Kan staleigenaar dekens verbieden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Kan staleigenaar dekens verbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:40

Knappe staleigenaar die mij verbied om mijn paard een deken op te doen. Als ik dat nodig vind doe ik mijn paard een deken om, mocht de staleigenaar zich zo vrij voelen om mijn deken achter mijn rug om af te doen pak ik mn spullen en ben ik weg.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:51

ik denk wel dat een staleigenaar zulke regels kan stellen en vooral ivm aansprakelijkheid en dat soort ongein.
maar als je je hier niet in kunt vinden, is het idd beter om een andere stalling te gaan zoeken.
succes!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:54

mocht ik ook niet bij mijn vorige ''stal'' geen dekens, mocht geen 1 paard of pony. Vond die man maar onzin. Zou alleen maar onhandig zijn..(gelukkig ben ik daar nu weg)

sam8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:00

Ik begrijp de eigenaar wel aan de ene kant. Aan de andere kant, heb je wel een gegronde reden om een deken op te doen. Ik heb een ruin en die staat met allemaal ruinen in het land .Vorig jaar was die deken constant kapot. Ze moesten hem altijd hebben ofzo.. Hij stond toen een jaartje in de groep. Vorig jaar voor het eerst een deken op en was dus ook steeds snel stuk, we hebben wat afgenaaid daar..HAHA (bijna alle paarden staan daar met deken op). Nu heeft hij hem weer op en is er niets meer aan de hand. Denk ook wel dat het belangrijk is om te weten hoe je paard in de groep is. Want blijkbaar laten ze hem nu met rust. Want de dekens zijn nu nog heel!! Hij staat trouwens alleen s nachts binnen (tenzij het heel erg slecht weer is).

Marlies94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:00

Ik vindt dat het niet kan, Ik bedoel als er wat gebeurt ben jij er toch verantwoordelijk voor?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:04

dorienkee schreef:
mocht ik ook niet bij mijn vorige ''stal'' geen dekens, mocht geen 1 paard of pony. Vond die man maar onzin. Zou alleen maar onhandig zijn..(gelukkig ben ik daar nu weg)

Dankjewel Dorienkee. Altijd leuk om dit soort berichten te lezen!

naomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:13

Ik vind het ook een rare reactie van de stal eigenaar, hij kan het niet verbieden tenzij je en contract hebt waar dit in staat en je dit heb getekent. Het is toch jouw paard!!!! En hij moet eerst overleggen voordat hij de deken van je paard trekt. Vind het echt niet kunnen.

Het is altijd je eigen risico als je je paard een deken op doet en deze kapot gemaakt wordt door de anderen, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Ik heb pas een nieuw paard en die is zaterdag ook voor het eerst de groep in gegaan, hij kan er prima mee rennen en bokken. Als je deken maar een goede pasvorm heeft.

Succes verder.......

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:37

Als de goede man in een week tijd, eind oktober, een regel instelt dat dekens niet meer toegestaan zijn dan wist ik het wel. Dan pakte ik mijn spullen en dan ging ik. Niet specifiek om deze regel, maar wat is er de volgende keer als je weer met hem overhoopt ligt om wat voor reden dan ook? Bijvoorbeeld dat hij vind dat je je paard geen muesli mag geven omdat ze zich er in kan verslikken en niemand anders op stal muesli voert?
Ik zou me er niet prettig bij voelen dat iemand in een week tijd mij bepaalde dingen met mijn paard verbiedt door een regel in te stellen... Als dit fatsoenlijk besproken wordt en tijdig medegedeeld aan de mensen, bijvoorbeeld 'vanaf komend voorjaar', vind ik het een heel ander verhaal. Maar in de herst het gebruik van dekens per direct verbieden vind ik echt van de zotte, sorry. Imo doe je een paard dat onder de deken staat daar meer kwaad dan goed mee.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:28

Ik vind de schuldvraag helemaal niet zo belangrijk 'mag hij dit wel of niet'. Wat wel belangrijk is dat er vooraf een contract wordt opgesteld waarin rechten, plichten en regels zijn vastgelegd, dan zijn dit soort zaken gelijk uit de wereld of sterker nog niet eens aan de orde.

