Rij jij altijd met beenbescherming?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Rij jij altijd met beenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:31

Sfiejj goed lezen
dat zei ik over 1 persoon die wat l*lde over in de stal laten staan enz. Iemand met een erg onaangenaam bericht die dat later zelf ook inzag.
Dus iedereen??

De rede waarom, die heb ik vaak genoeg al verteld in dit topic, lees maar ff gewoon terug.
Maar ga nog wel wat redenen geven, als je die lezen wilt tenminste....

Sterke benen hebben verder niets te maken met een klap op de pezen krijgen.
Dat is voor elk paard even ernstig.

Verder zit je als ruiter vaak net wat achter de beweging als je paard gek doet. (want wie is er nu anky)
Daardoor kan het zijn dat hij zich eerder raakt dan wanneer hij geen ruiter op zijn rug heeft.
Verder vragen wij ook wel eens bewegingen van hem, die doordat hij ze nog niet helemaal snapt wel eens anders kunnen gaan dan geplant.
Vandaar dat ik er voorstander van ben met rijden en een verschil maak tussen rijden en wei.

Dus genoeg argumenten in dit topic al gegeven, meer dan wat veel mensen zeggen om zonder te rijden.
Het enige argument daar heb ik nu van gehoord, hij tikt zich niet aan.
Alsof je de toekomst kunt voorspellen. Lachen

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:43

Het maakt echt wel wat verschil hoor, als een paard met erg ranke beentjes dezelfde klap krijgt als een stevige haflinger, dan weet ik wel wie er de meeste schade oploopt. Ik ben het gewoon niet met je eens. Een paard kan in de wei net zo goed die rare sprong maken. Jij geeft het argument met ruiter op de rug dat de ruiter vaak wat achter de beweging zit. Nou, in de wei kan een paard vaak helemaal aan de kletter gaan of ongecontroleerde sprongen maken doordat hij bijvoorbeeld gigantisch schrikt. Als er een ruiter opzit, kan die het paard nog voor zover mogelijk corrigeren, waardoor het paard weer minder kans heeft op een klap aan de benen. Zo kun je gewoon voor alles wel wat zeggen. Ik hoor vaker dat er een ongeluk gebeurd in de wei dan onder het zadel. Qua het beenwerk dan. En dan heb ik het niet over gebroken benen, want die zijn gewoon niet te verkomen door zelfs de allerbeste beenbescherming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:46

En daar zullen we het dus nooit over eens worden.
En al helemaal niet over de klap op de pezen, bij geen van de paarden zit er vet op de pezen

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:50

Ik denk ook dat we het nooit eens zullen worden Lachen Ik denk eigenlijk wel dat vroeger veel minder ongelukken en voorvalletjes plaatsvonden dan nu. En ik vraag me sterk af of dat niet ligt aan hoe we tegenwoordig met de paarden omgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:52

Zou dat niet komen omdat er tegenwoordig ook meer paarden zijn?
En je bijv hier op bokt leest dat die wat heeft, die wat heeft, paarden die je eerst niet eens kende Lachen

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:53

nee, dat komt daar niet door Lachen Dat geloof ik niet..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:55

Zit wat in RK, toch gebruik ik zelden bescherming. Ik ben altijd bang dat ik ze of te strak of te los heb zitten. Ik denk dat het dan meer schade aanricht. En daarbij rijd ik altijd in een natte bak en ben ik bang dat er zand tussen komt, ze lopen ook altijd buiten, dus die benen krijg ik alleen zandvrij als ik ze elke keer was voor het rijden. Dat zijn voor mij redenen om zo min mogelijk bescherming gebruiken. In de zomer wil ik wat moeilijkere oefeningen gaan rijden en daarom ga ik nu wel kijken voor bescherming, puur omdat het risico dan groter is op een verkeerde stap.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:01

Ja, capopjekop, daar heb jij zeker een goed punt waar ik nog niet eens aan had gedacht. Dat zand achter de beschermers dat kan gaan schuren en te strakke of te losse beschermers! Lachen Dan kun je maar beter zonder rijden toch?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:02

Of het beter is of niet moet ieder voor zichzelf afwegen natuurlijk, maar ik heb hier een beter gevoel bij.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:08

Bij ons komen ze praktisch elke dag een paar uur los, zonder bescherming, alleen als ze voor het eerst ijzertjes onder hebben. Ook met rijden gebruik ik weinig bescherming, soms niets, soms een springschoentje. Paarden die voor het eerst ijzers onder hebben krijgen in het begin peesbeschermers om. Maar over het algemeen gebruik ik praktisch nooit bescherming. Ik klop het ff af, maar van blessures hebben wij echt sporadisch tot nooit.

Ben wel van mening dat iedereen het voor zichzelf en voor zijn paard moet afwegen. Elk paard is anders!

