's winter geen wei!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VeerenAshley

Re: 's winter geen wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:08

Spoec schreef:
Hoe houden jullie in hemelsnaam die paarden in de hand? Vork
Die van mij staat 24/7 buiten en die weet nog niet waar ze dr benen moet laten met al die energie die ze heeft.
En dan kan ze gewoon heel de dag rennen en doen waar ze zin in heeft.

Moeten jullie me toch eens uitleggen hoe jullie je paarden rustig houden als ze zo weinig beweging krijgen/ buiten komen. Misschien doe ik wel iets fout ofzo Vork

Nou, er zijn toch ook veel mensen op Bokt die klagen dat paardlief zo 'fris' (of vervelend) is 's winters? Tja, trek je conclusie..
Die van mij zou ook flippen, denk ik. Geef ze eens ongelijk.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:09

Longeren voor het rijden omdat ze anders dus niet te houden zijn... Of er gewoon een of andere hulpteugel aanknuppen... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:10

Die van mij gaan gewoon ook in de winter op de wei.Idd word het een modderpoel op den duur.Maar in het voorjaar gaan ze zo gauw het kan op een andere wei en dan word de kapotte wei opnieuw ingezaaid.Meestal is hij dan met een maand weer zo goed als nieuw.Een beetje afhankelijk van het weer.Maar voor het mooie hebben we ook te weinig wei.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:35

Wei is natuurlijk het allermooist maar een ruime paddock waar de paarden meerdere uren per dag staan, vind ik zeker acceptabel. Zeker als ze samen zijn zodat er gelegenheid is voor sociaal contact.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:45

beantsje schreef:
Wei is natuurlijk het allermooist maar een ruime paddock waar de paarden meerdere uren per dag staan, vind ik zeker acceptabel. Zeker als ze samen zijn zodat er gelegenheid is voor sociaal contact.

precies, wij hebben het eerder ook met een paddock moeten stellen, daar stonden ze dan 's nachts in, en overdag op de wei (wei was erg nat, 24/7 in de blub kan écht niet). in de paddock kregen ze hooi, en ze stonden er met zijn vieren.
overigens zijn wij (zoals mijn zusje al vertelde) zodra het kon gelijk verhuisd naar een stalling met 24/7 weidegang op DROGE weiden (ook in de winter). is voor de dieren toch het fijnst.

@ heidilover, je wekker een (half) uurtje eerder zetten wil nog weleens helpen om in de morgen voldoende tijd te hebben.

wij hebben dus op onze vorige stalling zolang het nodig was (hele winter en groot deel van 't voorjaar) de wekker vroeg gezet, om half 7 waren we dan op stal om zes paarden weg te zetten, en 's avonds om tien uur haalden we ze weer terug. je moet er wat voor over hebben denk ik dan.

x_Eefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:24

Ik zou overleggen met de staleigenaar of je paard 's winters niet ook gewoon buiten mag staan. Het is natuurlijk wel vervelend als je paard bijna niet buiten komt. Het is alleen wel zo, dat je beter niet je paard met sneeuw en zware regen buiten kunt laten staan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:06

x_Eefje_x schreef:
Ik zou overleggen met de staleigenaar of je paard 's winters niet ook gewoon buiten mag staan. Het is natuurlijk wel vervelend als je paard bijna niet buiten komt. Het is alleen wel zo, dat je beter niet je paard met sneeuw en zware regen buiten kunt laten staan.

en waar baseer je dit op? mijn paarden kijken niet op of om van sneeuw of vorst, mijn oudste alleen van regen (heeft dus altijd schuilstal gehad, het verwende nest en die heeft hij nu niet meer, hij heeft nu een kudde en een bosrand, maar haat regen gewoon, zijn vacht kan er echter prima tegen), mijn ponies maakt het zowiezo niets uit.
een paard krijgt in de winter een vacht die wind- en waterdicht is, je paard angstvallig binnenhalen voor sneeuw of vorst is dan ook echt niet nodig, TENZIJ het paard bijv. ziek is oid. een gezond paard wat gewoon zijn normale wintervacht heeft aangemaakt hoef je echt niet binnen te halen als het vies weer is. (met uitzondering van orkanen of extreme vorst maar daar hebben we in NL nou eenmaal niet bepaald last van)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 08:50

