ongelukken op de wei..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ongelukken op de wei..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:48

Ik hou mijn hart ook wel eens vast als ze met regenweer een sliding stop voor het lint houden.
Maar je moet die oortjes zien, die houding...heerlijk...
Dat kun je ze toch niet afnemen?

Klinkt misschien lomp, maar ik heb liever dat mijn paarden paard zijn geweest en dan vroeg gaan, dan dat ze 25 worden en geen paard zijn geweest.

Alleen is het niet zo dat een weidepaard vroeg dood gaat en een stalpaard oud wordt...
Dus nog minder reden ze op stal te houden Haha!

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:52

precies wat kawa zegt Knipoog
Ik word er soms ook zenuwachtig van als ze nog maar net voor dat draad stoppen.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:55

haha, ja denk dat iedereen dan wel even z'n hart vasthoud. Maar ach, bij ons is het nog nooit verkeerd gegaan. Paard weet in de meeste vallen wel wanneer hij moet stoppen..Lachen

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:01

idd kawa, beter kort en goed geleefd...

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:02

Die van mij ging ook altijd gewoon de wei opo. Deed vaak zat gekke dingen, maar het ging altijd goed.
Tot twee week geleden... Ze gleed uit en de pees was doormidden gescheurd. We hebben haar dus in moeten laten slapen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:04

Wij hebben gelukkig geen draad. Wel sloten, struiken en hier en daar een goed hek. Als ik Sam 's winters zie rennen door het vaak modderachtige land, hou ik ook mijn hart wel eens vast. Maar hij is dan zo gelukkig; staart opgeheven, oortjes naar voren en zulke twinkelende ogen. Ik heb liever dat hij wat korter van een heel mooi paardenleven geniet, dan lang ingepakt en wel op stal moet verkommeren. En ik ga er vanuit dat 'ie nog minstens 30 jaar bij me blijft, dus.......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:05

mara_lover schreef:
Die van mij ging ook altijd gewoon de wei opo. Deed vaak zat gekke dingen, maar het ging altijd goed.
Tot twee week geleden... Ze gleed uit en de pees was doormidden gescheurd. We hebben haar dus in moeten laten slapen.

Lijkt me afschuwelijk om mee te maken, maar nogmaals, ik zou het mijn paard niet aan kunnen doen om hem binnen te houden. Dan zal het het lot wel zijn, zo denk ik dan weer. Sterkte met je verlies! Ach gut

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:06

Beste wirolelje

Wat ben je weer lekker adrem! Ik heb even op je profiel gekeken! Volgens mij heb je tegen mij gelogen! Ik citeer ik heb mijn paarden nooit in de beschermers met rijden en in de wei niet. Oeps wat een boefje die Wirolelje op je profiel foto zo een paard rond om in de peesbeschermers! Heel goed! Maar je had nog een paar vragen daarom even een lesje
Veiligheids artikelen voor paarden en hun nut!

Les paarden spullen en hun nut

 Voor een van mijn paarden die zwaar in het werk staat gebruik ik achter stal bandages omdat zij erg gevoelige is voor dikke benen. Let op: Wat is het nu van stal bandages? Omdat paarden in hun onder bennen minder door bloeding hebben. stimuleert juist de warmte van de stalbandages de bloedsomloop van de benen hier door worden de afvalstoffen beter afgevoerd en blijven de benen mooi dun. Alleen s’avond en s’nacht mogen de paarden met bandages om in totaal 12 uur per etmaal.
 Ook is het inderdaad aan te raden om dit door een ervaren iemand te laten doen ik heb het geleerd op stal Lankester in Duitsland.
 Een rol singel is tegen het omrollen en vast liggen wanneer een paard (ook in een grote stal is dit mogelijk) besluit vlak bij de muur te gaan liggen en rollen kan hij zich in ieder geval niet vast rollen snap je!

Deze Topik heet ongelukken in de wei
Ik heb ook paarden die wel in de wei kunnen die mogen dan ook wel met bescherming!
Maar paarden die het niet kunnen moet men niet forceren onder het mom van het is goed voor hem Een ezel stoot zich in het algemeen niet 2x aan dezelfde steen!

