Paarden dansend in modderpoel van nog geen 100 m2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Paarden dansend in modderpoel van nog geen 100 m2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:51

ik weet voor een dat Rk absoluut niet oordeeld............. ik weet zeker dat Rk al lang genoeg meeloopt om alle verschillende facetten in het houden van paarden voorbij te zien komen ..... hieruit heeft zij een conclusie getrokken over hoe ze haar eigen paarden wil houden, maar ze zal niet met een vinger wijzen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:53

Ik weet dat ik erg veel mazzel heb met mijn plekje Ja
Maar ik heb wel langer een paard dan dat ik dit plekje heb

En deze heeft in de winter altijd in een fatsoenlijke wei of paddock gestaan.
Op 1 plek had ik daarbij luxe, de rest was gewoon bij particulieren met mazzel een buitenbak.
En daar moest ik ook naar opzoek, want ondanks het vele land in Brabant, moet je een boer niet boos maken (zoals kim zei) en dat doe je wel met een paard op het land

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:57

ook hier liggen de weides niet voor het oprapen..
van de zomer weer Knipoog

ik heb een ponytje van 90cm en een ponytje van 140 die ook nog eens "kort"is
de bedoeling is dat de paddock 12/25 word maar heb manlief nog niet mee ..
maar dan nog zit je nog steeds met het zelfde euvel ..

hiervoor had ik weide van bijna 2 hectaren ..zelfde liedje en daarvoor een paddock van 15/25 MET dreinage en sloot ernaast
maar ook daar (ivm soort loss grond) was het bal ..

puur omdat het zand in notime word vermengd met de loss grond
en de dreinage ondanks dagelijks mesten binnen het half jaar verstopt was
(en dus maar weer doorspuiten ,.,.en paar maand later weer ..)

we zijn hier al maanden aan het dubben voor een blijvendere oplossing
vooralsnog klinkt het onvriendelijke schelpen grit spuiten van een cm of 50 hoog nog het beste

maar als je een beter idee hebt Haha! schroom niet en deel het mede
mijn "paardje"is mijn fysio ,hobby , transport(mijn benen(kan amper nog veilig auto rijden of fietsen dus ook een boodschapje in het naburig dorp word te paard gedaan Bloos - idem voor kind naar zwemles ..) , maatje en afleiding

vind het erg fijn als zij goed in haar fel zit Knipoog

we trainen/rijden overigens langere afstanden (we rijden dus buiten en buiten tussen de 10 en 30km per rit), der kilometers maakt ze wel
dressuren doen we dus ook "buiten"en polocrosse oefennen ook , en heel soms met anderen in een bakje Haha!
Laatst bijgewerkt door nickyu op 16-02-07 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:00

Ddees schreef:
runningkawa schreef:
schoonzand neer gooien ook niet
snippers neer gooien ook niet
en meestal doen ze ook niet moeilijk met netjes bestraten.
Zowel, is het zo weer weg gehaald

Nou, bij ons heb je dus wel een vergunning nodig om zand te gooien. We zitten in een beschermd gebied van Roer en Overmaas.
Je mag daar nog geen pakken hooi opstapelen zonder vergunning

Ook ik weet helaas uit ervaring dat Runningkawa in deze ongelijk heeft. Mijn paarden staan in de winter ook op een modderig stuk land, vooral als het zoals deze week echt dagen achterelkaar geregend heeft, is het echt een blubberzooi. Gelukkig hebben ze wel een grote droge stal, dus ze kunnen wel altijd droog staan en liggen. Ik ben absoluut niet gelukkig met deze situatie, maar op het moment kan ik er weinig aan veranderen, over 1 1/2 maand kunnen we verhuizen naar ons nieuwe huis en daar kan ik hopelijk wel een droge paddock aanleggen. Onze paarden banjeren overigens vrolijk door de modder, hebben geen been en hoefproblemen (mijn hoefsmid ziet de paarden liever in de modder staan dan in een natte stal), ik lijk er meer last (en schuldgevoel) van te hebben dan zij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:01

op dat stukje heb ik al gereageerd
in natuurgebieden mag je idd niks, maar dat weet je van te voren

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:03

op niet natuur gebieden mag helaas ook niet altijd alles..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:04

in een zeikstal is wel iets anders dan in de modder

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:05

Ik ben hier in de buurt al véle stallen af geweest, maar het is allemaal wel wat Haha!
Kan een paard veel naar buiten.... staan ze wel óf in de drek óf heeft de rijbaan een vreselijke kl*te bodem óf betaal je een g*dsvermogen óf zijn ze veel te ver weg!

