Paard/pony 'aanschaffen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roxx

Re: Paard/pony 'aanschaffen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:04

luna81 schreef:
kun je niet beter een kindje bij maken?

Sorry, maar dat vind ik een ongepaste opmerking. Misschien kunnen ze geen kinderen meer krijgen, dan zijn dit soort opmerkingen erg pijnlijk. Je zult het ongetwijfeld niet zo hard bedoelen, maar dit kan wel heel hard overkomen!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:05

Dat dacht ik ook, dit is een echte off topic reaktie die nergens over gaat

supertinkie

sherif schreef:
Esther je bent bij ons van harte welkom om eens kennis te maken met onze spierwitte AV hengst(en ja mensen daar kan een klein kind op rijden)en onze jonge dame van 2 jaar (ook deze jonge merrie heeft een hart van goud en kan met een gerust hart geborsteld worden door een klein kind)
Knipoog

Lief bedoeld, ongetwijfeld, maar die AV hengst is waarschijnlijk in deskundige handen opgevoed en de TS heeft toch een jong ding in het hoofd die ze willen opvoeden... Weet niet of je dat ook verstandig vind...

mawaikee

@ Estherini,
Dit is iets wat vaak gezien wordt op bokt; iemand haalt iets in zijn hoofd, vraagt advies, en wil stiekem eigenlijk alleen maar horen dat het kan. Als dan het tegenovergestelde blijkt, is het misschien moeilijk om dat aan te nemen, om je ideeen te veranderen, maar mijn advies is het wel aan te nemen.

De meeste bokkers zijn mensen die al jaren lang zelf ervaring hebben met paarden, en er zijn er velen die ook proffesioneel met paarden bezig zijn. Een forum waar vrij veel kennis in zit. Wees zo verstandig om hier iets mee te doen. Want helaas moet ook ik constateren dat het overkomt alsof je niet wilt horen dat het geen goed idee is, en gewoon stug je plannen doorzet...
Ik hoop dat er uiteindelijk voor zowel dochter als pony een goede keuze gemaakt wordt.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:09

Ik was ook 8 toen ik mijn eerste pony kreeg.

Ik kende Loesje (13 jaar) al 2 jaar en was helemaal gek van dr. Was een welsh Mountain pony van 1.20m. Was een manegepony. Zat een papier en alles bij...

Ik heb tot mijn 13e jaar gigantisch veel plezier van dit beestje gehad, ze was altijd lief, altijd braaf en ook pittig, gewoon een super betrouwbare leuke pony.

Koop haar lievelingspony op de manege, dan stimuleer je haar pas écht om te rijden en te tutten met het dier. Je weet ook of het beest betrouwbaar is en je bent zeker dat je geen miskoop doet.
Een wilde arabier, met waperende manen uit de film is wanneer uw dochter een jaar of 13 is waarschijnlijk allang off the picture, dan heeft ze liever een sportpaard oid waar ze serieus mee aan de slag kan. Verder is het een belachelijk idee een veulen te kopen met het idee dat ze samen kunnen opgroeien, kids zijn niet consequent genoeg en dit komt beiden niet ten goede. Al helemaal niet als de ouders er niets van weten.

Think about it. Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:10

Hartstikke leuk dat je een pony voor je dochter wilt kopen, maar 7 jaar is nog hartstikke jong voor een dergelijke verantwoordelijkheid. Dat betekent dus dat een groot deel van het werk op jou zal komen te rusten. Ik zou gewoon een rustig rondkijken wat voor soorten paarden(karakters) er allemaal zijn, en me niet vastpinnen op één bepaald ras. Overigens zou ik zeker geen jong paard voor een kind kopen. Het is hier al vaker aangehaald: groen en groen maakt bont en blauw. Daar ken ik helaas ook maar al te veel voorbeelden van.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:11

ik zou liever naar een leuke c pony gaan kijken

bijv:

http://dieren.marktplaats.nl/pony-s/120 ... &fta_ind=5 (edit, en dan is deze eigenlijk te jong naar mijn zin)
http://dieren.marktplaats.nl/pony-s/123 ... fta_ind=14

http://dieren.marktplaats.nl/pony-s/119 ... &fta_ind=6

http://dieren.marktplaats.nl/pony-s/120 ... &fta_ind=8

mensen maken vaak de fout te kiezen voor een super mooie jonge pony. terwijl het juist voor kinderen zo belangrijk is dat hij braaf en betrouwbaar is. een paard opvoeden terwijl je zelf geen verstand hebt van paarden is niet te doen.
een paard inrijden op 7 jarige leeftijd is op zijn zachtst gezegt niet slim, eigenlijk gewoon gevaarlijk.
koop lekker een pony waar al meerdere kinderen op hebben leren rijden. daar leert je kind het meest van en heeft hij het meeste plezier van. en jij kunt ze met een gerust hart in de wei laten rijden, zonder dat je steeds bang hoeft te zijn dat je kinder verongelukt met je geweldig mooie, maar ow zo hete en slimme arabier, waar je kind niks over te zeggen heeft
Laatst bijgewerkt door loulou op 23-10-07 14:16, in het totaal 3 keer bewerkt

