Friezen niet naar buiten in de zomer wegens verkleuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: Friezen niet naar buiten in de zomer wegens verkleuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:52

ben bang dat onze veulens en 3jarige die gaan slopen!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:56

Hahah dan nog even geen deken Haha!. Bij mijn fries is het ook nog helemaal niet nodig, zodra zijn vacht ga verkleuren gaat ie in de rui en krijgt hij weer een mooie zwarte Knipoog

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:57

Gewoon een deken op en niet op het warmst van de dag naar buiten Vork

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:44

Persoonlijk vind ik een zwarte fries ook het mooist, maar daar heb ik mijn paard nooit voor op stal gezet.
Ze is de hele zomer buiten geweest (24/7) en vond het daar heerlijk.
Wie ben ik dan om te zeggen dat ze niet naar buiten mocht enkel en alleen om de kleur?

Hier krijgen de paarden alleen een deken op wanneer het noodzakelijk is vanwege eczeem, of de regen, of omdat het 's nachts te fris is.
De paarden die de hele zomer op stal bleven staan stonden daar ook allemaal met een reden.
Elk paard verdient het om echt paard te zijn, laat ze dat dan ook.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:16

"Er is geen tevreden Fries als een bruine Fries" zegt een stalgenoot hier altijd.

We hebben 2 Friezen op stal staan, staan zomers 24/7 buiten en 's winters gaan ze in de avond naar stal, maar opzicht héél bruin worden ze niet. Een van de Friezen is pas op keuring geweest en die is gewoon goed gewaseen met "zwarte paardenshampoo". Maar daar liepen genoeg bruinige Friezen... ik vind dat het, zelfs voor de keuring, geen problemen mag leveren.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:52

Voor een keuring vind ik het persoonlijk niet kunnen, een bruine fries. Een fries hoort immers zwart te zijn, en het is een keuring Je wilt immers dat je paard op die dag er super tip top in orde uitziet.
Naar mijn mening is een bruine fries op een keuring dat niet.
Je paard wordt gekeurd en er speelt ook een stukje smaak bij, bruin vind ik niet mooi voor de smaak Knipoog

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:10

Zelfs voor een keuring mag het niet uitmaken of een fries bruinig is of zwart.
Het toont meteen aan dat het paard ook paard mag zijn en lekker van de buitenlucht mag genieten ipv de hele dag op stal te staan met weinig beweging en geen zonlicht........
Je blijft zelf toch ook niet binnen omdat je niet bruin wilt worden?
Ik vind de mensen die het uiterlijk van een paard belangrijker vinden dan dat ze lekker vrij buiten mogen zijn maar egoïstisch.......

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:54

zomer dekens

pmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:05

je kunt ze gewoon verven tog?

dan kan je ze zwart verven .

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:04

Sorry hoor, maar dat vind ik echt zielig......

Luce86HeraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:51

Vorig jaar is er bij ons nog een Fries overleden, omdat het baasje hem zo nodig zwart wilde houden. Het arme beest kreeg een deken om en werd naar buiten gelaten, maar door de hitte ging het helemaal mis.
Hij wilde zichzelf verkoelen in het water (als wanhoopspoging) en is toen verdronken.

Het is maar wat je er voor over hebt hè...

wenneke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:25

heb gehoord van de friese stal uit maren kessel dat je als ze weer binnen staan weer zwart worden

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:29

Klopt, in de winter worden ze weer helemaal zwart. Pling

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:40

Mijn fries wordt ook 'gewoon' bruin in de zomer, of hij nu een deken op heeft of niet. De haren verkleuren/verbranden toch o.i.v. zweet en zon tijdens het rijden.

Het zou idd op een keuring niet uit mogen maken of je fries diep zwart is of vaal zwart (zo staat het op de lineare score). Als je het vraagt aan de jury zeggen zij zelf ook dat het geen invloed heeft op de totale bouw en gangwerk. Dat is nl. waar ze op beoordelen. Daarbij schijnt het zo te zijn dat juist ruinen het meest verkleuren, hormonen (of het gebrek daaraan Knipoog ) hebben hier invloed op.

Middeltjes om je fries zwart te maken, of houden zijn allemaal geld klopperij, haren die verbrand zijn door de zon kun je niet meer zwart krijgen. Ik heb dit vorig jaar zelf gemerkt; Mijn paard bleef begin augustus haken achter de klink van het weilandhek (heel stom dus.... Bloos ) en had een flinke, maar gelukkig oppervlakkige wond aan de zijkant van zijn buik, zo'n hele lange streep van voor tot achter... toen de korstjes eraf waren kwam er weer pikzwart haar terug, dat viel wel heel erg op omdat de rest van zijn haren verkleurd waren. Tot dat hij eind oktober weer in zijn winterhaar zat bleef al die tijd die zwarte streep op zijn zijkant zichtbaar Clown

Hoewel een diepzwarte fries heel erg mooi is om te zien, zie ik die van mij toch veel liever gewoon mooi in de wei staan ipv op stal. En in de winter is hij weer helemaal zwart. De rui periode is al weer begonnen en ik merk dat hij al donkerder gaat worden.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:08

Waar ik werk komt ook regelmatig een Fries die ze dan inrijd of traint in dressuur voor de keuring. hij krijgt speciaal eten meestal erbij dat de zwarte kleur niet dof word, maar mooi in kleur/glans ofzo blijft. ook mag hij /zij gewoon naar buiten als ze zon niet schijnt, in de stal is het niet heet of benauwd, aangezien er een soort 'airco' is, dat houd het gewoon koel in de stallen en kunnen ze makkelijk binnen blijven staan, en in de avond mogen ze naar buiten, aangezien de stan aan huis is kan hij/zij netzo lang buiten blijven tot dat ze gaan slapen. Ook gaat ze op plekken waar schaduw is, of als er geen zon meer is gras eten. Komen niets te kort hoor.. dus in het algemeen kan je niet zeggen dat het 'slecht' is want sommige mensen houden er écht goed rekening mee.

Overigens mogen ze na de keuring gewoon weer in het land, en in de bak spelen in de zon.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:56

Bij ons op stal staat ook een fries, die staat elke dag op het weiland *zomers & winters* en die is nog pikzwart hoor Bloos ! Ik vind het echt een maffe reden om je paard binnen te houden om hem zwart te houden, beetje hetzelfde idee als je paard in een stand zetten zodat ze niet vies kunnen worden Koe Die jury op keuringen mogen daar toch niet op oordelen? Verdrietig Ze moeten bruine friezen hogere punten geven, die paarden staan teminste lekker buiten! Haha!