Dus TS als je besluit hier weg te gaan, zorg dan dat er bij je nieuwe stal een overeenkomst wordt opgesteld! En zie dit dan maar als een leermoment.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:58

Potje secondelijm op de rug van het paard en deken erop leggen Haha!

Nee even zonder gekheid, is er niets over gezegd van te voren?
Het is toch rot als je op een nieuwe stal komt en je paard mag geen deken op, dit zal voor mij ook een reden zijn om mijn spullen te pakken en te vertrekken. Verder sluit ik me aan bij Sylvia

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 14:11

Citaat:
Het gaat wel een beetje of topic, maar scheren vind ik toch vaak luiheid van de ruiter. Je moet je training aanpassen en je paard niet zeiknat rijden en de tijd nemen ze te laten afkoelen. Nat in de wei is niet erg, warm wel.

Wat ik bedoel is dat er wel heel snel naar het scheerapparaat wordt gegrepen. Ook door ruiters die eigenlijk alleen buiten rijden of een half uurtje door de bak schuiven. Dan is het imo echt niet nodig.

Ik heb een ijslander die een hele dikke vacht heeft. Hij begint al te zweten van alleen stappen. Ik zou inderdaad hem eerst goed laten afkoelen voor ik hem in de wei zet, dat is mijn probleem ook niet. Het is vooral dat ze met zo'n dikke vacht echt snel moe worden...

Citaat:
ZO'n reactie als jou stalhouder hebben we helaas ook al meegemaakt. Zelfde reden voor een deken bij onze tinker. Alleen een ongevoerde regendeken om de nattigheid weg te houden. En verhip deken was af en er viel niet over te overleggen. 2 dagen later kregen we een mailtje dat we van stal moesten omdat koudbloeden geen dekens opmochten. Terwijl er een dressuurpaard in een binnenstal al onder 600 gram stond. Meld dat dan als je komt informeren voor ene plaats.

Dat is echt absurd!

Citaat:
Heb je dit niet aangegeven voordat je op je nieuwe stal ging staan, want er zijn idd stallen die er fel op tegen zijn.
Ik vind het niet goed wat deze staleigenaar doet maar het bestaat.
Als jij een manier hebt of toch een deken op wilt is dit geen stal voor jouw.
Praten heb je al gedaan en er is nu al onenigheid, dat is geen goede zaak.
Bevalt het je verder wel op deze stal of zijn er al meer dingen die niet overeen komen?

Weet je toevallig wat voor redenen die stallen hebben om dekens te verbieden?
Ik vind het voor de rest een hele leuke stal en eigenlijk wil ik niet weg. Er zijn idd wel een hoop problemen met de staleigenaar (niet alleen met mij maar met bijna iedereen van stal).

Citaat:
Ik vind de schuldvraag helemaal niet zo belangrijk 'mag hij dit wel of niet'. Wat wel belangrijk is dat er vooraf een contract wordt opgesteld waarin rechten, plichten en regels zijn vastgelegd, dan zijn dit soort zaken gelijk uit de wereld of sterker nog niet eens aan de orde.

Dus TS als je besluit hier weg te gaan, zorg dan dat er bij je nieuwe stal een overeenkomst wordt opgesteld! En zie dit dan maar als een leermoment.

Volgens mij doen de meeste stallen, iig de goedkopere stallen, niet aan een overeenkomst...

Citaat:
Potje secondelijm op de rug van het paard en deken erop leggen

Nee even zonder gekheid, is er niets over gezegd van te voren?
Het is toch rot als je op een nieuwe stal komt en je paard mag geen deken op, dit zal voor mij ook een reden zijn om mijn spullen te pakken en te vertrekken. Verder sluit ik me aan bij Sylvia

Er is nooit iets over gezegd. Dat maakt het ook zo vervelend...

