geslachtsdeel wassen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lubbert2

Re: geslachtsdeel wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:26

runningkawa schreef:
Mij is geleerd gewoon lauw water
Geen zeep of ander ontsmettingsmiddel

zo dacht ik er ook over maar nou hoorde ik bij ons op het dorp van iemand(die heeft een hengstenstal)dat als bij hun een hengst echt korsten en vellen er aan heeft hangen dat ze dan een vaginale douche gebruiken
te koop bij iedere kruitvat trekpleister enz
ik hou het zelf maar bij lauw water ,wat bij de mijne ook niet eens lukt
als hij er uit hangt probeer ik er snel wat af te vegen

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:25

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 29-02-24 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:03

merel_gomez schreef:
Alleen miss. een hele domme vraag: Als meneer zijn 5e been er niet heeft uithangen, hoe moet ik dat dan schoonmaken? het hangt er namelijk niet vaak uit... Lips are sealed

Gewoon eraf vegen; eventueel zo'n wegwerphandschoentje aandoen, dan gaan je handen niet stinken (die lucht heb je niet zomaar van je handen). Indien mogelijk een zachte doek en lauw water gebruiken.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:08

Je kan met je handen gewoon de koker in. Meestal word het dan wel meer een rommeltje dan wanneer hij hem er uit heeft hangen.
Bij mijn fjord gaat het gelukkig heel makkelijk omdat hij iedere ontspannende poetsbeurt alles gewoon lekker laat hangen. Dan veeg je het meeste er zo van af.
En ja zoals ikke zegt als je het niet regelmatig doet kan het daarbinnen behoorlijk gaan stinken en kan je beter een paar handschoentjes aandoen omdat je het anders 2 dagen later nog ruikt.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:17

Als hij eruit is en een beetje schilferig is,kun je er ook wat babyolie opspuiten.Dan komen die velletjes vanzelf los Ja
Gaat ie mooi van glimmen ook Clown

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 05:37

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 29-02-24 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:23

.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:10

Heb het paar dagen geleden aan mijn DA gevraagd, en zij zei dat je het het beste 1/2 keer per jaar kon doen. Met lauw water en een beetje babyshampoo. Lachen Dus ik ga dit weekend ermee aan de slag Nagelbijten / Gniffelen

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:57

Ik pak een babydoekje of mijn handen en ik spuit het regelmatig met warm water. Geen betadine dat smeren wij toch ook niet in onze edele delen??? Dat is ontsmettend en echt niet best (dit heb ik zowel van mijn DA als uit Utrecht waar toen een paard stond met enorme onstekingen)

Verder een tipje voor als je handen stinken:
Was je handen eerst gewoon pak daarna een citroentje en wat grof zout even scrubben afspoelen en je ruikt gegarandeerd niets meer, ik gebruikte dit in de keuken na het schoonmaken van vis en de lucht is echt weg!!!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 19:01

.

Danii16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:48

het klinkt allemaal leuk en aardig, maar als ik dit bij mijn paardje probeer krijg ik toch echt een trap voor me oren. Wat ik doe is hem loszetten met een leuke merrie, in de hoop dat hij er wat aan doet om het er zelf af te hale Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:04

Danii16 schreef:
het klinkt allemaal leuk en aardig, maar als ik dit bij mijn paardje probeer krijg ik toch echt een trap voor me oren. Wat ik doe is hem loszetten met een leuke merrie, in de hoop dat hij er wat aan doet om het er zelf af te hale Knipoog

Oefening baart kunst. Mijn paard moest er in het begin niks van hebben, nu kan ik het gewoon schoon maken. Zo-wie-zo zorg dat je overal aan en eventueel in kunt en mag komen, als je het moet gaan leren op het moment dat je een probleem hebt, ben je te laat. Zeker dingen als het reinigen van neus, mond en geslachtsdelen, maar ook die thermometer in z'n kont...........

