De stal van 3x3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Re: De stal van 3x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 18:25

Even voor de duidelijkheid, het gaat om het formaat van de stal... niet de tijd dat hij er in moet staan. Laten we er, zoals eerder gezegd, vanuit gaan dat het paard overdag buiten komt.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:33

Dan vind ik 3 bij 3 voor een paard van 1.65m persoonlijk te klein Ja
3.5 bij 3.5 had ik een mooier formaat gevonden.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:39

Maar in de winter betekend overdag buiten staan dus het grootste deel van de dag op stal. Vork
Het gaat ook niet over natural/niet natural...het gaat over het welzijn van het paard. Nu zeg ik niet dat iedereen z'n paard maar 24/7 buiten moet houden, ik snap heus wel dat dat soms niet kan.
Mijn persoonlijke mening is gewoon dat langdurig (= langer dan bv 8 uurtjes) in een box van 3x3 meer in het belang van het baasje is dan van het paard en dat de meeste paarden na het eten uit de box zullen lopen. Anders werden boxen toch niet gesloten?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:52

Boxen worden gesloten om dezelfde redenen dat weilanden zijn afgezet.
volgend jaar gaan we de box indeling veranderen, dat houdt in dat de paarden vanuit de box de paddock in kunnen wandelen.
Ik weet zeker dat mijn merrie bij de eerste regendruppels naar binnenrent, zeker als de temp wat lager is.
Er komen trouwens wel deuren in zodat indien nodig de boxen idd afgesloten kunnen worden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 18:57

En wat zij de afmetingen van jou boxen Shan? Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:03

Kelly_ann schreef:
En wat zij de afmetingen van jou boxen Shan? Knipoog

Als je het hele topic heb doorgelezen Kelly_ann, dan zou je dat nu moeten weten. Knipoog

edit: ok, nog maar een keer voor de goede orde: ongeveer 4 x 3,5 meter. En ongeveer betekend dat de 4 nog iets meer is dan 4, 4.30 ofzo.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 19:07

Heb ik... Mijn excuses.

Zouden de leveranciers al een beetje aan het inspelen zijn op het feitdat 3x3 aan de kleine kant raakt?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:16

dan i s er nog de vraag, een box van 3 bij 3...
Is die geheel dicht? aan alle 4 de kanten? Dan is het zeker veeel te klein (ook al voor een pony van 1,50 naar mijn inzien)
Is de stal aan 1 (of meerdere) kant (en) open, dan is het voor een paard van 1m65 goed te doen hoor!
Mijn paard heeft eenbuiten luik, en kan binnen met zijn hoofd en hals lekker buiten zn stal hangen (zonder weefrek).
En ja, ik heb een stal van 3 bij 3 meter en een paard van 1m67/1m68.

Ik woon in de randstad, en had grofweg gezien eigenlijk 2 mogelijkheden. Een grote(re) stal, van 3,5 bij 3,5 of 4 bij 4 waarbij mijn paard dag en nacht op stal zou staan, of een kleinere stal (dus 3 bij 3 met een buiten luik en open aan de voorkant) waar bij de heledag buiten staan (minimaal tot ongeveer 19 in de winter, en in de zomer of dag en nacht of tot een uurtje of 22).

Dan is mijn kleuze snel gemaakt.
Maar nogmaals. Een stla van 3 bij 3 is veel te klein als deze "Helemaal dicht" is, maar goed te doen als het paard lekker met zn hoofd buiten zn stal kan

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:44

shan schreef:

Idd. Omdat ze er anders uit gaan! Pling De weitjes zijn namelijk ook veels te klein in vergelijking met de natuurlijke situatie, tenzij je een paar honderd (?) hectare wei hebt. (en dan geen vette raaigras weides, da's natuurlijk weer niet goed Knipoog ) En lekker in een grote kudde... Tong uitsteken (Ben even lekker aan het wegdromen, haha)

Ook ik heb maar een krappe halve hectare grond, m'n pony's staan het grootste gedeelte op het zand ivm hoefbevangenheid, dus echt natuurlijk houden is voor mij niet mogelijk. Vrije beweging blijft het beste, maar als ie persé op stal zou moeten staan...dan zo groot mogelijk en idd wat ma_rie_tje ook zegt zo open mogelijk. Maar ik blijf van mening dat een inloopstal/schuilstal waarin ze een vrije keus hebben het allerbeste is. Is helaas niet voor iedereen weggelegd, daar ben ik me terdege van bewust. (die van mij staan ook pas sinds een paar maanden zo...)

