paard aan huis in de randstad zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Re: paard aan huis in de randstad zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:34

Meest ideale is als je weidegang kunt bieden. Maar bij mijn vorige huis had ik een uitloop van 15 bij 20 meter. Mijn vorige paard had een aandoening waarbij hij niet meer kon 'spetteren'. Er kon ook niet meer op gereden worden. Hij stond op een pensionstal in een stal en ik werkte 40 uur. Geen mogelijkheden om een stukje gras voor hem af te zetten en op de wei kon ie niet omdat ie dan binnen de kortste keren op drie benen zou staan. Dus hebben we hem naar huis gehaald, kon in en uitlopen wanneer hij maar wilde en een maatje gekocht (onze Maikeltje Lovers , het waren vrienden voor het leven) Jammer dat hij nooit heeft mee kunnen maken waar we uiteindelijk naartoe zijn verhuisd. Maar toen was het kiezen tussen twee kwaden, wij hebben er dus voor gekozen om een huis te kopen met een stukkie grond toendertijd zodat ie in ieder geval buiten kon lopen. Helaas hadden we toen nog niet het geld voor de boerderij die we nu hebben. Voor ons was dat toen een ontzettende aderlating, dat huis kopen, maar dat hadden we ervoor over. Op die manier hebben we hem nog vijf jaar bij ons kunnen hebben. Geen ideale situatie, geef ik toe. Maar inslapen was voor ons op dat moment nog geen optie, daar had hij nog teveel levensvreugde voor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:35

Whahahaha, maar je hebt in GB wel mooie natuurgebieden met paarden. Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:36

GB moet je niet zeggen hoor ze verbeteren je gelijk met UK Haha!

Ja maar ik ga daar niet heen om te wandelen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:37

Mijn vriend kan in de toekomst ook nog wel eens overgeplaatst worden naar het buitenland. We hebben het er al over gehad, dat we dan alleen naar een gebied/land willen waar we een huis met grond kunnen kopen. We willen nooit meer naar de grote stad. Lachen
Maar Skandinavie, Duitsland, Engeland of Ierland en dan op het platteland, nou...... Cool

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:39

De UK is echt een paardenland Ja je kan er (wat ik gehoord heb) zo schitterend buitenrijden...Maarja, in Londen... Nagelbijten / Gniffelen Hoewel er in Amsterdam toch ook in de binnenstad een manege staat? De Amsterdamsche Manege?
En tot een aantal jaar geleden stonden er toch ook trekpaarden op Heineken brouwerij?

tita schreef:
Als ik schrikdraad mee neem en een stukje afzet...zouden ze dan boos zijn Nors opkijken

Moet ie niet gaan poepen Haha!
Laatst bijgewerkt door Nic op 09-08-07 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

tita schreef:
GB moet je niet zeggen hoor ze verbeteren je gelijk met UK Haha!

Ja maar ik ga daar niet heen om te wandelen

Oh ja, UK, natuurlijk.
Nee, jij hoeft niet te wandelen, maar je paard heeft daar alles wat 'ie wil. Natuur en vriendjes. YESSSS!!! Haha!

Anoniem

Maar dat is heel wat anders maikeltje
Als je paard niet meer mag spetteren, dan is een uitloopje lekker de hele dag super.
Maar dan heb je een medische reden waarom je dat doet en denk je juist na over zijn welzijn Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:51

RK dat klopt, maar dat is wel een vorm van egoisme eigenlijk Haha!
Want mijn paard kon niet meer 'spetteren' dus ik heb heel erg lang in tweestrijd gezeten. Is het dan nog eerlijk om je paard te houden? Die van mij was een echt karakterdier. Die liet geen pijn of verdriet zien. Ik heb me in die vijf jaar heel vaak afgevraagd of hij nog wel een paardwaardig bestaan had.......
Een gezond paard komt (als het goed is) dagelijks nog van z'n plek af. Victor heeft daar ook nog een paar maandjes gestaan bij ons oude huis. Maar die ging iedere dag mee de bossen in of weet ik veel wat. Die had nog een verzetje. Met ons Jordy ging dat niet helaas.

