Partij voor de dieren in de Hoefslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dolor

Re: Partij voor de dieren in de Hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:17

misschien wel ja.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:33

KI zie ik ook echt het probleem niet van in. En aangezien bepaalde hengsten erg in trek zijn, zou het ook nog eens erg dieronvriendelijk ook zijn om zo'n hengst daadwerkelijk een merrie te laten dekken. Leuk als ie eens in de week mag, maar als je ziet hoeveel Jazz-jes er rondlopen.....dat wil je zo'n hengst toch niet aandoen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:37

inderdaad en ook kwa diversiteit, hoe ga je dan een hengst dat in amerika staat gebruiken.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 23:08

Ik denk dat Marianne Thieme wel een aantal punten heeft die kunnen verbeteren in de nederlandse paardenhouderij.
Paarden 24/7 op stal houden vind ik eigelijk niet kunnen, een paard is een bewegingsdier. Een paard is ook een kuddedier dus sociale contacten zijn erg belangrijk voor een paard.

Ook 'moderne' paarden kunnen buiten staan, mijn kwpn-er staat in een kudde, in de wei en in de loopstal met uitloop. Hij wil niet eens binnen staan, hij gaat alleen naar binnen om even te slapen, de rest van de tijd staat hij buiten weer of geen weer.

Ik dacht altijd dat mijn paard ook tevreden was met een aantal uren weidegang en de rest van de tijd in een box. Nu weet ik dat hij een stuk beter in zijn vel zit nu hij in een kudde loopt en hij zelfs een goede vriend heeft, echt mooi om het kuddegedrag te bestuderen. En stuk voor stuk tevreden paarden bij ons op stal!

Luchtzuigen kan ontstaan door maagproblemen oa veroorzaakt door stress of verkeerde voeding. Stress bijvoorbeeld veroorzaakt doordat een paard niet in zijn natuurlijke behoeften van beweging en sociale contacten kan voorzien.

Voor mij moet ieder voor zich weten hoe hij of zij zijn/haar paard houdt, toch zou ik voorstander zijn van bijvoorbeeld alleen al regelgeving dat paarden naar buiten moeten kunnen al is het maar een paar uur en contact kunnen hebben met soortgenoten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 00:55

arno8 schreef:
Wie een heel klein beetje verstand van politiek heeft snapt dat veranderen niet van de ene op de andere dag worden doorgevoerd. Dus het gaat heus niet in de vorm van: "Vanaf morgen moet ieder paard 1 hectare voor zichzelf hebben."
Het is meer als: "Over 10 jaar moet ieder paard 1 hectare voor zichzelf hebben."
Dan kunnen mensen daar rekening mee houden en wordt er dus minder gefokt.

Ik ben echt zo blij als een kind dat mijn paard een klein weitje voor zichzelf heeft (samen met zijn vriendje) en dat ik zelf prikpaaltjes en draad heb om de wei zo klein/ groot als dat ik zelf wil te maken...
Na 2 jaar achterelkaar hoefbevangen te zijn geweest op een groot stuk land. Dat wil ik niet meer beest is 17, ik wil hem nog een tijdje houden.
Mijn andere paard waarmee hij staat (hengst) heeft verder geen medische noodzaak om op dit kleine weitje te staan dus hiervoor zou een toekomstige uitzondering op de regel niet gelden en moet ik hem bij andere paarden (hengsten) zetten waar ik geen trek in heb.

