Waarom wordt groepsstalling zo weinig gebruikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: Waarom wordt groepsstalling zo weinig gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:01

als ze bij mij snachts in de wei staan zijn ze ook niet actief Knipoog
als ik savonds meerdere malen ga kijken staan ze de hele tijd op het zelfde plekje... snachts ook en dat gaat zo door totdat het lichter word Haha!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 10:23

Okee, dat kan ook. Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:29

maar volgens mij zijn paarden allemaal snachts niet zo actief Haha! als ik snachts of zowiezo in het donker paarden "zoek in weilanden" staan ze allemaal rustig en staat er geen 1 te grazen en ze zijn ook niet aan het spelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:47

Arabesk schreef:
niet met vriendjes kunnen groomen etc

Grappig woordgebruik, groomen, bedoel je dan kroelen of iets anders? Clown

Toch merk ik aan mijn paarden goed dat zij héél blij zijn dat ze zich kunnen afzonderen, en dus eens níet met buuf moeten praten / kroelen / whatever. Daarom heb ik twee stallen, en het meest van de tijd slapen ze ook apart, terwijl ze in principe samen in 1 stal kunnen slapen (groot zat).

Ook heeft mijn haf 1 jaar op pension gestaan. Twee stallen, beide stallen waren met paddocks en weidegang, stonden dus alleen voor de nacht op stal. Op de eerste stal stond ze in een hoekstal met tralies aan de zijkant, en kon dus wel neuzen met het paard naast haar. Gevolg. Zij stond áltijd tegen de muur, zo ver mogelijk van dat andere paard vandaan.

Tweede stal, die had alleen dichte onderschotten, en daarboven, waar bij een andere standaardstal de tralies begint zeg maar. Twee horizontale buizen. Haar buurpaard heeft een van die buizen eruit gewipt, en dat paard stond dus de hele nacht met zijn kop over het onderschot in haar stal. Ze werd er zuur van, niet te geloven. Terwijl ze toch heel goed met dat paard overweg kon, en altijd samen op de paddock / wei / buiten stond. Mijn paard heeft dus heel duidelijk de behoefte aan af en toe haar eigen momenten, gewoon voor zichzelf.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:13

In het geval bij jou Maya denk ik dat er een ander probleem is, paarden in een grote ruime groepsstalling kunnen bij elkaar weg gaan, terwijl paarden die in een box opgesloten worden weinig ruimte hebben en dus bijna niet weg kunnen lopen bij het andere paard, vandaar dat je het verschil ziet tussen het gedrag in het paddock en in de box. Ik denk dat deze paarden gelukkiger zouden zijn met een ruime stal en aangrenzend paddock. Wat je nu ook lijkt te hebben.

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 15:33

isegrim kom gerust eens kijken bij ons. kan je het in het echt zien hoe alles werkt enzo. pm me maar als je een keertje wilt afspreken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:20

Nou Sonjim, ik heb dus een paddock van 14*20 ongeveer (is een beetje origineel gevormd met wat rare hoeken, kwestie van zoveel mogelijk land willen gebruiken Clown ) En dat is dus via 1 deuringang verbonden met 1 stal van 4,5 * 5,2. En via die stal, kan je door een (relatief smalle) deuropening naar de andere stal, die ook ongeveer die afmetingen heeft. Die tweede stal kan dus ook dicht (doe ik ook in de kraamperiode als er een veulen is, of om te voorkomen dat een nat bezweet paard naar buiten gaat bij een koude wind).

Mijn voorstelling van een groepsstal is dus 1 hele grote ruimte, en (als dat kan) een paddock naar buiten voor frisse lucht. Een paard kan dan wel apart gaan staan van de andere paarden. Maar het kan niet zich écht afzonderen, omdat het nog altijd 1 grote ruimte is. En het paard zal altijd met 1 oog de anderen in de gaten moeten houden. Terwijl bij mij ze dus wel ook het andere paard niet hoeven te zien als ze dat willen.

Plus ik denk dat mensen geneigd zijn om groepsstallen wat voller te zetten omdat paarden toch meer kunnen bewegen, dus in dat opzicht ook lastiger om echt apart te gaan staan.