Hoewel ik niet het idee had dat Victor het in onze oude woonplaats niet naar zijn zin had, heb ik wel het idee dat hij het hier fijner vindt. Zeker als het gaat om een keer een sprintje te trekken of effe te dollen met z'n maatjes Ja

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:48

Zeg, zonder dollen, laats bij de RSPCA ging 't over 'n paard dat op gemeentegrond gehouden werd door zigeuners, en die moest naar de hoefsmid (alsof die er nog wat aan kon doen Nagelbijten / Gniffelen ) en toen vertelde die agente dat 't wel toegestaan was om paarden te houden op gemeentegrond, zolang ze goed verzorgd werden en geen gevaar vormden voor omgeving.

Ik weet alleen niet of dat overal in de UK geldt, en ook niet of 't om alle gemeentegrond gaat, of alleen om braakliggend land.

Maar wie zegt dat die stalling in hartje Londen geen losgooiplek/weide heeft?

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:47

Wat me hier vooral opvalt is dat de mensen die volop weidegang tot hun beschikking hebben hier het hardst over oordelen.
Iedereen weet dat dat het meest ideale is,voor elk paard.
Helaas is er hier in de omtrek geen stal te vinden die ons dit kan bieden Huilen
Dus ja,ook mijn paard staat op een manege,zonder weidegang.
Ik zou het ook graag anders zien,maar het is er gewoon niet.
Tuurlijk zorg ik ervoor dat ze er elke dag lang genoeg uitkomt,buiten het rijden om mag ze los in de paddock,geen uren,want daar moet ook gelongeerd worden Clown .
Daarbij vind ze er geen ruk aan,ze rolt,maakt 2 capriolen en gaat bij het deurtje staan zo van: haal me eruit en ga iets leuks met me doen Haha!
Dus dan gaan we maar weer aan de wandel naar het recreatiegebied,waar we een lekker plekje hebben gevonden waar ze dan een half uurtje kan grazen (ja,aan een longeerlijn).
Ondanks dat de meesten hier dit 3x niks vinden heb ik toch echt wel een blij,vrolijk en gelukkig paard.

Zouden de mensen die hier wonen en in hetzelfde schuitje zitten als ik dan allemaal geen paard mogen houden?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:52

Ik vraag me dus af zoiets mag in bijvoorbeeld een woonwijk. Zit je niet met regelgeving omtrent stankcirkel enzo?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:26

Op zich mag je nu wel een paard in de bebouwde kom houden omdat het een huisdier is. En als je tuin groot genoeg is en paard niet echt heel veel contact zoekt met soortgenoten als hij ze wel ziet zie ik er geen probleem in.

Beestje krijgt veel aandacht als hij aan huis staat, komt er uit voor rijden en longeren en gaat naar les. Niet ieder paard heeft veel behoefte aan soortgenoten. mijn oude merries waren echte eenlingen en trapten eigenlijk alleen maar naar andere paarden. terwijl onze tinker nu er doodongelukkig van zou worden zonder vriendjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:48

Ja ik oordeel erover
Ben er ook voor verhuist uit mijn oorspronkelijke provincie en dat om mijn paarden te kunnen bieden wat ik nodig vind voor ze.

Ik had voorheen een tuin van 10 x 15, later net voor dat we gingen verhuizen nog een stuk van 5 x 15 erbij kunnen kopen.
Daar had ik dan een paard op kunnen zetten, want veel hier vinden dat als uitloop genoeg.
Toch heb ik dat nooit gedaan, omdat ik toen al hetzelfde zei als nu Lachen
Dus ben daarin niet van mening veranderd toen ik minder grond had en later meer had. Lachen

Valeriie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:12

ik vind wel dat mensen in de randstad gewoon een paard moeten kunnen hebben. Niet iedereen heeft een mega grote tuin, en als ze om dat paard geven zal die toch goed verzorgt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:13

Gaat niet om goed verzorgt alleen
Een box met stro tot aan de knieën is fijn...maar daar heeft een paard niet genoeg aan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:24

Ik ken zat stallen in de randstad waar weidegang bij zit, die zijn wel wat duurder. Voor 180 euro per maand kom je er niet. De minder duurdere zullen er zijn zonder weidegang. De randstad is niet alleen maar gebouwen en trams.