Gisteren begon de staleigenaar weer tegen mij over de deken. ik was vorige week een week weg en had het deken om gelaten. Het was in het weekend lekker weer geweest en ze vond zo zielugg Gestoord dat mijn paardje toen onder een deken stond (het is een regendeken zonder voering). Verder zei ze dat ze echt pertinent geen dekens wilde. Pas als mijn paard echt ziek werd mocht ik hem een deken om doen... Nu noemde ze trouwens weer een hele andere reden dan wat ze eerst had (dat mijn paard met deken heel kwetsbaar zou zijn, helemaal in elkaar geschopt zou worden door de andere paarden en niet goed zou kunnen lopen met de deken, en de deken aan flarden zou worden gescheurd). Ze zei nu dat ze voor mij iemand op stal had waarvan de deken steeds weer kapotgetrokken en eraf getrokken werd en ze het daarom verbood (terwijl nu toch al een aantal weken mijn deken perfect blijft liggen en helemaal heel blijft). En daarna zei ze weer dat ze het verbood omdat ze het niet in het beeld vond passen ("dit is een boerenbedrijf, etc.") Het is vervelend dat ze zelf geen enkel verstand heeft van paarden en daarom van die rare dingen gaat verzinnen. Het lijkt wel of domme mensen altijd het meeste te zeggen hebben Boos!
Ze heeft mij nu de keuze gegeven om mijn haflinger weg te halen of de deken af te doen. Ik ben nu hard op zoek naar een andere stal, iig voor mijn haflinger. Mijn ijslander zou ik daar in principe wel kunnen laten staan maar het is een heel gedoe, 2 paarden op 2 stallen (en mocht ik mijn ijslander toch deels willen scheren dan wil ik dat gewoon kunnen doen). Mijn haflinger heeft nu een dunne vacht (mede door die deken) en ik ga hem nu niet zonder deken laten staan, zeker niet nu het de komende week gaat regenen.
Ik baal hier echt enorm van want ik heb het ontzettend naar mijn zin op de stal waar ik nu sta en er staan ook een hoop hele leuke mensen, en mensen van mijn leeftijd enzo... Ik heb ook rijlessen daar vlakbij in de buurt en als ik ergens anders naar toe ga kan ik daar ook niet meer heen. Godsamme wat baal ik hier van.
Mijn 2 paardjes hebben het ook echt naar hun zin daar en ze staan er lekker buiten en in een groep. Het is al moeilijk stalling te vinden hier, laat staan stalling waar ze altijd lekker buiten kunnen staan met andere paarden Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:08

Ik zou toch echt naar andere stalling gaan kijken.In principe zal je paard nog best zonder deken kunnen zeker een haflinger,die vacht maakt ze nog wel aan.
Maar ik vind gewoon niet dat ze te dicteren hebben wat jij moet doen.Nu is het geen deken ,wat is hetvolgende week geen zadel en hoofdstel?Of op zondag niet rijden?
Ze hoort haar stalregels te geven als voor dat je er komt ,maar niet als je er al staat.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 20:04

Misschien zou ze idd zonder deken kunnen en ze zou best nog een dikke vacht aan kunnen maken. Maar omdat ze eerder verkouden is geweest, en omdat ze nu altijd buiten staat heb ik genoeg reden om wel een deken om te doen. Ze zal het zeker overleven zonder deken maar ik wil niet alleen dat ze het overleeft maar ook dat ze niet ziek wordt en de hele dag staat te blauwbekken Tong uitsteken .
De staleigenaar heeft trouwens nog veel meer van dat soort dingen... Zo mag je geen bijrijdster hebben (dan doe je aan handel op haar stal, en ze wil geen 'vreemde' mensen op stal) Gestoord . Laatst had ze ook verzonnen dat je als er een nieuwe groep paarden bij elkaar gezet worden je je paard er 2 weken lang niet uit mag halen omdat ze 'eerst een kudde moeten vormen' en dat mag je niet verstoren Blond En ze kwam een tijdje geleden met de opmerking dat als je je paard alleen in het weekend rijdt dat wel genoeg is (gelukkig heeft ze niet verboden om door de week ook te rijden Clown ). En ze vind dat je niet alleen in het donker je paard uit de wei mag halen (dat is nog de enige redelijke regel want de paarden staan in hele grote weides en er kan altijd iets gebeuren).
Een stalgenootje zei dat ik ook het deken gewoon om kan laten, en dan kijken wat er gebeurd. Ze kan de deken zelf niet afhalen (ze kan wss niet eens een halster bij mijn paard om doen en mijn paard blijft sowieso niet rustig staan Haha! ) en de meeste mensen daar op stal halen de deken niet af als ze het vraagt. Ik zou ook van die kleine slotjes aan de voorgesp kunnen doen zodat ze hem niet af kan halen Extreme duivel
Ik ga maandag naar een andere stal kijken, ben benieuwd!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:15