Ik zweer bij open stallen, paard kan zelf kiezen wat ie doet, binnen of buiten staan. Het kost wel wat meer uitmestwerk (modder naar binnen gelopen) maar in feite heb je er verder een stuk minder werk aan, je hoeft ze niet steeds te vangen en verzetten bijv.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:39

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar als ik alle reacties en de voorwaarden voor een goede groepsstal lees dan zijn wij er (bijna) heel dicht bij Haha!

We hebben een vaste groep met echt wel een leider (de mijne dus Haha! ) en een rangorde daaronder, maar hebben tot nu toe nog nooit met ernstige blessures te maken gehad. Ze kennen elkaar dan ook al een jaar of 2 (leeftijden: 4, 5, 7 en 10) en staan altijd bij elkaar in de wei. Ook eens een tijdje 2 aan 2 gehad; 2 24/7 buiten en 2 die 's avonds naar binnen gingen (was nou eenmaal de omstandigheid in die pensionstal). Nevertheless steeds vrolijke paarden gehad, ook als 's morgens weer bij elkaar kwamen. Natuurlijk moet je zorgen dat je "gespreid" voert dus bulten over een afstand verdelen, op een gegeven moment wordt onze A moe en kiest haar eigen bult, waarna de rest ook z'n plekje zoekt. Ook bij het uit de wei halen van 1 of 2 moet je even opletten dat de anderen niet "automatisch" volgen, maar inmiddels hebben ze genoeg respect voor ons (en het stroomdraad Knipoog ) dat dat wel goed gaat. Als nadeel zou ik alleen kunnen melden, dat als we met 3 gaan rijden die ene die overblijft het wel heel vervelend vind en onrustig wordt in de wei ... dan is kudde-instinct wel wat lastig soms. Afhankelijk van welke het is (ruin heeft er minder moeite mee blijkbaar) zetten we de overblijver dan even in een box voor de veiligheid.

We hebben ze nu in een wei staan, die echter door de huidige weersomstandigheden in rap tempo in een blubberpaddock aan het veranderen is ... Huilen De bedoeling is dat ze straks in een gedeelte van de aangrenzende kapschuur kunnen lopen, waar we een stuk van af gaan zetten d.m.v. speciaal bestelde "voerhekken": net zoals op eerder getoond foto van die opfokstal, hooi in voergang dus.
Helaas is de levertijd nogal lang, dus we wachten met smart en proberen ondertussen een droog stukje te creëren (bestrating) zodat we straks niet met 4 x rotstraal en/of mok zitten Verdrietig
In de zomer en najaar (mei/juni tot okt/nov) gaan ze met z'n 4-en 24/7 op een grotere wei, die we in stukken verdelen ivm de begrazing. Voor die tijd staan er enkele maanden schapen op, dus prima combinatie. Onze groepstal is dus alleen voor de winter-/voorjaarsmaanden.

Hoe dan ook, als het klaar is hebben ze met z'n 4-en een superstal in onze ogen Knipoog ... nu maar afwachten wat ze er zelf van gaan vinden .... daar gaan we wel even een middagje met een pot koffie bij zitten Haha!

PS: hitactief is helemaal ons ding, maar helaas nergens hier in de buurt, dus we proberen 't zelf op deze manier

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:43

Ik begrijp ook niet dat er niet meer groepsstallingen zijn Lachen
Wij hebben sinds een paar maanden een Hit Actiefstal en het is echt in 1 woord geweldig! Er wordt echt een kudde gevormd (30 paarden en nog wat shets) en ze kunnen het voer wat ze normaal krijgen nu eten over 24 uur verdeeld. Dit door middel van voerstations en hooi/kuilstations, hierbij wordt een chip afgelezen welk paard het is en wat dat paard behoort te krijgen, hierbij hebben ze geen last van andere paarden, dus ze kunnen rustig eten Lachen

Vooral als je 's ochtends komt is het prachtig, er heerst dan zo'n heerlijke rust!

