Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:53

Helemaal met je eens remember en Yuri

Betreft honden hebben wij er ook pas aangeschaft toen ik parttime ging werken.
En ook meteen 2 tegelijk zodat ze niet alleen zijn als we weg zijn.
2 kleintjes die via een flink katteluik de tuin van 15 x 10 (ongeveer) in konden.
Konden ze toch flink rennen als wij niet thuis waren.
of lekker in het zonnetje liggen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:01

Ja inmiddels is het me duidelijk ik ben geen paard waardig Nors opkijken tevens heb ik even gerekend en ik kom op ruim 500 mensen bij mij in de buurt die ook geen paarden mogen hebben.

Goh moeten we die paarden dan allemaal naar het asiel brengen.

letwel mensen die niet willen dat hun paard in de wei gaan bv sportpaarden.
Mensen die op stal staan zonder weidegang reageren niet in dit soort topic's ze zouden achterlijk zijn

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:03

tita schreef:
Ja inmiddels is het me duidelijk ik ben geen paard waardig Nors opkijken tevens heb ik even gerekend en ik kom op ruim 500 mensen bij mij in de buurt die ook geen paarden mogen hebben.

Hetzelfde hier.

Mensen willen natuurlijk het beste voor hun paard maar dat gaat misschien niet altijd, van veel mensen die hier gezegd hebben geen weidegang 's winters te hebben lees ik wel dat ze het zo aangenaam mogelijk voor hun paard proberen te maken. Moeten wij dan maar gewoon niet paardrijden omdat we onze paarden in de winter geen weidegang kunnen bieden? Of op de manege gaan rijden waar hier de paarden 6 uur per dag lopen en geen daglicht zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:05

er bestaat ook nog iets als een padock vales
Er bestaat dus iets tussen weidegang en 24 uur op stal Lachen(behalve als het baasje tijd heeft om te rijden ff een uurtje onder commando bewegen)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:10

Vales schreef:
Moeten wij dan maar gewoon niet paardrijden omdat we onze paarden in de winter geen weidegang kunnen bieden? Of op de manege gaan rijden waar hier de paarden 6 uur per dag lopen en geen daglicht zien?

Je kunt het ook omdraaien, waarom moet je WÉL ten koste van het welzijn van het paard??? 'Zo aangenaam mogelijk' is vaak gewoon niet genoeg en in de ogen van sommige mensen zelfs 'als hij maar lekker voer heeft, een schone stal, warm dekentje en uurtje rijden per dag' Lips are sealed , en ik vind dat je dan eerlijk moet zijn tegenover het paard, ook al gaat dat dan ten koste van je eigen hobby.

Tita, ik bedoel hier absoluut niet te zeggen dat jij of andere mensen geen paard waardig zijn, echter denk ik wel dat het merendeel van de mensen die hun paarden ergens hebben staan zonder of met zeer geringe vrije beweging zich er niet van bewust willen zijn dat het misschien beter is om geen paard te houden dan Knipoog!

Ik heb het hier nu wel over de uitersten hè, niet dat ik nu ineens heel bokt over me heen krijg Clown

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:21

Ik denk dat iedereen met een paard altijd voor zijn paard denkt, mijn paard heeft namelijk altijd op de wei gestaan, maar sinds ik van stal veranderd ben, heeft hij al een half jaar niet meer op het land gestaan, en dat beest heeft het toch naar zijn zin, sinds ik veranderd ben van stal! Hij is heel gelukkig, vrolijk en staat heel de dag met zijn oortjes naar voren. Ik zorg ervoor dat hij elke dag een uur in beweging is en een uur los staat, en dan heb je nog poetsen, afzadelen, afspuiten enzovoort. En op zeker dat mijn paard er niet onder lijdt dat hij niet op het land kan. Ik probeer altijd zoveel mogelijk buiten te rijden, of te longeren en ik ga vaak nog even grazen met hem. Ik denk dat iedereen moet proberen niet voor zijn of haar paard te denken, want de paarden van nu (de luxe vorm van het paard, die 'heel' de dag op stal staat) is echt wel gelukkig!
Zolang iedereen goed voor zijn paard zorgt, er er altijd het beste mee voor heeft, en veel liefde en aandacht geeft, zijn heel veel paarden echt wel gelukkig!