Ik vind wel dat paardensport de laatste jaren steeds meer een sport is geworden waarbij de eisen van presteren steeds hoger zijn geworden en 'iedereen' tegenwoordig een eigen paard aanschaft.
Mensen hebben toch echt meer geld voor dit soort dingen tegenwoordig.
'Vroeger' was het nog bijzonder om een paard te hebben en de boeren hier in de buurt veranderen massaal van koeienboer naar pensionstalling.
(ik hoor mezelf praten nu, ik word oud Gestoord )

Toch zou ik het op de 1 of andere manier niet prettig vinden als de overheid zich zou gaan bemoeien met hoe ik mijn paard zou moeten houden.
Maar anderzijds, zoals veel paarden gehouden worden is ook niet goed, in stands, of 24/7 in stallen, ik ben onverhoopt ook een keer op zo'n manege beland met mijn paard (ik was verhuisd en dit was het enige dat ik kende dat vrij was) en die manege hád nieteens een wei Bloos!
Je ziet wel vaker van zulke maneges/ pensionstallen, sommigen uiterst luxe, maar geen weidegang...

Ik zie/hoor (ook op dit topic) uitspraken van mensen die al jaaaaaaren paarden houden waarvan ik denk: maar kan het écht niet anders?
Zo staat mijn hengst op een pensionstalling in een ruime loopstal samen met een ruin. (hij gaat wel gecastreerd worden) ik kan me voorstellen dat het lastig is als je toevallig net met je merrie in de buurt van mijn stal wil staan bijvoorbeeld.
Dat kost even aanpassingsvermogen en moeite om daarover na te denken.
Maar wat krijg ik als tip van een professioneel paardenhouder toen het gesprek op hengsten op stal kwam? Waarom maak je de stal niet gewoon zolang helemaal aan alle kanten dicht?
Waarom maak ik de stal niet gewoon helemaal dicht?????! En een gefrustreerde eenzame hengst kweken zeker??

Het klinkt misschien raar, maar sinds mijn paarden de hele dag samen staan, heb ik niet alleen het gevoel dat ik veel gelukkigere paarden heb, maar ook veel leukere paarden.
En met de verwondingen valt het reuze mee, ook al kan het er soms best hard aan toe gaan op zijn tijd. Het weegt imo niet op tegen 2 leukere/gelukkigere paarden...

Zo zijn er zoveel voorbeelden die ik tegenkom in de paardenwereld waarbij ik weleens denk: kan dat niet anders?
In dat opzicht heeft ze wel gelijk als Tieme roept dat het moet veranderen, alleen is alles al zo gegroeid op deze manier dat het moeilijk is om het te veranderen.

En als er regeltjes gaan komen van "elk paard moet een verharde uitloop hebben" etc dan zal dat betekenen dat mijn stalhouder bovenop mijn loopstal nog een uitloop zal moeten maken, erg leuk, prima, maar wie betaalt dat? Ik ben momenteel uiterst tevreden over de prijs die ik betaal en wat ik ervoor krijg Nagelbijten / Gniffelen
Dat is dus imo het probleem met wetten, er zit geen rek in; je houdt je aan de wet of je houdt je er niet aan.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:10

ik ben het helemaal met nicolletje eens.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:17

arno8 schreef:
"Het natuurlijke gedrag staat wat ons betreft boven alles: boven economische belangen en boven vermaak van mensen."
Ik denk dat ze hierin wel gelijk heeft, maar het moet niet doorslaan.

"In verschillende takken van sport gebruiken trainers ontoelaatbare hulpmiddelen om paarden bijvoorbeeld hoger te laten springen of anders te laten lopen. De professionele sport is duidelijk de grenzen stees verder aan het verleggen en dat kan ten koste gaan van het paard."
De ontoelaatbare hulpmiddelen zullen veelal bekend zijn. Mensen die echt om de dieren geven zullen ook niet bij zo'n trainer trainen.

"Daarnaast zullen er regels gesteld moeten worden. Ik verwacht daarin weinig van de sector zelf; daarom zie ik het als een overheidstaak."
Tuurlijk, overheidstaak, bemoei je er nog maar eens mee, wordt het nog ingewikkelder van.

