Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
arno8 schreef:Wie een heel klein beetje verstand van politiek heeft snapt dat veranderen niet van de ene op de andere dag worden doorgevoerd. Dus het gaat heus niet in de vorm van: "Vanaf morgen moet ieder paard 1 hectare voor zichzelf hebben."
Het is meer als: "Over 10 jaar moet ieder paard 1 hectare voor zichzelf hebben."
Dan kunnen mensen daar rekening mee houden en wordt er dus minder gefokt.
beest is 17, ik wil hem nog een tijdje houden.
)

arno8 schreef:"Het natuurlijke gedrag staat wat ons betreft boven alles: boven economische belangen en boven vermaak van mensen."
Ik denk dat ze hierin wel gelijk heeft, maar het moet niet doorslaan.
"In verschillende takken van sport gebruiken trainers ontoelaatbare hulpmiddelen om paarden bijvoorbeeld hoger te laten springen of anders te laten lopen. De professionele sport is duidelijk de grenzen stees verder aan het verleggen en dat kan ten koste gaan van het paard."
De ontoelaatbare hulpmiddelen zullen veelal bekend zijn. Mensen die echt om de dieren geven zullen ook niet bij zo'n trainer trainen.
"Daarnaast zullen er regels gesteld moeten worden. Ik verwacht daarin weinig van de sector zelf; daarom zie ik het als een overheidstaak."
Tuurlijk, overheidstaak, bemoei je er nog maar eens mee, wordt het nog ingewikkelder van.
Ook is Thieme voor een verbod op bepaalde takken van paardensport, zoals cross country, rodeo en ruwe vormen van western riding.
De cross hoeft niet verboden te worden. Het is een zware tak van de sport, maar bij goede training mag het geen probleem zijn. De rodeo mag er inderdaad wel uit. Over de western zal ik niets zeggen, want daar heb ik simpelweg geen kijk op.
"Voor paarden zijn beweging, sociaal contact en goede voeding wezenlijke natuurlijke behoeften."
Lijkt me logisch, maar wat is dan "goede" voeding?
"We kunnen een minimum aantal uren weidegang en beweging per dag vastleggen in wetgeving."
Zorgt zij er dan ook voor dat er weiland beschikbaar komt?
"Een verharde uitloop bij een stal is al een hele verbetering op de huidige praktijk."
Die "huidige praktijk" bestaat al grotendeels uit beweging in paddock of land. De inloopstallen hebben vrijwel allemaal een verharde uitloop.
"Sociaal contact tussen paarden onderling kan ook verplicht worden."
O, o Den haagEr zijn tegenwoordig ook paarden die niet in de groep kunnen en die (of de anderen) kunnen niet meer zover vluchten als vroeger toen ze nog vrij rond mochten rennen.
"Kort gezegd moeten we ophouden het paard aan te passen aan ons leven. Het moet andersom zijn: de mens moet zich gaan aanpassen aan wat het paard nodig heeft.
Paardenliefhebbers passen hun hele leven op hun paard aan. Houden er ontzettend veel rekening mee, dus wat wil ze nog meer? Slapen op stal?
Wij hebben het recht niet om het lichaam van het paard aan te tasten door zonder kennis en goede begeleiding op zijn rug te gaan zitten.
Volgens mij werd/wordt er veel onderzoek naar gedaan, dus waar dit op slaat?
door de benen van een merrie te kluisteren als ze zich niet wil laten dekken.
Dit hoeft voor mij ook niet zo nodig. Als een merrie klaar is voor de henst, dan zal ze zich ook wel laten dekken.
door KI te gebruiken om een paard drachtig te krijgen."
Als de merrie het op dat moment niet kan gebruiken dan wordt de vrucht wel afgestoten.
"Het kan niet zo zijn dat dieren een stressvol leven leiden omdat de mens zich wil vermaken. Voor de hand liggende voorbeelden zijn circussen en dierentuinen, maar dit kan ook gevolgen hebben voor de paardenhouderij."
