Gecoupeerde staart = inslapen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dirkje_

Re: Gecoupeerde staart = inslapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:10

Voor diegene die geïntreseerd zijn (het is verkleind omdat het toch wel een hele lap tekst is);

Het couperen van trekpaarden
1.1 Wat is couperen?

Onder "couperen" verstaat men amputatie van oren of staartdelen bij bepaalde paardenrassen.

"Amputatie" wordt op haar beurt gedefinieerd als het "vakkundige afsnijden van een lichaamsdeel, op die plaats waar de uitbreiding
door verwonding of ziekte dient voorkomen te worden. Amputatie is dan ook een verminkende operatie die als "ultima ratio"
uitgevoerd wordt.

Bijgevolg kan "couperen" als een bijzondere vorm van "amputatie" beschouwd worden. Gezien het echter niet uit medische oogpunt
uitgevoerd wordt, bestaat er allang veel kritiek op deze werkwijze vanwege dierenbeschermingsorganisaties.

1.2 Redenen voor het couperen van de staart.

Bijgeloof

Ook was er het bijgeloof dat een paard met een gecoupeerde staart een sterkere rug zou hebben. De lange staartharen zouden
te veel goede "sappen" aan het lichaam ontrekken. Het dier zou moediger zijn en beter voor de jacht geschikt. Een gecoupeerde staart zou
tevens gemakkelijker te reinigen en te onderhouden zijn en ook de kleding van de ruiter niet bevuilen.

Praktische redenen

In Nederland, waar paarden voor schuiten trekken, worden de staarten extra kort ge
sneden, zodat ze niet in de koorden
verwikkeld kunnen raken. Dezelfde reden wordt aangehaald door verschillende mensen die met paarden op het kordeel
(éénkoordig leidsel) werken. De staart zou over het kordeel geworpen worden, waardoor het dier stuurloos zou worden. Dit
"kordeelwerpen" komt echter maar bij enkele individuen voor, meestal na operante conditionering. Moest dit dan toch voor komen, kan
dit verholpen worden door het opbinden van de lange staart.

Toch valt op dat couperen op de eerste plaats een schoonheidsoperatie is, die in het midden van de 18de eeuw is het grote mode. Het
schoonheidsideaal zijn paarden van het "Engelse type". Achteraf worden er mogelijke verklaringen gezocht om het blokstaarten toch goed
te praten. Deze argumenten kunnen echter steeds weerlegd worden.'

1.3 Techniek van het couperen

Vroeger

Volbloed-, warmbloed- of koudbloedpaarden worden gecoupeerd. Als koetspaard of rijpaard is het paard met de gecoupeerde staart
nog altijd geliefd. Pas op het einde van de 18de eeuw wordt de schoonheidsoperatie ook door dierenartsen uitgevoerd, voordien gebeurde
dit door de smid of de stalmeester. In de leerboeken voor stalmeester wordt de procedure beschreven:

Met een hakmes wordt de staart afgehakt en met een brandend ijzer wordt de wonde toegebrand. In het midden van de 18de eeuw worden
de eerste coupeerscharen ontwikkeld; men let er nu ook meer op om de staart tussen twee wervels af te zetten. De lengte van de overblijvende
staart wordt bepaald door de eigenaar van het paard: zo kent met de Arabische staart, de Bezemstaart, de Korte staart, enz.

Wanneer in het midden van de 19e eeuw het blokstaarten uit de mode geraakt, betekent dit niet dat het niet meer wordt toegepast. In het bijzonder
bij koudbloedpaarden wordt de operatie nog steeds uitgevoerd omdat de gecoupeerde staart bij deze paarden een typisch standaardelement
is geworden, een zogezegd kenmerk van het ras.

De Belgische en Rijnland koudbloedpaarden worden reeds in de kweekgebieden gecoupeerd en het is uiterst zelden dat men een paard vindt dat
deze operatie niet heeft ondergaan. Koudbloedpaarden komende van Denemarken en Zweden worden
meestal niet gecoupeerd. Wanneer ze echter
"Belgisch" moeten gemaakt 'worden, wordt ook bij deze paarden de operatie uitgevoerd.