Nu heb ik deze stal gevonden (http://www.stalvanjaarsveld.nl), echter wel met kleine paddocks, maar wel met de dienst van een paar uur buiten zetten overdag én met super bodems, wat gewoon voor mijn paard ontzettend belangrijk is! Voor de randstad al vrij uniek in betaalbare prijsklasse Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:05

niet alles, maar schoon zand (let op het woord schoon) daar zal een gemeente niets van zeggen. En dan kun je met bijv bielzen al een stuk ophogen.

ja een zeikstal is ook geen vergelijk....er bestaan ook nog schone stallen Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:34

de gemeente is in de regel het probleem niet
(zeker niet voor bij ons achter _ )

maar als je ergens een stuk huurt
heeft de boer/verhuurder daar toch alles over te zeggen ..

daarbij is stomweg zand storten dus echt niet de oplossing als de bodem daaronder al geen zand is ..

been there thone that , 40cm schoon ! zand

daar waar mjin vorig paardje staat zijn er 2 grote vrachtwages zand gestort in september en is nu alweer 1 grote blub ..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:36

enige blijvende oplosing zou kunnen zijn
bestraten en daaroverheen een mega laag zand
zodat je dus geen vermenging krijgt met de onderliggende slecht water doorlatende laag

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:13

KiWiKo schreef:
Mijn man heeft een hekel aan bagger, moge dat duidelijk zijn Haha!

Ik vond dat wel handig Kim. Wrangler was zo'n mietje die niet door plassen wilde lopen. Aan de hand eromheen, onder de man met een megasprong erover. Dat heeft ie wel afgeleerd nu Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:14

runningkawa schreef:
en niemand die klaagt als gast, dus er komt ook nooit verandring...

Drie keer raden wat er gebeurd als je teveel zeikt op stal Haha! Haha! Haha!

sientjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:25

@ runningkawa.
maar hoe komt het nou dat jouw wei er nog zo mooi bij ligt + bak?
Ik las wel dat je je paarden overdag buiten hebt, maar heb jij ze dan de hele winter al in diezelfde wei lopen? ook als het heel regenachtig weer is? Want dan kan die wei toch niet zo mooi blijven?
We willen (als de portemonee een beetje mee zit Tong uitsteken ) van t zomer ook een bak laten aanleggen. Niet een super grote maar wel brede namelijk van 35 bij 30 ongeveer. Dat is hetzelfde stukje waar onze paarden nu ook staan. maar dat is dus ook veranderd naar een modderpoel. We hebben dat dat met een bak te verhelpen is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:29

1 tip neem geen tapijt snippers ..
als je ooit weggaat is dat chemisch afval ...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:33

Bij ons is het momenteel ook blubber. Er zijn 2 paddocks en mijn paard staat rechts dat is de meest droge paddock maar links staan de paarden ook goed in de modder. Ze zouden evt ook wel het weiland op kunnen maar dat trappen ze toch kapot plus dat ze dan van de zomer niks te eten hebben. Ik zal eens foto's maken van iets waar de DB wel voor in moet grijpen: Bij mij pony staan een aantal shetten waar de eigenaar echt niks mee doet dus er komt ook geen hoefsmid oid daarom staan vrijwel aan zn paarden zo scheef als wat maar er is dr eentje bij die hoeven zijn zo lang das gewoon zielig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 10:02

30x 35 is nogal een stuk kleiner als dat van ons
De rijbak is al 20 x 60. Dan kun je wel zien dat het weiland nogal wat groter is Lachen
En daar gaat het imo vaak mis. Een te klein plaatsje waar ze op moeten staan. Dat is dan idd zo kaal en kapot gelopen. Liefst ook nog met veel paarden Lachen

Ik heb ze idd ook nog verweid, de andere wei is daarom ook alleen maar kapot bij de drinkbak, de rest ziet er net zo uit als de foto.
Ze gaan bij mij elke dag de wei in, ook als het regent. Zijn ze gewend en anders zijn ze niet meer lief binnen Lachen
Ik kijk er dus niet na of ik wel of niet kan hooien of hoe laat in het jaar.
Ik wil eerst de paarden het hele jaar door goed hebben staan en dan kijk ik wel weer verder.
Afgelopen 2 jaar heb ik ook gewoon hooi gekocht.

Voor de bak geef ik ook de tip om er geen niet natuurlijke producten in te doen
Wil je dat afvoeren is het id chemisch afval en kost het een vermogen het kwijt te kunnen

sientjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 10:49

okay, ja maar dan heb jij ook aardig wat weiland of niet?
Wij hebben niet zo veel (halve hectare) in de zomer gaan de paarden dan ook altijd een poos ergens anders heen.
Meer ruimte hebben we ook niet voor een bak. maarja we wouden dan gewoon wit zand. Wit zand word ook wel nat, maar niet zo verschrikkelijke modderachtig als gewoon normaal grond.
Het is idd niet een groot stukje waar ze in staan, maar ze kunnen wel normaal bewegen. En rennen doen ze elke dag dus volgens mij valt het qua ruimte dat hun nodig hebben nog mee. Maar ze vertrappen het idd sneller Knipoog
Ik denk trouwens dat ik het erger vind dan de paarden hoe ze staan. ( in die modder) Ze gaan elke ochtend vrolijk naar buiten, maar gaan elke avond ook weer graag naar binnen Haha!

