Kan een paard het hele jaar buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arakhan

Re: Kan een paard het hele jaar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 00:28

MissEvil schreef:
Ik had mijn paard (KWPN'er trouwens) gekocht, voor de zomer zeg maar..
Hij was gewend om toen 22/7 op stal te staan, met deken.
Hij mocht toen 1 uur op de wei per dag, en werd ongeveer 1 uur gereden (als ik het goed heb).

Toen kwam hij hierheen, en mocht hij 8 uur per dag de wei op, en de rest van de tijd in bak/paddock met inloopstal. 's nachts moest hij toen nog binnen (omdat de nachten nog best fris waren, en omdat hij nog aan de omgeving moest wennen, en de pony, en omdat hij niet anders gewend was).
Het eerste jaar hebben we heel goed opgelet in de winter (na een week liep hij al lekker zonder deken) of hij wel een wintervacht aanmaakte.
Die heeft hij (wel wat laat, hij stond al jaren met deken) heerlijk aangemaakt, en loopt nu dus al 2 jaar zonder deken, met sneeuw op zn kont, heel zn lijf zeiknat, noem maar op, 24/7 buiten. Hij kan naar binnen als hij wil, er zijn bamboestruiken (van de buren) waar hij ook voor de wind kan schuilen, en ik heb hem nog nooit zo happy gezien.

Die dekens zijn helemaal niet nodig hoor, om je vraag even te beantwoorden. Een paard maakt een wintervacht, die hij uit kan zetten, waardoor hij dus zelf kan bepalen hoeveel warmte hij vasthoud.
Ook heeft de wintervacht een capillaire werking, zodat de regen perfecht afgevoerd wordt, en ook zweet verdwijnt sneller dan de meeste mensen denken. Zodra je paard niet meer warm is (dus niet ijskoud, maar niet meer warm van het zweet zeg maar) maar nog wel nat, kun je hem al buitengooien, dan is zijn vacht aan de binnenkant al droog.
Ingenieuze dingen, die wintervachtjes.. Stukken beter dan een deken, als je het mij vraagt!!

Ik hoop dat je iets aan mn reactie hebt!

Thx, maar toch... als hij daar kletsnat met z'n kopje naar beneden staat in de gietende regen en koude gierende wind met z'n fijne Arabierenvelletje, komen m'n moedergevoelens boven Bloos . Wil hem dan zo'n warm waterdicht dekentje aandoen omdat hij niet graag opgesloten zit. Niet doen dus?

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:49

mijn shetlander&fjord staan het hele jaar buiten zonder deken.
na het rijden zweten ze niet veel maar anders stap ok goed uit en zet hem dan in de wei

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 15:19

keeeeee