Of ga ik nou teveel off-topic? Nagelbijten / Gniffelen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:45

Kelly_ann schreef:
Heb ik... Mijn excuses.

Zouden de leveranciers al een beetje aan het inspelen zijn op het feitdat 3x3 aan de kleine kant raakt?

Mijn man timmert ze gewoon zelf in elkaar. Haha!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:55

De boxen die hier in de omgeving gebruikt worden zijn 2,5 x 3,0 meter en 3,3 x 3,3 meter. Het probleem is niet zozeer de grootte van de box, maar de prijs per m2 van de grond waarop je de box plaatst. Voor een paard groter dan 1,65 m is een box van 3 x 3 aan de kleine kant. Echter als je naar de kosten per maand kijkt die je op sommige stallen moet betalen, dan is rond de € 300 per maand voor een box van 2,5 x 3 meter een normale zaak aan het worden. Dit heeft dan ook nog allerlei beperking v.w.b. sto en hooi gebruik, en er is weinig keuze voor het soort paarden brok of mix. De kleine box is niet voor het welzijn van het paard, maar gunstig voor het welzijn van de knip van degene die een box huurt. Voor veel mensen zijn de maandelijkse box lasten van rond € 300 erg hoog.
Daarbij komen nog tal van andere kosten. Deze huurprijzen zijn erg streek en regio afhankelijk. In de randstad vlak onder de rook van grote steden is dit "normaal".

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:00

benm het met je eens goofy, ik weet ook dat ik heel erg bof met de stalling die ik nu heb.
Ik betaal 225 all-in, maar heb geen binnebak tot mijn beschikking.

dit is voor hier in de regio (leiden) erg goedkoop voor wat ik heb (eb en vloedbak, paddock, zeer grote kast van 1 bij 1 en 2 meter hoog, longeer kraal elke dag uitgemest, veel ruwvoer en 2 keer op een dag biks)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:50

Victory-Boy schreef:
shan schreef:

Idd. Omdat ze er anders uit gaan! Pling De weitjes zijn namelijk ook veels te klein in vergelijking met de natuurlijke situatie, tenzij je een paar honderd (?) hectare wei hebt. (en dan geen vette raaigras weides, da's natuurlijk weer niet goed Knipoog ) En lekker in een grote kudde... Tong uitsteken (Ben even lekker aan het wegdromen, haha)

Ook ik heb maar een krappe halve hectare grond, m'n pony's staan het grootste gedeelte op het zand ivm hoefbevangenheid, dus echt natuurlijk houden is voor mij niet mogelijk. Vrije beweging blijft het beste, maar als ie persé op stal zou moeten staan...dan zo groot mogelijk en idd wat ma_rie_tje ook zegt zo open mogelijk. Maar ik blijf van mening dat een inloopstal/schuilstal waarin ze een vrije keus hebben het allerbeste is. Is helaas niet voor iedereen weggelegd, daar ben ik me terdege van bewust. (die van mij staan ook pas sinds een paar maanden zo...)

Of ga ik nou teveel off-topic? Nagelbijten / Gniffelen

Dromen mag hoor. Haha!

Maar goed, ook natuurgebieden van 100 hectare groot, waar grote grazers lopen, worden afgerasterd! Dat is nu eenmaal zo in Nederland.
Weilanden van 5 hectare grond moeten ook afgerasterd. Dus vandaar ook die box he. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 23:06

Fitzroy schreef:
Dat is om de wintervacht tegen te gaan, detour. Niet ieder paard blijft van nature mooi kort in de vacht.
Maar we gaan nu alweer OT.
De standaard maat van boxen is helaas nog steeds 3 x 3 en ook geen 4 x 4 zoals Maya suggereert Knipoog

Dat zeg ik helemaal niet, ik zeg alleen dat je wel makkelijker aan een grotere maat kan komen.

Standaard boxen is idd 3*3, dat is wat op dit moment nog het meest gebruikelijk is in de paardenwereld. Maar, als je toch zelf boxen besteld, dan kan je ook steeds makkelijker 4*4 standaard bestellen Lachen Die keuze kan je zelf maken, dat bedoelde ik aan te halen Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 00:20

In Duitsland zijn de standaard maten volgens mij meer richting de 3,40x3,40 a 3,50x3,50. Dat zag ik in elk geval als veel voorkomende maat in de stallencatalogus.
Overigens kun je hier bij Nederlandse stallenbouwers prima langere (binnen)wanden dan 3meter krijgen.
Je kunt meestal combineren met voor en zijwanden van 3m, 3,5m en 4 meter. Wil je nog groter dan heb je echt maatwerk nodig.
Buitenboxen zijn lastiger in grotere formaten te krijgen.