Door het couperen van de staart zouden "zware" paarden er beter uitzien: de sterk ontwikkelde achterrand wordt door de kort geknipte staart
nog sterker benadrukt. De dieren zien er breder uit en geven een volumineuzere indruk.

Ook bij zware warmbloedpaarden (bv: Oldenburger en Ostfriesen) werd de staart lange tijd gecoupeerd om een imposantere indruk te geven.

Nu

Dit is het amputeren van de staart bij veulens van twee weken tot maximaal drie jaar oud. Er zijn twee mogelijke toepassingen. Men kan onder
lichte sedatie en met een kleine epidurale verdoving de ingreep toepassen. Hierbij wordt de staart chirurgisch ingekort tot er minstens drie
staartwervels overblijven.

De tweede methode gebeurd a.d.h.v. een rekkertje die bij de geboorte van het veulen rond de staart word aangebracht. Het bloed wordt
niet meer aangevoerd en het onderste deel van de staart sterft geleidelijk af. Het risico’s op infecties is klein.

Vroeger werd er eveneens een andere manier toegepast, deze gebeurde zonder verdoving. Bij deze toepassing werd het ruggenmerg verdoofd,
waarna de staart werd vastgeklemd en met een tang werd afgenepen. Het bloeden werd dan gestopt aan de hand van een gloeiende staaf.
Een manier die veel rumoer teweeg brengt bij mensen die hiermee niet opgegroeid zijn.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:12

Waarom moet je een paard met een gecoupeerde staart hier op pakken?
Ik ga voor het fokverbod. Ja

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:25

Nelleke1 , daarom vroeg ik het dus ook, omdat het bij schapen niet zo erg schijnt te zijn met zo'n elatiekje.

veronalover, dankjewel voor het verhaal. nu begrijp ik heel goed dat mensen erop tegen zijn, vreselijk! sowieso snap ik dat trouwens wel om de reden met de vliegen e.d.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:30

Ik vind alleen bij schapen raar, dat het hier en in nederland onmogelijk zou zijn zonder gecoupeerde staarten, ook al heb ik bij een fokker zonder coupeerde staarten gewerkt. En in noorwegen mogen ze geen coupeerde staarten hebben en hun poepje is zo wit als iets Lachen

Maar goed off topic Tong uitsteken

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:10

Als je al iets wilt doen gaat dit niet door de veulens in te laten slapen.

Bekijk het eens vanuit het oog van de fokker en niet alleen vanuit 'het is zo zielig'.
Waarom kan een paard met elk deeltje van zijn huid afzonderlijk trillen? Waarom heeft een trekpaard zo'n lekkere dikke vacht/huid? Waarvoor werden paarden vroeger gebruikt?

Juist:
Om de vliegjes weg te jagen! en hier in zeeland zijn geen horzels dus die hoeven ze niet weg te jagen!
Door de dikke huid heeft meneer of mevrouw ook weinig last van de vliegjes.
En ooit wel is een paard gezien waarbij de staart tussen de ploeg kwam? Nee? Ik wel en dat is NIET leuk!! en dan zullen jullie nu wel denken: Waarom ga je in hemels naam in 2007 nog ploegen met een paard er voor.. tjah zoiets heet oogstdemonstratie!!
Er bestaat hier in dit Nederland ook zoiets als traditie.. en ik weet het zeker.. de paarden die geen staart hebben zijn dit gewend en kunnen hier heel erg goed mee leven! en ik ken er meer dan 1!

Als ze het al willen verbieden moet het in heel Europa verboden worden, want elke fokker trekt met gemak met zijn paard even een landje verderop om daarna weer terug te keren met paard zonder staart en het paard behaalt nog een 1e premie ook op de keuring! omdat de keuringscomissie niets kan verbieden want het paard heeft een bewijs dat het legaal gecoupeerd is!

Het zal wel aan mij liggen maar ik snap al deze heisa niet, over het al dan niet hebben van een staart.
Laten we dan eerst ophouden met het knippen van tastharen, trekken van manen, knippen van staarten, afscheren van manen, opscheren van benen e.d.!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:50

Het is niet dat het paard afgemaakt moet worden omdat het anders te veel afziet van de vliegen, wel omdat de fokker zou weten dat het niet meer mag. De wet is er niet voor niks, alleen welke sancties zetten we nu best op niet naleven?

