Hoe vaak gaat jouw paard naar de TANDARTS???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Targaryen

Re: Hoe vaak gaat jouw paard naar de TANDARTS???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:01

Wanneer het nodig is. Ja

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 14:08

1 keer per jaar Lachen

kleppieklep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:02

Bij ons is vd week op stal ook de tandarts geweest,en bij ons op stal komt ze 2 keer per jaar.Dus om het half jaar kijkt ze het gebit dan helemaal na of ze hersteld het dan als het nodig is.Ik heb sinds kort een vrij jong paardje,dus vindt het wel belangrijk dat er dan goed naar het gebit wordt gekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:22

Sowieso 1x als check per jaar. Vind ik belangrijk.
Toevallig vorig jaar twee keer der gebit laten checken, gezien ze wolfskiezen het jaar daarvoor had en voordat het bit erin ging wou ik alles ff zeker weten hoe of wat.

Ivanhoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:10

Eens in de 2 jaar. Dit op aanraden van de paardentandarts. Het is onzin dat bij jonge paarden het gebit niet behandeld hoeft te worden. Juist wél omdat ze wisselen, en hierdoor kunnen er verkeerde standen ontstaan in het gebit. Ook wolventandjes komen eerder voor bij jonge paarden, en deze kunnen daarom zo snel mogelijk worden verwijderd als ze bijvoorbeeld net onder het bit vallen.
Mijn paard is 16 en voor hem is eens in de 2 jaar voldoende om wat braampjes (dus nog geen haken) eraf te vijlen. Mijn tandarts is ook veearts en mag daarom ook verdoving gebruiken. Het voordeel van deze combinatie is dat hij problemen aan het gebit kan relateren aan eventuele problemen aan het lichaam en andersom. Hij gebruikt ook geen "normale" vijl, omdat je hiermee de achterkant van de mond beschadigd.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:49

Minstens 1 keer per jaar wil ik er een tandarts bij hebben. Ik heb mijn paard sinds februari en toen is hij gekeurd en volgens de DA waren zijn tanden heel goed, dus ik dacht volgend jaar de tandarts dan pas. Alleen nu valt de helft van zijn eten uit zijn mond, dus dindsdag komt de tandarts Lachen

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:38

Ik ga morgen de tandarts bellen. Het is voor het eerst dat er dan een 'echte' tandarts bij Kuri komt, want eerder vijlde de veearts de haken weg (ze is niet van mij) en die kon er niets van, want mijn schoonmoeder moest altijd voelen of er nog wat weggevijld moest worden... Dus ik betaal liever wat meer en dat het dan ook goed gebeurd wordt. Had gister clubkampioenschap en het enige commentaar wat de jury wou zeggen was dat we de tandarts erbij moesten halen. Gelukkig had ik dat zelf ook al bedacht. (stond wel meer commentaar op het protocol hoor! Haha! )

tenessee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:50

Een keer per jaar, tenzij ik merk dat het nodig is de tanden tussendoor te laten nakijken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:55

nooit!
in de dik 13 jaar dat we pony's/paarden hebben hebben ze nog nooit last van hun tandjes gehad Haha!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:54

jaarlijks!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:48

voor de pony's eigenlijk nooit. zou eigenlijk wel moeten maar zolang ze onder het zadel geen problemen hebben gaan we er ook niet van uit dat er iets mis is.

Mijn paard (nu 5jr) probeer ik 1x in t jaar of om de 1 1/2 jaar te laten controleren. Wanneer ik denk dat het nodig is (als ze onder het zadel minder gaat lopen en slecht eet) laat ik iemand komen.

punto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:51

Punto is 1 keer geweest in de 5 jaar dat ik hem heb. Tijdens de keuring had hij kleine haakjes op zijn kiezen.. Later ging hij proppen maken van zijn hooi doordat hij zijn eten niet goed kon vermalen, toen heb ik de DA laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:20

ongeveer 1x per jaar. Sinds ik [***] heb is ie nu 2 keer geweest, beide keren niets ernstigs gelukkig, alleen beetje bijschaven Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:57

1x per jaar laat ik hem controleren en zo nodig behandelen.

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:44

Ik ga een pony kopen.. Wanneer kan ik hem dan het beste laten controleren door een tandarts? Zo snel mogelijk? omdat ik een andere tandarts heb.. of aanpassen op wanneer hij het laatst bij zijn vorige eigenaresse is geweest?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:25

Ongeveer 1x per jaar... en af en toe extra wanneer het nodig blijkt te zijn.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:37

k4tink4 schreef:
Ik ga een pony kopen.. Wanneer kan ik hem dan het beste laten controleren door een tandarts? Zo snel mogelijk? omdat ik een andere tandarts heb.. of aanpassen op wanneer hij het laatst bij zijn vorige eigenaresse is geweest?
XchantjuhX schreef:
Ongeveer 1x per jaar... en af en toe extra wanneer het nodig blijkt te zijn.

toch vind ik dit best appart... vroeger werden er nooit tandartsen bij paarden gehaald en nu moet het ieder jaar voor controle? mijn pony is 29 en heeft in der leven nog geen 1 keer de tandarts gezien...
ik vind het dan ook puur geldklopperij al die jaarlijkse en half-jaarlijkse controles... als een paard echt last heeft van zen tanden, laat ie het echt wel merken...
maar goed zo denk ik er over... Bloos

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:47

Sowieso allebei standaard 1 x per jaar. En Jointy soms 2 x aangezien hij vaak erg snel vééél tandsteen heeft enzo Ja

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:50

Rianneke schreef:
toch vind ik dit best appart... vroeger werden er nooit tandartsen bij paarden gehaald en nu moet het ieder jaar voor controle? mijn pony is 29 en heeft in der leven nog geen 1 keer de tandarts gezien...
ik vind het dan ook puur geldklopperij al die jaarlijkse en half-jaarlijkse controles... als een paard echt last heeft van zen tanden, laat ie het echt wel merken...

hier nog iemand die er zo over denkt Lachen
Hier is ook nog nooit een tandarts geweest

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:20

mijn paard is vandaag voor het eerst in z'n leven gecontroleerd.De dierenarts kwam om inentingen te geven en omdat m'n paard het bit niet zo graag meer aan neemt heb ik ff gevraagd of hij even wou kijken en ja hij had kleine haakjes op de kiezen dus die heeft hij gelijk maar even bij geveild.Nor moest wel verdoving want hij houd er absoluut niet van als je in z'n mond zit.arm dier

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:54

1 keer per jaar controle, en verder wanneer het nodig is. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:24

Rianneke schreef:

Die vraag heb ik ook gesteld toen bij mijn pony het gebit werd gedaan. Het antwoord was vrij simpel: tja, vroeger gingen ze dood als ze niet meer konden eten, of ze hadden geluk en waren voor die tijd doodgewerkt.

Eens per jaar komt de VA controleren en als er dan iets moet gebeuren doet hij dat meteen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:33

1 a 2 keer per jaar.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:44

Laila is vandaag voor de 2e keer geweest in haar (bijna) 10-jarig bestaan. Lachen

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:46

Ongeveer 1 keer per jaar controle en eventueel behandelen Ja