Ook in deze flutregen staan ze liever buiten, lekker in de groep met hun kont in de wind Haha!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 18:46

Sizzy schreef:
Ik begrijp ook niet dat er niet meer groepsstallingen zijn Lachen
Wij hebben sinds een paar maanden een Hit Actiefstal en het is echt in 1 woord geweldig! Er wordt echt een kudde gevormd (30 paarden en nog wat shets) en ze kunnen het voer wat ze normaal krijgen nu eten over 24 uur verdeeld. Dit door middel van voerstations en hooi/kuilstations, hierbij wordt een chip afgelezen welk paard het is en wat dat paard behoort te krijgen, hierbij hebben ze geen last van andere paarden, dus ze kunnen rustig eten Lachen

Vooral als je 's ochtends komt is het prachtig, er heerst dan zo'n heerlijke rust!

Ook in deze flutregen staan ze liever buiten, lekker in de groep met hun kont in de wind Haha!

Sta jij ook bij Neville?

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:48

Ja, hoezo ook? Haha!

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:49

Ah ik zie het al, deborah ook geloof ik Haha!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 18:50

Wat zijn de stallingskosten bij Neville? En staan alle paarden daar in de HIT-Actief?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:53

Als er een groepsstalling in de buurt van Ridderkerk zou zijn, zou ik daar zeker heen gaan!! Neville is gewoon te ver weg om dat elke dag te doen. Het is hier in de regio gewoon klote met de vrijheid van paarden.. vooral in de winter!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:16

skippy1 schreef:
Groepstallen zijn over het algemeen erg goed, mits:

-voldoende ruimte aanwezig
-mogelijkheden voor het paard om zich af te zonderen
-rustig eten mogelijk is
-er een vaste groep paarden is, een handelsstal is niet handig
-de paarden in de groep elkaar 'mogen', er zijn nu eenmaal paarden die echt niet samen gaan
-de eigenaren van de paarden ermee akkoord gaan
-de stal echt veilig is, zonder scherpe randen etc
-en zo nog wel wat dingen...
Knipoog

helemaal mee eens.

Mijn paarden staan nu in een koppel van 6 + 1 koe in een stuk loopstal met een grote uitloop naar buiten.
Maar binnen is er eigenlijk te weinig ruimte om iedereen binnen te kunnen laten staan.
Gelukkig wordt er op diverse plaatsen gevoerd en is het een stuk rustiger geworden in de groep. Ik merk echter wel dat mijn 2 paarden behoorlijk de baas zijn en mijn haflinger veel meer voernijd/baasheid toont dan op de stal waar ik hiervoor stond(ook loop).

Aan veiligheid mag er ook nog wel het een en ander gedaan worden.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:36

gaat dat goed met 1 koe?
1 paard en 1 koe, oke.
maar als die van ons samen met 1 zo'n beest werde gezet dan zou dat echt niet goedkomen.
Overigens heeft mijn pony wel eens tussen de kalveren gestaan, wt wel goed ging.

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:09

hey sizzy ja ik sta er ook met me haflinger spetter. dat is die met die zwarte deken op.
heb jouw geloof ik nog niet gezien. ik ben er altijd in de avond en sta er nu een maand met spetter.toen ik hoorde van de hitactief stal bij neville ben ik gelijk hierheen met hem gegaan haha. en het bevalt me super!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:48

annastasia schreef:
gaat dat goed met 1 koe?
1 paard en 1 koe, oke.
maar als die van ons samen met 1 zo'n beest werde gezet dan zou dat echt niet goedkomen.
Overigens heeft mijn pony wel eens tussen de kalveren gestaan, wt wel goed ging.

Ik heb de bewuste koe gezien vanmiddag Haha!. Het arme beestje maakt zich snel uit de voeten als er paarden aankomen, maar vanmiddag nam hij (zij) wraak en kwam met de horens naar voren langsdenderen. Ik kon nog net op tijd uit de loopstal springen. Scheve mond
Anders had ik op de horens gespietst gezeten Koe

