Stalmatten zonder vlas/stro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magriet

Re: Stalmatten zonder vlas/stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 10:32

Ik heb ze kaal op rubberen matten staan. Stro en zaagsel eet ze op met als gevolg koliek. Het bevalt mij supre

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 11:15

draumpje schreef:
@ Marijer... ziet er erg fijn uit die foto's Lachen
hoe groot zijn de boxen bij jou?

de stal met de ammoniaklucht... erg jammer als het dan toch niet blijkt te werken in de praktijk... zeker als er vanaf de tekeningen en berekeningen al rekening mee wasgehouden en het dna toch niet werkt

De standaard stallen zijn hier 3,30x4m, de grote stal 5,5x4m. Best ruim voor D pony's Knipoog

Ja die mensen baalden ook erg, ik geloof dat ze uiteindelijk toch zijn begonnen met zaagsel over de matten.
Dus meer werk en meer kosten ondanks dat ze veel geld hadden uitgegeven aan die duren matten...

fresco schreef:
Stallen waarin ammoniak luchten hangen zijn stallen die heel erg slecht geventileerd zijn!

Dat was daar echt niet het geval
Wij hebben op zo'n zelfde stal de paarden op stro gehad en die rook je echt een stuk minder.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 11:33

Wij hebben ook rubber matten met in het midden een rubbermatras dat extra comfortabel ligt. Aan de achterzijde van de stal strooien we een dun laagje vlas (totaal één emmer), omdat de paarden een hekel hebben aan het spetteren van de urine. Het voorste gedeelte strooien we op met 2 plakken stro. Dat stro gebruiken we, omdat de paarden dat erg prettig vinden. Zo hebben ze toch wat te knabbelen en te rommelen in de stal. Een hele kale stal is voor een paard niet fijn, dan hebben ze helemaal niets te doen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:01

@ Kimmie261
Neem dan vlasleem, dat absorbeert 12x meer dan stro en je hebt 85% minder volume op je mestplaat. Bovendien kun je het makkelijk over je wei verspreiden. Anders is het bij tuinders wel gewilt Bloos Het zijn maar wat ideetjes.

@ Liesz53
Ik vind persoonlijk een weide niet echt te vergelijken met elkaar. De paarden hebben hier ligplaatsen op de wei die uit zand bestaan...daar liggen ze het liefst in. Maar dat heeft denk ik meer te maken met een lekker zandbad (qua rollen) dan dat het zo zacht is Haha!

@ Draumpje
Je hebt het over "menselijk standpunt en emotie`s", maar een paard in de vrije natuur ligt ook niet alleen op rubber Haha!

Ik kan van iemand zijn of standpunt van een bewuste keus om alleen voor rubberematten te kiezen wel begrijpen, maar de redenen waarom niet. Als het pure bezuiniging is op stro etc. Zeg dat gewoon, dat is ieders zijn keus en dat respecteer ik.

@ Joyce B
Sluit mij volledig bij jou aan.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:28

Magriet, krijgt je paard van één of twee plakjes stro ook al koliek?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:32

@RUBYWHITE: is vlasLEEM is anders als gewoon vlas ??

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:43

Wij hebben ook matten op de bodem liggen van Bos rubber. Wij strooien hier bovenop gewoon nog op als in een stal met normale bodem. Het kan wel zonder, maar als het niet hoeft liever niet.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:53

Onze paarden staan op Corton-matten. Deze matten zijn 10 cm dik, waarvan een deel waterdoorlatend door middel van kegelvormige pijpjes. Ze moeten op een waterdichte vloer die op afschot ligt. Bij ons loopt de vloer naar het midden toe af en kan de urine onder de noppen uit weglopen naar een goot. Die goot voert de urine af naar buiten.

Van de site van Corton:
Citaat:
Corton EvoPave und EvoMat worden bij voorkeur gelegd op een waterdichte ondergrond van beton of asfalt. De ondergrond dient een afschot te hebben van 2-3% met een afvoermogelijkheid voor water.

Maar natuurlijk zijn die gaatjes niet eeuwig waterdoorlatend. Wij halen elke dag de vaste mest eraf. Voor de gezelligheid en de knabbel krijgen de paarden elke dag een plak stro in de box, zodat ze toch een bedje hebben ook. Meestal gaat een deel van het stro met de mest mee, wat droog is blijft liggen.