Niet mogen meedoen aan keruingen maakt een gecoupeerd paard waardeloos. Twee keer nadenken hoe gemotiveerd een fokker zal zijn om goed te blijven zorgen voor een waardeloos paard.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 22:06

Waarom bind je de staart van een paard dat voor de ploeg staat dan niet even op. Vlecht erin, dubbel vouwen, bandage eromheen klaar.

En het is nogal makkelijk om te zeggen dat er in Zeeland geen horzels zijn, in de rest van Nederland namelijk wel.

is het je ook al eens opgevallen dat paarden altijd EERST met hun staart zwiepen en dan pas gaan staan trillen met hun huid? En dat een trekpaard een dikke huid heeft tegen de vliegen is totale onzin, een paard word met staart geboren, en om ee of andere reden hebben ze dan wel een staart.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:10

Allemaal excuses vjestagirl om maar verder te gaan met couperen, inbinden is teveel werk denk ik. Hier doen ze het, en klagen ze er niet over paard heeft prachtige staart.

Of dat trekpaard in goa daar hoorde je alleen wow kijk hoe mooi die staart is.
De staart is even functioneel als bij alle andere paarden, maar voor het plaatje voor de mens is alles toegelaten.

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:10

Wat een stom verhaal zeg! Eerst de veulens gehandicapt maken om ze vervolgens in te laten slapen. Natuurlijk is dat dierenleed.

Als jouw beessie wordt afgemaakt ivm enorme ziekte of pijn, oke, da's wat anders. Dit slaat echter nergens op. Boos! Boos!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:13

Waarom zou een forse boete en een verbod op het hebben van paarden niet afschrikkend genoeg zijn?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 22:14

ELpatcho schreef:
Waarom zou een forse boete en een verbod op het hebben van paarden niet afschrikkend genoeg zijn?

Omdat mensen daar totaal niets om geven. Echt niet, dan verhuizen ze, instanties in verschillende delen van het land werken slecht samen, en hop, iemand heeft onder een andere naam een compleet nieuwe fokstal.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 22:15

flappp schreef:
Wat een stom verhaal zeg! Eerst de veulens gehandicapt maken om ze vervolgens in te laten slapen. Natuurlijk is dat dierenleed.

Als jouw beessie wordt afgemaakt ivm enorme ziekte of pijn, oke, da's wat anders. Dit slaat echter nergens op. Boos! Boos!

ONZIN, het beest merkt er helemaal niets van en leid meer van het niet weg kunnen jagen van de vliegen dan van het doodgaan. JIj beseft dat je ooit dood zal gaan, een dier niet. Die gaat, klaar.

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:17

Een dier kan heel goed beseffen dat hij dood gaat, sterker nog: in een abbatoir RUIKT hij de dood. Ze zijn echt niet gek, hoor! Enneh.. Wel eens van extensions gehoord?

Voorkomen is beter dan genezen. Lekkere wereld: eerst de boel molesteren en dan afmaken. Stommem mensen...

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:19

trouwens- heb jij zelf paarden?!? Stel jij je dan ook zo oppervlakkig op als je dier wordt afgemaakt want ehh.. weet hij veel? Lekkere instelling! MIsschien zouden de mensen die de boel couperen ook eens lekker aangepakt moeten worden. Weten zij veel...

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:22

MaartJ schreef:
Als je al iets wilt doen gaat dit niet door de veulens in te laten slapen.

Bekijk het eens vanuit het oog van de fokker en niet alleen vanuit 'het is zo zielig'.
Waarom kan een paard met elk deeltje van zijn huid afzonderlijk trillen? Waarom heeft een trekpaard zo'n lekkere dikke vacht/huid? Waarvoor werden paarden vroeger gebruikt?