Ook is Thieme voor een verbod op bepaalde takken van paardensport, zoals cross country, rodeo en ruwe vormen van western riding.
De cross hoeft niet verboden te worden. Het is een zware tak van de sport, maar bij goede training mag het geen probleem zijn. De rodeo mag er inderdaad wel uit. Over de western zal ik niets zeggen, want daar heb ik simpelweg geen kijk op.

"Voor paarden zijn beweging, sociaal contact en goede voeding wezenlijke natuurlijke behoeften."
Lijkt me logisch, maar wat is dan "goede" voeding?

"We kunnen een minimum aantal uren weidegang en beweging per dag vastleggen in wetgeving."
Zorgt zij er dan ook voor dat er weiland beschikbaar komt?

"Een verharde uitloop bij een stal is al een hele verbetering op de huidige praktijk."
Die "huidige praktijk" bestaat al grotendeels uit beweging in paddock of land. De inloopstallen hebben vrijwel allemaal een verharde uitloop.

"Sociaal contact tussen paarden onderling kan ook verplicht worden."
O, o Den haag Vork Er zijn tegenwoordig ook paarden die niet in de groep kunnen en die (of de anderen) kunnen niet meer zover vluchten als vroeger toen ze nog vrij rond mochten rennen.

"Kort gezegd moeten we ophouden het paard aan te passen aan ons leven. Het moet andersom zijn: de mens moet zich gaan aanpassen aan wat het paard nodig heeft.
Paardenliefhebbers passen hun hele leven op hun paard aan. Houden er ontzettend veel rekening mee, dus wat wil ze nog meer? Slapen op stal?

Wij hebben het recht niet om het lichaam van het paard aan te tasten door zonder kennis en goede begeleiding op zijn rug te gaan zitten.
Volgens mij werd/wordt er veel onderzoek naar gedaan, dus waar dit op slaat?

door de benen van een merrie te kluisteren als ze zich niet wil laten dekken.
Dit hoeft voor mij ook niet zo nodig. Als een merrie klaar is voor de henst, dan zal ze zich ook wel laten dekken.

door KI te gebruiken om een paard drachtig te krijgen."
Als de merrie het op dat moment niet kan gebruiken dan wordt de vrucht wel afgestoten.

"Het kan niet zo zijn dat dieren een stressvol leven leiden omdat de mens zich wil vermaken. Voor de hand liggende voorbeelden zijn circussen en dierentuinen, maar dit kan ook gevolgen hebben voor de paardenhouderij."
Heeft het gemiddelde paard stress?

Ik denk wel dat het goed is dat er meer aandacht voor de dieren komt in de politiek, maar hier slaan ze direct weer in door.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:52

fjordnina schreef:
"Voor paarden zijn beweging, sociaal contact en goede voeding wezenlijke natuurlijke behoeften."
Lijkt me logisch, maar wat is dan "goede" voeding?

Ja da's een goeie... Arno en Nadya, misschien maken jullie hier ook een cruciale denkfout, door automatisch ervan uit te gaan dat de overheid het eens is met de manier waarop jullie paarden houden.
Maar misschien hebben jullie zelf ook geen 1 ha per paard waar jullie paard op dit moment op staat (is veel hoor), of wegens niet voeren van kachtvoer ziet de overheid hier geen deugdelijk voer in, of misschien komen er ook eisen aan de wei, dat er een schuilstal moet zijn bijv.
Zit je dan met je goeie gedrag.

Citaat:
"Sociaal contact tussen paarden onderling kan ook verplicht worden."
O, o Den haag Vork Er zijn tegenwoordig ook paarden die niet in de groep kunnen en die (of de anderen) kunnen niet meer zover vluchten als vroeger toen ze nog vrij rond mochten rennen.