Minimaal zou je inderdaad aan moeten houden 2x de stokmaat in het kwadraat. Liefst groter in verband met rollen.

Ik vind zelf 3 bij 3 t/m c-pony prima, maar D en E pony's zie ik liever in een net wat grotere stal. Paarden liever 3,50 bij 3,5 tot 4 bij 4.
Ik ben zelf gebonden aan de oppervlakte die ik mag bebouwen van de gemeente en nu nog aan de maat van de bestaande schuren en de afstand tussen de spanten.
De schuilstal heeft als buitenmaat 3 bij 6, maar maken we er 2 open boxen van dan is de binnenmaat per "box" dus zo'n 2,80 bij 2,80 (met balken als afscheiding, dus ze kunnen hoofd buiten boord en bij elkaar over de balk houden). Daar wil ik mijn paard van 1,64 niet in hebben, want die kan haar kont amper keren, in haar eentje in die onverdeelde schuilstal ging prima.

We hebben net nieuwe stallen gebouwd in de kapschuur en die zijn ongeveer 2,70 en 2,90 breed en ruim 3,60 lang. Niet heel groot, maar doordat ze aan 2 en 3 kanten open zijn voelt het wel ruim genoeg.

Ik ben aan het stoeien met een indeling voor de nieuwe stal (een kleine 100m2 voor de paarden) en het is best een gedoe je ruimte zo effici"nt mogelijk in het delen. Ik kan er 5 boxen van 3 bij 4 in kwijt (3 evt. met uitloopje) en dan heb ik nog een ruimte van 3 bij 4 over als zadelkamer en opslaghok en achterin het gangpad heb ik dan ruimte voor een "wasplaats". De kans dat ik 5 paarden op stal zet is erg klein, en ze staan zo lang ze droog kunnen liggen allemaal dag en nacht buiten, dus dan is 5 grote boxen eigenlijk ook dure ruimte. Mijn vriend kan wel andere dingen bedenken om met die ruimte te doen Schijnheilig

Ik ben het met veel hier eens dat hoe groter hoe beter is, hoe meer naar buiten en hoe meer uitloop hoe beter en dat kan kleinere boxen compenseren. 3 bij 3 met een uitloop van 3 bij 3 is beter dan een dichte stal van 4 bij 4... een stal van 3 bij 3 waar ze alleen voor nood in staan als het buiten echt te bar is, en dan alleen 's nachts/overdag een paar uurtjes om op te drogen en te kunnen liggen, is beter van een stal van 4 bij 4 of zelfs het dubbele, als ze daar verder niet uit komen...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:08

Ik denk ook dat de maat van de stallen steeds groter gaat worden, en terrecht. 3 bij 3 is voor de meeste paarden echt te klein. Ze kunnen er net de kont in keren.

Ik denk dat de toekomst gaat worden dat er idd meer hitactief stallen komen. Hiervoor is minder plaats nodig als voor individuele stalling, omdat er geen wei meer is, maar een verharde en zand uitloop, die veel kleiner is als de gemiddelde wei. Dit kan ook, doordat het geen modderzooitje wordt. Op de plaats van 10 boxen en de bijbehoordende mini wei waarop 10 paarden overdag kunnen staan, kun je wel een groepshuisvesting maken voor 15 paarden, en nog plaats over houden voor zaken als een poets/spuit plaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:12

Citaat:
Minimaal zou je inderdaad aan moeten houden 2x de stokmaat in het kwadraat. Liefst groter in verband met rollen.

