Zouden jullie voor een hitactief stal kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jord

Re: Zouden jullie voor een hitactief stal kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:04

Ik heb het welzijn van mijn paarden ook voorop staan en ben ook absoluut niet bang voor een klap of tik. Mijn (ex sport)paard heeft ook altijd in pension in een groep in de weide gelopen. Maar toch zou ik niet voor hitactief kiezen, kwam op mij (2 jaar geleden ofzo) in Arnhem niet positief over. Ben dus ook benieuwd naar HH

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:12

Jord schreef:
Ik heb het welzijn van mijn paarden ook voorop staan en ben ook absoluut niet bang voor een klap of tik. Mijn (ex sport)paard heeft ook altijd in pension in een groep in de weide gelopen. Maar toch zou ik niet voor hitactief kiezen, kwam op mij (2 jaar geleden ofzo) in Arnhem niet positief over. Ben dus ook benieuwd naar HH

Arnhem is niet DE hitactiefstal hoor. Zo hebben zij een aantal standaard dingen weggelaten. Het is dus niet een prototype ofzo.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:19

Nou Arnhem is de enige die ik gezien heb, aangezien ik in de buurt van Hartenhoeve woon en ik in de krant las dat die er 1 bouwen wil ik het wel eens gaan bekijken. Ben er wel in geinteresseerd hoe het er uit ziet en gaat enz. IN principe hebben veel koeienboeren het voor koeien ook natuurlijk. Dat heb ik al wel op meerdere plaatsen gezien.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:21

Maar hebben ze nou weidegang of lopen ze voor altijd in zo'n grote zandbak

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:22

Toen was in Arnhem geen weidegang en ik begrijp dat dat bij HH ook niet is, dat vind ik nu juist zo belangrijk.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:23

Arabesk schreef:
Op mansour staat een voormalig Z-paard dat niet meer te hanteren was, omdat hij zo wild was, nu staat hij in de HITactiefstal en draait mee in de manegelessen. Door de verandering in manier van houden, is hij nu een stuk rustiger en gemoedelijker geworden.
Dat lijkt me inderdaad vaker wel dan niet het probleem. De manier van houden maakt het paard...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:25

runningkawa schreef:
Nu zal dat bij een hekje niet zo makkelijk kunnen, maar in gedachte zie ik hem wel elke keer bij de pony's staan vreten Tong uitsteken

Sorry offtopic, maar zie hem daar echt zo staan Haha!

Ziet Zion dat hekje ook al uit zijn verband trekken ( of gewoon uit de grond ) om bij het hooi te kunnen ROFL Een poortje met schrikdraad zal hem een tweede keer waarschijnlijk ook niet meer tegenhouden, beest is er veel te sterk en intelligent voor....Door dit soort zaken vraag ik me toch af of het me wel zou bevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:27

Dat denk ook zeker wel, simone Ja

Diegene die Zanda voor me zadelmak maakte heeft dat ook nog opgemerkt.
Ze reed in die tijd ook een 3 jarig sportpaard wat in een gouden kooitje moest. heel veel KG sportbrok op een dag en nooit geen weiland zag.

En dan Zanda, ook een paard dat niet duf is van zichzelf, maar voornamelijk vitamine brokjes krijgt en voor de rest de hele dag op de wei.

Nadat ze een paar keer op Zanda had gezeten heeft ze besloten op die stal te stoppen met rijden.
Zanda had haar ogen geopend met hoe braaf een paard met karakter ook kan zijn.
Dat wist ze wel al, maar dit was weer ff een eyeopener voor haar.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:29

Tja, de meeste mensen moeten het eerst zien en ervaren voordat ze het geloven! Mooi verhaal RK

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 14:29

De Hartenhoeve heeft wel weidegang, maar daar moet je een stukje de weg voor over. Ze hebben even verderop een stuk land afgehuurd.
Omdat het personeel doorgaans zelf de paarden binnen en buiten zet is het een heel 'gedoe.'
Manegepaarden komen dus niet de wei op, word eigenlijk alleen maar gebruikt voor pensionpaarden. (zal ook wel weer een logica achter zitten die ik niet snap.)

De hit-actiefstal op de HH is ook voor pensionpaarden (bedoel hallo, kijk naar de mijne Haha!) maar vreemdgenoeg ben ik nog maar de enige die haar paard erin zet. Lips are sealed

Jord: moet je maar langskomen ja, ben wel benieuwd of de hitactief stal van de HH erg anders is dan die van Mansour Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:31

Sim0ne schreef:
Arabesk schreef:
Op mansour staat een voormalig Z-paard dat niet meer te hanteren was, omdat hij zo wild was, nu staat hij in de HITactiefstal en draait mee in de manegelessen. Door de verandering in manier van houden, is hij nu een stuk rustiger en gemoedelijker geworden.
Dat lijkt me inderdaad vaker wel dan niet het probleem. De manier van houden maakt het paard...