Heeft het gemiddelde paard stress?
fjordnina schreef:"Voor paarden zijn beweging, sociaal contact en goede voeding wezenlijke natuurlijke behoeften."
Lijkt me logisch, maar wat is dan "goede" voeding?
Citaat:"Sociaal contact tussen paarden onderling kan ook verplicht worden."
O, o Den haagEr zijn tegenwoordig ook paarden die niet in de groep kunnen en die (of de anderen) kunnen niet meer zover vluchten als vroeger toen ze nog vrij rond mochten rennen.
Dat hebben we dan toch echt zelf gedaan, net als het kweken van valse honden. Vind ik.
Hoeveel paarden zijn er in Nederland? en dan allemaal 1 hectare grond
Nicolletje schreef:Ja da's een goeie... Arno en Nadya, misschien maken jullie hier ook een cruciale denkfout, door automatisch ervan uit te gaan dat de overheid het eens is met de manier waarop jullie paarden houden.
Maar misschien hebben jullie zelf ook geen 1 ha per paard waar jullie paard op dit moment op staat (is veel hoor), of wegens niet voeren van kachtvoer ziet de overheid hier geen deugdelijk voer in, of misschien komen er ook eisen aan de wei, dat er een schuilstal moet zijn bijv.
Zit je dan met je goeie gedrag.
) en dat ik snap dat het niet voor iedereen haalbaar is. Maar ik vind wel dat mensen op zijn minst kunnen zorgen dat hun paard elke dag uit zijn stal komt, op het land kan staan met soortgenootjes, 'paardendingen' kan doen. Liefst ook met bekende paarden, zodat ze hechte vriendschappen kunnen maken onderling. Het zal ze mentaal alleen maar heel veel goed doen. Als je je paard dat niet gunt, dan ben je in mijn ogen echt verkeerd bezig.

Nadya schreef:Maar, succes met de discussie. Ik ga naar Cavalia.
Nadya schreef:Nicolletje schreef:Ja da's een goeie... Arno en Nadya, misschien maken jullie hier ook een cruciale denkfout, door automatisch ervan uit te gaan dat de overheid het eens is met de manier waarop jullie paarden houden.
Maar misschien hebben jullie zelf ook geen 1 ha per paard waar jullie paard op dit moment op staat (is veel hoor), of wegens niet voeren van kachtvoer ziet de overheid hier geen deugdelijk voer in, of misschien komen er ook eisen aan de wei, dat er een schuilstal moet zijn bijv.
Zit je dan met je goeie gedrag.
Wat mijzelf betreft; ik ga er helemaal niet automatisch vanuit dat de overheid het eens is met de manier waarop ik mijn paard hou. Ik ga er vanuit dat mensen hun paard het beste willen geven, kijkend vanuit het wezen paard en niet kijkend vanuit de mens. Ik vind het prima dat men eens goed wil kijken hoe veel paarden er bij staan in ons land. Ik heb teveel ellende gezien en zie dat nog steeds. Het gaat mij echt aan het hart.
Esther schreef:Het valt me op dat er toch mensen zijn die zich aangesproken voelen, waar komt dat vandaan dan, meestal is dat toch een teken dat je zelf niet helemaal tevreden bent over hoe de situatie is op dit moment...
Cayenne schreef:En waarom is dan alleen jullie manier van paarden houden goed?
Bonaire schreef:Hier in mijn buurt hebben we gewoon nauwelijks weilanden (of anders echt te ver weg!)
Ik woon op een flat en werk; ik zou best een hondje willen maar ik doe het ook niet
wat kan ik dat beest bieden? Citaat:Nadya schreef: Schuilstal, prima, maar ja, dan moet het wel mogen, he. In een natuurgebied wil men geen gebouwtjes, dus ook geen schuilstallen. Daarbij heeft mijn paard de eerste jaren van zijn leven wel buiten gestaan met schuilstal, maar hij stond er nooit in.