wanneer is een paard het gelukkigst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Re: wanneer is een paard het gelukkigst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:02

Jeemig! wat een discussie! Ik wist niet dat mensen zo fanatiek konden zijn! Hamer
Jol 1: Durf je volgende keer nog wel een topic te openen? Tong uitsteken
en weet je nu al wat je gaat doen? Pension of Manege? (of heb ik daar overheen gelezen?)
Ik ga in ieder geval nog steds voor pension! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:03

De TS is niet Jol1, maar silenmaup. Knipoog

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:04

Kinke schreef:
ik zal het dan nog eens een keer vragen...wat is dan wel paarden houden op een acceptabele manier?

alles wat andere mensen voorstellen is toch niet goed genoeg voor het paard.maar ik doe mijn best:
eten in stal, voorderest in paddock en zomers op weiland en paddock.

ontopic: ik ben ook voor pension

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:06

Het gaat inderdaad erg off-topic er zijn hier al heel wat discussietopics overgeweest. TS heeft ook helemaal niets meer aan dit verhaal.

Maar ook ik moet nog even wat kwijt...

Kinke schreef:
valt wel mee hoor, paarden en dolfijnen zijn van oorsprong wilde dieren die door mensen gedomesticeerd worden,

Je maakt een foutje hoor. Dolfijnen zij niet gedomesticeerd, paarden wel. Dolfijnen zijn (net als dierentuindieren etc.) wilde dieren die toevallig in gevangenschap gehouden worden. Paarden zijn wel gedomesticeerd en hebben zich dus aangepast aan de mens.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:06

Ik had het topic niet geopend hoor! Ik heb mijn paarden thuis staan, maar ik kwam op voor al die mensen die in een pensionstal staan en hun paard in de winter niet in de wei kunnen zetten. Ik denk dat de ts ondertussen al is afgehaakt tijdens deze hele discussie.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:08

tjongejonge, zo erg is deze discussie toch niet? Kan me niet voorstellen dat de TS hierdoor al is afgehaakt.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:10

Ik zou aan de ene kant kiezen voor de pensionstal. Je hebt er zoals al gezegd is minder betweters, minder drukte, minder geroddel enzo. Maar aan de andere kant, de manege heeft een binnenbak, dat is lekker voor in de winter of als het regent. Dus de keus ligt aan het paard. Wat je paard het lekkerste vind.

Ja ik weet het Tong uitsteken Met mijn reactie schiet je eigenlijk ook niks op.. Ik ben nl heel slecht in kiezen. Nagelbijten / Gniffelen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:10

fransje23 schreef:
Je maakt een foutje hoor. Dolfijnen zij niet gedomesticeerd, paarden wel. Dolfijnen zijn (net als dierentuindieren etc.) wilde dieren die toevallig in gevangenschap gehouden worden. Paarden zijn wel gedomesticeerd en hebben zich dus aangepast aan de mens.

volgens mij zijn de dolfijnen uit de dierentuingeneraties en dolfinariumgeneraties ook niet wild meer hoor. Denk dat ze zich in het wild niet eens meer kunnen redden. Ooit was ons paard ook een dier wat vrij op de steppes rondliep Haha!

Bo0wiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:16

nou ik denk dat je paard egt wel ff 2 uurtjes ofzo naar buiten wil, om nou een hele dag in zo'n stal te staan in zo'n hokje dat lijkt me nou ook niet egt prettig en een beetje achter tralies dag en nacht.
Ik weet wel zeker dat echt bijna alle paarden het wel lekker vinden om ff buiten te zijn. Om ff te rollen enzo

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:17

Kinke schreef:
fransje23 schreef:

volgens mij zijn de dolfijnen uit de dierentuingeneraties en dolfinariumgeneraties ook niet wild meer hoor. Denk dat ze zich in het wild niet eens meer kunnen redden. Ooit was ons paard ook een dier wat vrij op de steppes rondliep Haha!

volgends mij maak jij nu toch echt even een foutje,
er zijn nog genoeg wilde dolfijnen,die niet worden gevoerd door mensen.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:17

pensionstal lekker naar buiten kunnen, in het wild worden ze ook niet opgesloten in een stalletje dus denk dat ze naar buiten gaan wel lekker vinden, maarja, het ene paard vind het leuker dan het andere

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:22

Gaan we weer een discussie houden over of paarden gedomesticeerd zijn of niet. Ik denk dat we er juist naar moeten streven onze paarden zo min mogelijk aan te laten passen aan de mens. Worden ze alleen maar zwak van.

Over de vraag van TS. Beweging is goed voor een paard, dat is bewezen en iedereen met paarden ervaring kan dat beamen. Kies voor je paard, als jij hem/haar nog recht in dr ogen kan kijken is het goed.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:12

Oh ja da's waar! Sorry Jol 1! Bloos Ik raak ook helemaal van slag van deze discussie! Gestoord
Moet ik een dolfijn nou wel of niet in de wei zetten? Kan mijn paard wel rondjes om
zijn as zwemmen? Clown Tong uitsteken
Ik geloof dat er niet veel nieuws meer aan dit topic is toe te voegen! Doei!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:39

Gelukkig zijn? In hoeverre heeft een paard dat gevoel?
Genoeg eten en genoeg beweging lijkt me voldoende.