Veel groter zou ik juist niet willen ivm rollen
In een kleinere stal gaan paarden liggen, in een grote rollen en deden ze dat wat te dicht bij de kant liggen ze vast Lachen

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:17

Kan niet meer uit, zeker niet voor sportpaarden. Ik ga zelf een manege bouwen volgend jaar en daar wordt elke box 3,5 x 4,5 meter. Of het nu voor een pony of paard is dat maakt niet uit, de beestjes hebben de ruimte nodig. Denk eens aan paarden die drachtig zijn wanneer ze te vroeg zouden veulenen heb je altijd de ruimte(als voorbeeld) en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:18

runningkawa schreef:
Citaat:

Veel groter zou ik juist niet willen ivm rollen
In een kleinere stal gaan paarden liggen, in een grote rollen en deden ze dat wat te dicht bij de kant liggen ze vast Lachen

eh... mijn kasteel (1,72) gaat ook in een box van 3 bij 3 rollen... dat is dus niet eens 2 keer zijn stokmaat. Hij rolt gewoon graag, of er nou plek voor is of niet.. (vraag me altijd af wanneer hij een keer ergens de stalwand eruit rolt... Haha!) Gelukkig staat hij hier dag en nacht buiten, en doet het rollen dus ook buiten. Als hij een keer op stal moet (clinic's e.d.) dan rolt ie dus echt ongeacht hoe groot de box is... In zo'n geval heb ik liever een box met veel meer ruimte...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:20

Dat is echt de uitzondering die dat doet hoor Ja
De meeste weten dat ze in een kleine stal dat niet kunnen.
En weten dat ze dat in een grote wel kunnen en dat dus dan ook doen Lachen

Dus 2x de stokmaat vind ik erg mooi, maar een stal van bijv 5x5 wil ik echt nooit.

Rollen doen ze maar lekker buiten in de wei Ja

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:31

daarnaast zijn er best veel paarden die de rust in eigen box erg prettig vinden, na een dag in de groep (ik kijk hierbij naar mijn eigen merrie, die graag in de groep staat, maar sávonds zelf naar haar box wandeld/draaft als ik de draad van de weide open zet en dat is toch echt een afstand van een meter of 200 om 2 schuren heen)[/quote]

Mijn merrie staat graag op stal.... Naar buiten is leuk, maar na een paar uur wil ze echt weer naar binnen. Zodra een van de andere paarden mee gaat om te rijden gaat ze als een gek heen en weer lopen langs 1 kant van de wei. Dit doet ze ook als ze langer dan 4 uur buiten staat..........Ze staat met meerdere paarden buiten, ieder heeft zijn eigen wei, welke ruim is en ruim voldoende gras heeft. Ze hebben genoeg te zien, de weg welke er met nog maar 1 weide van is gescheidden is aardig druk (wandelaars, fietsers, auto's en paarden die er over heen gaan.)
Bij ons zijn de stallen 3x3, had ze graag groter gezien. 4x4 of 3x4. Als de paarden bij ons binnen staan krijgen ze de maaltijden goed over de dag verdeeld om verveling tegen te gaan en ze staan op stro zodat ze ook wat te knabbelen hebben als het hooi op is.

Wat ik wel heel belangrijk vind is dat ze elkaar kunnen zien als ze binnen staan en dat de stal veel frisse lucht heeft en dat ze naar buiten kunnen kijken met het hoofd over de staldeur heen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:39

Ik vind 3x3 eerlijk gezegd niks te klein voor een paard van 1,68m dat overdag op de wei staat. Mijn paard kan gewoon languit liggen en staat niet met haar kont en hoofd tegen de wanden.
Ze staat er nooit hele dagen in dus ik vind het zo geen probleem.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:50

mijn paard\pony (1.50m) staat in een box van ongeveer 3,5 bij 3 en ze kan nog gezellig bij de buurvrouw en gang pad met der hoofd overheen. ( staat een meer van ongeveer een meter ) en vanaf volgend jaar zomer worden de deuren zo gemaakt dat ze ook met der hoofd naaar buiten kan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:49

xxappiexx schreef:
Ik vind 3x3 eerlijk gezegd niks te klein voor een paard van 1,68m dat overdag op de wei staat. Mijn paard kan gewoon languit liggen en staat niet met haar kont en hoofd tegen de wanden.
Ze staat er nooit hele dagen in dus ik vind het zo geen probleem.

Hoi,

hoeveel uren is dat dan per etmaal, dat ze buiten staat?..Hoeveel kan ze daadwerkelijk lopen en keren? ik vind het wel klein hoor, voor zo'n groot paard.

_Fan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:22

mijn pony is 1.40 en hij staat in een box van 4 x 4 ( alleen in de winter ), dat vind ik wel netjes Lachen en in de zomer staat hij in de weide dag en nacht, met een grote inloopstal. dus dan kan die zelf weten of die naar binnen of naar buiten gaat Lachen ideaal !