Problemen bij oren uitscheren, paard laat niet toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Problemen bij oren uitscheren, paard laat niet toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:06

Ik scheer de oren ook uit. Lukt het niet op de makkelijke manier, dan een praampje erop en de keer erop is het geen probleem meer, want het paard weet dan dat er verder niks erg gebeurt.
Mag ik soms ook mijn paarden zijn voeten niet wassen omdat hij toen hij kwam meters hoog sprong zodra ik met de waterslang aankwam? Of niet rijden omdat hij bij de eerste keer het zadel op begon te bokken? Kwestie van wennen hoor (in dit geval aan dat enge geluid van een scheermachine). Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:08

Ik scheer de oren niet uit.
Ik knip ze kaal.
Ik kan zo goed knippen je ziet geen verschil met scheren hoor.
Mijn paard blijft rustig onder knippen.
En scheren is totaal dikke drama.

Heb een keer Olly geschoren, daar was een praam en sedalin voor nodig en nog lukte het niet om der benen en hoofd te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:10

Ik laat bij die van mij het haar lekker zitten. Mocht niet aan z'n oren komen toen ik hem net kocht, hij heeft geen last van overmatige beharing, ik zie er geen reden toe om hem helemaal kaal te knippen/scheren, hij ziet er verder verzorgd uit. Ik mag inmiddels wel aan zijn oren komen en dat houd ik graag zo, dus die haren blijven lekker zitten. Of ik nu wedstrijden ga rijden of niet. Ik zie gewoon écht geen reden om die kaal te scheren. Net als de tastharen, zie ook geen reden om hem van een stoppelbaardje te voorzien. Erg lange uitstekende haren knip ik wel een stuk korter, kromgroeiende haren doe ik ook wat aan als ze in de weg zitten, verder niet.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:16

Weet je niet dat oren uitscheren héél slecht is ? Nagelbijten / Gniffelen Je mag alleen de uitstekende haren weg knippen, het haar in het oor hebben ze nodig want daar blijven nl. de druppels in hangen als hij bijv. in de regen moet lopen. Als een paard water in zijn oren krijgt, kan hij nl. flauw vallen agz daar het evenwichtssysteem van een paard zit. Dus nooit de oren uitscheren !!!! En dat je paard het niet leuk vindt als je zijn oren uit wilt scheren kan ik me heel goed voorstellen, zo'n ding dat herrie maakt boven zijn hoofd... Ik raad het af om de oren uit te scheren, en bovendien vind ik het geen gezicht. Maargoed, eigen keus. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:30

oefenen. waarom moeten er gelijk allerlei dwangmiddelen opgesomd worden in dit soort topics? neem de tijd, en leer je paard dmv een vriendelijk spel bijv. dat je hem overal aan kunt raken, om te beginnen. gewoon met je vingers. later kan je dan ook desensibiliseren met de scheermachine. begin dan met een klein machientje wat weinig geluid maakt (zijn speciale in omloop voor bange paarden die heel stil zijn).
toen ik mijn twee jongsten moest scheren ivm huidproblemen (jaarling en driejarige), kon ik ze zó overal doen, ook de oren, benen en hoofd. simpelweg omdat ik ze nooit aanleiding heb gegeven om het te wantrouwen. oefening baart kunst, en zo kan je je paard op een vriendelijke en prettige manier léren dat hij niet bang hoeft te zijn, ipv je zin te krijgen met verdovende middelen en dwangmethoden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:00

merrieveulen schreef:
oefenen. waarom moeten er gelijk allerlei dwangmiddelen opgesomd worden in dit soort topics? neem de tijd, en leer je paard dmv een vriendelijk spel bijv. dat je hem overal aan kunt raken, om te beginnen. gewoon met je vingers. later kan je dan ook desensibiliseren met de scheermachine. begin dan met een klein machientje wat weinig geluid maakt (zijn speciale in omloop voor bange paarden die heel stil zijn).
toen ik mijn twee jongsten moest scheren ivm huidproblemen (jaarling en driejarige), kon ik ze zó overal doen, ook de oren, benen en hoofd. simpelweg omdat ik ze nooit aanleiding heb gegeven om het te wantrouwen. oefening baart kunst, en zo kan je je paard op een vriendelijke en prettige manier léren dat hij niet bang hoeft te zijn, ipv je zin te krijgen met verdovende middelen en dwangmethoden.

Dat is heel leuk als je z'n beest al vanaf jongs af aan hebt.
Maar ik kreeg een 8 jarige onder mijn neus gedouwd die niet de makkelijkste was.

Nou ga ik haar niet voor banketstaaf dingetjes zoals oren in de stress laten schieten!
Maar destijds was het scheren gewoon nodig.
Heb het echt wel lief geprobeert, maar zelfs met machine uit kon ik nog niet in de buurt van der benen komen!
En dan is het echt een lomp paard!

Ik doe oren altijd gewoon met een schaartje, echt je krijgt het NET zo kaal als een scheerapparaat al kost het iets meer tijd!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:02

precies, gewoon een schaartje, net zo mooi, duurt iets langer.

overigens maakt de leeftijd niets uit, het kan wat langer duren allemaal, maar elk paard kan leren dat het niet bang hoeft te zijn voor een scheermachine, behalve misschien extreme traumagevallen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:04

merrieveulen schreef:
precies, gewoon een schaartje, net zo mooi, duurt iets langer.

overigens maakt de leeftijd niets uit, het kan wat langer duren allemaal, maar elk paard kan leren dat het niet bang hoeft te zijn voor een scheermachine, behalve misschien extreme traumagevallen.

