Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:00

SOET, jij snapt het helemaal! Omdat je je erin verdiept hebt en wat verder kijkt dan de oppervlakte. Dat vind ik getuigen van een vorm van intelligentie, diepzinnigheid, kennis en meelevingsgevoel voor de paarden. En dat mis ik zo bij de typische manegeruiters. En begrijp me goed, hoor, er zijn gelukkig een hoop uitzonderingen, maar over het algemeen.......

Maar ja, mijn weidepaard is ook zo 'zielig', he. Ik heb genoeg maneges gezien, Jolandaa_. Zelfs nog met stands, al zie je die gelukkig steeds minder. Kom zelf maar eens kijken naar mijn paard. Mag jij me vertellen of 'ie een ongelukkige indruk op je maakt. Clown

En een donkere box zonder vrienden, vind ik ook niet kunnen. Maar we hadden het hier over stands.

Anoniem

wij hebben nu voor de nood ook stands, de paarden staan overdag in het land van 9 tot 5, en hebben een ruime stand, waar ze als ze willen om kunnen draaien zo breed zijn ze, ze stan vast aan een heel lang touw, en ik vind het dus niet zielig, ze zijn het gewend (vroeger stonden ze vaker zo op stal) ze hebben nu de helft van een grote box, het is alleen voor snachts, het veulen van [naam] staat nu in de andere box (kon niet in de groep die in het land blijft staan) en dus moeten rymk en river een box delen, dit gaat prima zo Ja vind het wel sneu als ze helemaal niet kunnen bewegen,, dat kunnen rymk en river dus wel, die liggen ook wel gewoon enz, dat zijn dus hele brede stands, zodra de andere box klaar is kunnen ze weer apart

Sophie2

nielsd schreef:
Er is een heel goed boek uit Jolandaa_. Dat meen ik serieus. Het heet 'natuurlijk paardhouden'. En dit is geen natural boek zoals dat op bokt leuk genoemd kan worden. Maar er staan hele nuttige dingen in.
Ik heb het zelf ook en hierdoor houden wij onze paarden met een weiland+paddock en inloopsta; Lachen

Dit vind ik dus echt belachelijk.. Sorry.. Maar niet iedereen heeft daar het geld voor.. Jeetje.. Wij hebben gewoon een ruime stal, paard kan zelf naar buiten, heeft daar ook veel ruimte, verwend zat dacht ik zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:01

Ach kost veel tijd hea. En op een stand blijven ze toch wel schoon. Simpelweg omdat ze niet de ruimte hebben om vies te worden. Of vies, voor paarden is modder en zand een goede beschermlaag.

btw. dit was op het laatste bericht van jolandaa. Er kwamen zoveel posts.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-12-06 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:02

Dat is het beste vind ik een groot weiland met schuilstal !

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:02

T@nj@ schreef:
Het paard/pony kan geen kant op, staat constant vastgebonden en kan vaak niet eens het hoofd draaien om om te kijken.
Is dat liefde voor het paard? Is dat goed zorgen voor het paard? Het dier constant aangebonden laten staan met de hoeven in de mest en urine laten staan is ook voor een uurtje tussendoor imo absoluut niet acceptabel. Paard kiest er niet voor om aangebonden te worden, om geen vrijheid meer te hebben dus waarom zou je zo iets doen? Waarom zou je het daar mee eens zijn?
Ik ben erg benieuwd naar de gedachtegang van o.a. de mensen die in mijn andere topic reageerden dat stands "toch niet zo heel erg zijn" of het niet zo erg vinden omdat de manegepaarden er "maar" enkele uren per dag in staan of dat het niet zo erg is dat ze er "alleen maar snachts" in staan.
Ik ben benieuwd hoe zij het begrip dierenliefde zien en of ze begrijpen wat dierenleed is, waarom zij vinden dat zij hun wil moeten opleggen aan het paard en ga zo maar door.
Kortom, laten wij eens praten Knipoog

Is dierenliefde dan dieren in boxen stoppen? Deze zijn groter dan stands, maar nog altijd VEEL en VEEL kleiner dan het natuurlijke leefgebied van paarden. Ik vind het sowieso misdadig om paarden hun leven lang in boxen te houden, zonder dagelijkse weidegang/paddock.