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:25

Remember schreef:
Je kunt het ook omdraaien, waarom moet je WÉL ten koste van het welzijn van het paard??? 'Zo aangenaam mogelijk' is vaak gewoon niet genoeg en in de ogen van sommige mensen zelfs 'als hij maar lekker voer heeft, een schone stal, warm dekentje en uurtje rijden per dag' Lips are sealed , en ik vind dat je dan eerlijk moet zijn tegenover het paard, ook al gaat dat dan ten koste van je eigen hobby.

Waarom gaat het meteen ten koste van het welzijn van het paard?
De paarden bij mij op stal komen er iedere dag een aantal uurtjes uit, soms wat korter, soms wat langer, hangt af van hoe lang de eigenaar kan komen. Bij ons is verder ook geen losgooiregeling aangezien de boer niet aan de paarden komt en veel mensen er om dezelfde tijd zijn, dan heeft het nog weinig zin, het gaat dus niet echt anders, toch zijn de paarden hier wel vrolijk en zien er niet ongelukkig uit.

En nogmaals ik wil mijn paard ook beter gunnen, daar zijn we ook mee bezig, een plan voor stallen aan huis met bak erbij zodat ze 's winters gewoon 24/7 buiten kunnen staan en dan in de zomer bij de boer waar we nu op stal staan in het land, maar momenteel staan we gewoon nog bij de boer op stal.
Laatst bijgewerkt door Vales op 10-08-07 09:31, in het totaal 2 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:27

Ik heb al 12 jaar mijn paard.
Tot 3 jaar terug heeft hij altijd op pensionastallen/maneges in het Gooi gestaan waar men geen paddocks, weiland etc voor handen had.
Hij is echter altijd happy geweest, nooit chagerijnig, nooit ziek, geen stalondeugden ontwikkeld of whatever....
Hij kan niet op de wei ( hoefbevangenheid, gekanteld hoefbeen)

Sinds 3 jaar staat hij bij een boer en gaat 3 uur per dag in de paddock... hij is er iets rustiger door geworden maar om nou te zeggen dat hij vreselijk verandert is..neeee...
Het enige is dat hij vroeger met losgooien uit zijn dak ging en nu wandelt hij wat heen en weer in de paddock.
Hij wil met regen er niet eens in...

Natuurlijk praat ik binnenhouden van paarden niet goed, maar er is soms nu eenmaal niet altijd plaats en ruimte hier om je paard zo te stallen zoals je wilt.

En er zijn nu eenmaal mensen die een paard willen houden op een volpensionstal met molen en dressuurtraining, ik ken ze ook maar ik heb niet het idee dat deze paarden zo ongelukkig zijn.
De mensen rijden vaak buitenritten...paardjes in de molen..paardjes op vrijdag los...

Paarden zijn erg inschikkelijk en het zijn gewoonte-dieren. Als ze niet beter weten dan vinden ze het niet erg. Het is ook het plaatje wat wij mensen willen zien denk ik...

Safrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:30

In de winter staan mijn 2 paarden op een manege zonder weidegang. Maar dan lopen ze wel iedere dag minstens een uurtje samen los in de rijbak.

In de zomer verhuizen ze dan naar de weide Lachen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:33

Vales schreef:
Remember schreef:

Waarom gaat het meteen ten koste van het welzijn van het paard?

Er staat in mijn bericht dat het over de gevallen gaat waar de paarden zo goed als geen vrije beweging hebben (geen wei óf paddock), jouw situatie is dan misschien niet ideaal maar voor mij absoluut acceptabel Ja

ElCamino schreef:
Paarden zijn erg inschikkelijk en het zijn gewoonte-dieren. Als ze niet beter weten dan vinden ze het niet erg. Het is ook het plaatje wat wij mensen willen zien denk ik...