Ik begrijp nog steeds niet hoe het dan zover heeft kunnen komen Dat hebben we dan toch echt zelf gedaan, net als het kweken van valse honden. Vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:54

Als ik mijn toch al snel dikke paarden op 1 ha moet zetten, zijn ze eind van de week dood...
Ik heb 3 ha tot mijn beschikking, daar ligt het probleem niet
Het is oud gras, dus niet meer zo'n verse koeienwei, ook daar het probleem niet

Maar ik heb het vorige week nog een stuk ingekort na de regen, want kon ze bijna gaan rollen...
En kawa is al eens hoefbevangen geweest van het gras..dus die 1 ha per paard is ook niet gezond Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:56

Zou ook wat zijn zeg Haha! Hoeveel paarden zijn er in Nederland? en dan allemaal 1 hectare grond Haha!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 11:25

ja, fijn he. moeten ze maar gaan stoppen met al dat bouwen en er maar gras land van maken ofzo, want dat gaan we natuurlijk nooit redden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 11:27

Nederland groeit en groeit, dus dat soort dingen zijn gewoon niet haalbaar Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 11:29

Het natuurlijke gedrag staat wat ons betreft boven alles: boven economische belangen en boven vermaak van mensen."

Dus een paard op wei of stal gaat eigelijk zowiezo tegen natuurlijk gedrag, rijden al helemaal want iets op de rug van een paard is zowiezo zo onnatuurlijk als iets

rijden is zowiezo vermaak van de mens

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 11:37

Nicolletje schreef:
Ja da's een goeie... Arno en Nadya, misschien maken jullie hier ook een cruciale denkfout, door automatisch ervan uit te gaan dat de overheid het eens is met de manier waarop jullie paarden houden.
Maar misschien hebben jullie zelf ook geen 1 ha per paard waar jullie paard op dit moment op staat (is veel hoor), of wegens niet voeren van kachtvoer ziet de overheid hier geen deugdelijk voer in, of misschien komen er ook eisen aan de wei, dat er een schuilstal moet zijn bijv.

Wat mijzelf betreft; ik ga er helemaal niet automatisch vanuit dat de overheid het eens is met de manier waarop ik mijn paard hou. Ik ga er vanuit dat mensen hun paard het beste willen geven, kijkend vanuit het wezen paard en niet kijkend vanuit de mens. Ik vind het prima dat men eens goed wil kijken hoe veel paarden er bij staan in ons land. Ik heb teveel ellende gezien en zie dat nog steeds. Het gaat mij echt aan het hart.

Nogmaals, ik loop deze partij echt niet als een kip zonder kop achterna, maar er staan zeker goede opmerkingen tussen. Men is nogal geneigd om alles meteen zwart/wit te zien en dat is jammer.

Ik heb al eerder in dit topic gezegd dat mijn paard in een natuurgebied staat (dus die hectare(s) zit(ten) wel goed Knipoog ) en dat ik snap dat het niet voor iedereen haalbaar is. Maar ik vind wel dat mensen op zijn minst kunnen zorgen dat hun paard elke dag uit zijn stal komt, op het land kan staan met soortgenootjes, 'paardendingen' kan doen. Liefst ook met bekende paarden, zodat ze hechte vriendschappen kunnen maken onderling. Het zal ze mentaal alleen maar heel veel goed doen. Als je je paard dat niet gunt, dan ben je in mijn ogen echt verkeerd bezig.

Verder krijgt mijn paard 's winters wel wat krachtvoer, hoor. Maar niet veel, want dat heeft mijn Sam ook helemaal niet nodig. Hij doet het super op deze manier. Je moet altijd naar het paard zelf kijken met gezond verstand en kennis van de natuur van het paard.

Schuilstal, prima, maar ja, dan moet het wel mogen, he. In een natuurgebied wil men geen gebouwtjes, dus ook geen schuilstallen. Daarbij heeft mijn paard de eerste jaren van zijn leven wel buiten gestaan met schuilstal, maar hij stond er nooit in. Clown
Maar goed, een schuilstal op zich, daar heb ik echt geen problemen mee. Heb ik ook nooit gezegd.
Gelukkig staat er in ons geval zeer veel begroeiing, dus ik maak me daar niet druk over zonder schuilstal.

