paard in de winter WEL of NIET 24/7 buiten ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LaVieDivine

Re: paard in de winter WEL of NIET 24/7 buiten ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:56

waarom denken zo veel mensen eigelijk dat een paard bij koude of bij slecht weer snachts 'lekker' op stal moet? een paard heeft niet eens een dag/nachtritme zoals de mens... Hij gaat heus niet heel de nacht lekker warm liggen pitten hoor; hij is net zo wakker als overdag...

Ik zie niet in waarom 24/7 buiten zielig is? als je een inloopstal voorziet kan je op twee oren slapen. Ze zullen echt wel binnen gaan als ze dat liever willen. Bovendien kan je ook een dikke laag stro of vlas in het schuilhok leggen; dan kunnen ze ook warm en droog liggen.

24/7 buiten wil ook niet zeggen dat ze heel de winter de wei mogen stuk lopen; maar geef ze gewoon de keuze: binnen of buiten. Een uitloopstuk of paddock, met schuilhok en enkel op mooie dagen de wei open ofzo.

Bij mij staat er een grote inloopstal midden op een kleinere paddock. Voor de winter strooi ik op heel het stuk voor de stal een dikke laag houtsnippers zodat ze heel de winter een droge inloop hebben. In de stal zelf gaat aubiose en die wordt gewoon onderhouden zoals een box. ze hebben dus een prima droge stal en zo vaak mogelijk laat ik de weide open zodat ze ook eens wat grotere afstanden hebben om hun beentjes te strekken. Als ik de hele weide open laat in de winter maken ze ook amper diepe modderpoelen, omdat ze niet steeds op hetzelfde plekje staan te trappelen...

Een gewond paard even appart moeten houden is natuurlijk een ander verhaal...

lyndsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 07:42

ehm.. wie zegt dat het zielig is?!
als je goed leest staat er ook dat het NIET zielig is,maar dat ik het niet kan aanzien(dat ze met een laag ijs of sneeuw op hun rug de nacht ingaan bijv. Clown )dus daarom gaat hij lekker naar binnen savonds.

iedereen heeft zijn eigen mening over deze soort zaken.

edit: typo's

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:24

kynshiri schreef:
waarom denken zo veel mensen eigelijk dat een paard bij koude of bij slecht weer snachts 'lekker' op stal moet? een paard heeft niet eens een dag/nachtritme zoals de mens... Hij gaat heus niet heel de nacht lekker warm liggen pitten hoor; hij is net zo wakker als overdag...

Ik zie niet in waarom 24/7 buiten zielig is? als je een inloopstal voorziet kan je op twee oren slapen. Ze zullen echt wel binnen gaan als ze dat liever willen. Bovendien kan je ook een dikke laag stro of vlas in het schuilhok leggen; dan kunnen ze ook warm en droog liggen.

24/7 buiten wil ook niet zeggen dat ze heel de winter de wei mogen stuk lopen; maar geef ze gewoon de keuze: binnen of buiten. Een uitloopstuk of paddock, met schuilhok en enkel op mooie dagen de wei open ofzo.

Bij mij staat er een grote inloopstal midden op een kleinere paddock. Voor de winter strooi ik op heel het stuk voor de stal een dikke laag houtsnippers zodat ze heel de winter een droge inloop hebben. In de stal zelf gaat aubiose en die wordt gewoon onderhouden zoals een box. ze hebben dus een prima droge stal en zo vaak mogelijk laat ik de weide open zodat ze ook eens wat grotere afstanden hebben om hun beentjes te strekken. Als ik de hele weide open laat in de winter maken ze ook amper diepe modderpoelen, omdat ze niet steeds op hetzelfde plekje staan te trappelen...