Dus dat geeft ons dan het 'recht' om daar misbruik van te maken? Ik vind dat wij gewoon met z'n allen beter moeten weten Ja

ElCamino schreef:
En er zijn nu eenmaal mensen die een paard willen houden op een volpensionstal met molen en dressuurtraining

En dat vind ik dus ook écht onacceptabel. En dan als 'excuus' gebruiken dat ze anders blessures oplopen (als je érgens een paard blessuregevoelig mee krijgt is dat met onvoldoende vrije beweging Lips are sealed ) of minder fit, het tegendeel staat in mijn onderschrift Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:36

Remember schreef:

Tita, ik bedoel hier absoluut niet te zeggen dat jij of andere mensen geen paard waardig zijn, echter denk ik wel dat het merendeel van de mensen die hun paarden ergens hebben staan zonder of met zeer geringe vrije beweging zich er niet van bewust willen zijn dat het misschien beter is om geen paard te houden dan Knipoog!

Ik heb het hier nu wel over de uitersten hè, niet dat ik nu ineens heel bokt over me heen krijg Clown

Mij krijg je niet over je heen...ik ben het met je eens Knipoog

De vraag wanneer je paard echt gelukkig is, is moelijk te beantwoorden. Wel is het simpelweg zo dat het lichaam van een paard zo in elkaar zit dat het een bewegingsdier is. En nee, dat fok je er echt niet zo maar uit. Mentaal en fysiek is het gewoon niet goed voor een paard om lang op stal te staan.

Opvallend is dat er altijd veel geschreeuwt wordt over bio-industrie, al dan niet terecht, en daar zijn een heleboel regels voor. Paarden die in de winter amper daglicht en frisse lucht zien doordat ze de hele dag op stal staan en in de binnenbak gereden worden zijn echter een volledig geaccepteerd gegeven. Daar kan je je vraagtekens bij zetten.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:37

ElCamino schreef:
Natuurlijk praat ik binnenhouden van paarden niet goed, maar er is soms nu eenmaal niet altijd plaats en ruimte hier om je paard zo te stallen zoals je wilt.

Maar waarom dan tóch een paard aanschaffen??? Verhuis dan zelf naar een locatie waar je wél de mogelijkheid hebt je hobby naar wens uit te voeren. En dan hoef je echt niet helemaal naar het platteland of the midlle of nowhere met een eigen boerderij en paarden aan huis , ik woon een half uur van Rotterdam en een half uur van Utrecht vandaan en bij ons in de buurt zijn er légio stallen waar de paarden gewoon veel buiten komen, en nog betaalbaar ook.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:40

En dan heb je ook nog stallen en stallen...

Je hebt van die donkere muffe schuurtjes, laag plafond, geen licht..
En je hebt mooie ruime boxen, lekker hoog plafond, veel licht en een luik waardoor ze gezellig naar buiten kunnen kijken Lachen

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:41

ik woon trouwens ook in/bij de randstad hoor, en heb ook een stal gevonden met onbeperkte weidegang.
Oke ik heb geen binnenbak, nou lekker belangrijk.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:42

Een luik om naar buiten te kijken, kan nooit de beweging vervangen die je paard zo nodig heeft! O.k. bedompte, donkere stallen zijn nog slechter, maar heel de dag op stal blijft gewoon slecht.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:44

erleyne schreef:
Een luik om naar buiten te kijken, kan nooit de beweging vervangen die je paard zo nodig heeft! O.k. bedompte, donkere stallen zijn nog slechter, maar heel de dag op stal blijft gewoon slecht.

Ik zeg ook niet dat dat beweging vervangt... ik had het alleen over de STAL.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:47

ik geef jullie ook wel gelijk dat een paard niet binnen hoort.
Maar ik vind het een beetje te kort door de bocht om te zeggen dat die mensen dan maar geen paard mogen hebben...

