paarden aan huis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Re: paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:32

IK!!

Voordeel » Je hebt ze altijd aanhuis. Kan rijden vanweer ik rijden wil. Ga maar door

Nadeel » Geen, je hebt er toch voor gekozen om ze aan huis te houden.

Ik las dat mensen last hadden van stankoverlast en dat het strontscheppen in de wei vervelend is.
Thank God!! De weide wordt eens in de zoveel tijd gesleept, dus worden de paarden in de andere wei gegooid. En stankoverlast? Nooit last van gehad, zal wel aan mij liggen dan Lachen

Maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:32

Ik heb mijn paarden ook aan huis staan, voordelen zijn al genoemd maar wat Kimmie zegt ben ik het mee eens ik mis wel de contacten op stal, buitenrijden is nu ook veel minder geworden in je uppie ga je toch minder snel naar buiten toe. Ik heb een bak aan huis die niet gedraineerd is dus nu met deze regens weer een megazwembad dus de keuze is nu beperkt niet rijden of buiten rijden. Mijn vriendin heeft nu haar paard bij ons gestald en komt binnenkort hier ook in de buurt wonen dus dan zal ik ook weer wat meer buiten gaan rijden. Mijn oudste rijd ook maar die wil alleen maar in de bak trainen en samen buiten rijden is voor ons niet z'on goede combi. Moeders vind dochter onvoorzichtig, dochter vind moeder te voorzichtig enz.

We (vriendlief en ik) hebben alles hier zelf moeten opbouwen en bekostigen, mijn ouders vonden vroeger een eigen paard alleen voor mensen met veel geld dus kreeg ik geen eigen paard, mijn moeder is daar nu wel op te teruggekomen maar de knollies kosten ook aan huis aardig wat, in pension had ik er maar 2 en nu worden het er hier steeds meer.Vakanties zijn uitgesloten maar het leven hier is een doorlopende vakantie.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:33

Het lijkt me echt heerlijk om je paard bij huis te kunnen hebben! Wie weet komt het nog wel eens (een eigen paard leek eerst ook onhaalbaar Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:34

Dat gevoel heb ik ook als ik buiten kom
die rust, die ruimte
Dat willen mensen opzoeken op vakantie..maar daar is het nog drukker Lachen

Dat eigen paard was voor mij eerst ook al heel wat Lachen
Mijn moeder kon me daarin echt niet sponsoren, had niet eens geld voor les.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:40

Een aantal jaren terug heb ik mijn pony's aan huis gehad, nu staan ze op een pensionstal (ben namelijk verhuisd).

Voordelen aan huis:
Geen reistijd, geen rekening houden met anderen, alles zelf bepalen, betere band met je paarden omdat je vaker per dag met ze optrekt, voor elk appelschilletje kan je er even heen lopen, leuk om ze te observeren wat ze doen op een dag, enz.
Nadelen aan huis:
Zelf het land bewerken (zoals maaien, zaaien, poep weghalen/ verspreiden enz.), mest/stankoverlast, als je geen rijbak hebt moet je er heen reizen, als je weinig of geen land hebt moet je met een boer wat regelen (maar die willen meestal geen paarden op hun grasland omdat ze het vertrappen), als je twee pony's hebt staat degene die achterblijft de hele tijd te hinniken als je gaat buitenrijden, alles in je eentje doen dus niemand om je ervaringen mee te delen of waarmee je samen kan rijden, zelf hooi, stro, zaagsel regelen, enz., extra kopzorgen in ieder geval!

Voordelen pensionstal:
Andere mensen om op terug te vallen als je eens niet kan komen, altijd wel iemand om mee te kletsen of samen te rijden, altijd genoeg hooi,stro en grasland voor mijn pony's, mijn pony's kunnen samen staan met meerdere paarden, altijd wat te zien en beleven voor mijn pony's, enz.
Nadelen pensionstal:
Bepaalde regels waar je je aan moet houden (ookal ben je het er niet mee eens), reistijd, je kan je pony's niet zelf in de gaten houden dus je moet vertrouwen hebben in de pensioneigenaren dat ze optijd zien dat je pony bijv. ziek is, constant regelen met pensioneigenaren over voerschema's, medicijnen enz., minder sterke band met mijn pony's omdat ik nu maar 1 keer per dag kom of weleens een dagje oversla.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:42

Hoe komt iedereen aan die stank overlast?
Of stond jullie paard meteen met de mestbult bij de buren omdat je midden in het dorp woont ofzo?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:45

Ik moet straks ook alles zelf doen ookal staat hij bij iemand anders. Ik verheug me er nu al op Haha! Die mest leg ik wel op de rand van het akker kan de boer het over zijn land gooien.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:56

runningkawa schreef:
Hoe komt iedereen aan die stank overlast?
Of stond jullie paard meteen met de mestbult bij de buren omdat je midden in het dorp woont ofzo?

Hihi grappig dat je dat zegt. Afgelopen weekend heeft de buurman bij ons geklaagd over een hoop mest wat er nog lag.... dat ze het roken op hun terras (er zit een sloot tussen onze percelen, maar ze zitten dus redelijk dichtbij). Waarschijnlijk komt het gewoon omdat het zo warm was de afgelopen weken en de wind anders stond dan normaal. Ik heb hem mijn excuses gemaakt met een flinke fles whiskey en heb de berg weggeruimd. Gelukkig vatte hij het sportief op, maar als hij kwaad in de zin heeft....
Dat is wel een nadeel in mijn situatie. We zitten in het buitengebied van Boskoop, maar de percelen liggen redelijk dicht naast elkaar.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:05

Je moet idd goude buuren hebben als je paarden aan huis zijn... gelukkig zijn ons buren ver weg! Wij hebben zelf geen last van stank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:07