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:27

Ik vind alsnog dat iedereen bescherming zou moeten gebruiken. wat kan het nou kwaad! en uhh.. beter voorkomen dan genezen Knipoog

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:30

Ik rijd eigenlijk nooit met bescherming. Maar als ik zo hoor dat je met beenbescherming wèl echt de pezen kan beschermen, overweeg ik toch om het stof eraf te vegen en ze te gebruiken. Scheve mond

terrortitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:49

ik rij nooit met bescherming. Ik rij al 9 jaar en 5 jaar me eigen paard, nog nooit problemen gehad Knipoog

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:51

Altijd, of met Peesbeschermers en anders met Bandages.
Altijd in combi met Springschoenen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:54

Ik rij altijd zonder enige bescherming.

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:57

ja ik rij altijd met peesbeschermers zowiezo voor meestal ook achter.
en HEEL zelden rij ik met bandages

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:57

Qimm schreef:
Als ik echt serieus ga rijden wel (niet als ik in de zomer zonder zadel een blokje om ga stappen ofzo) Meestal beesbeschermers en strijklappen en soms bandages als ik zin heb om te tutten.
Ik gebruik ze vanwege dit motto; Better safe then sorry

totaal mee eens! ik heb ze dan ook altijd aan! peesjes en strijkejs of bandages!

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:03

Als ik gewoon in de binnenbak ga rijden voor dressuurles doe ik nooit beenbescherming om. Ik rijd dan ook altijd wel alleen.
Verder rijd ik ook veel buiten, en doe ik meestal niks om, wat ik eigenlijk wel weer moet gaan doen. Ik wil hoe dan ook voorkomen dat ze verwondt raakt. Maar aan de andere kant maakt ondersteuning de pezen minder sterk.

Bij springen doe ik wel altijd peesbeschermers om, bandages doe ik niet voor de bescherming maar voor de leuk. Want als ze met bandages worden getrap trappen de paarden er zo door heen. Zo is er bij ons een bandage 'doorboort' en dat was nog met een zacht trapje. Gelukkig had het paard verder niks.

Voor op de wei willen wij speciale beenbescherming kopen.
Zoiets als dit dat ook achter ook zo zit: http://hpbimg.gersalsport.com/beenbescherming%201.jpg
Voor wanneer de paarden spelen, ze niet bij elkaar tegen de pezen aan kunnen trappen. Onze vorige pony hebben we moeten laten inslapen doormiddel van 2 doorgescheurde pezen en dit willen we niet nog een keer.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:07

Ik rijd altijd met bandages. In de paddock staat mijn paard met peesbeschermers en strijklappen. Ik heb geen zin om onnodige risico's te nemen.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:08

Ik rij altijd zonder beenbescherming.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:28

rijd bijna nooit met peesbescherming.

NRPS je alleen als ze de trailer op gaat ( met achter uit lopen wil ze nog wel eens misstappen naast de klep ) en met springen.

Andere paard niet, volgens mij is er niet eens beenbescherming te vinden in die maat, en daarnaast heeft die altijd natte moddersokken die niet schoon te krijgen zijn.

shetjes ook nooit bescherming.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:25

Mijn nieuwe paard rijd ik altijd met peesbeschermers, omdat ze nog niet volledig in balans is en zichzelf dus nog wel eens raakt.
Mijn vorige paard (Fries) reed ik zonder bescherming, ze raakte zichzelf nooit en haar (hele dikke) sokken werkten ook als een soort van bescherming. Met lange buitenritten bandageerde ik haar wel eens, omdat ze zichzelf dan wel eens lelijk raakte uit enthousiasme... Lachen

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:35

Ik rijd nooit met beenbescherming. Ik rijd vrolijk buiten en galoppeer door de duinen etc, soms een boomstammetje meespringen. Hij is nog nooit kreupel geweest (afkloppen?), noiot wondjes aan de benen (op de mok toen na), heb hem ook 'ingereden' zonder bescherming ( hij kende stap en draf en sturen).

Runningkawa, ik vind wel dat je een beetje agressief reageert. Ik respecteer jouw mening dat je bescherming draagt, daar zul je je redenen voor hebben. Maar het lijkt net of je de mensen probeert over te halen om mét bescherming te rijden.

(ben nooit goed geweest in het mooi verwoorden van dingen Tong uitsteken)

Megann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:38

Meestal wel, als ik het niet vergeet tenminste Knipoog Hij stapt over en strijkt nog wel eens,
met springen doe ik zoiezo altijd om, vind ik wel belangrijk Vork

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:46

ik rij altijd met peesbeschermers..en dan ook echt altijd.

die dingen omdoen kost 1 minuut,peesblessure kost minimaal 3 maanden...

en waarom ik het gebruik,ik ga op mijn paard zitten,het dier zal hierdoor anders lopen als zonder ruiter (neem zelf maar eens 10 kilo op je rug,en ga eens rennen),dat betekend dat een belast paard dus ook zijn benen anders neerzet als onbelast,en dus een snellere kans op aantikken.

overigens loopt een paard in de natuur voor 2/3 op zijn voorhand,en zal zijn achterhand minder snel zijn voorhand raken,wij mensen trainen paarden meer van achter naar voor,waardoor de achterhand meer ondertreedt en dus sneller een voorbeen kan aantikken.