Paard blijft vermageren...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quantre

Re: Paard blijft vermageren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:55

liannes schreef:
Heel eerlijk, het is toch geen leven voor een paard, het is een vluchtdier, om alleen maar te kunnen stappen.

(ik zal nu heel bokt wel over me heen krijgen...)

Liannes,

ik kan me voorstellen dat het voor mijn ruin ook niet leuk moet zijn om niet te kunnen draven en galloperen. Hij kan het trouwens wel, hij doet het enkel niet, maar ik weet wat je bedoelt.

Maar ik kan hem toch moeilijk afmaken omdat hij dit niet kan/wil?

Naar mijn gevoel heeft hij toch wel een goed leven en krijgt hij alle mogelijke verzorging die hij kan krijgen.

Hij is zelf ook vrolijk en levenslustig...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:57

Nargorny schreef:
liannes schreef:
Heel eerlijk, het is toch geen leven voor een paard, het is een vluchtdier, om alleen maar te kunnen stappen.
(ik zal nu heel bokt wel over me heen krijgen...)

Ik ga niet over je heen hoor. Iedereen mag zijn mening hebben. Knipoog Maar als het paard in een veilige omgeving staat, waarom zou het dan moeten vluchten? En waarom zijn leven beëindigen als hij in een liefdevolle omgeving staat? Moest het beestje niet tevreden zijn, dan zou het vanzelf wegkwijnen en er maar staan te staan.

Het klinkt wel heel hard hoor, en ik weet dat het voor een buitenstaander makkelijk gezegd is, maar stel dat hij idd altijd pijn heeft, wat dan?

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:58

shan schreef:
Kreupelheid gaat meestal gepaard met pijn (hoeft niet altijd, zeg ik erbij) En dat kan een enorme slijtageslag zijn voor een paard. Ik zou hem toch goed laten onderzoeken in een kliniek, daar kunnen ze bloedprikken, mest onderzoeken . Ze kunnen het been ook uitverdoven, als hij dan minder kreupel loopt, of zelfs helemaal niet, dan betekend dit dat hij pijn heeft.

Toen hij hier een tweetal maand stond (of drie, weet ik nu niet precies meer), is zijn been ooit 1X "uitverdoofd" geweest.

Hij liep nog steeds even kreupel, ging niet draven of galloperen... Het was gewoon net hetzelfde.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:59

Quantre schreef:
shan schreef:
Kreupelheid gaat meestal gepaard met pijn (hoeft niet altijd, zeg ik erbij) En dat kan een enorme slijtageslag zijn voor een paard. Ik zou hem toch goed laten onderzoeken in een kliniek, daar kunnen ze bloedprikken, mest onderzoeken . Ze kunnen het been ook uitverdoven, als hij dan minder kreupel loopt, of zelfs helemaal niet, dan betekend dit dat hij pijn heeft.

Toen hij hier een tweetal maand stond (of drie, weet ik nu niet precies meer), is zijn been ooit 1X "uitverdoofd" geweest.

Hij liep nog steeds even kreupel, ging niet draven of galloperen... Het was gewoon net hetzelfde.

Je kan overwegen om er nog eens een foto van te laten maken.

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 20:00

shan schreef:
Het klinkt wel heel hard hoor, en ik weet dat het voor een buitenstaander makkelijk gezegd is, maar stel dat hij idd altijd pijn heeft, wat dan?

Als hij idd de hele tijd pijn heeft, dan moet je het paard zijn rust gunnen en zijn pijn wegnemen.

Een leven in constante pijn is geen leven, en dan is het beter voor het welzijn van het paard dat je zijn leven beëindigt.

Maar het wil niet zeggen omdat een paard kreupel is, dat het daarom constant pijn heeft... Dat zijn twee aparte zaken in mijn ogen.

Het lijkt irreëel dat een paard dat constant pijn voelt, toch nog zo vrolijk en speels is als mjn ruin is...