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:13

een arabier is geen wilde tijger, er zijn ook zat hele brave arabs Lachen het probleem zit er meer in dat brave paarden gemaakt worden door verstandige eigenaren, en voor iemand die zelf al niet heel erg thuis is in de paarden is een arab of ander temperamentvol dier gewoon wat te hoog gegrepen. Ik begrijp Sherif wel, maar Sherif, jouw paarden zijn ook braaf omdat jij er goed mee om kan gaan, stel je ff voor dat jouw mooie Pladykt bij iemand terecht was gekomen die er geen drol verstand van had.. was het dan ook zo'n geweldig braaf en fijn paard geweest?

Nog iets om mee rekening te houden: als je bij fokkers/handelstallen gaat kijken zullen die je hoogstwaarschijnlijk inderdaad vertellen dat het allemaal makkelijk kan, want daar verdienen ze hun centen mee Knipoog en ook al rijdt je dochter er daar zo met een paardje weg, betekent niet dat dat paardje net zo braaf is als het bij jullie thuis staat terwijl jullie er eigenlijk geen verstand van hebben en niet adequaat kunnen handelen als paardlief zijn grenzen gaat zoeken.

Er wordt hier wat stekelig gereageerd omdat je kennelijk niets doet met het advies dat hier gegeven wordt. Als je voor de arabische look gaat, koop dan een mooi wat ouder welshje of welsh mountainponietje. Die zijn ook bloedmooi, maar wat beter te behappen. Daar kan ze dan mee leren en groeien, en dan komt die wilde arabier met wapperende manen er vast als ze wat ouder is en er goed mee om kan gaan. Dan heeft ze werkelijk plezier van haar paard ipv op haar 10e door schade en schande de lol in het rijden en de paarden te verliezen, omdat jullie te voortvarend begonnen zijn.

Maargoed, waarschijnlijk zul je hier toch verder niets mee doen, ik ben benieuwd..

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:15

Estherini schreef:
Mijn dochter is mijn prinsesje begrijpen jullie?

Mijn dochter is ook mijn prinsesje, en daarom heeft ze een hele mooie, lieve, maar vooral betrouwbare dartmoor van 14 jaar oud. Die pony heeft al veel kinderervaring en daar durf ik haar met een gerust hart op te zetten. No way dat mijn dochter in een 'sprokjesverhaal' met een arabier terecht komt. Als ze een paar jaar ouder is (nu 8) kan ze een heel fijne sportpony krijgen, maar nu moet ze spelend leren en ik wil niet dat mijn prinsesje iets overkomt of dat de lol erafgaat door een veel te grote, snelle arabier.

Estherini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 14:16

-zucht-

kom ik hier op het forum om niks te doen met alle adviezen???
waarom kom ik hier dan?
Dan had ik toch allang zo'n beest gekocht, toch?

Die opmerking over kinderen maken vind ik zeer ongepast en pijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:18

Koop idd haar lievelingspony van de manege, dat is een super oplossing Ja Voor zowel kind als pony een goed idee. En dan wel genoeg begeleiding krijgen dan.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:19

jouw eigen reacties maken dat mensen concluderen dat je niets met het advies doet Lachen ik ben het met je eens dat die opmerking over kinderen maken echt nót done is

Ik zou echt gewoon eens een afspraak maken bij een welsh fokker of welsh mountainstal. Ga daarheen met je dochter en laat haar verliefd worden op een brave, wat oudere mini arabier Haha! Zo'n arab-in-zakformaat is veel beter te behappen, heeft wel de looks, en met de nodige begeleiding komt ze, zeker met een wat ouder, ervaren dier, daar vast prima mee uit de voeten Lachen

En dan veel foto's posten hier, want er is niets zo schattig als een klein gelukkig meisje op een pony die bij haar past Haha!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:21

als ik een dochter van 7 had zou ze van mij een grote shet krijgen of een pony zoals de schimmel in mijn vorige post.
als ze daar uit was gegroeid een leuke, maar brave sportpony met wedstrijdervaring.
en als ze dan wat ouder is en blijkt dat ze het rijden nog steeds leuk vind. dan kun je gaan kijken naar die arabier Knipoog

en zeg niet dat je op een shet niet kunt rijden. mijn nichtje had een grote shetlander en is daarmee naar de brabantse kampioenschappen geweest Lachen

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:23

Estherini schreef:
-zucht-

waarom kom ik hier dan?

