Snor/tastharen knippen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Snor/tastharen knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:14

Sokken zouden voor het afvoeren van regenwater zijn geloof ik, ook zou een geschoren been gevoeliger zijn voor mok en krijgt een paard makkelijker wondjes omdat er geen haar meer is om het schampen van een voet of voorwerp op te vangen, dus eigenlijk is het knippen of scheren van de sokken ook heel zielig
(ik scheer de benen ook trouwens Clown )

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:15

Ik zou het echt niet doen. Ik vind het echt dom, die haren zitten er niet voor niets!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:17

Citaat:
Een paard heeft die dikke vacht niet voor niks Knipoog En die sokken dan ook niet... Maar in dat punt ben ik het wel met je eens... Die zwilwratten zijn eigenlijk overbodig... Tong uitsteken

Ze hebben het inderdaad niet voor niets, maar in combinatie met de manier waarop wij paarden houden is het soms tóch beter die natuurlijke vacht en sokken weg te halen (in verband met mok, een paard wat snel zweet en amper droogt). Ook vind ik het met sokken en een vacht anders, omdat een paard geen directe last heeft van het weghalen. Maar ik ben geen voorstander van scheren, knippen van sokken etc, het kan alleen in sommige gevallen een uitkomst bieden.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:19

Jellie schreef:
Wij laten het zitten. Het hoort gewoon bij ons paard.

Ja,Hier ook.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:20

Urielle schreef:
Sokken zouden voor het afvoeren van regenwater zijn geloof ik, ook zou een geschoren been gevoeliger zijn voor mok en krijgt een paard makkelijker wondjes omdat er geen haar meer is om het schampen van een voet of voorwerp op te vangen, dus eigenlijk is het knippen of scheren van de sokken ook heel zielig
(ik scheer de benen ook trouwens Clown )

Maar wanneer die sokken niet drogen, een paard dus voortdurend in nattigheid staat, kan je mok juist voorkomen door sokken weg te halen. Afhankelijk van de situatie dus.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:20

ik knipte de ergste uitstekende haren af..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:22

Ja ligt eraan. Een paard wat al mok heeft is makkelijker te behandelen met geschoren benen, maar de bacterie of schimmel komt wel makkelijker bij de huid zonder sokken.
Ik scheer overigens puur omdat ik het mooier vind, niet vanwege mok Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:28

Jimbo schreef:
Ik weet het toevallig (misschien anderen ook wel) maar anky laat zelfs die dingen niet wegscheren.
Nu is ze niet meteen mijn voorbeeld, maar ik vind het juist wel mooi en als ze een functie hebben...waarom wel weghalen, geeft alleen maar stoppels (vind ik lelijk) en misschien een paard met een blauwe neus (van de plekken)
De haren bij de ogen waarschuwen bijvoorbeeld voor stof zodat het paard op tijd zijn ogen dicht kan doen.

en vroeger waren alle manen rechtopstaand (zoals przwalski) maar door genmutatie hebben gedomesticeerde paarden hangende manen. het doet misschien wel pijn als je onvoorzichtig trekt, maar in principe kan je ze ook knippen ed (worden ze wel dikker van).
volgens mij hebben paarden met veel manen aan 1 kant zelfs meer halsspieren om die manen te kunnen tillen dus misschien is het niet eens zo goed om manen te laten zitten alleen maar omdat het zo mooi is.

ik zit eens na te denken... okselharen zijn de manen van het paard en de staartharen zijn de haren die normaal bij de schaamstreek zitten (beetje uit de richting, maar toch zou het kunnen) Darwin!

Wat een onzin...
1) anky laat ze zitten, maar ze is niet "mijn" voorbeeld...= dus onzin Wat wil je er nou mee duidelijk maken??
2)neus-blauwe plekken, dan zou z'n neus wel heel erg gevoelig moeten zijn en dus zou oa ik verschil moeten zien
= onzin dus.
3) Een dier verandert door de jaren (eeuwen heen) Als iets niet goed is, verandert hij óf sterft hij (uit)
4) dat laatste stuk is helemaal onzin, dat lijkt me duidelijk....

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:35

Dat laatste in het bericht had ik nog niet eens gelezen... Maar je schaamstreek gaan vergelijken met Je paard zn staart... Verdrietig Sorry... die is echt te goed!

loveefury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:38

alleen als je paard niet goed kan zien mag je de snorharen neit afknippen. dat is hetzelfde als je iemand blinds op straat zet zonder blindegeleide hond/stok.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:40

superwoman schreef:
Jimbo schreef:
Wat een onzin...
1) anky laat ze zitten, maar ze is niet "mijn" voorbeeld...= dus onzin Wat wil je er nou mee duidelijk maken??
2)neus-blauwe plekken, dan zou z'n neus wel heel erg gevoelig moeten zijn en dus zou oa ik verschil moeten zien
= onzin dus.
3) Een dier verandert door de jaren (eeuwen heen) Als iets niet goed is, verandert hij óf sterft hij (uit)
4) dat laatste stuk is helemaal onzin, dat lijkt me duidelijk....