Juist:
Om de vliegjes weg te jagen! en hier in zeeland zijn geen horzels dus die hoeven ze niet weg te jagen!
Door de dikke huid heeft meneer of mevrouw ook weinig last van de vliegjes.
En ooit wel is een paard gezien waarbij de staart tussen de ploeg kwam? Nee? Ik wel en dat is NIET leuk!! en dan zullen jullie nu wel denken: Waarom ga je in hemels naam in 2007 nog ploegen met een paard er voor.. tjah zoiets heet oogstdemonstratie!!
Er bestaat hier in dit Nederland ook zoiets als traditie.. en ik weet het zeker.. de paarden die geen staart hebben zijn dit gewend en kunnen hier heel erg goed mee leven! en ik ken er meer dan 1!

Als ze het al willen verbieden moet het in heel Europa verboden worden, want elke fokker trekt met gemak met zijn paard even een landje verderop om daarna weer terug te keren met paard zonder staart en het paard behaalt nog een 1e premie ook op de keuring! omdat de keuringscomissie niets kan verbieden want het paard heeft een bewijs dat het legaal gecoupeerd is!

Het zal wel aan mij liggen maar ik snap al deze heisa niet, over het al dan niet hebben van een staart.
Laten we dan eerst ophouden met het knippen van tastharen, trekken van manen, knippen van staarten, afscheren van manen, opscheren van benen e.d.!

hopenlijk is jouw wereldje iets groter dan zeeland Knipoog
en persoonlijk houd ik niet zo van tradities, die zijn er juist om doorbroken te worden!
gooi dat dier dan minsten een vliegendeken om

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:23

Ja de castreurs komen snachts te staarten afdoen, zonder dat de eigenaar het weet....

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:27

????????? Wat do joe mien????

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 22:56

flappp schreef:
trouwens- heb jij zelf paarden?!? Stel jij je dan ook zo oppervlakkig op als je dier wordt afgemaakt want ehh.. weet hij veel? Lekkere instelling! MIsschien zouden de mensen die de boel couperen ook eens lekker aangepakt moeten worden. Weten zij veel...

Ik heb een fjorden merrie (zols je kan zien in mijn profiel). Ik heb me gehecht aan mijn dier. Voor mij is ze een huisdier. En als het nodig is word mijn dier afgemaakt.

Voor een fokker is een veulen handel, niets meer en niets minder. En daar is niets mis mee, maar dat voorkomt wel dat hij er emotionele band mee heeft. Geen veulen is geen geld. Klaar, zo simpel is het.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:04

Inplaats van inslapen weleens gedacht aan verplichte castratie/sterilisatie? Lijkt mij een humanere oplossing waarbij het dier niet wordt getroffen.

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:07

Dat vind ik ook een goede oplssing.

En ik vind het knap hoe nuchter je het beschrijft, vjestagirl- ben echter benieuwd hoe je het gaat ervaren als het zo ver is..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:36

Sorro schreef:
Inplaats van inslapen weleens gedacht aan verplichte castratie/sterilisatie? Lijkt mij een humanere oplossing waarbij het dier niet wordt getroffen.

en wat lost dat op Lachen niks, dan fokken ze met een staart en brengen ze de veulens nog naar daar, zelfs handig voor sommige eigenaars moeten ze niet meer castreren

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:36

Wat belachelijk zeg Verward
paarden in laten slapen vanwege hun korte staart.
Nee dan laat je lekker de paarden er de dupe van worden, waar zei niks aan kunnen doen Verward

Wat zeg jij lekker nuchter over je paard dan laat ik hem inslapen,
zegt al best veel over je,
En je zegt dat een fokker er geen band dan mee heeft, jij wel dan?

Echt belachelijk dit zeg Verward

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:05

Ik vind dat ze gewoon forse boettes moeten geven op het houden van een paard / hond die gecoupeerd zijn.
Als het houden van zo,n dier al beboet kan worden zal het snel afgelopen zijn met deze vorm van dierenmishandeling!
Ik begrijp dan ook niet waarom ze veulentjes willen laten inslapen, die arme beestjes kunnen er niks aan doen het is de eigenaar / fokker die ze moeten aanpakken!!!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:11

mensen, het is maar een stelling Lachen gaat niet echt gebeuren zo , volgens mij hebben veel mensen dat niet door

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:13

Heb ik wel door hoor,
maar snap niet dat je dat in je hoofd kunt halen Verward
Waarom de paarden de schuld geven, en niet diegen die ze dat hebben aan gedaan