Nou ja het lijkt er wel op dat je niks doet met alle adviezen....gezien je reacties.....ALLE paarden kunnen lief en aardig zijn, maar kunnen ook allemaal draken zijn als ze niet goed opgevoed worden.....denk er gewoon heel goed over na. Een handelaar en stoeterij wil een paard verkopen en maakt veel dingen rooskleurig......en wat wil je dochter eigenlijk?? gewoon een knuffelpony en een maatje of een showdier???

LMuntje

Mijn 1e pony is een shet en ik heb nog nooit zoveel van hem geleerd als andere ponys vooral omdat hij zijn grenzen aangaf etc. Ik heb zelf een arabische merrie verzorgd en die sloeg mij de stal uit plaatje van een beest maar veel te pittig zeker als je geen ervaring heeft misschien kun je je dochter eens een welsh (heel geschikt) laten verzorgen door gewoon een tijdje te leasen , laat haar en jou zien wat het inhoud ik bedoel heeft je dochter ervaring met uitmesten water geven als het koud is etc.?

kjoetie

ik kan me trouwens goed voorstellen dat je toch ook op uiterlijk selecteerd, no offense tov de shets Lachen maar het één hoeft het ander niet uit te sluiten, alleen mag het niet het zwaarst wegende argument zijn Lachen Dan gaat veiligheid en plezier imo toch voor Lachen

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:24

Estherini schreef:
-zucht-

waarom kom ik hier dan?

Ondanks alle adviezen van de mensen die hier op Bokt zitten, waarvan het meerendeel een of meer eigen paarden heeft, lijkt het er inderdaad wel op dat je er niet zoveel mee wilt doen. Want het lijkt mij dat je er nog steeds over denkt om een Arabier aan te schaffen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:24

het komt iig over alsof je niks met de tips doet,TS
heb je al een idee van wat je wil gaan doen?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:25

Estherini schreef:
-zucht-

waarom kom ik hier dan?

die opmerking is ook zeker ongepast, daar heb je gelijk in.
ik ben blij dat je iets doet met de adviezen Knipoog
en zoals gezegt,,de lievelings pony van de manege is meschien ook een idee?
echt als je een arabier neemt KAN (hoeft niet) maar ik denk dat die droom dan wel eens in een nachtmerrie kan veranderen voor jou&je dochter

maya81

Estherini schreef:
-zucht-

waarom kom ik hier dan

het komt wel op mij over of je er schijt aan hebt en het gewoon toch gaat doen. dat zou gewoon zonde van je dochter en het paardje zijn. dochter gaat na een paar keer gevallen te zijn toch maar op gym en et ponytje beland......

sherif

het is alleen maar erg verstandig van Esther dat ze alvorens ze een paard koopt zich wat meer wil verdiepen in het ras wat zijn voor ogen heeft, daar leer je alleen maar van, je bent immers nooit uitgeleerd in de paardenwereld, en iedereen is een keer begonnen ongeacht op welke leeftijd, misschien valt het wel tegen als ze bij ons komen (kan ik me bijna niet voorstellen,maar toch dat kan)..ze had ook een topic kunnen openen waarin ze aangeeft dat ze al een AV heeft gekocht!
Esther zal samen met haar dochter bij ons komen en ondanks dat ik zelf helemaal idolaat ben van dit ras zal ze zeker ook de wat mindere kanten te horen en misschien te zien krijgen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:28

Maar Sherif, jouw paarden zijn toch ook zo fijn doordat jij een eigenaar met een boel paardenverstand bent? Dat kan een onervaren eigenaar en een 7jarig meisje toch niet bieden, aan eender welk temperamentvol jong paard?

Overigens is het wel een mooi excuus om een dagje te komen kwijlen op pladykt Haha!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:29

kjoetie schreef:
Maar Sherif, jouw paarden zijn toch ook zo fijn doordat jij een eigenaar met een boel paardenverstand bent? Dat kan een onervaren eigenaar en een 7jarig meisje toch niet bieden, aan eender welk temperamentvol jong paard?

Overigens is het wel een mooi excuus om een dagje te komen kwijlen op pladykt Haha!

ik ben het met jou eens een onervaren eigenaar en een 7 jarig meisje en een eigenaar met een boel verstand van paarden (arabieren)verschillen toch wel heel veel Knipoog
dit is overigens niet stom bedoeld voor de TS
Laatst bijgewerkt door Illusion op 23-10-07 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:30

Estherini: Doe alsjeblieft wat met het advies van de bokkers. Het is goedbedoeld, ook om jullie voor een hoop "problemen" te behoeden.
Een Arabier is niet makkelijk, echt niet. Natuurlijk zijn er makkelijke Arabieren bij, maar deze zijn makkelijk geworden, door de opvoeding en omgang van/met mensen die er verstand van hebben.