Na een week of twee (nu de paarden het grootste deel van de dag binnen staan) zitten de gaatjes dicht. Zand, mest, stof, het gaat er toch in zitten. We halen dan twee tegels eruit, zodat we goed met de hogedrukreiniger onder de matten door kunnen spoelen en de matten worden goed schoongespoten. Tot slot wordt er nog chloor overheen gegoten en dat wordt afgespoeld met schoon water.

Het is één keer per twee a drie weken veel werk, maar voor de rest stelt het niks voor. En ondanks de opmerking dat je ammoniak alleen ruikt in slecht geventileerd stallen, kan ik je verzekeren dat een longpatiënt met een sterke geurallergie al ammoniak ruikt en er ziek van wordt als wij helemaal niks merken. En mijn man is nu eenmaal zo iemand, dus wij houden de stallen zoveel mogelijk vrij van urine.

Voor ons werkt het super zo, maar de matten vergen wel schoonmaak en onderhoud. Gooi er maar een emmer water op leeg, binnen een minuut is hij weg, maar dat komt vooral door het schoonhouden van die gaatjes.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:57

Tonko staat sinds 2 jaar bij een boer die dagelijks uitmest. Daardoor heeft ze nooit een dikkere laag op de grond en lag ze wel eens op de beton. Op zich wel altijd een frisse schone stal natuurlijk! Ze had op een gegeven moment wondjes op de kogels en sprongen. Toen heb ik zelf stalmatten gelegd. Daaroverheen komt een laag stro en dat scheelde meteen. Ze had geen last van wondjes meer. Ik vind het perfect. Ik vind de matten daarentegen niet echt zacht, vind ze nog behoorlijk hard en stroef maar toch zie je als tonko erin loopt dat ze wat inveren dus het is niet genoeg om het minder hard te maken. Ik was €350 kwijt voor 9 m2. Maar ja dat vind ik het zeker waard als het paard daardoor comfortabeler ligt.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:01

DubbelDun schreef:
@RUBYWHITE: is vlasLEEM is anders als gewoon vlas ??

Ja, vlasleem is van betere kwaliteit, veel minder stoffig dan gewoon vlas en het absorbeerd meer als gewoon vlas. Daarintegen is het ook duurder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:03

Ik heb er nog niet eerder van gehoord. Heb je een merknaam of een site waar het te koop is Lachen

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:15

MarijeR schreef:
De standaard stallen zijn hier 3,30x4m, de grote stal 5,5x4m. Best ruim voor D pony's Knipoog

Ja die mensen baalden ook erg, ik geloof dat ze uiteindelijk toch zijn begonnen met zaagsel over de matten.
Dus meer werk en meer kosten ondanks dat ze veel geld hadden uitgegeven aan die duren matten...

Dat was daar echt niet het geval
Wij hebben op zo'n zelfde stal de paarden op stro gehad en die rook je echt een stuk minder.

Kijk dat is info waar je wat aan hebt Haha!

In de zomer staan ze hier normaal gezien niet op stal (sowieso normaal alleen 's nachts in de gure winteravonden) op het erge dazenseizoen na, dan komen ze overdag wel vaak binnen.
Ik heb nu de 3 X 4 in gebruik voor mijn jaarling en hengstveulen als uitloopstal. Ik heb al gedacht dat tegels hier erg goed van pas zouden kunnen komen, als hij als veulenbox dient kan ik altijd nog bijstrooien.
Zeker en vast iets dat ik in de toekomst ga leggen die doorlatende tegels, weet nog niet wanneer want het is wel weer een kleine investering (en als beginnend stal moet je die doordacht uitgeven Tong uitsteken )
Mijn New Forest blijft sowieso op vlas, die is zo enorm proper op stal en die beweegt haast niet Clown
Maar voor de veulen-jeugdbox lijkt het me ideaal! (jonge hengsten zijn smeerkezen!)