Een gewond paard even appart moeten houden is natuurlijk een ander verhaal...

ik heb die van mij gisteravond binnen gezet omdat het s'avonds echt koud was en regen hij voelde ook koud aan.hij vond het lekker hoor om naar binnen te gaan en vanochtend toen ik kwam om hem weer buiten te zetten lag hij nog lekker te pitten dus die van mij doe ik er wel een plezier mee

vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:29

In de winter staat mijn paardje niet buiten.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:31

ja het is niet omdat hij vanmorgen lag te slapen dat hij 'nog' lag te slapen van gisteren avond hè... als je dat echt denkt, raad ik je aan van eens een nachtje op stal bij je paard door te brengen...

lovechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:29

in de winter zijn ze vaak fris en rennen ze het land ztuk in zou het niet doen Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:31

ene van mij gaat 's winters terug op stal, komt wel overdag buiten maar ;s nachts dus niet. Dit doordat ik ook wedstrijden rijd, en op stal kan trainen en wassen en alles.
De ander staat met een gezelschaps paard de hele winter buiten, hij wordt ook recratief gereden, en heeft een schuilstal.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:32

hoe komt het dat je paard "fris" is in de winter?????
Omdat ie op stal staat!

Mijn paarden staan nooit op stal en zijn in de winter niet "frisser" dan in een ander jaargetijde.....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:12

Zelfde hier.
Hij blijft lekker in de winter buiten, bevalt ons beide een stuk beter dan binnen. Afgelopen winter ging het ook prima, ondanks de enorme modder en regenval. Hij kan wel wat hebben, is echt niet van suiker en is enorm gelukkig tussen zijn vriendjes. Gelukkiger dan toen ik hem nog meer op stal had staan, het is echt een ander paard nu.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:16

Ik heb de paarden in de winter op de meeste dagen ook 24/7 buiten. Alleen als het veel heeft geregent, dan haal ik de paarden wel naar binnen (samen in een loopstal). Dit omdat mijn oude merrie geen dekens verdraagt, maar het na een aantal uren regen wel koud krijgt. Ze gaat dan naar binnen om op te drogen. Dit doe ik echter zo laat mogelijk, en ze gaan zo vroeg mogelijk weer naar buiten toe.

Edit: ene paard (half-arabier) staat dus zonder deken, andere (KWPN) was vorig jaar geschoren, en stond met deken, maar dus wel beide meestal 24/7 buiten.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:02

Heb een Draver (warmbloed dus) en die staat 24/7 buiten zonder deken. Lachen Hij staat véél liever buiten dan binnen in een stalletje van 3.5 bij 3.5..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:37

ik heb het 1 winter geprobeerd.....
Weiland met (gelukkig een grote) schuilstal, stuk voor de stal was gestraat, zodat ze niet in de bagger hoefden te staan als het zeiknat weer was.
1 keer en nooit meer...
Hij heeft van oktober tot feb daar gestaan, hij kon het goed vinden met de andere paarden, maar stond eigenlijk de heledag in de inloop stal, en als het droog was en de zon scheen dan stond hij op het gestraatte stuk, in zn eentje.
Maar de bagger in? het land op? hij deed het echt niet!

Paard had nooit bagger op zn benen, alleen mestvlekken en stro in zn staart. Hij was sacho, en niet zichzelf.
We hebben hem (weer) verhuisd, en eenmaal snachts op stal en overdag paddock was hij een stuk beter gehumeurd.
De winter erna gewoon op stal gelaten, met overdag de heledag in de paddock, en paard is nooit meer zo sacho geweest als die ene winter buiten....

Andere paarden zullen het misschien wel leuk vinden, maar mijn paard echt niet.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:55

die van mij staat gewoon altijd buiten zonder deken op, ze hebben een goede schuilstal. Het wordt idd blubber op de plaatsen waar ze het meeste staan zoals waar ze eten krijgen en voor de schuilstal. In de winter krijgen ze iedere dag voordroog bij ipv gewoon hooi en dat bovenop hun gewone maaltijd. Mijn paardje (ze is nu goed 2 jaar) stond deze winter iets te mager, niet dat je haar ribben kon zien, maar op het randje, maar dat kwam doordat ze echt volop aan het groeien was, de andere pony's blijven ook in de winter altijd mooi op hun gewicht (iets te dik dus eigenlijk)