merrieveulen schreef:oefenen. waarom moeten er gelijk allerlei dwangmiddelen opgesomd worden in dit soort topics? neem de tijd, en leer je paard dmv een vriendelijk spel bijv. dat je hem overal aan kunt raken, om te beginnen. gewoon met je vingers. later kan je dan ook desensibiliseren met de scheermachine. begin dan met een klein machientje wat weinig geluid maakt (zijn speciale in omloop voor bange paarden die heel stil zijn).
toen ik mijn twee jongsten moest scheren ivm huidproblemen (jaarling en driejarige), kon ik ze zó overal doen, ook de oren, benen en hoofd. simpelweg omdat ik ze nooit aanleiding heb gegeven om het te wantrouwen. oefening baart kunst, en zo kan je je paard op een vriendelijke en prettige manier léren dat hij niet bang hoeft te zijn, ipv je zin te krijgen met verdovende middelen en dwangmethoden.
Dat is heel leuk als je z'n beest al vanaf jongs af aan hebt.
Maar ik kreeg een 8 jarige onder mijn neus gedouwd die niet de makkelijkste was.
Nou ga ik haar niet voor banketstaaf dingetjes zoals oren in de stress laten schieten!
Maar destijds was het scheren gewoon nodig.
Heb het echt wel lief geprobeert, maar zelfs met machine uit kon ik nog niet in de buurt van der benen komen!
En dan is het echt een lomp paard!
Ik doe oren altijd gewoon met een schaartje, echt je krijgt het NET zo kaal als een scheerapparaat al kost het iets meer tijd!