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:09

sportstar. Waarom zou je paard niet in de wei kunnen? Tenzij hij een blesure heeft, maar dit is dan tijdelijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:11

Dikke benen ontstaan door het lange stilstaan op stal, wat erg tegennatuurlijk is voor een paard die als een van de natuurlijke behoeftes is om juist veel te bewegen. Misschien toch maar eens lekker los gooien?

Paarden die niet buiten kunnen staan? Zeg dan eens waarom niet? Hebben zij als veulen ook altijd binnen gestaan dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:13

Gevoelig voor dikke benen
ook wel stal benen genoemd Haha!
Jeee....wat zou daar nu tegen helpen?...denkt...peinst...? Tong uitsteken

Als een paard elke dag buiten kan rollen, zal een paard minder snel geneigd zijn om op stal te rollen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:14

De reden dat die paarden slechte doorbloeding van de benen hebben, is gebrek aan continue beweging (en dan dus niet 3 * per dag een halfuurtje stappen). Dit is ook de reden voor vocht vasthouden. Allemaal op te lossen door beweging. Ik heb drie paarden die alledrie altijd op paddock of wei staan en die hebben nog nooit iets aan hun benen gehad (ok, de fjord 1 keer, dat was op een wei waar vaak vreemde paarden bijkwamen en weer weggingen, daar heeft ze een keer een trap gehad). Een paard dat een beetje natuurlijk gehouden wordt, weet zelf echt wel waar hij wel en niet kan rollen. Mijn paarden gaan nooit in de inloopstal rollen, maar altijd ergens in het midden van de paddock of weiland. Het is dus een menselijke fout dat een paard zich vastrolt, immers door gebrek aan ruimte. Symptoombestrijding dus, evenals de stalbandages, de hulpmiddelen tegen 'stalondeugden' (wat een verschrikkelijk woord), etc...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:15

runningkawa schreef:
Gevoelig voor dikke benen
ook wel stal benen genoemd Haha!
Jeee....wat zou daar nu tegen helpen?...denkt...peinst...? Tong uitsteken

Als een paard elke dag buiten kan rollen, zal een paard minder snel geneigd zijn om op stal te rollen

haha, precies mijn idee runningkawa, al die symptoombestrijding, ik word er misselijk van.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:17

Ik word er ook helemaal misselijk van. Misselijk
Gatver, dat mensen hun paarden zo houden, ik kan er echt niet bij met mijn verstand.
Arme, arme paarden die zo hun leven mogen slijten.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:19

Het idee allen al dat er paarden bestaan die 'niet in de wei kunnen'. Die paarden zijn toch volledig door de mensen zo gemaakt....

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:20

jah inderdaad nadya, je wordt er gewoon misselijk van. Jammer dat het niet onder mishandeling valt.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:23