Weet niet waar je met dit topic heen wilt, maar als je beweert dat het houden van paarden in stands zoveel meer dierenleed tot gevolg heeft dan het houden van paarden in boxen, ben ik het niet met je eens. De mate van weidegang oid is veel belangrijker voor een paard! Als dieren voldoende beweging hebben en slechts de nacht in een stand of box moeten doorbrengen (max 8 uur) denk ik dat het voor de geestelijke gezondheid van het dier niet eens veel verschil maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:03

nielsd schreef:
Ach kost veel tijd hea. En op een stand blijven ze toch wel schoon. Simpelweg omdat ze niet de ruimte hebben om vies te worden. Of vies, voor paarden is modder en zand een goede beschermlaag.

hmm, rymk en river komen er soms anders wel behoorlijk vies uit hoor Knipoog

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:03

WesseLady schreef:
T@nj@ schreef:
Het paard/pony kan geen kant op, staat constant vastgebonden en kan vaak niet eens het hoofd draaien om om te kijken.
Is dat liefde voor het paard? Is dat goed zorgen voor het paard? Het dier constant aangebonden laten staan met de hoeven in de mest en urine laten staan is ook voor een uurtje tussendoor imo absoluut niet acceptabel. Paard kiest er niet voor om aangebonden te worden, om geen vrijheid meer te hebben dus waarom zou je zo iets doen? Waarom zou je het daar mee eens zijn?
Ik ben erg benieuwd naar de gedachtegang van o.a. de mensen die in mijn andere topic reageerden dat stands "toch niet zo heel erg zijn" of het niet zo erg vinden omdat de manegepaarden er "maar" enkele uren per dag in staan of dat het niet zo erg is dat ze er "alleen maar snachts" in staan.
Ik ben benieuwd hoe zij het begrip dierenliefde zien en of ze begrijpen wat dierenleed is, waarom zij vinden dat zij hun wil moeten opleggen aan het paard en ga zo maar door.
Kortom, laten wij eens praten Knipoog

Is dierenliefde dan dieren in boxen stoppen? Deze zijn groter dan stands, maar nog altijd VEEL en VEEL kleiner dan het natuurlijke leefgebied van paarden. Ik vind het sowieso misdadig om paarden hun leven lang in boxen te houden, zonder dagelijkse weidegang/paddock.

Weet niet waar je met dit topic heen wilt, maar als je beweert dat het houden van paarden in stands zoveel meer dierenleed tot gevolg heeft dan het houden van paarden in boxen, ben ik het niet met je eens. De mate van weidegang oid is veel belangrijker voor een paard! Als dieren voldoende beweging hebben en slechts de nacht in een stand of box moeten doorbrengen (max 8 uur) denk ik dat het voor de geestelijke gezondheid van het dier niet eens veel verschil maakt.

Ben het hier ook mee eens Knipoog

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:04

Olifant schreef:
Dat is het beste vind ik een groot weiland met schuilstal !

is idd t beste maar niet voor iedereen te realiseren , wel moet de eigenaar zoveel mogelijk doen om m happy te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:05

Ja, maar wat wil je liever je paard buiten in de kou te rillen maar genoeg ruimte of in een warme stand voor een nachtje ?

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:05

Sfiejj schreef:
nielsd schreef:
Er is een heel goed boek uit Jolandaa_. Dat meen ik serieus. Het heet 'natuurlijk paardhouden'. En dit is geen natural boek zoals dat op bokt leuk genoemd kan worden. Maar er staan hele nuttige dingen in.
Ik heb het zelf ook en hierdoor houden wij onze paarden met een weiland+paddock en inloopsta; Lachen

Dit vind ik dus echt belachelijk.. Sorry.. Maar niet iedereen heeft daar het geld voor.. Jeetje.. Wij hebben gewoon een ruime stal, paard kan zelf naar buiten, heeft daar ook veel ruimte, verwend zat dacht ik zo!

je hoeft dat toch niet persé te hebben, hoewel het tuurlijk wel ideaal zou zijn. ik zelf heb ook gewoon een ruime stal en me knollies staan heel veel buiten, dat lijkt me ook goed. maargoed ookal heb je geen geld/ruimte voor paddock+inloopstal, het verschil tussen om je paard dan in een box of een stand te zetten blijft. dus vind ik het niet, zoals jij zegt belachelijk..

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:06

Olifant schreef:
Ja, maar wat wil je liever je paard buiten in de kou te rillen maar genoeg ruimte of in een warme stand voor een nachtje ?

hoe bdoel je in de kou te rillen. zo snel heeft een paard het niet koud hoor (het is geen mens zoals jij of ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:07

Tuurlijk hoef je dat niet allemaal te hebben. Maar ik vind het wel een vereiste met paardhouden dat je paard minstens een paar uur per dag in de wei komt.
En rillen doen paarden om warm te worden. Dat is gewoon natuurlijk. Een paard houdt zich ook warm door eten te verbranden dus als je genoeg hooi geeft heeft het paard genoeg warmte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:08

Nonamepj schreef:
Olifant schreef:

hoe bdoel je in de kou te rillen. zo snel heeft een paard het niet koud hoor (het is geen mens zoals jij of ik)

sommige paarden hebben niet zo'n dikke wintervacht Lachen

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:09

Citaat:
je hoeft dat toch niet persé te hebben, hoewel het tuurlijk wel ideaal zou zijn. ik zelf heb ook gewoon een ruime stal en me knollies staan heel veel buiten, dat lijkt me ook goed. maargoed ookal heb je geen geld/ruimte voor paddock+inloopstal, het verschil tussen om je paard dan in een box of een stand te zetten blijft. dus vind ik het niet, zoals jij zegt belachelijk..

