"Citaat:
Ik geef toe dat het lastiger is dan in andere delen van NL misschien, maar als je goed zoekt, kun je altijd wel iets vinden.
Kwestie van prioriteiten stellen: m'n paard minstens overdag naar buiten, hetzij op de wei of paddock en dan maar wat minder luxe. Of je paard op stal omdat je waarde hecht aan alle luxe die een manege/pensionstal te bieden heeft, maar waar weidegang praktisch onmogelijk is.
Als het paard mocht kiezen, was de keuze snel gemaakt
Rondom de grote steden heb je altijd wel érgens een boer met een stuk land of vind je een boerderij waar al wat paarden in pension staan. Het is een kwestie van zoeken, en natuurlijk komt er dan misschien meer reistijd bij kijken.
Dit is gewoon niet waar, kom anders allemaal eens een bezoekje brengen hier in de buurt, geen enkele stal Boer, pension, luxe stal, whatever heeft de paarden nu gewoon buiten staan.
Ik ken in de hele omtrek hier van zo'n 40 km, geen stallen noemen waarbij de paarden op het land staan.
En dan is er weer de makkelijke redenatie, je zou ook zoveel km voor je paard kunnen rijden, maar dat is zó makkelijk gezegd als het jezelf niet aangaat.
Als we allemaal even serieus nadenken dan weten we allemaal dat het naast een fulltime baan vrijwel niet mogelijk, maar ook financieel erg lastig wordt om dagelijks 60 km heen en weer te rijden.
En ik geloof er eerlijk gezegd ook niets van dat vanuit mijn positie iemand dat wél zou doen.
de enige hoop hier in de buurt zijn de kleine particuliere stalletjes waarbij paarden overdag in de paddock komen. Die zijn heel schaars en wij hebben nu gelukkig zo'n stal bemachtigd.
Duis in feite zou ik me niet eens aangesproken moeten voelen, maar dat doe ik wel, omdat ik weet hoe het hier reilt en zeilt en sommigen van jullie kennelijk niet.
Citaat:
Deze basisbehoeftes van het paard zijn zowel geestelijk als lichamelijk.
Wanneer je hier volledig tegenin gaat, dus het dier opsluit, in isolement zet en in een kleine ruimte waar hij met één pas alweer tegen de muur aan staat, dan kùn je dus niet zeggen dat het dier desondanks toch gelukkig is. Want het paard heeft dan simpelweg geen paardwaardig bestaan.
de voorwaarden die je noemt zijn zeker heel belangrijk, maar het is echt niet zo dat als niet aan alle voorwaarden wordt voldaan paarden maar ongelukkig zouden zijn.
Dat vind ik óók kort door de bocht.