Ik zal even een horror verhaal vertellen dan. Mijn Jumper is 5 jaar geleden erg ziek geweest en toen hij beter was adviseerde de DA vooral veel weidegang voor hem. Paarden kwamen bij mij wel elke dag samen buiten in de paddock, maar ik had geen wei. Ik heb al die jaren gestreden (vooral met onwillige boeren en buitenlui) voor een weiland. Eindelijk, begin dit jaar ging mijn wens in vervulling. Precies op tijd want Jumper zou eind van dit seizoen met pensioen gaan en dan nog lekker op de wei kunnen spelen met mijn jonge merrie. Dus sinds drie maanden mocht hij op de wei. Wel nog alleen want Lexie was uit logeren (zadelmak maken). Jumper was echt helemaal gelukkig, alleen vond hij zichzelf wel erg alleen. Hij rende best flink door de wei, maar nooit gevallen of zo, ook vroeger in de (best grote) paddock niet. Al die jaren heb ik die paarden al samen buiten gehad, alleen maar plezier en nog nooit blessures of wat dan ook. Ik dacht alles mooi voor elkaar te hebben, stond vaak 's avonds te genieten in mijn mooie ( en zeer veilig omheinde) weiland. Totdat Jumper het afgelopen maandag in zijn hoofd kreeg om over het hek te springen. Ja erover, want hij was bang voor de stroom op het lint dus als voormalig ZZ springpaard is eroverheen dan veel makkelijker. Zeker 1.60 hoog was geen probleem. Om een lang verhaal kort te maken (is elders op bokt te lezen) , hij heeft dit niet overleefd. Vanuit de zandweg naar het weiland is hij de straat opgerend en kon hij een auto niet meer ontwijken. Al die jaren heb ik gevochten voor een wei voor zijn pensioen, en uiteindelijk is die wei zijn dood geworden Huilen .
Ik ben hier helemaal stuk van, en op dit moment durf ik mijn 4 jarige merrie ook niet alleen op de wei te zetten, maar meer omdat ik bang ben dat zij uit eenzaamheid ongelukken gaat maken om Jumper te zoeken. En ik zal ook wel een paar keer heel erg moeten slikken als ze straks, als ik een nieuw vriendje voor haar gevonden heb, weer op de wei gaan. Maar het gaat toch echt gebeuren.
Een paard moet paard kunnen zijn, ook al lopen ze in de sport, vind ik, en dat blijft ook na deze traumatische ervaring zo.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:25

Ons paard (5 jr en 1.77) staat met een groep van 10 andere paarden in één wei (alleen overdag).
Er zijn bij ons drie groepen paarden. 1 groep wildebrassen, 1 groep normale en 1 groep rustige makke beesten. Een aantal keren per jaar komt een paardje terug met een wond of zo. Meestal in de groep van de wildebrassen.

Ongelukken ontstaan, bij ons vaak als de paarden langere tijd binnen hebben gestaan en dan weer naar het weiland mogen.

Juist bij de vorige stal weggegaan omdat de paarden steeds minder buiten kwamen. Als ze dan buiten kwamen draaide ze helemaal door met alle gevolgen van dien.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:26

Wat een vervelend verhaal. Ongelukken zitten altijd in een klein hoekje.

Maar ja, dat geldt ook voor stallen, ik ken menig verhaal van paarden die zich hebben opgehangen in een stal, of over de staldeur zijn gesprongen en de weg op / sloot in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:27

Zoiets is natuurlijk verschrikkelijk Jolly.
En ik zou zeker ook ff de bibbers hebben bij het buiten zetten van het paard wat er nog is.
Maar net wat je zegt geen reden om je paard voortaan binnen te laten staan

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:32

Beste mensen,

Erg jammer dat er zo een aanstoot word genomen aan mijn berichten, ik vind het erg jammer dat er door bepaalde mensen pure indoctrinatie word gelegd op mijn opmerkingen ik word vergeleken met een beginnende spring ruiter van 13.

Ook is het erg jammer dat altijd de zelfde mensen die recreatie tijden aanstoot nemen aan opmerkingen van sport ruiters. Het reageren of gedragen als of er een minderwaardigheids complexs is. Omdat deze toppik ongelukken in de wei heet wil ik het graag hier toe beperken. Ik had gehoopt dat ik niet zo als sommige mensen moest gaan schermen met dure namen en paarden maar misschien overtuigt het jullie hoe ik mijn paarden zo goed heb kunnen houden om tot een bepaalde prestatie te komen.

Mijn vriendin en ik hebben samen 4 paarden waar van 1 grand pix dressuur paard 1 lichte tour paard 1 acht jarige elite (prok) Prestatie zz merrie met een goedgekeurde hengst als zoon (die met die stal benen) en een jonge 6 jarige die in het m loopt!

Wij hebben deze prestaties weten te bereiken door altijd op het welzijn van onze paarden te letten. De paarden die in de wei konden gingen ook. Ook de merrie met de hengst (natuurlijk)
Wij hebben deze prestaties bereikt onder begeleiding van olypiche ruiters zo als Arjan Teeuwisen en Piet mooij. Welke volledig onze manieren goed keuren.