Waar het mij om gaat is dat er strenge regeltjes komen voor het lange opstallen van paarden, voor het isoleren van paarden en wat de wedstrijdsport betreft, ja hoor, daar mag van mij ook wel wat beter gekeken worden naar het welzijn van vele dieren. Als je met beleid wedstrijden doet, prima, maar helaas zitten er ook mensen tussen die alleen maar met hun prestaties bezig zijn en vergeten dat ze met een dier of dieren te maken hebben.
Hoorde gisteren van mijn staleigenaresse (een echte 'normal' trouwens), die gejureerd heeft bij menwedstrijden in Blaricum gisteren, nog een paar nare zaken. Gelukkig zijn die gasten meteen gediskwalificeerd. Tong uitsteken
Moet je eens horen hoe dat soort mensen dan reageren. Denken alleen maar aan zichzelf. Daar mogen ze van mij keiharde regels voor opstellen.

Maar, succes met de discussie. Ik ga naar Cavalia. Doei!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-06-07 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 11:40

Oooooooooooooooh......... Cavalia......... Lips are sealed
Dient dat niet ter vermaak van ons mensen?? Hebben die paarden ook allemaal leefomstandigeheden volgens de richtlijnen van de PvdD?? Clown

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 11:52

pff die rijke luitjes moeten is wat anders gaan doen, iets waar ze ervaring mee hebben..
als ik kijk naar de dierenpolitie dinsdags op NL 2 dacht ik. zit er een hoop onzin tussen hoor dan denk ik van die dieren hebben het toch goed...

ik vind daarin tegen wel dat er te veel ruiters naar eigen belang kijken, presteren presteren en het boeit niet dat het paard naar de klote gaat.

En dat ze het dier niet hebben, omdat ze er gek van zijn maar gek zijn op wedstrijden. Paard kan niet hoger komen, dan word er maar een nieuw paard aangeschaft.

bij de dierenpolitie kregen er ook mensen een boete omdat ze dieren verwaarloosd hadden(volgens hun) want er lagen skelleten (de levende dieren zagen er goed verzorgd uit) net of je voor iedere dode kip de kadaverwagen laat komen.

bij ons worden ook de dieren gewoon in de tuin begraven. Cavia's en kippen die van ouderdom doodgaan. De honden die we gehad hebben liggen ook in de tuin. is dat verwaarlozen? dode dieren kun je toch niet verwaarlozen Clown

en anders kunnen we hele dagen gaan werken voor dode dieren die opgehaald moeten worden( zon wagen is niet goedkoop) dan is het toch logischer dat je de levende dieren wat extra's gunt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:09

Nadya schreef:
Maar, succes met de discussie. Ik ga naar Cavalia. Doei!

Blij dat je toch een "normaal" mens blijkt te zijn die door zijn deelname dit soort circussen mee in stand houdt.

Ik had het ook graag gezien maar heb de grote entree prijs er niet voor over.

Waar ik me nu zo aan erger is dat de Narurals onder ons koste wat kost hun idealen bij de andere, ook goed bedoelende paardenliefhebbers onder ons, hun leefwijze en handelswijze door de strot willen duwen.

Laat iedereen toch in hun waarde. Onze paarden staan overdag op wei en 's nachts binnen. Ik vind het prima dat er paarden zijn die 24/7 buiten of binnen staan. Zolang ze goed te eten en te drinken krijgen en "geestelijk" er niet onder te lijden lijken te hebben dan is dat prima.

Ook topsport paarden voelen zich prima: anders konden ze nooit zo presteren.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:42

Nadya schreef:
Nicolletje schreef:

Wat mijzelf betreft; ik ga er helemaal niet automatisch vanuit dat de overheid het eens is met de manier waarop ik mijn paard hou. Ik ga er vanuit dat mensen hun paard het beste willen geven, kijkend vanuit het wezen paard en niet kijkend vanuit de mens. Ik vind het prima dat men eens goed wil kijken hoe veel paarden er bij staan in ons land. Ik heb teveel ellende gezien en zie dat nog steeds. Het gaat mij echt aan het hart.

