan waar ik zelf moet mesten voeren word gedaan en dat red ik makkelijk.
ik rijd hem 5 x in de week en dan nog elke dag mesten.ik ga s'avonds naar me paardje ik vind als je een eigen paard wil hebben moet je er ook wat voor doen toch?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:44

Ik vind het persoonlijk geen kwestie van 'er iets voor over moeten hebben'. Je moet gewoon kijken wat het beste is voor het paard. Volpension is het beste voor Jo, en dus het beste voor mij.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:50

ik werk 40 uur, soms zelfs meer. Mijn paarden staan 24/7 buiten met inloopstal en bos. Naast mijn eigen paarden, verzorg ik de andere paarden op het land ook. We voeren hooi met dit weer, weide controleren hoeft niet, want we hebben geen gaas, wel koppies tellen uiteraard. Poetsen doe ik niet vaak, omdat ze lekker vies en vettig moeten blijven om het warm te houden. Wel knuffel ik ze veel, rijden doe ik alleen als ik echt de tijd en de zin er voor heb. Meestal is dat zonder zadel met halstertje hobbelen. Mijn paarden zijn gewoon ronduit ongelukkig op een pensionstal en in ben te perfectionistisch om het uitmesten en voeren aan een ander over te kunnen laten Bloos Nu ik sta waar ik nu sta wil ik ook never nooit meer een pensionstal en al zeker geen manege meer haha!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:16

Als ik mijn paarden niet bij huis had, zou ik naast een fulltime baan echt wel kiezen voor een vol-pension. Zodat je de spaarzame vrije tijd die je hebt ook echt aan je paard kan spenderen zonder eerst tijd kwijt te zijn aan uitmesten/opstrooien/voeren/binnenzetten of andere verplichtingen. Als het om de stal gaat, zou weidegang zeker een vereiste zijn. Tsja verder geldt hoe meer luxe hoe duurder Haha!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 23:38

Weidegang is voor mij ook zeker een vereiste hoor! En een manege wil ook zeker niet.
Mijn paard is ex-manegepaard dus dat wil ik haar niet aandoen. We gaan gewoon naar een volpension. Met weidegang etc.
Stal met uitloop heb ik bij mn huidige stal nog geprobeerd maar dat zat er helaas niet in (waren al bezet en het ziet er niet naar uit dat er eentje vrijkomt.)

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:49

Als er niets vrijkomt op (kort) termijn zit er weinig anders op dan te verhuizen Boos!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:37

ik werk 40 uur in de week, en mn paardje(veulen)+ verzorgpaard staan op het zelfde adres, ze lopen in een grote weide met een grote in loop stal, er wordt door de stalhouder zelf uitgemest en gevoert, is het eten op kunnen we altijd hooi bij gooien.
ik probeer 3 a 4 x in de week te rijden( nu is het even wat minder),en heb elke maandag avond 1 uurtje les, rij ik niet dan rijd de eigenaar zelf, en zo is het andersom de ene week rij ik meer, en de andere week rijd zij meer. Knipoog en het komt nu ook vaker voor dat we wisselen tijdens het rijden.. Haha!
als we allebij niet rijden dan wordt ze lekker los gegooit/of vrijspringen/ wandelen buiten het erf, of lekker tuttelen, Haha! we overleggen de zelfde dag wat we gaan doen, en dat werkt prima. Knipoog...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:36

Ik heb altijd 5 dagen in de week gewerkt, sinds een half jaar werk ik 4 dagen.

Mijn paard staat op een kleine stal bij iemand thuis, 5 min. bij mijn huis vandaan.
Ze worden gevoerd en buiten gezet, uitmesten moet ik zelf doen.
Bij afwezigheid van de staleigenaar voer ik ze meestal, en zetten we ze om de beurt buiten en binnen.

Ik vind het een groot voordeel dat het zo dicht bij huis is.
Ik fiets makkelijk een tweede of soms derde keer per dag er even langs om een deken te wisselen of binnen/buiten te zetten.
Dit geldt dan natuurlijk wel voor de dagen dat ik vrij ben.
Als ik werk ben ik hoofdzakelijk op de avonden aangewezen en dan is het fijn dat ze overdags al een paar uur buiten zijn geweest!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:56

ik werk 36 uur, om de week een vrije vrijdag dus en paard komt volpension te staan, 10 min verderop. Alles wordt in principe gedaan, incl. iedere dag buiten en binnen zetten dus hoef alleen de leuke dingen te doen Haha! en als ik een keertje echt geen tijd heb/niet kan, is dat ook geen ramp omdat ze de hele dag buiten loopt. Nu is het wel een stal waar iedereen, zeker in het weekend gewoon meehelpt. maar het is geen moeten en dat vind ik ook gewoon leuk en gezellig Haha! Het is erg handig dat het zo dichtbij is, dan heb je nog iets van je avond doordeweeks. Dus ik ben erg blij met deze stal Ja

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:33

Sta op een stal die ze buiten en binnen zet en ook meerdere keren per dag voert. Uitmesten doe ik zelf en beweging geven ook. Dat brak me ook wat op dus heb nu een fijne bijrijdster die ook meerdere dagen komt en dan kan ik thuis blijven.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:38

Ik stal op een halfpension, uitmesten moet zelf worden gedaan.
Ik werk ma tm vrij van half negen tot vijf, wat in houdt dat ik op zn vroegst om 6 uur op stal ben.
Gelukkig sta ik op een onwijs gezellige stal en houdt de staleigenaresse doordeweeks de stal voor mij bij, ik mest dus alleen in het weekend uit.

Gezien ik ook nog meer wil gaan sporten (sport nu 3 keer in de week iets meer dan een uur, moet echt 2 uur gaan sporten) voor mijn nieuwe opleiding, ben ik nu een beetje aan het rondkijken voor iemand die mij kan helpen bij de verzorging van hem.
Zou wel erg fijn zijn Lachen Nu nog iemand vinden Knipoog

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:11

Mijn paard staat op een pension stalling.
Ik zou dit goed kunnen combineren met een full time baan.
Werk momenteel 28 uur.
Paarden worden binnen en buiten gezet.
Paarden worden 's morgens en 's avonds gevoerd.

Ik moet alleen mesten en 2 emmertjes voer bij de stal zetten.
En dat kan van vroeg tot laat!