Ikzelf heb een kruising Arabier en ben nu ruim 1.5 jaar met hem bezig.
Ook tegen mij werdt bij de aankoop gezegd dat het allemaal makkelijk ging en dat hij alles al kon.
Ja natuurlijk zeggen ze dat....dat is het inkomen van de verkoper.
Maar hij maakt mij regelmatig wanhopig, gewoon puur om het feit dat hij zo slim, pittig, maar ook verschrikkelijk eigenwijs en dwars kan zijn.
Ontelbaar veel keren heb ik al al naast gelegen en in tranen bij de bak gestaan omdat ik het gewoon niet meer weet met hem.

Stel jullie treffen ook zo`n paardje, in de omgang superbraaf (die van mij ook) maar met het rijden heeft je dochter na 1.5 jaar nog weinig tot niks bereikt en er meer naast gelegen dan erop gezeten. Wat zal je dochter dan doen.....het is een stom paard wat ze niet meer wil hebben.
Met als gevolg dat deze wederom in de verkoop beland.
En dan is er het paard de dupe van geworden, terwijl het met mensen en een eigenaar met verstand een geweldig paard had kunnen worden.

Daar komt dan ook nog eens bij, dat je het paard aan huis wilt zetten.
Dit brengt ongeloofelijk veel werk met zich mee. Mijn paardje staat op een pensionstalling en ik red het soms niet eens om alles op tijd af te krijgen.
En nu hoef ik niet eens zelf uit te mesten, voeren etc.
Een paard aan huis, is een gigantische verantwoordelijkheid. Zeker als je niet weet hoe je met paarden om gaat.
Iemand zal je dochter toch moeten helpen, want de gehele zorg red zij niet alleen.

Denk er alsjeblieft goed over na.
Neem desnoods ook een kruising Arabier, of een Welsh-je of iets. Dit zijn ook prachtige paardjes om te zien.

Je dochter is er waarschijnlijk zo gek op, omdat het prachtige beestjes zijn om te zien.
Dat was inderdaad ook het eerste waar ik bij Silence op viel...zijn uiterlijk.
Maar gaat het er niet meer om, wat de mogelijkheden zijn voor je dochter en wat ze met het paardje kan?
Of maakt het jou gewoon totaal niet uit dat een Arabier te groot en te pittig is en dus meer problemen zal bezorgen aan je dochter dan plezier.
Vele kinderen haken snel af als ze werkelijk een eigen pony hebben.
Nu kennen ze namelijk alleen de leuke kanten, zoals het borstelen en het rijden.
Maar een eigen paardje vraagt zoveel meer. Voor veel kinderen is de lol er dan snel af.

Waarom begin je niet met een wat oudere leerpony en stap je over op een arabier (wat je zo te lezen toch persé wilt) als je dochter echt bewezen heeft een eigen paard waardig te zijn?
Voor je dochter waarschijnlijk een veel fijnere kennismaking met de paarden en voor het paardje zelf ook.

Ik hoop echt dat je er iets mee doet, anders zijn er hier straks meerdere de dupe van.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:31

Ik wil niet al te hard op je dak vallen maar als je dochter alleen rij ervaring heeft op een manege en jullie als ouders hebben verder geen echte ervaring met paarden zal het moeilijk zijn om wat voor pony/paard te houden. Een paard/pony is namelijk geen warm,wollig knuffel dier.
Ze hebben een goede verzorging nodig en een baas met verstand van zaken. Een arabier is in mijn ogen niet geschikt voor een meisje van 7 die alleen manege-verzorgpaard ervaring heeft met ouders die er weinig kaas van hebben gegeten. Een paard heeft meer nodig dan alleen een weitje, een paar borstels enzovoorts.
Ga kijken naar een betrouwbare kinderpony die al wat ervaring heeft, daar leert je dochter het meeste van. Kijk of je hulp kan krijgen bij de verzorging waar ook jullie wat aan hebben zodat het ook voor jullie een goede leerschool is en dat jullie het dan ook na verloop van tijd zelf kunnen doen!
Een arabier ziet er mooi uit, maar met een mooi uiterlijk alleen redt je het niet. Het is toch de bedoeling dat ze leert met paarden om te gaan, leert te verzorgen, goed leert te rijden en dat ze het leuk vindt? Nou dat kan met elke pony van elk ras!!!!!!!!!