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:57

Weet niet of het al gezegt is maar er is ook spul van Cavalor speciaal voor het reinigen van de geslachtdelen. Las ik toevallig laatst in een paardenblad. Weet niet de prijs ofzo maar alleen even als tipje Lachen

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 00:15

Uitwassen van de koker
Bij paarden in de vrije natuur wordt de koker van de hengsten door het dekken gereinigd, maar bij onze paarden is het nodig de koker regelmatig uit te wasssen.
Indien het paard zich niet erg vuil maakt volstaat het om de koker 2 tot 3 maal per jaar te reinigen, bij "vuile" paarden is het soms zelfs maandelijks nodig.
Om de koker uit te wassen, gebruikt men lauw water (geen heet), Sunlight zeep (omdat deze zuiver van structuur is) en een stukje van een spons (een andere dan deze voor de neus en de mond gebruikt wordt).
Deze handelingen voorzichtig en rustig aanpakken bij paarden die dit niet gewoon zijn, men neemt er best de tijd voor. Ook hier houdt de andere hand best contact met het paard om te voelen hoe hij reageert. Paarden die dit gewoon zijn laten dit rustig toe.
Men begint in de eerste kamer. Dit is de holte waar zich al die rimpels bevinden (uiterlijk gedeelte van de koker). De handen worden natgemaakt en ingewreven met zeep (dit wordt voortdurend herhaald zolang men de koker wast) en men verwijdert het vuil en de korsten. Het is niet nodig om het helemaal van de huid af te trekken, men weekt het best eerst een beetje los.
Vervolgens duwt men de hand wat verder en komt zo in een gladder gedeelte waar meestal weinig vuil aanwezig is. Gewoon een paar keer met de vuist doorheen gaan (zeker niet vergeten om telkens de handen te spoelen en in te zepen).
Daarna bereikt men de laatste kamer via een kleine opening achteraan. Men moet helemaal deze kamer binnengaan tot men voelt dat de sluitspiervan deze kamer rond de pols zit. Dit is de plaats waar de penis zich bevindt en waar meestal vrij veeel vuil zit dat dan ook verwijderd dient te worden. De huid in deze kamer is heel kwetsbaar, men mag zeker geen lange nagels hebben of ringen dragen, anders wordt het paard vanbinnen gekwetst.
Tenslotte neemt men de kop van de penis en tast men even om de urineleider te vinden, waar men echter niet binnen gaat. Wel worden de holten errond gereinigd, met een vingertop. Hier treft men meestal grijs, nogal papperig vuil aan, wat eventueel al hard kan geworden zijn. Voorzichtig weghalen, waarna de koker kan gespoeld worden.
Om te spoelen gebruikt men steeds vers water en begint men in de laatste kamer. Een stukje spons met proper water wordt uitgeperst in die kamer. Dit wordt herhaald tot de kamer volledig gespoeld is, waarna dezelfde handeling wordt verricht voor alle andere kamers. Men kan ook met de tuinslang voorzichtig de koker uitspuiten, tenminste als de slang op warm water kan aangesloten worden.
Tot slot wordt de buitenkant met een handdoek afgedroogd.

De aars
Het reinigen van de aars gebeurt gewoon door af te wisselen met water en baby-olie. Hetzelfde als voor de ogen en de neusgaten, maar wel met een andere spons (best één met een andere kleur om de twee sponsen te herkennen).

De tepels en de schede
Tepels en de schede worden alleen aan de buitenkant met water en zeep gewassen en afgespoeld.
Het vuil tussen de twee uierhelften moet wel verwijderd worden.
Laten losweken en weghalen.

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 00:22

je kan ook speciale shampo's krijgen (bij bijvoorbeeld jordenshippo)

EXCALIBUR KOKERREINIGER 473 ml. van Farnam.

Ontwikkeld om de koker van een ruin of hengst snel en gemakkelijk schoon te maken.

EXCALIBUR is een milde , niet irriterende reiniger met tea tree olie.

Het verzacht en verwijdert smegma van de koker.

Is niet van invloed op sperma en kan veilig bij dekhengsten worden gebruikt.

Excalibur Kokerreiniger 473 ml.

of
SHEATHCLEANER - KOKERREINIGER van Equine Health & Herbal.

Een milde reiniger speciaal geformuleerd om de koker van ruinen en hengsten schoon te

maken.

Het verzacht en verwijdert vuil uit de koker terwijl het de huid ook verzorgt.

Gemakkelijk in het gebruik.

Kokerreiniger 500 gram

of
KOKERREINIGER 250 ml. van Barrier Animal Healthcare.

Deze kokerreinger verzacht en verwijdert op een milde manier harde smegma, natuurlijk

en veilig.

De zeer milde plantaardige bestanddelen en lanoline maken het reinigen van de koker

eenvoudig.

De koker van uw hengst of ruin moet regelmatig worden schoongemaakt om de aanwas

van smegma - een voedingsbodem voor bacteriën - tegen te gaan.

Infecties en zwellingen kunnen veroorzaakt worden door een opeenhoping van smegma,

contacteer bij zwellingen altijd uw dierenarts.

