Hoe dik is jouw vlaslaag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

A0000

Re: Hoe dik is jouw vlaslaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:27

Bandos schreef:
Ik krijg nu ook grote interesse in vlas op de bodem van de stallen.Alleen heb ik een vraag aan de ervaren vlas gebruikers:mijn Arabier (lees varkentje)eet altijd al zijn schone stro op,dus staat hij vaak vuil.Omdat hij een schimmel is,snappen jullie denk ik wel hoeveel werk ik aan hem heb om hem schoon te houden.Maar eten paarden ook van hun vlas??Zo ja is het erg gevaarlijk??Alvast bedankt voor jullie ervaringen. Vork

Mijn pony is ook op vlas gegaan omdat hij zijn stro (en zaagsel) opat. Vlas laat hij keurig liggen gelukkig. Als ze vlas eten is het wel gevaarlijk en er zijn paarden die het doen, maar de meesten vinden het niet etenswaardig Haha!

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:32

mijn pony staat ook op vlas, maar op de een of ander manier gaat het bij haar juist hard stinken, dus ik doe het hoekje waar ze altijd plast em poept(heeft ze vaste plaatsen voor) er gewoon uit halen, en de rest pot dat zeg maar wel een beetje op, maar ik gebruik ong 1 pak per week, de eerst keer is er 1 1/2 pak in gegaan...

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:32

Alvast bedankt voor jou reactie erleyne.Uiteraard moet je je paard genoeg ruw vezels zoals hooi/stro aanbieden,helemaal mee eens!!Nog iemand met een reactie/ervaring??Bedankt namens mij en de paarden. Vork P.S. Rommie ik zag jou bericht te laat,maar ook jij bedankt. Pling

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:34

Bij Opa ligt er een dikke flinke laag!
Van mij hoeft dat perse. Het beste de hoeven is niks, worden ze heel stevig van. Maar daarnaast vind ik het wel belangrijk dat een paard zacht kan liggen Lachen

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:58

Hallo
Ik heb een stal van 3.5 bij 3 meter en ik gooi er 4/5 pakken in als ik begin.
Eerst probeerde ik te potten en was het na 1 tot 2 weken, lag een beetje aan het weer, zeik nat , het is ook echt een goorlap vind ik. En ik vond het ook stinken.
Maar nu ik dus elke keer de natte plekken er uit haal en de drollen en weer een nieuw pak bij gooit , gaat het heel goed.
Mijn shetje staat ernaast ze hebben en in en uit loop en die staat ook op vlas maar zij eet er wel van en daar baal ik wel van. Ze is continu aan de diarree maar ik weet niet wat ik daar mee aan moet want die grote mag niks anders in verband met het hoesten.
Vorig jaar stond alleen die grote op vlas en de kleine op stro maar bleef ze toch hoesten.
Dus ja. Ik weet het niet.

Oja ik vind het best zwaar als je hebt gepot om dan uit te mesten en de geur ga ik ook bijna kapot aan, ik moet echt de deuren dan tegen over elkaar openzetten om normaal adem te kunnen halen.

Groetjes diaan

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:19

Weet eigenlijk niet of vlas gevaarlijk is als ze het eten, heb wel eens gehoord over een paard wat hennepstro at en er aan dood gegaan is.
Mijn paard eet graag stro, maar komt niet aan het vlas.
Ik voer hem 4 keer per dag, hooi of kuil en voor de nacht nog een plakje stro om te knabbelen.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:29

bijoekimmie schreef:
Hallo
Ik heb een stal van 3.5 bij 3 meter en ik gooi er 4/5 pakken in als ik begin.
Eerst probeerde ik te potten en was het na 1 tot 2 weken, lag een beetje aan het weer, zeik nat , het is ook echt een goorlap vind ik. En ik vond het ook stinken.
Maar nu ik dus elke keer de natte plekken er uit haal en de drollen en weer een nieuw pak bij gooit , gaat het heel goed.
Mijn shetje staat ernaast ze hebben en in en uit loop en die staat ook op vlas maar zij eet er wel van en daar baal ik wel van. Ze is continu aan de diarree maar ik weet niet wat ik daar mee aan moet want die grote mag niks anders in verband met het hoesten.
Vorig jaar stond alleen die grote op vlas en de kleine op stro maar bleef ze toch hoesten.
Dus ja. Ik weet het niet.

Oja ik vind het best zwaar als je hebt gepot om dan uit te mesten en de geur ga ik ook bijna kapot aan, ik moet echt de deuren dan tegen over elkaar openzetten om normaal adem te kunnen halen.

Groetjes diaan

Haha! helemaal mee eens dus, zoals ik ook een paar berichtjes terug heb vertel over mijn ervaringen Haha! als je het goed bijhoud vind ik het wel goed gaan, maar oppotten lukt gewoon niet bij mijn 'stinkende'merrie... Haha! paard wat er naast staat wordt wel opgepot, maar dat gaan heel erg goed, stinkt ook niet...

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:15

hallo
ze hebben trouwens heel de dag door hooi en dat gooi ik op het plaatsje dus op de stenen , ik begrijp het eigenlijk niet waarom ze dit dus doet.
Ze krijgt ook nog peen en een appeltje en een handje bix maar meer kan ik niet geven anders is ze dalijk bevangen.
groetjes diaan

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:36

ik kan er niks aan doen ,maar mijn paard staat nu ook op vlas (in pensionstal)en ik vind het zo goor eruitzien!!tot grote frustratie van de staleigenaaresse haal ik er dus elke x meer uit dan dat zij wil.die van haar staan er (naar mijn mening)echt vies bij,ik kan geen schone top laag ontdekken!!!maar misschien ligt t aan mij ......geef mij maar stro!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:51

Dat heeft imo meer met het uitdoen en bijvullen te maken dan met het product vlas Lachen

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:18

Ik had mijn paard op vlas en heb hem er per direct afgehaald. Ondanks zijn onbeperkt hooi aanbod, at hij heel veel vlas en begon hij ook modder te eten.
Ik vond hem er ook niet goed uitzien.

Nu staat hij weer terug op stro en modder eten is gestopt.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:07

runningkawa schreef:
Dat heeft imo meer met het uitdoen en bijvullen te maken dan met het product vlas Lachen

ja dat is zeker waar hoor ,maar op dit moment speelt het erg op stal vandaar dat ik zo reageer Bloos