Precies, Merrieveulen. En zeker sneeuw, dat vinden paarden echt niet vervelend. Dat isoleert toch ook, net zoals de paarenvacht zelf? Kijk maar eens als een paard op de grond in de sneeuw heeft gelegen: sneeuw niet gesmolten, en paard niet koud.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:05

Mijn paardjes staan ook dag en nacht buiten zomer en winter. Op de wei als het daar niet meer kan gaan ze in de uitloop met zand en hebben ze de mogelijkheid om in de groepsstal te gaan. Ze zijn met zijn drieeen en dat gaat super, ze zijn ook van de zelfde leeftijd van af 1,5 tot 3,5 jaar ! En als ik ga rijden dan moet ik eerst longeren anders is ze te fel. Hoe zou ze zijn als ik haar op stal zou zetten meer dan 22 uur per dag? Ik zou een kanon onder mijn kont krijgen denk je ook niet? Als je paard maar veel buiten kan weide, paddock of bak dan is het goed anders kan het gewoon niet!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 01:21

Ik moet eerlijk zeggen dat de laatste jaren onze paarden steeds minimaal een uurtje of 6,7 weidegang per dag kregen.
Door omstandigheden moesten we kort geleden een andere stal zoeken en nu staan ze nog maar een uurtje of 2 in de paddock. Daar is niks te doen en ze willen er maar wat graag weer uit. Ze zien er niet ongelukkig uit maar ze zijn niet zo overduidelijk happy als dat ze waren.
Ik zei eerder dat ik een paddock acceptabel vind, maar weidegang is toch het mooist. Ik ben dan ook blij dat we weer een stal gevonden hebben waar ze minimaal 5 uur per dag de wei in gaan, lekker grazen.
Nu moeten ze het nog een week of 6 volhouden voor we op die andere stal terecht kunnen...

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:25

Daantje1981 schreef:
Bij heel veel stallen mag je in de winter niet de wei op. Dat is dus helemaal niet ze vreemd.
Het is jammer maar waar.

Als je de mogelijkheid hebt om je paard in een paddock te zetten voor een paar uurtjes is dat erg fijn.

Idd..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 00:38

beantsje schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat de laatste jaren onze paarden steeds minimaal een uurtje of 6,7 weidegang per dag kregen.
Door omstandigheden moesten we kort geleden een andere stal zoeken en nu staan ze nog maar een uurtje of 2 in de paddock. Daar is niks te doen en ze willen er maar wat graag weer uit. Ze zien er niet ongelukkig uit maar ze zijn niet zo overduidelijk happy als dat ze waren.
Ik zei eerder dat ik een paddock acceptabel vind, maar weidegang is toch het mooist. Ik ben dan ook blij dat we weer een stal gevonden hebben waar ze minimaal 5 uur per dag de wei in gaan, lekker grazen.
Nu moeten ze het nog een week of 6 volhouden voor we op die andere stal terecht kunnen...

kijk, en dat vind ik nou super! rekening houden met je paard, en je aan het paard aanpassen, ipv andersom!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:04

merrieveulen schreef:
beantsje schreef:

kijk, en dat vind ik nou super! rekening houden met je paard, en je aan het paard aanpassen, ipv andersom!

Ja, het betekent wel dat we de comfortabele binnenbak kwijt zijn... Huilen maar we moeten realistisch zijn. We rijden niet iedere dag en dan is die weidegang dubbel belangrijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:10

ach, er zijn genoeg mensen die meer waarde hechten aan een binnenbak dan aan een lekker weiland... eigenlijk teveel.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:14

mijn pony staat lekker 24/7 buiten, grote inloop stal en als het land echt heel nat is zet ik meestal gewoon een stuk af die hij "kapot" mag lopen.

ik heb liever dat mijn pony elke dag het land op mag als dat ik een bak zou hebben Lachen

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:31

Je hebt ook niet altijd de optie om je paard ook in de winter het land op te kunnen zetten.