Oowh ja. Wij kopen ook gewoon hooi. Dat moet ook wel, als we alleen hooi zouden willen gebruiken van ons eigen land, verhongeren onze paarden geloof ik Knipoog
Meestal kunnen we zo n stuk of 45 pakjes van ons land halen. Maar zoals deze winter, hebben we alles gekocht omdat we vorig jaar geen hooi van ons land hebben gehaald.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:01

maar TS had het niet over weiland he, die had het over een afgezet stuk blubber zegmaar.
ja toch?
dus dan is het voor de paarden zompen door de blubber, steeds weer voeten verzetten omdat de blubber je vastzuigt, en niks te doen, niks te eten op de grond.
en dan komt de eigenaar om er elke dag een pluk hooi in te mikken, en klaar?
dat kan gewoon écht niet!
@kiwiko, die van mij krijg ik ook niet makkelijk door de blubber, voorin het land heeft ze dat dus, en over het algemeen staat ze bij het in het land brengen op het randje van het land op de rem, en moet ik haar ervan overtuigen dat ze er écht ff doormoet Tong uitsteken

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:36

als je heel veel ruimte hebt en dan ook nog zandgrond is het allemaal niet zo moeilijk..

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:50

Ik zal mijn paard ookniet tot zijn enkels in de modder laten staan.
En zeker niet de hele dag.
hele dagen op stal is ook geen optie,maar er bestaat echt wel een tussenweg.
JE kan er ook voor kiesen een paar uurtjes per dag naar buiten waardoor je het weiland ook wat bespaard.
Als het regent gaat die van mij nog geen eens naar buiten.
Die geeft daar dan niks om en wil meteen terug naar zijn stal.
Ik denk dat je ook verder kan kijken voor een andere oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:09

Idd nickyu, ik geen direct toe dat het dan simpeler is (al moet je niet denken dat zandgrond altijd droog is, dat is er maar net aan of je hoog ligt of niet)
Wij zitten hier in het peel gebied, zegt denk ik ook genoeg Lachen

Maar ik woonde eerst ook met een tuin van 15x15, maar geen haar op mijn hoofd die er aan dacht een paard neer te zetten.
Dan zocht ik ook andere manieren om wel een paard te houden.

Mijn paard komt voorop, dan kom ik daar nog ergens achteraan
Kan dat paard niet staan zoals ik vind dat het moet, heb ik geen paard
Ook de reden dat ik heel lang paarden voor andere heb gereden.
Mijn eisen zijn gewoon hoog.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:14

Mijn paard laat ik zoiezo niet lang in de blubber staan, krijgt ze zachte hoeven. (Die van mij heeft nogal gevoelige hoeven) en dan kan ze niet meer op harde grond lopen omdat het pijn doet, Gelukkig heeft ze nu ijzers Lachen.

Als jou'n paarden er tegen kunnen de hele dag buiten staan waarom niet?
Paarden kunnen makkelijk dag en nacht buitenstaan. (Gelezen in tijdschrift).

En als de wei slecht is zou ik ze binnen laten staan Lachen.

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:26

Mn pony staat voorlopig ook in een zooitje...
We proberen het op te hogen met stro, maar met deze regenachtige dagen is het echt wel moeilijk.
Ze krijgt onbeperkt hooi, zodat ze voldoende kracht hebben om zichzelf warm te houden.
Vaak gaan ze overdag ook gewoon op een grote, groene niet-modderige wei.
Ze hebben trouwens ook een schuilstal ,, waar geen modder is. Alleen gaan ze daar nooit instaan Lachen
En als je 's avonds de wei opendoet, lopen ze gewoon weer vanzelf hun modderige stukkie op.

De paarden hebben er evenveel last van als in de zomer het snikhete weer en de vliegen. Alleen ziet het er voor ons zielig uit... En ja, wij hebben natuurlijk tiendubbel zoveel kuiswerk en hangen van onder tot boven vol modder als we naar de paarden geweest zijn Clown

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:55

Ik ben absouut tegen opstallen van paarden, ik zal voor mijn eigen paardje ook altijd een plek zoeken met uitloop mogelijkheid, maar zo in de blub en geen droge plek zou ik zelf nooit mijn paard in zetten.
Op mijn huidige pensionstal (in de randstad) mogen ze in de winter niet op het land, maar ik heb wel voor elkaar gekregen dat we een paddock van ongeveer 50x50 hebben (voor een D en een E pony) met een verhard stuk en een containerstal met 2 open boxen.
Vooral het verharde stuk heb ik om moeten zeuren, maar het is er wel gekomen.

De rest van de paddock is nu ook een modderpoel, maar ze kunnen op het verharde stuk staan en in een stal met veel stro. Ze wisselen dit zelf af en liggen vaak uit zichzelf het liefste in de blubber te slapen.
Enige nadeel is dat ik er veel werk aan heb en zelden een schoon paardje aantref als ik wil gaan rijden, maar dat vind ik van ondergeschikt belang als de dieren het goed hebben.

Groetjes
Nienke