Maar langs de andere kant: hij blijft maar vermageren, dat moet ook gepaard gaan met pijn.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:01

Quantre schreef:
shan schreef:

Als hij idd de hele tijd pijn heeft, dan moet je het paard zijn rust gunnen en zijn pijn wegnemen.

Een leven in constante pijn is geen leven, en dan is het beter voor het welzijn van het paard dat je zijn leven beëindigt.

Maar het wil niet zeggen omdat een paard kreupel is, dat het daarom constant pijn heeft... Dat zijn twee aparte zaken in mijn ogen.

Maar vaak gaat hel wel samen, kreupelheid en pijn. Ik geef het ook alleen maar mee ter overweging. Knipoog

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 20:02

shan schreef:
Je kan overwegen om er nog eens een foto van te laten maken.

Heb ik ook al over nagedacht... Denk dat het toch een goed idee is.

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:03

Quantre schreef:
Maar langs de andere kant: hij blijft maar vermageren, dat moet ook gepaard gaan met pijn.

Raar dat er dan veel paarden opknappen als ze het juiste voedsel krijgen. Knipoog
En ik geloof niet dat een paard met pijn, verder een goede uitstraling heeft.
Jij kent je paard hé, volg je gevoel. Lachen

Redford

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:03

Heb niet alles gelezen dus weet niet of dit al voorbij is gekomen. Maar ik had dit probleem ook met mijn paard, hij bleek te veel water te drinken. Wij hebben hem toen van de waterbak afgehaald en zijn emmers water gaan geven en toen ging het veel beter. Dus misschien ook iets om te gaan proberen.

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 20:04

shan schreef:
Maar vaak gaat hel wel samen, kreupelheid en pijn. Ik geef het ook alleen maar mee ter overweging. Knipoog

Ik weet het, maar als je weet dat het kreupel zijn blijft bij uitverdoving... Hoe kan je dan weten of er wel of geen pijn is? Hij kan het jammer genoeg niet zeggen....

Ik weet dat je het niet verkeerd bedoelt hoor.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:05

en ook krijg je straks nog andere problemen erbij, 1 been gebruikt hij niet volledig, dus komt meer gewicht (slijtage) aan het andere been.

ik doe schrijf dit niet om je ongerust oid te maken, maar uit nuchterheid.
Als het mn paard was , zou ik ook alles proberen.
En je probeerd het al goed, daarvoor petje af!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:05

Ik zeg niet dat het vermageren per definitie een oorzaak is van pijn hoor, ik geef het aan als een andere mogelijkheid dan die tot nu toe genoemd zijn.

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 20:06

Nargorny schreef:
Quantre schreef:

Raar dat er dan veel paarden opknappen als ze het juiste voedsel krijgen. Knipoog
En ik geloof niet dat een paard met pijn, verder een goede uitstraling heeft.
Jij kent je paard hé, volg je gevoel. Lachen

Wordt moeilijk op de lange duur Knipoog

In ieder geval:
1) Dierenartsafspraak nog proberen bespoedigen.
2) Langzaam verminderen met krachtvoer.
3) Hooihoeveelheid opvoeren.
4) Nog meer knuffelen Haha!

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:07

Ik ga er nog eens over beginnen. Knipoog Maar wat denk je over die Bach rescue druppels?

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 20:08

Redford schreef:
Heb niet alles gelezen dus weet niet of dit al voorbij is gekomen. Maar ik had dit probleem ook met mijn paard, hij bleek te veel water te drinken. Wij hebben hem toen van de waterbak afgehaald en zijn emmers water gaan geven en toen ging het veel beter. Dus misschien ook iets om te gaan proberen.

Hij drinkt ontzettend veel.

Wij hebben twee tonnen van elk ongeveer 35 liter.

Elk paard heeft zijn eigen ton.

Elke ochtend worden de tonnen beide volledig leeggemaakt indien nodig, gekuist en volledig weer opgevuld.

De merrie drinkt helemaal niet zoveel.