Ik heb hier de keuze uit 2 soorten stallen. 1 is luxe stalling, maar zelfs in de zomer beperkte weidegang en beperkte losgooi mogelijkheden (af en toe verbaas je je over hoe onbelangrijk mensen het vinden dat hun paard los komt) 2 is een boerenstal, waar ze iig de zomer lekker in het land kunnen en in de winter in de bak. Nu heb ik gelukkig een stal gevonden waar ze ook in de winter op het land kunnen als het weer het toe laat. Maar dat is zeker een aantal maanden niet van toepassing.

In de paddock zetten vinden ze idd weinig aan, gelukkig wel altijd met een maatje, maar als mijn merrie de keuze heeft loopt ze haar stal weer in.

Tot dat ik de mogelijkheid heb om richting het noorden/oosten te verhuizen, zit het er voor mij niet in om mijn paard meer buiten te hebben. Gewoon omdat dat hier niet te vinden is. En tuurlijk moet je wat over hebben voor je paard, daarom sta ik ook niet op een stal met een lekkere warme kantine en binnenbak. En vraag ik me af waarom mensen hun paard in de zomer ook maar 1 uurtje buien zetten, omdat ie anders te dik wordt. Koe Of een staleigenaar die zegt dat ze best een dagje binnen kunnen blijven. Nors opkijken

Maar de optie weidegang gehele jaar door is dus niet overal te krijgen en ik denk dat mijn merrie het op deze manier ook prima heeft Lachen

xLoes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:52

volgens mij is het niet zo'n probleem hoor ,
de paarden en ponys bij ons op de manege gaan ook bijna niet de wei in als het winter is Knipoog

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:00

Helaas zitten wij met stalling aan de Ijssel, en de weides staan in de winter gewoon te nat, die staan aan de andere kant van de dijk.

Ik zorg dat ie er elke dag uitkomt, in de buitenbak en zo, veel anders kan ik niet. En rijden natuurlijk, longeren..

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:24

Die van mij stond ook de hele dag op stal. Elke winter was verschrikkelijk, als ik een dagje wat minder tijd had kwam ze misschien maar een kwartiertje buiten.
Ik heb, samen met een stalgenootje, een handtekeningenactie gehouden voor weidegang of een paddock, maar dat ging helaas niet door. Ik heb vanalles geprobeerd, maar nergens hadden ze ook (betaalbare) stalling waarbij ze buiten kwamen. Maar áls je het echt wilt, vind je wat. Daar ben ik wel achter. Wij hebben kleigrond, maar dat vind ik ook geen goede reden om ze binnen te houden.

Nu ben ik verhuist(naar zandgrond), moet ze alleen wel dag en nacht naar buiten, de hele winter. Maar ik denk, dat als ze zelf de keuze moest maken, dat ze liever 24-7 buiten staat dan 23-7 binnen. Ik heb geen bak, die ligt wat verderop. Ook is het, ipv 1 minuut, een half uur fietsen. En heel wat vrienden achter moeten laten.
Maar mn paardje gaat voor alles. Lachen

Ik kies ervoor om een paard te nemen, en ik ben verantwoordelijk voor haar. Dus weinig buitenkomen zit er voor haar niet meer in. Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 23:36

xLoes_ schreef:
de paarden en ponys bij ons op de manege gaan ook bijna niet de wei in als het winter is Knipoog

dus omdat die ponies niet buiten komen is het maar prima? manegepaarden zijn over het algemeen genomen volgens mij niet de meest gelukkige paarden namelijk.

@ Sempre, dat vind ik echt top!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 23:41

merrieveulen schreef:
xLoes_ schreef:

dus omdat die ponies niet buiten komen is het maar prima? manegepaarden zijn over het algemeen genomen volgens mij niet de meest gelukkige paarden namelijk.

