Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
)dus daarom gaat hij lekker naar binnen savonds.kynshiri schreef:waarom denken zo veel mensen eigelijk dat een paard bij koude of bij slecht weer snachts 'lekker' op stal moet? een paard heeft niet eens een dag/nachtritme zoals de mens... Hij gaat heus niet heel de nacht lekker warm liggen pitten hoor; hij is net zo wakker als overdag...
Ik zie niet in waarom 24/7 buiten zielig is? als je een inloopstal voorziet kan je op twee oren slapen. Ze zullen echt wel binnen gaan als ze dat liever willen. Bovendien kan je ook een dikke laag stro of vlas in het schuilhok leggen; dan kunnen ze ook warm en droog liggen.
24/7 buiten wil ook niet zeggen dat ze heel de winter de wei mogen stuk lopen; maar geef ze gewoon de keuze: binnen of buiten. Een uitloopstuk of paddock, met schuilhok en enkel op mooie dagen de wei open ofzo.
Bij mij staat er een grote inloopstal midden op een kleinere paddock. Voor de winter strooi ik op heel het stuk voor de stal een dikke laag houtsnippers zodat ze heel de winter een droge inloop hebben. In de stal zelf gaat aubiose en die wordt gewoon onderhouden zoals een box. ze hebben dus een prima droge stal en zo vaak mogelijk laat ik de weide open zodat ze ook eens wat grotere afstanden hebben om hun beentjes te strekken. Als ik de hele weide open laat in de winter maken ze ook amper diepe modderpoelen, omdat ze niet steeds op hetzelfde plekje staan te trappelen...
Een gewond paard even appart moeten houden is natuurlijk een ander verhaal...

Hij staat véél liever buiten dan binnen in een stalletje van 3.5 bij 3.5..