Ik heb op dezelfde stal gestaan als waar jij nu staat. Ik was heel tevreden over de gang van zaken daar.

Ik zou in ieder geval kiezen voor een grote box, de verzorging is er prima. Helaas heb je in die regio niet echt veel mogelijkheden om je paard ook in de winter weidegang te geven.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 02:49

Zo heftig is deze discussie toch ook weer niet Verward Heb ze wel eens erger meegemaakt...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 03:26

LiSSy schreef:
ligt helemaal aan je paard... ik ken paarden die het heerlijk vinden om naar buiten te gaan, maar ik ken ook paarden die er een gruwelijke hekel aan hebben

Mijn fokmerrie op de pensionstal... aangezien zij echt graag buiten is...
weer of geen weer zij vind het buiten wel oke..
Daarbij kan ik niet meer op haar rijden dus is veel buitenstaan wel een prioriteit voor haar

Mijn sportpaard denk ik op de manege, het is namelijk echt een kieskeurig qua eten..
er hoeft maar een luchtje (volgens haar) aan te zitten en zij eet het niet op...
zo gauw er een drup regen valt wil ze naar binnen.
daarbij kan ik haar rijden dus komt ze er zoiezo uit.
(er moet wel mogelijkheid zijn tot elke dag iig los gelaten worden met een dinnetje in paddock of bak en dan niet een kwartiertje ofzo, maar dat ze echt ff kunnen geieten.)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:41

KarinvdM schreef:
.

Geef mij eens antwoord op de vraag waar stalondeugden vandaan komen Vork

ladykiller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:45

ik zelf vind een manege erg druk.....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:44

Wat een vreselijk woord trouwens...stalondeugd. Het is een schreeuw om aandacht, geestelijk leed en dan gaan we er een woord aanhangen alsof een paard stout is als ie staat te weven oid

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:02

onze paarden staan op een pensionstal komen het hele jaar door buiten en hebben het er prima naar hun zin. Ik merk wel dat onze ruin makkelijker is en dat onze merrie heel graag naar buiten gaat. Onze pony daarintegen gaat met slecht weer echt niet naar buiten . Zodra ze in de gaten heeft dat het te nat is of dat het te veel waait draait ze zich om en wandelt haar stal weer in. Zo zie je maar dat het inderdaad aan het paard zelf ligt. Tuurlijk wil ik ook dat mijn beestjes lekker buiten staan maar ik doe ze er echt geen plezier mee om ze de hele dag in de regen te laten staan.Ze staan dan ook lekker goed weer naar buiten en erg slecht even naar buiten en dan hup weer naar binnen.Ook ben ik van meening dat het belangrijk is waar de eigenaar zicht thuis voelt heb je het ergens niet naar je zin ga je met een baal naar je paard en dat heeft zo'n dier meteen door Haha!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:42

arno8 schreef:
KarinvdM schreef:

Geef mij eens antwoord op de vraag waar stalondeugden vandaan komen Vork

Niet ieder paard dat veel op stal staat heeft een stalondeugd.
Mijn paarden komen nu ook dagelijks buiten. In de periode dat ik daar op stal stond kon dat in de winter helaas niet. Niet iedere stal heeft de mogelijkheid om je het hele jaar door weidegang te bieden, bovendien wil niet iedereen z'n paard in de wei.
Op deze manege staan ze in een box met dik opgestrooid stro, genoeg te doen en te knabbelen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:48

genoeg te doen Verward Sluit jezelf eens op in een WC en ga daar op een houtje staan knabbelen, wat een vermaak!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:58

Nou de paarden op een dressuurstal waar ik werkte hadden ook genoeg te doen als er een dik pak sneeuw lag en ze niet naar buiten konden..
(met ijzers op de straat durfden wij niet aan..)
Dus er kwam weleens een dagje voor dat ze niet naar buiten konden..

Ze hebben een luik in het gangpad een luik naar buiten..
Veel hooi en stro..
Muziek en constand wat te doen in het gangpad.. ze werden allemaal uitgebreid gepoetst en geknuffeld..

En ze hadden echt allemaal een heel tevreden indruk.

Zo heb ik bijvoorbeeld ooit een wever gehad, maar mijn wever had ineens geen stalgebrek meer als hij daar stond.

Echt die pony kon soms weven als een idioot, maar op het werk, weefde hij geen seconde, daar is altijd wel wat te zien.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:59

Visconti schreef:
genoeg te doen Verward Sluit jezelf eens op in een WC en ga daar op een houtje staan knabbelen, wat een vermaak!

Dan zet je je paard toch fijn ergens in een groot natuurgebied? Niet meer rijden, wat dat is ook niet natuurlijk voor een paard.

Ik vind dat sommige personen wel erg ver doorslaan...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:01

dit gaat niet om niet of wel natuurlijk, dit gaat over eenzame opsluiting van een paard.