Tegenwoordig word er door de FEI erg veel op gelet dat de paarden een happy athlete zijn!
Wie heeft het er nu bij het rechte end? Ik probeer mijn met bloed zweet en tranen verkeren informatie aan jullie over te brengen. Wanneer men hier niet voor open staat zal men altijd op een bepaalt niveau blijven hangen.

Jullie schijven zo veel maar zeggen eigenlijk zo weinig.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:36

Ik zou graag de reden willen weten waarom dat ene paard niet naar buiten kan? Daar geef je hier helaas geen antwoord op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:39

En jij zegt nog minder, gaat at schermen dat wij op nivo blijven hangen, dat is geweldig knap van je Ja Haha!

Die prestaties die jij opnoemt ken ik ook van mensen met paarden die gewoon in de wei komen, zoals op veel bekende springstallen.
Ken je het paard Olaf?
Die ken ik dus al vanaf jong paard, heeft altijd in de wei gelopen hoor, gewoon in een groep.
Zo maar ff een voorbeeldje Lachen Lijkt me toch niet de minste knol Lachen
En waar hij vandaan is gekocht staan alle paarden in de wei...ben er toevallig afgelopen zondag nog geweest.
Een ander van die stal sprong nationaal, deed het heeeel goed, versprong zich thuis in training...dat is niet erg volgens jou? Paard kon nooit meer de sport in.

Welzijn kan dus ook gewoon met weidegang.
Jammer dat jij dat niet wilt inzien. Je paarden zouden nog zoveel beter kunnen presteren als je dat in zou zien Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:40

Jolly, absoluut een afschuwelijk verhaal (ik heb het op bokt ook gelezen), de nachtmerrie voor iedere paardeneigenaar.
Wel blij te lezen dat je je merrie toch wel weidegang blijft gunnen, dat vind ik knap en heel goed. Ik wens je heel veel sterkte en kracht toe om dit enorme verlies te verwerken. Ach gut

Mijn paard staat toevallig 'ver' van de bewoonde wereld, die moet minstens 4 hekken overspringen om op het erf te komen, maar bij ons ligt er wel eens een oude Shetlander in een van de (zeer brede) sloten. Tot nu toe heeft die kleine geluk gehad, maar op een dag (ze is 35 jaar en staat daar al vanaf 1979) vrees ik het ergste. Maar ja, moeten we haar dan uit haar hechte kudde halen waar ze al zo lang in staat?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:46

Gooien met grote namen voegt natuurlijk niets toe aan de discussie. Het feit dat Anky (of iemand anders) iets doet, wil niet zeggen dat dat het beste is voor de paarden.

Er zijn wel meer organisaties en keurmerken. Neem bijvoorbeeld de FNRS. Een manege kan zo 5 sterren van de FNRS krijgen terwijl er geen weidegang is, terwijl de stallen 3*3 zijn. Dit gaat echt vaak meer over de faciliteiten van de ruiter dan over de situatie waarin de paarden gehouden worden. Jij zegt dat wij niet luisteren, hetzelfde kunnen wij over jou zeggen. Het lijkt me duidelijk dat een zo natuurlijk mogelijke methode van houden van paarden (beweging, weidegang, contact met soortgenoten) van onuitsprekelijk belang zijn voor het welzijn van het paard. Als een grote naam mij zegt dat ik mijn paard op stal moet zetten met stalbandages om, dan ga ik dat echt niet doen. Ik kan zelf goed beoordelen waar mijn paard zich prettig bij voelt (dat geven ze goed aan) en daar handel ik naar. Als ik op een manege kom met allemaal paarden op stal, dan hebben veel van die dieren een ongelofelijk droeve uitdrukking in de ogen, puur omdat hun manier van gehouden worden zo afwijkt van de natuur van het paard.

Gand Prix kan lopen is absoluut niet mijn ambitie is, dus op een bepaald niveau blijven hangen is niet van toepassing, mijn doelen bereik ik op andere niet te vergelijken punten.