Ja als ze dichtbij zitten is het wel oppassen waar je je bult maakt
Wij hebben hem gelukkig midden op het erf (komt zo makkelijk uit toevallig) en hebben de buren er geen last van.
Maar deze zitten gelukkig ook niet op een paar meter afstand

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:44

wow mistral, niet bijten. zo is het helemaal niet bedoeld hoor.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:59

verder, rijke ouders? ik niet. werk al vanaf mijn 12de om de boel te bekostigen. Heb sinds 3 jaar een koopwoning die word verbouwd. Werk fulltime normaal 5dagen in de week, soms 6 dagen. Ga nooit op vakantie, koop zelden kleding en alleen de hoognodige dingen. en zo spaar je wel het 1 en ander. Heb alleen als GROOT voordeel dat mijn ouders een boerderij hebben.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:01

Vickyyy schreef:
Nadelen: Stank overlast

Hahaa! Nou, dan hebben jullie jullie zaakjes niet netjes voor elkaar *LOL*

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:53

eigenwijs23 schreef:
verder, rijke ouders? ik niet. werk al vanaf mijn 12de om de boel te bekostigen. Heb sinds 3 jaar een koopwoning die word verbouwd. Werk fulltime normaal 5dagen in de week, soms 6 dagen. Ga nooit op vakantie, koop zelden kleding en alleen de hoognodige dingen. en zo spaar je wel het 1 en ander. Heb alleen als GROOT voordeel dat mijn ouders een boerderij hebben.

hier eigenlijk precies hetzelfde... het ligt er ook maar aan wat je belangrijk vind...vakanties enzo geef ik niet om, maar ik geef er wel om dat mijn beestjes er super netjes bijstaan!
ook ik heb het geluk van de boerderij ookal hebben we nu al jaren geen echt vee meer Ach gut

stankoverlast geven wij trouwens niet met de paarden... onze buren met 100 koetjes en een paar duizend varkens zijn veel erger Clown maar ik moet wel zeggen...als wij buiten zitten zitten wij echt naast de wei... en als ik dan niet genoeg poep heb geschept merk ik het wel hoor met warm weer! ik geef er niet veel om, mijn moeder vind het erger Haha! en als de mesthoop word weggehaalt stinkt het ff! maar goed een jaar stront kan ook niet lekker ruiken ook Clown

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:01

Rianneke schreef:
eva2 schreef:
Nee, ik zeg ook niet dat ze IN huis moeten komen! Alstjeblieft, nog erger........ Haha!

En ik vind het ook wel eens lekker om een dagje geen paarden te zien, maar hierin ben ik geloof ik de enige hier Bloos Bloos Bloos

maar wat moeten die vreemde mensen dan in je huis als de paarden buiten staan? Blond Clown

en ik moet mijn paardjes iedere dag zien Bloos zelfs al ben ik super ziek dan hobbel ik toch naar stal.... vorige keer ben ik onderweg 2 keer flauwgevallen omdat ik persee moest kijken of me moeder wel goed had gevoerd Clown
maar ik moet wel zeggen...ik heb soms ook wel eens dagen erbij dat ik alleen voer enzo, zonder dat ik ga tutten en rijden Haha!

Geen idee! Ik zeg het ook nergens namelijk!! Ach gut Clown
Laatst bijgewerkt door eva2 op 16-05-07 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:03

Wij hebben hier ook geen stank. En er staan 7 paarden. Kwestie van op tijd de mest op laten halen denk ik. Trouwens, paardenmest ruikt toch heeeeeeeeerlijk??????????????? Haha!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:07

ik heb mijn pony ook aan huis staan , echt ideaal vind ik het , lekker dicht bij en je kan mooi je eigen gangetje gaan (daar bedoel ik mee dat je je eigen regels heb en niet die van de stalbaas) en het is denk ik wel goedkoper
nadeel is dat je veel onderhoud heb , ik ben zeker een paar uur in de week zoet met aanvegen bak onderhouden dan weer iets maken etc maar voorderest geen nadelen. dat heb je weer niet op een pensionstal daar hoef je meestal alleen de stal uit te mesten (soms dat nog niet eens) en je paard verzorgen en rijden

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:09

wij hebben trouwens helemaal geen last van stank ?? mesthoop is helemaal achterop het land en de stallen zijn elke ochtend weer schoon dus wij hebben er helemaal geen last van

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 06:10

Zooow Famke, jij zit lekker! Ik moet de hele boel nog renoveren. Ik heb dus naast de mesthoop ook nog eens een puinhoop in de tuin Haha!

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 06:54

Zoow jij bent ook al vroeg! Met 2 kindjes ben ik ook een vroege vogel geworden. Wij zijn ook met een enorme bende begonnen, ben elke dag weer dankbaar dat wij hier mogen zitten. Wonder boven wonder zat er een bouwvergunning op het stuk land van onze pake. Anders hadden wij dit natuurlijk niet kunnen doen, land is verrekte duur.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 07:44

Héél mooi stulpje Famke Haha! Fryslãn zeker?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 08:42

heel mooi Ja
Lekker zeg!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:36

eva2 schreef:
Geen idee! Ik zeg het ook nergens namelijk!!

en deze zin dan....? Clown
eva2 schreef:
Ik vind zelf een nadeel dat je de gezelligheid van een rijvereniging niet hebt, en dat er in vakanties altijd iets geregeld moet worden (lees: vreemden bij jouw huis moeten komen!)

hebben jullie trouwens wel veel last van vliegen en horzels? vliegen valt bij ons reuze mee, maar horzels word je gek van ( onze buurman heeft 1 of andere heg waar die beesten massaal in zitten Ach gut )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:48

Vliegen valt mee
Horsels hebben we geen
Dazen wel, helaas...