De ruin komt toch zeker aan 1 ton = 35 liter per dag...

Kiavida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:08

Wormen,Lindwormen? worden ze ook heel mager van. Bloos

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:08

Nargorny schreef:
Ik ga er nog eens over beginnen. Knipoog Maar wat denk je over die Bach rescue druppels?

dat is voor gestressde paarden, toch????

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:09

Nargorny schreef:

Ik denk dat je beter eerst de oorzaak kan achterhalen voor je gaat dokteren met allerlei middeltjes.

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 20:09

liannes schreef:
en ook krijg je straks nog andere problemen erbij, 1 been gebruikt hij niet volledig, dus komt meer gewicht (slijtage) aan het andere been.

ik doe schrijf dit niet om je ongerust oid te maken, maar uit nuchterheid.
Als het mn paard was , zou ik ook alles proberen.
En je probeerd het al goed, daarvoor petje af!

Ik weet dat je het niet schrijft omdat ik me nog meer ongerust zou proberen maken.

Dat idee spookt al door mijn hoofd vanaf de eerste dag dat de ruin hier staat.

Maar de eigenaar wou hem geen leven meer bieden, en ik kon dat niet zien gebeuren. Hij was enkel een onkost geworden, hij kon geen prijzengeld meer winnen... Ik vond dat crue en was het daar niet met eens, maar ja.

Maar inderdaad, ooit gaat dat andere been het begeven onder de druk, en dan...

Dank je.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:10

Quantre schreef:
Redford schreef:

Elke ochtend worden de tonnen beide volledig leeggemaakt indien nodig, gekuist en volledig weer opgevuld.

de aantal liters zijn niet verontrustend hoor.
bij ons drinken ze soms wel meer.
vooral met droog hooi.

shan

35 liter water per dag is geen overdreven hoeveelheid hoor, voor een paard.

AnjaKos

Moeilijk om erachter te komen waardoor je paard zo vemagerd. We kunnen met z'n allen wel blijven speculeren maar ik zou toch even volgende week afwachten wat de veearts zegt. Sta er op dat hij/zij een bloedmonster en mestmonster neemt. Dit zal hij/zij toch wel doen maar voor de zekerheid gewoon vragen/eissen.

Sorry ik heb ook niet alles gelezen maar hoelang heb je dit paard al??
Kan het zijn dat hij gewoon "heinwee" heeft?
Ik heb het eerder meegemaakt dat een paard gezond was maar doordat hij ineens door blessures een heel ander leven inging vermagerde.

Verder en zeer belangrijk: drinkt je paard in het weiland uit een sloot??
Zo ja, kijk de sloot na of je ergens een dode eend/vis of iets anders vind wat salmonella kan veroorzaken.

Kennis van mij is hierdoor 2 paarden kwijtgeraakt en 1tje totaal niet volgroeid en heel mager....(ik wil je niet later schrikken, samonella is goed te behandelen als je er op tijd bij bent)
Laatst bijgewerkt door AnjaKos op 17-05-07 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 20:11

Nargorny schreef:

Als ik zeker weet dat de oorzaak daar ligt, en dat het een positieve invloed heeft op zijn leven, heb ik er alles voor over om die druppeltjes te bemachtigen Knipoog

Maar momenteel weet ik gewoon niet of het een goed idee is om met alles te beginnen experimenteren.

Ik heb nu al zoveel geprobeerd *zucht*

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 20:12

Ik ben in ieder geval al blij dat hij niet teveel drinkt.

Daar kan het dus al niet aan liggen.

Redford

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:13

liannes schreef:
Quantre schreef:

de aantal liters zijn niet verontrustend hoor.
bij ons drinken ze soms wel meer.
vooral met droog hooi.

Idd 35 liter is niet extreem veel, wij gaven drie keer daags een emmer van 10 liter, soms iets meer, komt dus op hetzelfde neer. Jammer had gehoopt dat dit misschien een oplossing zou zijn. Succes!!