1 ik wil duidelijk maken dat er bekende mensen zijn (die soms een voorbeeld zijn voor anderen omdat ze erg goed zijn in sommige dingen) die ook dingen wel of niet doen omdat ze ergens van overtuigd zijn.
2 Blauwe plekken kan een paard ook krijgen maar door het pigment in de vacht zie je ze vaak niet. daarom vinden mensen ook altijd te laat uit dat het zadel niet past (zadel past niet: eerst blauwe plekken, dan blaren, daarna loslatende haren, daarna open wond, daarna wordt het vaak pas ontdekt).
Een paard weet trouwens wanneer hij voorzichtig moet zijn en stoot echt niet twee keer zijn neus aan dezelfde steen.
3 De Przwalski is niet uitgestorven en als je vind dat hij is uitgestorven komt het alleen maar door ons mensen. De zebra, ook een paardachtige, heeft trouwens ook rechtopstaande manen.
Wij selecteren de paarden naar onze maatstaven, hierdoor zijn er ook veel paarden (friezen bijvoorbeeld) die door inteelt aan de nageboorte blijven staan. Sommige sportpaarden zouden in het wild gedoemd zijn tot de dood.
4 Dat is inderdaad onzin, maar ik vond het wel toepasselijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:47

1) - maar Anky is niet je eigen voorbeeld, dus verwerp je dat ze altijd gelijk heeft
2)Dan merk je dus dat het paard gevoelig is (aan de neus) Dat merk o.a ik dus niet
3) weer onzin, slaat niet op snorharen en de sportpaarden hoeven niet in het wild te overleven... én je verdraaid mijn woorden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:49

Een paard is wel gevoelig aan de neus maar het nou niet bepaald zo dat een paard zonder tastharen als iemand die plotseling blind is overal tegenaan botst.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:51

Niet gevoeliger zonder tastharen dan met, bedoelde ik.
loveefury, maakt weer de vergelijking met ogen. Ik vind tastharen en ogen toch echt heel anders....

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:25

superwoman schreef:
Nou, zo denk ik er ook over.
De tastharen zorgen voor "bescherming" van de neus. ze tasten wat af zonder dat ze het aan moeten raken.
Zo zal hij z'n neus niet bezeren aan iets scherps....
Laat er nou nooit wat gebeurd zijn met de neus van mijn paard zónder tastharen..... (of met) Haha!

Maar zoals je hebt kunnen lezen zijn er genoeg voorbeelden van paarden die er wél last van hadden dat hun tastharen waren weggehaald.

loveefury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:26

maar paarden kijken vanaf de zijkant. en hun snorharen gebruiken ze om mee te voelen wat er voor hun gebeurt, want de ogen kunnen alleen zien wat er gebeurd naast hun

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:27

Urielle schreef:
Lizzle schreef:
Ze horen bij een paard, een paardenliefhebber hoort dat voor lief te nemen.

Lange manen, flinke sokken aan de benen, behoorlijke zwilwratten en een dikke wintervacht hoor je ook voor lief te nemen dan. Is echt paards *LOL*

Doe ik zeker: mijn Welsh Cob heeft prachtige sokken, heeft nooit een dek op en dus een wintervacht en heeft my-little-pony-achtige manen die 20 cm. onder haar hals uitkomen Knipoog .

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:29

sologirl schreef:
Dat laatste in het bericht had ik nog niet eens gelezen... Maar je schaamstreek gaan vergelijken met Je paard zn staart... Verdrietig Sorry... die is echt te goed!

Vind ik niet zo gek, zeker niet bij merries. De staart beschermt inderdaad de geslachtsdelen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:32

VeerenAshley schreef:
Maar zoals je hebt kunnen lezen zijn er genoeg voorbeelden van paarden die er wél last van hadden dat hun tastharen waren weggehaald.

Dan heb ik daar zeker overheen gelezen?
Ik heb er 1 gelezen waarbij háár vriendin had gezegd dat het paard er "last" van had.

Odine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:36

Ik knip mijn paard haar tastharen wel, maar laat ong een centimeter zitten. Op die manier kunnen ze nog goed voelen. Ik heb ook nog nooit gemerkt dat mijn paard er last van heeft.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:37

De tastharen hebben een hele belangrijke functie ze gebruiken het om voedsel waaronder bijv giftige planten te selecteren en te herkennen. Een paard is geen grasmaaier, maar een selectieve grazer.
Door de vele zenuwuiteinden in de bovenlip is deze zeer gevoelig. Ook is de bovenlip beweeglijk, en bij uitstek geschikt om mee te onderzoeken, te voelen en te selecteren. De mond/snuit is begroeid met voelharen zodat een paard net als een kat kan 'voelen'. Onder de huid is elke voelhaar bevestigd aan zenuwuiteindes die signalen doorgeven aan de hersenen. Als je deze voelharen verwijdert, ontneem je het paard ook een gedeelte van zijn vermogen om te voelen. Paarden hebben een sterk reuk- en smaakvermogen, die ze (samen met de voelharen en de bovenlip) gebruiken bij het selecteren tijdens het grazen.
Bron Ultimate Horse Care, 1999; ISBN: 1860541860

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:38

Ik heb ze zojuist nog geknipt, wedstrijd morgen! Overigens knip ik ze tot een kleine centimeter weg, dus stukje blijft zitten.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:42

Dit vraag ik mij af: waarom zijn stoppeltjes mooier dan lange haren?

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:45

Ik knip ze een beetje bij.........dat het geen super lange haren zijn Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:49

Ik geloof niet dat de mijne er last van zou hebben maar ik ben waarschijnlijk te lui om te knippen en ik vind de stoppels een rotgevoel.

Dus ik blijf er maar van af