paard binnen/buiten bij oud&nieuw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seraphim

Re: paard binnen/buiten bij oud&nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:58

In Nederland hadden we de pony's aan huis, ze stonden met oud&nieuw op stal met licht en de radio aan. We woonden vrij achteraf en bij ons in de buurt hadden we vrijwel geen last van het vuurwerk.
Nu staan ze op een pensionstal iets buiten het dorp. Het dorp ligt echter achter een berg/heuvel, dus ze hebben helemaal geen last van het vuurwerk.

Ze hebben er trouwens geen schrik voor Lachen

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:55

San gaat naar binnen. Net als altijd 's nachts.
Ik ga er wel altijd heen en maak de bovendeur open zodat ze kan kijken. In de directe omgeving is niet veel vuurwerk, maar we hebben uitzicht over het dorp waar wel veel wordt afgestoken. En San vindt het prachtig om dan te kijken Haha!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:34

Bij ons blijft alles buiten. De twee merries hebben zich heel rustig gehouden vorige jaarwisseling, er staan nu twee veulens bij. Ik neem aan dat de rust van de merries genoeg voor hun is. Ze staan nooit op stal dus dat zou alleen maar paniek veroorzaken. Dit jaar ga ik er wel ruim voor twaalf uur naar toe, neem lekker een biertje en chips mee en ga vanuit de stal vuurwerk kijken Haha!

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 00:14

ze staan bij ons binnen met oud en nieuw.
we gaan altijd met oud en nieuw naar de paardjes, Siets schrikt niet echt van die knallen.
maar we hebben een houten stal bij de weg, dus als der een rotje tegen aan knalt hebben we toch wel een probleempje Lachen

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:28

Blij dat ik buitenaf woon.
Wij doen 3 vuurpijlen de lucht in en de de rest van de buren steekt geen vuurwerk af. Tong uitsteken
Vroeger 3 jaar geleden waren de pony's wel wat overstuur en gestresst toen ze binnen stonden omdat de buurtje toen nogklein waren en met al die rottige rotjes.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:32

Ik ben 's avonds bij de paarden, het is 1 straat waar wij zitten, woonwijken zitten een heel stuk er van af.
Maar gewoon voor de zekerheid, ze staan 24 uur / dag buiten en raken langzaam wel gewend aan die knallen ze zijn nu ook al met carbit soms bezig. Je weet maar nooit of er een vuurpijl uit de richting gaat, of dat ze wel over de zeik raken ergens van.

WildgirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:10

voor alle mensen met bange honden of katten.....(en dan de extreme gevallen)bel je dierenarts en vraag om pilletjes waar je hnd of kat een roesje van krijgt.
geheel onschadelijk maar zeer effectief want ze maken zich niet zo druk, mijn katten zijn zowiezo binnen maar ik weet van mijn ouders dat hun kat niet naar buiten mag rond oud en nieuw, de paarden staan bij ons op stal, de belgen op het land maar die zijn niet zo opgefokt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:33

hier staan ze ook buiten en vluchtgedrag treedt idd in werking bij al dat geknal. ze lopen in eerste instantie wat onrustig heen en weer maar ik zet ze er iig niet voor op stal, zijn ze niet gewend, dus daar maak ik ze niet blij mee.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:23

vorige jaar ahdden we paarden binnen gezet en harde rock metal aangezet in die loods extra eten gegeve[zodat ze wat te doen hebben] Half 2 muziek weer uitgezet totaal geen probleem veder erdoor gehad

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:25

ligt er net aan waar je paard staat Lachen als je paard in the middle of noshit staat is er niks aan de hand......... staat je paard naast een woonwijk, moet je meer opletten

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:30

Wij doen eigenlijk niets anders. Wel sta ik er braaf om 0.00
Andere jaren waren ze eigenlijk heel rustig. Helaas is het oudje overleden en nu hebben we een nieuwe erbij op stal.
Dat beest is zo'n onwijze stresskip, staat om het minst te trillen en raakt al in paniek van een paar ganzen die geluid maken Slapen
Ik geloof wel dat ze hem wat geven om rustig te blijven en anders de bovendeur maar dicht.

Shappiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:48

Ik denk dat je ze dit jaar beter binnen kan zetten inderdaad.
Gewoon radio lekker aan. Ik denk dat ze zich buiten ook misschien
verwondt ofzo, en er lopen zulke gekken rond Boos!

groetjes!!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:34

Wildgirl schreef:
voor alle mensen met bange honden of katten.....(en dan de extreme gevallen)bel je dierenarts en vraag om pilletjes waar je hnd of kat een roesje van krijgt.
geheel onschadelijk maar zeer effectief want ze maken zich niet zo druk, mijn katten zijn zowiezo binnen maar ik weet van mijn ouders dat hun kat niet naar buiten mag rond oud en nieuw, de paarden staan bij ons op stal, de belgen op het land maar die zijn niet zo opgefokt.

Geheel onschadelijk.... Zou wel wat oppassen met dat soort opmerkingen. Wij hebben jaren geleden onze hond zo;n pil gegeven en hij was niet eens meer in staat op te staan, leek wel compleet bezopen.
Nóóit meer zo'n rotpil voor welk dier dan ook!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:56

Die van mij liepen een aantal jaren geleden buiten oudjaarsdag! Hier in de omgeving schieten ze veel carbid, dus mijn jonge merrie is dwars door de omheining gevlogen. Afgelopen jaar hebben ze dus gewoon binnen gestaan, nu sta ik op een andere stal het is even afwachten wat ze doen. De stalhouder bekijkt dat, hij weet wat er gebeurd is toen, dus we wachten het even af. Mijn paarden staan in de nacht altijd al op stal en dat zal met de jaarwisseling dus niet anders zijn, idd radio aan en wat hooi vaak zijn ze dan wel rustig!

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:03

Ik zet de 2 fokmerries en 2 veulentjes rond een uur of 3 in de loopstal. Ze staan normaal 24/7 buiten, maar de buren en wij ook gaan om 4 uur carbid schieten. De rest van de paarden gaan nu vroeg naar buiten en rond 2 uur naar binnen. We doen de luiken dicht en ze kunnen nog met de hoofdjes het gangpad in. De radio gaat aan en 2 krijgen er een spuit. Ze krijgen extra hooi en we gaan regelmatig kijken. Vorige jaren is het ook goed gegaan, ga er vanuit dat het nu ook goed gaat. De oude merrie van mijn moeder volgde vorig jaar de pijlen die de lucht in gingen. Ze is norgal nerveus met een gesloten buitenluik. We hebben toen alleen haar luik open gedaan en ze heeft ook de wisseling gevierd.