Ik vind het een beetje zovan; kijk mij! Ik weet wat het beste is, dus dat moet er ook persé zijn.. Sorry Scheve mond Zo komt het op me over.. Vind dat Jolanda wel een beetje word afgezeken. Het zou een discussietopic zijn, dan kun je ook verwachten dat mensen er anders over denken en stands niet heel oneerlijk vinden tegenover het paard. Dan mag je erover discusseren, maar dit is een mening afkraken Lachen

Hanneke84

Olifant schreef:

Paarden staan echt niet zomaar te rillen van de kou hoor Clown
Ik denk dat ze het in een stal eerder koud hebben, doordat ze niet onbeperkt kunnen eten en bewegen Pling

Anoniem

Olifant: Ze krijgen allemaal een dikke vacht als je ze zonder deken laat.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:10

Nonamepj schreef:
@avanti4ever: klinkt heel erg als manege de prinsestad (ofzoo iets). vind hun egt kansloos met hun zogenaamde prachtig dingen en dan tegelijkertijd manege paarden in de stands Frusty

haha die bedoelde ik dus ook maar wilde geen namen noemen Haha!

euhm weet niet meer wie zei dat manege paarden weinig liefde krijgen bij ons hebben ze een vaste verzorgster die komt elke zaterdag en verder lopen ze idd in de lessen maar .. als dat paard kreupel is is t de verzorgster die er die tyd mee stapt en opbouwt enz tot ie weer de les in kan bij ons leren mensen wel veel over paarden.. zelf opzadelen zelf somers naar wei brengen en eruit halen... enz enz

Sophie2

nielsd schreef:
Tuurlijk hoef je dat niet allemaal te hebben. Maar ik vind het wel een vereiste met paardhouden dat je paard minstens een paar uur per dag in de wei komt.
En rillen doen paarden om warm te worden. Dat is gewoon natuurlijk. Een paard houdt zich ook warm door eten te verbranden dus als je genoeg hooi geeft heeft het paard genoeg warmte.

Oké sorry, dan kan ik het wel terug nemen Haha! Zo kwam het op me over Lachen

Tanja_dB

Sfiejj schreef:
Citaat:

Ik vind het een beetje zovan; kijk mij! Ik weet wat het beste is, dus dat moet er ook persé zijn.. Sorry Scheve mond Zo komt het op me over.. Vind dat Jolanda wel een beetje word afgezeken. Het zou een discussietopic zijn, dan kun je ook verwachten dat mensen er anders over denken en stands niet heel oneerlijk vinden tegenover het paard. Dan mag je erover discusseren, maar dit is een mening afkraken Lachen

Idd, kom op mensen, beetje volwassen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:11

Laat maar, was tegen siefjj maar die had het al gelezen Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-12-06 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Ik ben zelf ook niet bepaald een voorstander van paarden houden in een box. Daar heb ik met mijn paard ook niet voor gekozen. Mijn ruin heeft nog nooit in een box gestaan, is een echt weidedier. Maar ik vind het wel een wezenlijk verschil dat als je een paard in een box houdt (dus met ruim voldoende beweging en veel contact met soortgenoten) en natuurlijk met regelmatige weidegang, dat toch een iets ander verhaal is, dan paarden in stands houden. Al moet ik er persoonlijk ook niet aan denken met mijn paard. Wij zijn beide echte buitentypjes. Knipoog

Mijn paard rilt nooit, heeft een enorme vacht en op dagen dat het langdurig regent (dus niet bij wat buitjes) doe ik hem een regendeken op. Hij krijgt genoeg ruwvoer (en dagelijks wat krachtvoer) om zijn energie op peil te houden. Hij is nooit ziek en altijd goedgehumeurd. Hij schuilt bij echt slecht weer (en dat komt niet eens zo heel vaak voor) in de struiken met de andere pony's.

Sophie2

Citaat:
Idd, kom op mensen, beetje volwassen Knipoog

Gelukkig is nog iemand het met me eens Haha!

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:12

Nielsd, als jij nu ff mijn post erboven leest Haha! Ik had al sorry gezegd!

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:13

je moet Jolanda er niet op aanspreken dat jullie het zo zielig vinden dat de paardjes in stands staan...de manege eigenaren zijn daar nog altijd verantwoordelijk voor. en heb ook genoeg maneges gezien met stands en daar hebben de pony's allemaal gewoon de mogelijkheid om te gaan liggen, de poep word er regelmatig uitgeschept en ze komen ook gewoon buiten. Ook ik heb dus niets tegen stands.