Ja ik denk ook dat ik een trauma geval in de handen had!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:06

hihi maar met zoiets simpels als een schaartje makkelijk op te lossen, imo een mooi compromis met je paard. wél de oren netjes, maar op een manier die het paard ook graag heeft. wat wil je nog meer?

ik vind het persoonlijk van de zotten dat er zo met paarden gemarteld wordt omdat de eigenaar 'het mooier' vindt. medische reden, natuurlijk, wat MOET, dat MOET. maar voor de mooi? omdat het er zo verzorgd uitziet, moet dat dier maar een praam op en vastgezet en verdoofd worden... het moet niet gekker worden hoor!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:12

Waratje schreef:
Je paard heeft groot gelijk, uitscheren van de oren heeft voor het paard duidelijke nadelen.
Kun je zijn oor wel vastpakken vanaf de buitenkant? Dan zou je namelijk nog wel kunnen proberen om het oor dicht te drukken en de uitstekende haren weg te knippen. Neem hier wel ruimschoots de tijd voor, haasten en doordouwen is hierbij zekerheid dat het de volgende keer echt niet meer lukt. Zorg ook dat hij vertrouwt is met het geluid van een knippende schaar, zodat hij niet schrikt van dat geluid vlak bij zijn oor.

Ben het hier mee eens. Bovendien is het niet bepaald goed om de oren uit te scheren, die haren zitten er niet voor niks....??????
De buitenste pluimen eraf staat al netjes genoeg. Vind dit altijd zo'n onzin, net zoals neus/oogharen wegknippen en de zijkant van de staartwortel.. Erg onnadenkend voor het mooi zijn.... Gestoord Hamer

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:35

merrieveulen schreef:
hihi maar met zoiets simpels als een schaartje makkelijk op te lossen, imo een mooi compromis met je paard. wél de oren netjes, maar op een manier die het paard ook graag heeft. wat wil je nog meer?

ik vind het persoonlijk van de zotten dat er zo met paarden gemarteld wordt omdat de eigenaar 'het mooier' vindt. medische reden, natuurlijk, wat MOET, dat MOET. maar voor de mooi? omdat het er zo verzorgd uitziet, moet dat dier maar een praam op en vastgezet en verdoofd worden... het moet niet gekker worden hoor!

ja ik red me prima met het schaartje hoor.
Moet er ook niet aandenken om vlak vor wedstrijd ruzie met mijn paard te maken om kale oortjes!

Ik heb weleens alles 100% mooi en entjes gehad.
Dus hele paard gewassen, met touw ingevlochten, staart gewassen, vlechten er in zodat hij die dag mooie golven had!
Oogjes en neusje olie op!
Alles echt 100% glimmend en oke..
Ik had een 8 op verzorging.
En ik heb weleens alleen geborsteld en gewoon gevlochten ff snel een borsteltje door de staart!
En nog een 8!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 07:32

precies. als je gewoon een nette proef rijdt krijg je je punten ook wel, ik denk niet dat er veel jury's punten aftrekken omdat je de oren niet uitscheert maar bijknipt. mijn merrie kreeg op de keuring ook een nette tweede premie, zonder alles geschoren etc. terwijl er ook heel wat paardjes (NMPRS) daar lopen die wél een hoop (op)geschoren hebben etc.

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 10:26

Nou mensen.. ik kan jullie gerust stellen.. ben nu een aantal dagen ermee bezig geweest en nog vind hij het niet fijn.. heb hierbij de conclusie getrokken om alleen zijn oor dicht te knijpen en dan de haren die er dan nog uit komen te verwijderen. Dit is helemaal gelukt gisteravond zonder praam of slaan of rare sprongen.

Het ziet er nu gewoon al veel beter uit, en zo vind ik het ook wel weer goed eigenlijk… hoezo banger maken dan wat die al was.. nu gaat het invlechten van de voorpluk ook stukken beter.. het enige wat hij nu nog niet leuk vind is in zijn oren komen, maar dat is ook niet nodig meer.

Dus iedereen bedankt voor de reacties.. vriendelijk, onvriendelijk en allemaal.. maar hierbij..
HET IS GELUKT op een vriendelijke manier waarbij het paard geen hinder heeft gehad!!!

Groetjes Linda

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:41

Fijn Linda, succes op je wedstrijden Lachen

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 10:42

Dankje! De eerste keer weer na 7 maanden wegens blessuresto.. dus ben benieuwd haha

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:24

Heel goed gedaan! OK dan!
En succes met je wedstrijden.

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 11:28

Haha ja achteraf maar beter voor hem en mij.. en mijn tijd haha!
Dankjewel!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:38

mooi dat het zo ook kan, iedereen tevreden!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 09:41

Oh fijn dat het zo is! Succes met je wedstrijden!!

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 15:10

Hoi Linda,

Je paardje zal je dankbaar zijn voor je wijze besluit! Veel succes!!!

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:08

Een goede keuze Knipoog

Succes!!

karabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:33

probeer het eens met eten en ze haar vast!
maar anders weet ik het ook niet of met z'n tweeen!

Maaikeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:50

Hmmz, ik ben het wel eens met degene die het zei over dat ie niet moet zeuren..maar tis moeilijk hem te laten luisteren, het paard wordt waarschijnlijk alleen nog maar panischer als je boos wordt ofniet?
Lukt het ook niet als je hem voert, en dan eraan komen?

xx

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:53

lezen mensen. het probleem is al opgelost, en wel op een zeer paardvriendelijke manier.

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:27

door het paard te dwingen word ie alleen maar panischer en kan ie zelfs een paniekaanval krijgen en dan weet ie echt niet maar wat ie doet. dus alleen de oren dichtvouwen en de uitstekende haren wegknippen is voldoende als ie dat al toelaat. en dan uitermate belonen ! xlisa