Maar ook de manier van "houden van" je paard.
Sommge mensen houden van paarden en sommige houden van paardrijden...
Bij de laatste groep kom je vaker probleempaarden tegen (imo probleemruiters Extreme duivel )

Ik zou het denk ik niet doen. (hit-actiefstal)
Reden is toch wel dat de groep veranderd, waardoor de rangorde steeds opnieuw bepaald moet worden....
Het verhuisen van stal gebeurd gewoon, waardoor er toch steeds een verandering plaats zal vinden.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 25-09-07 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:32

Wat gaat dat allemaal kosten roane en komt jouw paard dan niet meer in de wei

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:33

Citaat:
Nadat ze een paar keer op Zanda had gezeten heeft ze besloten op die stal te stoppen met rijden.
Zanda had haar ogen geopend met hoe braaf een paard met karakter ook kan zijn.
Dat wist ze wel al, maar dit was weer ff een eyeopener voor haar

Kunt paarden niet klakkeloos met elkaar vergelijken RK ene paard is de ander niet ongeacht zijn manier van houden...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:33

Ik heb ook een keer een actiefstal gezien met twee kennismakingsboxen. Als er dan nieuwe paarden kwamen, komen die tegen de actiefstal aan in een box met ruime uitloop, zo kunnen ze alvast wennen aan elkaar en ook lichamelijk contact hebben. Als ze gewend zijn, worden ze pas in de groep geplaatst, dat neemt al een hoop onrust weg denk ik...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:34

tita schreef:
Kunt paarden niet klakkeloos met elkaar vergelijken RK ene paard is de ander niet ongeacht zijn manier van houden...

Het is ook een voorbeeld van RK, geen generalisatie. Het zal voor veel paarden gelden... Maar ik denk dat de gemiddelde paardenhoduer nog versteld zal staan hoe zijn paard kan veranderen.
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 25-09-07 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:34

Mooi gesproken Superwoman. Er zijn inderdaad te veel mensen die van paardrijden houden en niet van paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:35

Weet ik Tita

Maar je kunt wel aan Zanda merken dat het geen duf paard is.
Neemt heel zijn omgeving in zich op, waarop hij zeker ook reageerd, wat dat betreft toch wel een Jazz karakter.

maar je merkt ook dat hij geen bommetje energie is, door te weinig beweging en teveel brok.
En die paarden zijn er veel Ja
En de baasjes maar mopperen dat ze zo'n moeilijk paard hebben, maar er wel vrolijk 4 kg sportbrok in donderen zonder weidegang/ paddock
Hoef ik bij Zanda (en Kawa) niet te doen, daar ken ik ze genoeg voor.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 14:37

tita schreef:
Wat gaat dat allemaal kosten roane en komt jouw paard dan niet meer in de wei

Gewoon stallingsgeld denk ik, ik weet niet of de prijs veranderd. Moeten we nog eens bespreken.
Hij komt de eerste periode dan toch niet meer op de wei omdat hij even met zijn spierbevangenheid zit. Op zich is het dan niet verkeerd dat hij even geen gras meer ziet.
Maar als ik er eens een dagje ben, of als ik eens op het bord schrijf dat ik hem op de wei wil zetten dan hebben ze dat maar te doen hoor. Extreme duivel

RK: Dat zou ik bij de mijne ook niet hoeven doen, bij mijn 'suffe' Haflinger. Dan staat hij ook te stuiteren.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:38

Een van mijn eigen paarden (een fjord) is ook echt onberijdbaar als je haar een week op stal zet met krachtvoer (al is het maar een beetje en ook als ze dan nog eke dag bereden wordt). Ze wordt dan echt agressief, drammerig, bokkerig en loopt zo over je heen en door het bit heen. Met paddock en weidegang (en een beetje krachtvoer als ze moet werken) is ze het braafste paard dat er bestaat en kan elke kleuter er op rijden (bij wijze van spreken). Dit heeft mij wel overtuigd van het verschil dat de manier van houden kan maken, ook bij paarden waarvan je het echt niet verwacht...
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 25-09-07 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:38

Ik denk veel paarden Roane, maar dan roepen veel baasjes gewoon heel stoer dat ze een lastig dier hebben Tong uitsteken

maar dat is offtopic Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:41

mijn trouwe sullige arabje wordt ook een levensgevaarlijke draak als je m binnen zet en biks geeft Nagelbijten / Gniffelen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:41

Tja en ik heb weer een dier die het niks uitmaakt ik kan hem een maand stil zetten en er 3 kg brok voeren 1kg haver maar hij gaat geen stap harder lopen.

Paarden zijn verschillend en daarom denk ik ook dat niet elke paard geschikt is voor zo'n soort stal

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 14:42

Ik ben toch benieuwd hoezeer hij dan zal 'veranderen' als hij dan echt 24 uur per dag buiten staat. Hij krijg nog steeds dezelfde muesli (bij hem dus echt nihil, bijna niks) en ik vraag me af hoezeer hij zal veranderen met rijden misschien, nu hij de hele dag lekker zijn eigen gangetje kan gaan.
Ben benieuwd. Cool

Wie komen er allemaal kijken 6 oktober? *maakt schaamteloos reclame* *LOL*

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:43

Ik snap ook niet dat mensen zelf niet inzien dat ze dat gedrag zelf veroorzaken. Mijn paard zou er persoonlijk weinig om geven, die kan ik na drie weken boxrust nog steeds aan een halstertje langs de weg stappen, maar ik zie het ook zo veel om me heen. Knettergekke paarden, mogen er maar 20 minuutjes per dag uit, want ja hij is zo wild. Goh, hoe zou dat nou komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:43

Ik zal mijn vriendje eens lief aan gaan kijken..in welke plaats is het? Scheelt nogal in reistijd.
Wil het best wel eens life zien Ja