Dat laatste lijkt me heel verstandig. Jullie zitten veel te ver van elkaar af qua gedachtengang, dus dit wordt binnen de kortste keren ruzie. Snel op zoek naar een andere stal dus! Succes!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 20:30

De staleigenaar zit van alle mensen op stal ver af qua gedachtengang! Ik ben niet de enige die dit met haar heeft, en ik zou zeker niet de enige zijn die ruzie met haar krijgt... Feit is dat ze een hele hoop land heeft waar de paarden altijd buiten kunnen staan in groepen en dat je dat niet veel hebt, zeker niet waar ik woon. En het is 1 van de goedkoopste stallen in deze omgeving... Maar goed, ik zie het morgen wel!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:59

Hinke schreef:
De staleigenaar zit van alle mensen op stal ver af qua gedachtengang! Ik ben niet de enige die dit met haar heeft, en ik zou zeker niet de enige zijn die ruzie met haar krijgt... Feit is dat ze een hele hoop land heeft waar de paarden altijd buiten kunnen staan in groepen en dat je dat niet veel hebt, zeker niet waar ik woon. En het is 1 van de goedkoopste stallen in deze omgeving... Maar goed, ik zie het morgen wel!

Goedkoop is duurkoop in dit geval.
Ik zal niet zeggen dat geld geen rol speelt bij stalling, maar ik meet kennis en kunde wel af tegen de gevraagde prijs. Ik betaal liever iets meer op een stal waar ik met de eigenaar op een goed niveau kan discusieren over paardenhouderij. Dat levert uiteindelijk minder ellende.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:24

En die mening deel ik volledig met ikke Ja Ik ben het ook met silvana eens dat de Haf nog wel zonder deken de winter door zal gaan komen, maar idd, niemand hoeft mij te vertellen wat ik wel en niet met mijn paard mag doen (tips geven vind ik een heel ander verhaal). Ik krijg de kriebels als ik lees wat de stalhouder allemaal bepaald... Nagelbijten / Gniffelen

Lekker weggaan dus, zoek een fijne stal, maak goede afspraken, en desnoods maar wat meer betalen... Ik had mijn veulen ook voor rond de € 50 op een weitje willen gooien bij wat andere paarden en nu sta ik op een stal waar ik € 125 betaal, maar waar ik prima sta en waar er ook naar omgekeken wordt als ik op vakantie/cursus/etc ben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:38

Ja, daar ben ik eerlijk gezegd helaas ook mee eens, na eigen ervaringen. Nu sta ik ook eenvoudig maar wel duurder dan de stallen om mij heen, maar ik kan zo veel individueel met die mensen regelen, heerlijk, dan heb ik ook weer zin om wat extra's te doen voor hen als het zo uitkomt.

HaffieIngrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:09

Wat belachelijk al die dingen die de eigenaresse verzint! Heb zelf ook een pensionstal en een deel van mijn paarden staat ook in een kudde, waarvan er twee met deken op staan. Kan wel elk jaar een nieuwe deken kopen omdat ze wel gesloopt worden, maar dat is dan toch je eigen keuze?? En wat de pensionklanten met hun paarden doen dat maakt dan toch ook niet uit! als hun een deken op willen, elke dag willen rijden, een bijrijdster willen of wat dan ook, dan moeten ze dat toch zelf weten! En tuurlijk moet er ook een kudde gevormt worden, maar daar hebben ze echt geen twee weken voor nodig en als je paard er een paar uurtjes tussenuit komt, dan word dat niet meteen verstoord hoor!
Ik snap echt niet dat sommige mensen zo kunnen denken! Neem dan een stal zonder pensiongasten, dan kan je tenminste alles op je eigen manier doen, maar ga niet andere mensen vertellen wat ze met hun EIGEN paarden wel en niet moeten doen!