De kokerreiniger van Barrier is niet giftig en niet irritant of bijtend.

Smegma kan extreem scherp zijn, maak de koker NOOIT schoon zonder het gebruik van

een kokerreiniger omdat de scherpe randen van smegma het dunne membraan makkelijk

kunnen doorsnijden met infecties en alle gevolgen van dien.

GEBRUIKSAANWIJZING:

Maak de koker regelmatig schoon, breng de kokerreiniger direct op de penis van uw

paard aan, dit gaat het handigst als hij net heeft gurineerd.

Er zijn echter vele paarden die dit niet toelaten, in deze gevallen moet het in de

koker worden aangebracht, doe dit uitermate voorzichtig.
Barrier Kokerreiniger 250ml.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:44

Jemig, is zelfs dit al een markt waar men denkt geld in te verdienen??
Laten we wel wezen, als je meer nodig hebt dan lauw water, een spons of doekje en handschoenen om je handen geurvrij te houden, dan ben je gewoon te laat geweest (of je hebt jeuk van je centen Haha! )

max1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:53

ik doe het wel.. gewoon met een zachte spons en lauw water (geen zeep) in zn koker, meestal komt zn flip er dan vanzelf uit en dan doe ik die ook even afsponsen....
glimmen hoeft ie van mij ook niet, maar gewoon even de blubber en losse velletjes eraf... Haha!

Clautt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:29

Heb zelf een merrie , maar weet uit ervaring dat je dit het best gewoon met baby doekjes zoon 1 keer in de maand af moet doen , als het nodig is eventueel wat vaker of mindervaak .

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:49

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 29-02-24 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

BlueFence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:02

Finesse schreef:
doom schreef:
ja . ik was ze en als ze er uit hangen probeer ik zo snel mogelijk de schilfers er af te halen hahaha Haha!
en als ik in een blubberbuitenbak heb gereden dan zet ik de slang er in en spoel zachtje en beetje met je vingers klontje pulken Oei wat klinkt dit vies haha !!

ik heb van een stalgenoot gehoord dat zei het geleerd heeft te doen met der hand er in en unicura zeep ..
alleen ik doe het toch liever zonder zeep .. klinkt gevaarlijker vind ik Clown

Unicura zeep lijkt me heel onverstandig! Dit is namelijk anti-bacteriele zeep die de normale flora daar dus ook dood. Zeep gebruiken is sowieso niet goed voor de natuurlijke flora. Als de normale flora gedood worden is de natuurlijke balans verstoord en de kans op een infectie (verkeerde flora) vele malen groter! Ik zou dit persoonlijk dus sterk afraden. De speciale gynaecolische zeep waar Milord het over heeft zou imo niet veel kwaad kunnen, deze is daar speciaal voor ontwikkeld.

Zelf heb ik altijd merries gehad, dus kan je niet echt een tip geven Haha! Ik ga mee met de tips die hierboven al zijn gegeven (afgezien van de zeep dan Knipoog)

Juist! als je wilt wassen, dan alleen met water spoelen.
Of ander inderdaad die speciale zeep

Ik moet zeggen, kep het nog nooit gedaan

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:03

mijn paard vindt het heerlijk! Hij gaat dan van die zachte hinnikjes geven en zijn tampeloerus wordt "ietwat groter" Clown

Maar ik smeer er eens in het halfjaar wat babyolie op/in en als dat een beetje ingeweekt is maak ik het af met lauw water en een schone doek. Velletjes trek ik er niet af als ze droog zijn, dan kun je wondjes veroorzaken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:18

ik vind het niet nodig. als er een medische reden voor is, dan wordt het een ander verhaal. dat alle hengsten in de natuur hun penis 'gebruiken' is onzin, wat denk je van de vele 'bachelors' die nooit hun eigen kudde krijgen, en enkel met andere hengsten lopen?
ik heb het zelf nog nooit gedaan, ik haal soms wat schilfertjes eraf als hij hem laat uitwaaien, maar meer ook niet.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:27

bah ik word echt misselijk van dat verhaal hierboven. Ik blijf lekker met de spuit en af en toe een doekje aan de gang, Gaat al jaren goed

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:21

Ik maak de koker van mn fjord 1 a 2 keer per jaar schoon met lauw water en een doekje (wat niet gaat pluizen)

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:26

Ik gebruik de koker reiniger, spuit het gewoon in de koker en was met een een washandje de boel schoon. Wanneer hij dan uitschacht vallen de vellen er meestal wel vanaf. (doe het 1x per jaar zo'n beetje)