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:40

Wij hebben de paarden op Granuflex vochtdoorlatende matten staan en dat bevalt ons en de paarden prima!! OK dan!
Ontzettend makkelijk schoon te houden, en de paarden liggen er ook graag op.
Wel bieden we de paarden onbeperkt hooi aan zodat ze wat te doen hebben, maar dat moet volgens mij net zo goed wanneer je je paarden op vlas of zaagsel hebt staan.
Alleen als ze s'winters wat meer op stal komen strooien we de boxen wel wat bij met vlas, maar zoals nu komen de paarden eigenlijk alleen voor de nacht naar binnen en dan bevalt ons dit zo meer dan uitstekend!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:45

Kale matten lijken me niet erg fijn voor je paard, maar er zijn idd mensen die het doen. Lachen

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:01

OemmiejO schreef:
Kale matten lijken me niet erg fijn voor je paard, maar er zijn idd mensen die het doen. Lachen

Ze zijn beter af op de matten dan paarden die tot de knieen aan in het stro staan en die na een aantal rondjes draaien alsnog op de kale beton vloer liggen. Clown

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:39

wij hebben 2 paarden op rubber matten staan. Heb bevalt prima.
Beide paarden waren eigenlijk niet op vlas of zaagsel te houden. 1 daarvan is eigenlijk het hele jaar rond hengstig en loopt door de box heen te plassen de gehele dag.
Hierdoor kostte het mij ongeveer 3 pakken vlas per week en stond het paard nog te soppen. Nu hasal ik elke dag de zooi eruit en wordt de urine afgevoerd Haha!

YentlStyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:50

Op mijn stage staat een paard die heeft dat ook. Het enige wat we doen is er echt een mini laagje stro eroverheen gooien. Eigenlijk nutteloos, inprincipe hoeft er echt niets overheen..

Jante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:42

YentlStyle schreef:
Op mijn stage staat een paard die heeft dat ook. Het enige wat we doen is er echt een mini laagje stro eroverheen gooien. Eigenlijk nutteloos, inprincipe hoeft er echt niets overheen..

Is de bodem vlak , of moet deze iets aflopend zijn?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:47

mijn vz paard heeft ook rubberen matten. er ligt zaagsel op.. vind ik persoonlijk fijner strooien dan vlas, want de eigenaar heeft afentoe ook vlas.. Wanneer het veulen kan komen (bevalling Knipoog ) dan komt er een dikke laag zaagsel of vlas en dan nog een extra dikke pak stro..

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:23

Mijn paarden staan ook op matten, alleen zij staan vrijwel nooit echt op stal.
De stallen worden meer gebruikt als schuilstallen. Het pad naar de wei is altijd
open. Toch betrap ik vooral mijn ruin er op dat hij er vaak in de stal ligt te slapen.
En hij heeft dus de keuze, in de wei kan hij ook droog liggen, want achterin is
de wei nog droog. Blijkbaar vind hij dit dus wel fijn. Het zijn paarden, geen mensen Haha!

amiraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:07

Ik had ze vroeger ook op mn manege,
Ik dee er altijd stro op Haha! .
Het moest zelfs Tong uitsteken
Omdat het zo lekker warm is . Vingers aflikken
Najaa, Succes Pling

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:53

ik haal morgen stalmatten op!!! Hoop zo dat het werkt... ik ben er vanovertuigd dat het goed werkt, maar ik heb maar een klein beetje afwatering.
Mijn paard is een gigantisch varken in de stal dus ik hoop datik nu minder werk van het uitmesten heb en vooral ook een mooie droge stal!! Lachen

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:21

Wij hebben ook rubber vloeren. Geen matten, maar een laag die je aanbrengt en op laat drogen. Echt super, want het gaat niet stuk, en het isoleerd erg goed. Ook heb je veeeel minder stro nodig. Stro is puur voor het nestelen en knabbelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:28

@Anneke: je bedoelt een rubber gietvloer ??
Maar die is niet waterdoorlatend en dan heb je dus wel een hele schuine vloer nodig wil het vocht dan snel weglopen. Als dat niet zo is heb je toch echt nog een vochtopnemende bodembedekker nodig hoor.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:36

Ik heb ook rubber (koeien)matten in de paardenstallen liggen, voor de helft. Daar waar de matten liggen leg ik dan ook (bijna) geen stro, dat is gewoon niet nodig. wille ze graag in het stro liggen, dan gaan ze maar in het andere deel van de stal liggen waar wel stro ligt.
Het bespaart zo enorm veel stro, want mijn ene stal is zo'n 3,5 bij 6 meter ofzo (ong ter grote van 2 stallen).