@ Sempre, dat vind ik echt top!

manegepaarden hebben als het goed is, het geluk dat ze 3 of 4 uur werken op een dag. En ach, zoveel stelt dat werken meestal niet voor maar ze hebben wel beweging! Daarbij worden ze door jan en alleman gepoetst, met een beetje geluk 2 x op een dag. Ik denk dus dat een manegepaard best heel gelukkig kan zijn. Daarbij zijn er maneges genoeg die hun paarden ook weidegang geven

Toch prettiger dan een pensionpaard die een uurtje per dag uit zijn stal komt en met een beetje pech nog een 'rustdag' heeft waarbij hij op stal blijft of even 10 minuten wordt rondgejaagd...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 23:57

ben ik met je eens. ik schrijf dan ook 'over het algemeen genomen'. ik vind een manegepaard gemiddeld gezien gewoon geen maatstaf voor 'gelukkig zijn'.

3 of 4 uur kan een echte kwelling zijn immers. bovendien besparen veel maneges ook hier en daar waar het eigenlijk niet zou moeten. de manege hier in de buurt kreeg vijf sterren, de manegeponies en paarden liepen 's middags na 3 uur en 's avonds in de lessen, 's morgens om een uur of 9 gingen ze de wei in, en kwamen er zo'n uur voor de lessen weer uit. knietjeshoog in het stro, goede zadels (weliswaar afgeragd maar prima zadels), goede dekens, fijne bodems in de rijbakken... gewoon een erg goede manege. maar goed, die had niet voor niets vijf sterren, er zijn maar weinig maneges zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:24

merrieveulen schreef:
de manege hier in de buurt kreeg vijf sterren, de manegeponies en paarden liepen 's middags na 3 uur en 's avonds in de lessen, 's morgens om een uur of 9 gingen ze de wei in, en kwamen er zo'n uur voor de lessen weer uit. knietjeshoog in het stro, goede zadels (weliswaar afgeragd maar prima zadels), goede dekens, fijne bodems in de rijbakken... gewoon een erg goede manege. maar goed, die had niet voor niets vijf sterren, er zijn maar weinig maneges zo...

Het aantal sterren zegt (helaas) niets over het welzijn en welbevinden van de paarden daar. Hoe betere en luxere faciliteiten voor de mens, hoe meer sterren.
Bekijk zelf het puntensysteem eens: http://www.fnrs.nl/pagina.php?id=108 (naar onderen scrollen en bestand openen).
Kwalijke zaak dus.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:07

inderdaad. Hier in de buurt is een manege met twee sterren, die heeft nog doodleuk stands!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:46

Jord schreef:
Tegennatuurlijk gedrag? Doel je erop dat mijn paarden zelf naar binnen willen?
Ik vind dat geen tegennatuurlijk gedrag. Denk dat jij beter een paar 100 jaar geleden geboren had kunnen worden. De paarden van tegenwoordig zijn niet meer zoals ze oorspronkelijk waren. Zie jij al een warmbloedpaard van tegenwoordig voor een groentekar lopen? Er worden nu sportpaarden gefokt en geen werkpaarden meer die overal tegen kunnen (dus 24/7) buiten.
En ik weet zeker dat mijn paarden veel gelukkiger zijn als ze bij regen in de winter lekker binnen staan in een droge stal met goed eten dan die paarden die ik in de blubber buiten zie staan of die met 30 graden buiten staan met een zwerm vliegen op hun heen!
En in de randstad is de ondergrond van dien aard dat paarden 's winters gewoon niet buiten kunnen.

Dus waar zijn we dan mee bezig? Juist paarden fokken die niks meer kunnen hebben en om elk wisse wasje ziek zijn.
Maar het zijn ook de mensen die de paarden vermenselijken.

Stonden al die warmbloed veulentjes ookal met dekentjes om? Denk het niet dus waar dan die regel vandaan komt dat ze niet buiten kunnen zou ik niet weten.

Warmbloed paard voor de groente kar...geen enkel probleem ik zet Salinero zelfs nog voor de schillenwagen. Ik zie geen enkel probleem waarom dat niet zou kunnen.

Het probleem van niet buiten kunnen ligt eerder aan de grond waar de paarden op lopen dan aan het paard zelf.
Elk paard kan zeker overdag naar buiten.

Citaat:
x_Eefje_x schreef:

Met sneeuw en regen buiten staan kan makkelijk alleen moet er wel gelegenheid zijn om te schuilen.
Mijn paarden staan meestal met erg slecht weer even binnen...als het te lang duurt gaan ze weer naar buiten.