En waarom is dan alleen jullie manier van paarden houden goed?
Ga je naar Cavalia? Vind je dat dan niet zielig? Die dieren steeds op de trailer en van hot naar her gesleept ter vermaak van de mens, ipv op een weiland van minstens 1 hectare? Haha! Haha! Haha!

Jammer dat jullie het nooit echt weten te onderbouwen Lachen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:16

Jammer dat er mensen zijn die de naam van de TS en een aantal anderen zien en dan gelijk denken dat ze willen dat alle paarden 24/7 buiten komen te staan.

Imo is dat niet de bedoeling, alleen van een aantal paardenhouders mogen wel de ogen geopend worden dat paarden niet gelukkig zijn als ze 24/7 op stal staan en geen contact mogen hebben met soortgenoten. Dat een paard wat anders is als een brommer die je na gebruik in de schuur zet en weer voor je klaar staat als je er weer gebruik van wil maken. Die dan zeggen, ja ik betaal zoveel stalgeld, heb 10 setjes voor hem en hij krijgt wel zoveel kilo van dat krachtvoer dus ik zorg goed voor mijn paard. Er niet aan denkende dat een paard geen behoefte heeft aan setjes en liever veel goed hooi/gras eet dan krachtvoer en die geen interesse heeft in gouden bollen op de stal. En ja die mensen zijn er meer dan genoeg, hier in de buurt kan ik verschillende stallen aanwijzen waar door veel mensen zo wordt gedacht.

Daarnaast zijn er genoeg mensen die wel zorgen dat hun paard dagelijks weidegang krijgt en contact kan hebben met soortgenoten en zo toch (wat) bevredigd worden in hun natuurlijke behoeften.
Het valt me op dat er toch mensen zijn die zich aangesproken voelen, waar komt dat vandaan dan, meestal is dat toch een teken dat je zelf niet helemaal tevreden bent over hoe de situatie is op dit moment...

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:24

Even een reactie van de uitspraak van Fjordnina;

"We kunnen een minimum aantal uren weidegang en beweging per dag vastleggen in wetgeving."
Zorgt zij er dan ook voor dat er weiland beschikbaar komt?

Man, ik ben het hier ZO mee eens (nina dan hea niet die thieme) Hier in mijn buurt hebben we gewoon nauwelijks weilanden (of anders echt te ver weg!) Bij mijn bijrijdpony probeer ik hem er gewoon lang uit te hebben! Als de bak vrij is laat ik hem gerust een uur (of meer, als ik de tijd heb) rondlopen!

Er zijn gewoonweg niet genoeg weilanden en niet genoeg verspreid over nederland. Het is niet haalbaar om elk paard op gras te zetten. (in mijn ogen)

bloempje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:20

het zal voor een gedeelte door komen in de 2e kamer maar ik vrees dat er maar weinig van word aan genomen in de wet hierop!!!
maar het is een positieve ontwikkeling , vind ik !
maar ik snap sommige hier op bokt niet, want een beter paarden leven creeren voor je paard is alleen maar beter?!! en als je daar niet mee eens kunt zijn, dan denk ik dat meer aan jou ligt dan aan de politiek !!!??? Sigaar

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:35

Esther schreef:
Het valt me op dat er toch mensen zijn die zich aangesproken voelen, waar komt dat vandaan dan, meestal is dat toch een teken dat je zelf niet helemaal tevreden bent over hoe de situatie is op dit moment...

Ja dat vraag ik me ook af...

Waar het mij om gaat is dat de regering niet altijd uitblinkt in het maken van handige of leuke wetten, meestal wordt het alleen maar onnodig moeilijk gemaakt of kost het de burger veel geld.