Maar ik vind dat een paard wel de mogelijkheid moet krijgen om te kunnen grazen, als is het stukje wei nog zo klein, een uurtje of 2 per dag toch wel minimaal en verder gewoon in een stal met paddock aan huis kan wel. Maar alleen op stal en een paar meter om te kunnen scharrelen vind ik niet kunnen. Paarden zijn grazers en die natuurlijke manier mag je niet wegnemen.

In een woonwijk je paard hebben is alleen mogelijk als je stal minimaal 30 meter van de buren af staat en zij geen stankoverlast problemen met je hebben, vaak zul je toch problemen met de buren/buurt gaan krijgen.

Overigens zijn er ook paarden die in een woonwijk staan aan huis hier op het platteland, hebben ook geen weide, huren van weide niet mogelijk of wordt niet gedaan. Dus randstad hoeft het niet te zijn. Ik heb we ze wel zien staan in de brandende zon midden in hun buitenbakje de hele dag, de enige plek waar ze buiten kunnen staan. Of dat nu wenselijk is, vraag ik mij af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:28

Die mensen heb je idd ook buiten de randstad
Zo is er bij een handelaar waar ik reed een keer een pony gekomen die mensen op last van de politie toen verkochten.
Die woonden midden in Helmond centrum in een rijtjes huis.
Pony moest door de voordeur naar binnen, een achterom was er geen. En stond daar in het tuintje van 5 x 5
En dat is al erg lang geleden, toen was er nog veel grond in vergelijk met nu Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:29

tita schreef:
Nadya schreef:
De paarden bij jou op de stalling hebben tenminste nog paarden om zich heen of staan ze allemaal geisoleerd van elkaar?
En ik heb deze 'gevaarlijke' discussie wel vaker met je gehad. Ik vind idd dat paarden niet 23/7 of 24/7 op stal horen.

Dat klopt we hebben eerder zo'n discussie gehad.

ja er zijn paarden die geiisoleerd zijn maar ze kunnen de andere wel zien of ruiken, de meesten kunnen hun buuf wel zien

O tita, dat meen je toch niet? Alleen maar ruiken? Die pensioneigenaar heeft toch 2 handjes, dan kan hij toch zorgen dat de stallen sociaal worden? Ergens heeft hij toch wel een stukje grond over waar hij wat palen kan zetten en de paarden met 2 of 4 buiten doen per toerbeurt? HIj moet er wat voor doen om de kost te verdienen of gewoon minder stallen zetten als hij het niet bij kan benen of een leuk miepje nemen die de paarden doet. Dat kunnen jullie toch met elkaar wel bedingen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:29

We hebben ook hengsten op stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:34

O dat vind ik ook zo triest. Als ze geen waardevolle dekhengsten zijn snap ik uberhaupt niet dat ze hengst blijven. Ik hoop wel dat die dieren ook overdag in een paddock komen, ook voor hengsten kun je een paddock maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:35

En hengsten zijn ook paarden die naar buiten willen Lachen

Verder snap ik het macho gedoe over een hengst hebben niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:37

Haha! Haha! Tja als je geen stoere vent thuis kan hebben, dan maar een op stal he?? Clown

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:37

russel schreef:
O dat vind ik ook zo triest. Als ze geen waardevolle dekhengsten zijn snap ik uberhaupt niet dat ze hengst blijven. Ik hoop wel dat die dieren ook overdag in een paddock komen, ook voor hengsten kun je een paddock maken.

O ze komen in de zomer wel in een speciale wei hoor paar uurtjes.
Maar sommige hebben geisoleerde stallen.

Zo hebben we ook een paard die niet zijn buren kan zien maar wel de paarden aan de overkant (mits er geen kuilgras balen in de gang staan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:39

En dat vertel je of je dat heel gewoon vind
Ik vind dat triest..

Mensen klagen over de bio industrie, zijn vegetarier want arme beestjes
En vervolgens zetten ze hun hengst in de isoleer cel neer voor levenslang
Omdat ze het stoer vinden dat hij hengst is?
Voor wie is dat stoere? Niet voor het paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:42

Nou ik snap dat ook niet, maar misschien Tita bedoel je het sarcastisch?