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:07

Mijn paard staat in een groep en het bevalt goed.
De groep bestaat uit ongeveer 30 paarden en er zijn weinig tot geen problemen onderling. Een voorwaarde is wel dat de paarden genoeg ruimte hebben om elkaar te kunnen ontlopen. Die ruimte hebben ze bij ons in de stal met uitlooppaddock en in de wei die meer dan groot genoeg is.
De paarden zijn rustig en er zijn geen problemen met je paard uit de groep halen.
Paarden die voernijd hadden hebben dat niet meer, het ruwvoer ligt dan ook verspreid over de hele paddock en er zijn meerdere plaatsen waar de paarden water kunnen drinken.
Paarden die krachtvoer krijgen worden in even in een box gezet en daarna weer terug in de groep zonder enig probleem.
In de stal staan wat schotten zodat paarden die dat willen zich af kunnen zonderen, ze kunnen niet in een hoek gedreven worden, ze kunnen altijd weg.
De paarden die bij ons staan zijn allemaal rustig en ontspannen, ze zien er allemaal erg tevreden uit.
Er is bij ons geen paard die een deken op heeft, vorig jaar liep er nog wel een paard met deken, maar die speelde niet met de anderen dus die deken bleef heel. Bij mijn paard hoef ik geen deken op te doen, die wordt geheid gesloopt...

Noe een voordeel, ik ben voor mijn werk nog wel eens een aantal dagen weg, ik hoef me nu geen zorgen meer te maken of mijn paard wel de stal uit komt en genoeg beweging krijgt. Voor die beweging zorgt hij nu zelf wel.. Haha! Ik wil niet anders meer voor mijn paard!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 11:16

Esther schreef:
Noe een voordeel, ik ben voor mijn werk nog wel eens een aantal dagen weg, ik hoef me nu geen zorgen meer te maken of mijn paard wel de stal uit komt en genoeg beweging krijgt. Voor die beweging zorgt hij nu zelf wel.. Haha! Ik wil niet anders meer voor mijn paard!

Dat lijkt me inderdaad ook ideaal. Ook als je een keer een weekje op vakantie gaat ofzo...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:20

die van mij lopen iedere dag buiten dus ik hoef me daar ook geen zorgen over te maken...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 11:31

Nogmaals, dat zouden we allemaal wel willen. Maar hier in de Randstad zijn de mogelijkheden daartoe nou eenmaal zeer beperkt... Maar zelfs toen ik nog in Friesland woonde, kende ik geen pensionstallen waar paarden 24/7 het hele jaar door buiten mochten staan...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:24

Isegrim schreef:
Nogmaals, dat zouden we allemaal wel willen. Maar hier in de Randstad zijn de mogelijkheden daartoe nou eenmaal zeer beperkt... Maar zelfs toen ik nog in Friesland woonde, kende ik geen pensionstallen waar paarden 24/7 het hele jaar door buiten mochten staan...

Ik kwam zaterdag terug met het vliegtuig uit Noorwegen, vlogen dus via friesland richting Amsterdam, nou het is ook overal wel erg nat.
Zelfs bij ons op de zandgrond is het nu nat, gelukkig wil onze staleigenaar een weiland opofferen voor de winter zodat de paarden wel iedere dag in de wei komen. Hij wil nog een winterwei maken die vast zit aan de paddock zodat de paarden zelf kunnen kiezen, daarvoor moet alleen nog 'even' een stuk bestraat worden, dat duurt dus nog even. Want dat is wel een voorwaarde van hem, de paarden moeten wel in de wei kunnen anders doet hij ze weg. Haha!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 14:26

Veel klei enzo in Friesland, dus het wordt inderdaad een enorme modderzooi dan. No Cheer

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:25

Esther schreef:
Hij wil nog een winterwei maken die vast zit aan de paddock zodat de paarden zelf kunnen kiezen, daarvoor moet alleen nog 'even' een stuk bestraat worden, dat duurt dus nog even. Want dat is wel een voorwaarde van hem, de paarden moeten wel in de wei kunnen anders doet hij ze weg.

en zo hoort het ook vind ik Haha!

wij zitten hier ook op de klei en de paarden gaan hier in de zomer 24 uur per dag naar buiten en in de winter overdag zoveel mogelijk en snachts op stal. maar goed ik ben niet afhankelijk van een pensionbaas...
toch vind ik het wel "appart" dat er zo weinig pensionstallingen paarden zoveel mogelijk naar buiten "jagen". er is vraag genoeg naar volgens mij...