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:18

Zou ff lekker worden te bepalen wat je met jou paard/pony wil doen...
Al gooi je er een deken op met gele stippen of scheer je je paard in zebra motief...het is toch JOU PAARD?!!! Ik snap best als een staleigenaar geen dekens op wil leggen of af wil halen, als je een grote stal hebt is dit best veel werk. Maar verbieden dat een pensionklant een deken op zijn/haar paard legt dat mogen ze nooit bepalen.
Ik ben benieuwd of je vandaag iets leuks hebt kunnen vinden (beetje rare zinsopbouw maar je snapt me wel heh? Knipoog Clown ).

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:31

Wat raar dat mensen op sommige stallen niet zelf mogen beslissen of ze hun paard wel of geen deken om doen. Het lijkt mij dat als je betaald dat je dan ook het recht hebt om te doen wat je wilt. (Ik bedoel dan wel dingen waarmee je anderen niet tot last bent).

Ik heb het idee dat veel 'ex-boeren' maar in de paarden gaan. Dat levert tenslotte behoorlijk wat geld op. Dit zijn volgens mij degene die met dit soort dingen aankomen. Het zijn geen koeien. Veel van die boeren hebben toch een andere kijk op het houden van dieren.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:41

ik ben zelf ook wel heeel anti-deken...MAAAAR alleen als jouw paard dit kan hebben en jij die keuze zelf kan maken. Dievan mij heeft super berenvacht en hoeft niet keihard te werken, daarom kan ik het ook aan de natuur overlaten. Bij ons staan de paarden in flinke groepen, maar er staan er maar twee zonder deken en de rest met...gaat prima!!!!

Ze had dit vantevoren moeten overleggen. Tja en boerenwijsheid....daar kan ik nog wel een staaltje over mee praten Frusty
ik denk idd dat je beter af bent om een plek te kiezen waar je over dit soort dingen geen strijd hoeft aan te gaan. straks bedenken ze nog dat een paard niet is om mee te rijden,maar om alleen voor de kar te zetten. Misschien toch een plek om de paarden samen weg te zetten,want anders wordt het wel erg vevelend.succes hoor!!!!!

frenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:58

Ik denk dat het een wijs besluit is om naar een andere stal te gaan kijken. Want dit kan nooit goed gaan. Zoals eerder gezegd jullie staan te ver van elkaar af.
Ik vind het is jouw paard en jij bepaalt wat je wel en niet wilt. Of het moet van te voren gemeld zijn van hoe de regels zijn op de betreffende stal. Het zal wel een les voor je zijn om eerst alles van te voren te vragen van hoe en wat de regels zijn. En dit bedoel ik niet negatief, al doende leert men.
Veel succes met zoeken naar een betere stal.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:11

Hinke schreef:

Wat mij tegenstaat bij deze staleigenaar is dat er dus geen duidelijk beleid is. Dat is vooral reden om er niet te willen staan met je paard, want kennelijk kunnen de ideeen van hoe paarden gehouden moeten worden daar zomaar veranderen. Dan kun je als paardeneigenaar dus ook nooit zeker zijn dat je paard krijgt wat het nodig heeft, want de inzichten kunnen opeens anders zijn.
Als bij een stal de regel geldt dat er geen dekens mogen worden gebruikt, is dat duidelijk, je kiest ervoor of niet, maar als dat niet duidelijk is en zo'n regel wordt opeens verzonnen, dan sta je daar.
Zo snel mogelijk een fatsoenlijke stalbaas gaan zoeken Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:01

lucienne schreef:
Ik heb het idee dat veel 'ex-boeren' maar in de paarden gaan. Dat levert tenslotte behoorlijk wat geld op. Dit zijn volgens mij degene die met dit soort dingen aankomen. Het zijn geen koeien. Veel van die boeren hebben toch een andere kijk op het houden van dieren.

Ik heb toch liever een exkoeienboer met een nuchtere kijk op dieren, dan een een of andere Deurne miep die opgegroeid is met het idee dat paarden in hokjes horen en allemaal gehouden moeten worden zoals topsportpaarden.