Cayenne schreef:
En waarom is dan alleen jullie manier van paarden houden goed?

Ik voel me niet helemaal aangesproken als je 'jullie' zegt (wie is 'jullie?), maar toch wil ik proberen hierop te reageren.
Ik heb mijn paard al 16 jaar en sinds 2 jaar ook een hengstje. De eerste pakweg 8 jaar stond hij de hele winter op stal en deed ik mee met de hele opvatting over paarden houden en alles wat voorbij kwam deed ik ook.
Behalve brok voeren en dekens opleggen, want dat viel niet goed, ik heb het enkele keren geprobeerd.

Op een gegeven moment verhuisde ik naar Brabant en kon mijn paard ook in de winter overdag buiten met zijn vriendjes.
Nouuuuu een heel ander paard werd het. Leuker, makkelijker.
Nu staat hij sinds dit jaar in een loopstal en hij staat 24/7 met het hengstje samen. Weer een hele verandering, hij is gewoon nóg zoveel leuker, liever en aardiger als dat ie altijd al was...

Ik heb er sinds een paar jaar de ijzers vanaf en hij staat nu ('s winters) in de loopstal op verschillende soorten ondergrond (stro, matten en beton) en zijn hoeven zijn nog nooit zo goed van kwaliteit geweest, terwijl ik 16 jaar heb lopen klooien met brokkelhoeven.

Ohja en het hengstje is ook heel braaf, die is emotioneel helemaal opgeknapt sinds hij met soortgenootjes staat.

Ik dacht ook altijd: ja nou ja het kan niet anders, misschien trapt mijn paard wel andere paarden verrot, of misschien worden zijn hoeven slechter als ik hem op dat beton met matten zet, laat ik het maar zo houden zoals het is, dan weet ik tenminste wat ik heb.

Bonaire schreef:
Hier in mijn buurt hebben we gewoon nauwelijks weilanden (of anders echt te ver weg!)

Misschien geen paard nemen dan? Nagelbijten / Gniffelen Ik woon op een flat en werk; ik zou best een hondje willen maar ik doe het ook niet wat kan ik dat beest bieden?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:54

Op deze manier zal de Nederlandse Punnik Bond wel veel leden erbij gaan krijgen en een hoop paarden werkeloos voor frikandel gaan studeren. Beetje kort door de bocht, je hebt geen weitje dus neem je ook maar geen paard.

Persoonlijk vind ik dit zo wereldvreemd en onrealistisch geneuzel als dat van mevrouw Thieme. Dieren worden nu een soort speerpunt om zieltjes te winnen. Meestal is dit soort partijen geen lang leven beschoren en ik ga er vanuit dat de beleidsmakers op het ministerie van Landbouw een beter en realistischer zicht op de situatie hebben dan mevrouw Thieme.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:05

Wei voor ieder paard is waarschijnlijk niet mogelijk, aangezien er of te weinig plaats is in NL, of de paarden de wei die er wel is met z'n allen kapot lopen al voor er een sprietje kan groeien. Wel is een paddock voor ieder paard in NL mogelijk, waar ie een aantal uren per dag naar buiten kan om vrij te bewegen. Zo'n paddock kun je namelijk met meerdere paarden delen tegelijk, en na elkaar, zonder dat ie kapot wordt gelopen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:28

Citaat:
Nadya schreef: Schuilstal, prima, maar ja, dan moet het wel mogen, he. In een natuurgebied wil men geen gebouwtjes, dus ook geen schuilstallen. Daarbij heeft mijn paard de eerste jaren van zijn leven wel buiten gestaan met schuilstal, maar hij stond er nooit in.

Dan heb je ondanks al je hectares grond toch een probleem als een schuilstal verplicht wordt.
Kan je je paardje daar mooi weghalen en een ander onderkomen voor hem zoeken.
En of hij er nu wel of niet in wil, daar heeft men geen boodschap aan. Haha!