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:49

Remember schreef:
Maar waarom dan tóch een paard aanschaffen??? Verhuis dan zelf naar een locatie waar je wél de mogelijkheid hebt je hobby naar wens uit te voeren. En dan hoef je echt niet helemaal naar het platteland of the midlle of nowhere met een eigen boerderij en paarden aan huis , ik woon een half uur van Rotterdam en een half uur van Utrecht vandaan en bij ons in de buurt zijn er légio stallen waar de paarden gewoon veel buiten komen, en nog betaalbaar ook.

Niet iedereen heeft geld om even te verhuizen of kan zomaar verhuizen.

Ik denk dat het ook wel een beetje aan de regio ligt wat 'gewoon' is.
Hier zijn veel stallen waar 's winters geen weidegang en/of andere mogelijkheiden om los te staan zijn. Meestal moet je zelf je paarden losgooien en weer binnenhalen, en er ook nog bijblijven (zoals bij ons ook het geval is) wat dus resulteert in dat je alleen kan losgooien als je er zelf bent en ook nog eens beperkt is omdat er ook andere mensen willen.
Bij jou in de buurt is dit dus blijkbaar wel mogelijk, wou dat dat hier ook zo was Knipoog

Nog even over je vorige post, ik ben het er wel helemaal mee eens dat je een paard niet 24 uur kan opsluiten en dan begrijp 'k inderdaad ook wel dat het ten koste van het welzijn van de paarden kan gaan.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:49

Hm dan blijven er weinig topruiters over... vele van hun toppaarden komen ook niet op het land...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:52

Ik vraag me af of je een paard met veel bloed geschoren en al in de winter er een plezier mee doet hem 3 uur in de paddock neerzetten.

Het regent stormt en de zon schijnt....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:56

Remember schreef:
ElCamino schreef:

wat een domme opmerking zeg verhuis naar een locatie Boos!
Moet ik nu maar ergens naar Friesland verhuizen of Limburg omdat dat meer weides zijn, hoe zit het dan met mijn werk ed

Je hebt het nou niet altijd voor het zeggen he en al ga ik naar friesland wil nog niet zeggen dat ik een huis met stallen en wei kan kopen.
Sterker nog ik wil niet eens mijn paarden aan huis

Kom maar op met je stallen die in de winter de paarden buiten zetten voor je.. Aangezien ik bij jou in de buurt woon
Laatst bijgewerkt door tita op 10-08-07 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:56

tita schreef:
Ik vraag me af of je een paard met veel bloed geschoren en al in de winter er een plezier mee doet hem 3 uur in de paddock neerzetten.

Volgens mij bestaan er waterdichte winterdekens Vork

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:57

Yuri schreef:
ik woon trouwens ook in/bij de randstad hoor, en heb ook een stal gevonden met onbeperkte weidegang.
Oke ik heb geen binnenbak, nou lekker belangrijk.

Oostvoorne is geen randstad dat is zeeland ja en daar heb je een boel.
maar daar kan ik echt niet heen hoor

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:59

Ik woon midden in een stad, in een gebied waar heel weinig weilanden zijn en heel veel drukte. In een gebied waar je je paard voor 200 euro op een stal kan zetten zonder land, maar mijn paard staat op een veel duurdere stal omdat ze daar wel land hebben. MIjn paard staat gewoon 24/7 buiten. Als ik die duurdere stal niet kon betalen, had ik geen paard gekocht. Een paard moet ook paard kunnen zijn en dus met een kudde op het land kunnen staan.. Kan dit niet, geen paard..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:00

fransje23 schreef:
tita schreef:

Volgens mij bestaan er waterdichte winterdekens Vork

De mijne haat de paddock hij gaat rollen en dan ff dutten en vervolgens zand eten..Mocht de zon schijnen gaat ie slapen.
Als het regent gilt ie dat ie naar binnen wilt.
Moet ik hem dan toch maar 3 uur buiten zetten omdat jullie dat normaal vinden.
EN dan moet ik hem gaan rijden en poetsen enz enz...ik heb niet eens tijd om 4 uur per dag bij mijn paard te zijn