waarom hebben sommige mensen zo'n dure uitrusting?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 08:10

abby schreef:
Ik loop in mijn vrije tijd ook meer in rijkleding rond dan dat ik 'gewone' kleren draag, en ik kies ook voor kwalitatief goede rijkleding, maar sommige bedragen rijzen echt de pan uit! Ik vind dat als je inderdaad op een bepaald niveau sport, en je merkt dat je met goedkopere spullen tegen problemen aanloopt, je dat zeker moet oplossen. Maar als je een paard hebt waar je alleen maar een beetje op rondhobbelt (en dat bedoel ik redelijk letterlijk in dit geval) en je koopt dan peesbeschermers met lamsvellen-voering je ook wel een klein beetje de geld-p. hebt, want je maakt mij niet wijs dat je daar dan echt voordeel bij hebt boven andere peesbeschermers.

Toch zie je vaak dat juist mensen met een simpel recreatiepaardje vaak ook heel veel geld er aan uitgeven en de beste spullen hebben voor hun lieveling. Want er moet wel bij vermeld worden dat ze zielsveel van dat beestje houden en dan is alleen het beste van het beste goed voor hem. Op zich vind ik dat best mooi en grappig.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 09:03

Ik heb geloof ik ook wel dure dingen, al gaat het me daar niet om: ik wil gewoon het beste voor mijn paard. Een ‘duurder’ hoofdstel is vaak qua leer enzo véél soepeler dan een goedkope, dus heb ik een mooie Ainsley. En een Ainsley dressuurzadel. Mijn springzadel is tweedehands (Stubben). Geen 10 schabrakken in verschillende kleuren, wel het beste voor zijn rug: twee Christ bontschabrakken a iets van 100 euro per stuk. Om de benen NEW pijpkousen. En voor elke omstandigheid een deken.

Voor mijzelf: T-shirt van de hema ofzo. Wel mooie Pikeur giletjes maar alleen gekocht in de uitverkoop. Pikeur broeken zijn onverslijtbaar! Ik koop kleurtjes die uitgaan. Mijn lekkerste broek is een Golden Dress die 450 gulden moest kosten maar ik – in de uitverkoop dus – voor de helft van het geld heb gekocht. Mijn leren rijlaarzen zijn al 6 jaar oud (draag ze alleen met wedstrijden), verder heb ik Mountain Horse jodphurs en ik geloof van Harry’s Horse ofzo chaps. Handschoenen van Roeckl: zijn wat duurder maar ze blijven tenminste heel! Beter 1 keer per 2 jaar handschoenen kopen van 70 piek dan 6 x van fl. 15,-!
Verder heb ik een bodyprotector en veiligheidshelm van het beste soort – en dus wat duurder – maar ja, als je op veiligheid gaat bezuinigen ben je denk ik niet goed bezig.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 09:23

Wat maakt het nou uit of je recreatie rijdt of Grand Prix: je kan toch gewoon het beste voor je paard willen? Ik heb ook 1 Eskadron-dekje omdat ie zo mooi is!! Verder heb ik 1 van Christ (bont). Ik zie er altijd netjes uit, ook als ene soort respect naar mijn paard, de prachtige omgeving waar ik rijd, de sport. Maar dat is niet alles: mijn paard is ook tip top schoon en gepoetst, hij krijgt het beste voer, ik mest m braaf elke dag, stap m 10 min. In en uit, probeer op straat en naar anderen netjes te zijn…kortom: nette en wellicht iets duurdere kleding is een onderdeel van het geheel. Ik heb ook een lichtgele rijbroek omdat ik m zo mooi vind. Prive loop ik er graag ‘leuk’ bij, maar als ik te paard in het dorp een wereldgozer tegen kom wil ik er ook nog wel een beetje leuk uitzien!! Knipoog Haha! Dat si dus geen kwestie van showen, het hoort er gewoon bij.

Verder had iemand hier een hele goede opmerking: het is maar net waar je het aan uitgeeft. Ik besteed alles aan mijn paard en rijspullen, maar ik ga nooit op vakantie. Dat is een keuze. En iemand die in goedkope spullen rijdt maar elk weekend vet uitgaat en 100 piek aan biertjes en rondjes uitgeeft, of 3 x per jaar op vakantie gaat…tja, die maakt andere keuzes. Sport en eten zijn bij mij nou eenmaal legitieme uitgaven!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 10:19

Lot schreef:
Verder had iemand hier een hele goede opmerking: het is maar net waar je het aan uitgeeft. Ik besteed alles aan mijn paard en rijspullen, maar ik ga nooit op vakantie. Dat is een keuze. En iemand die in goedkope spullen rijdt maar elk weekend vet uitgaat en 100 piek aan biertjes en rondjes uitgeeft, of 3 x per jaar op vakantie gaat…tja, die maakt andere keuzes. Sport en eten zijn bij mij nou eenmaal legitieme uitgaven!

tsja, waar ik 2 paarden van kan betalen? inderdaad, niet elk jaar op vakantie, en niet uitgaan (hooguit af en toe). zoals ik al eerder zei, je moet bereid zijn om offers te brengen.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 10:32

Desiree schreef:
tsja, waar ik 2 paarden van kan betalen? inderdaad, niet elk jaar op vakantie, en niet uitgaan (hooguit af en toe). zoals ik al eerder zei, je moet bereid zijn om offers te brengen.

Je moet zeker offers brengen ooit is het wel zwaar maar je krijgt er zoveel voor terug. Als ik veel stress heb gehad en ga paardrijden ben ik daarna heerlijk ontspannen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 10:37

DAt bedoel ik! Als je dat moest oplossen met vakantie moest je eerst weken of maanden wachten. MAar naar die paarden kun je elke dag! Vandaar ik paarden prefereer BOVEN vakanties.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 11:00

Desiree schreef:
DAt bedoel ik! Als je dat moest oplossen met vakantie moest je eerst weken of maanden wachten. MAar naar die paarden kun je elke dag! Vandaar ik paarden prefereer BOVEN vakanties.

Ik heb m'n paardje nu 2 jaar en ben zeer tevreden met mijn uitsrusting en eindelijk gaat het dan na 2 jaar ook nog eens lukken om a.s. 23 juni op vakantie te gaan voor 2 weken Haha! Hebben Prima en ik die afgelopen 2 jaar heel hard voor gewerkt. Kortom het kan allenei maar je moet niet alles tegelijk willen Knipoog Trouwens mijn paard is m'n alles dus als het zou moeten zou ik idd ook Nappie boven een vakantie prefereren!

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 14:32

zal ik ook eens eventjes mijn relaas doen?
ik ben een studentje, dus bijna al mijn centjes gaan naar mijn Jessie
mijn ouders betalen voer, stro, hooi en ik al de rest
mijn ouders vinden het namelijk niet fijn om me 'paardenspullen' als kado voor verjaardag ofzo te geven (hoewel ik het goed zou kunnen gebruiken, in plaats van die stomme kado's Knipoog )
ook nog eventjes zeggen dat ik geen wedstrijden rijd ofzo, wij zijn meer dan tevreden met de bossen en de velden!!!!
en ik rijd ook niet dagelijks

toen ik Jessie kreeg was ik twaalf
van haar vorig eigenaar kreeg ik een oud zadeldek en een dunne deken (in sponsstof)
van mn oom kreeg ik een goedkoop hoofdstel, van mn tante een zadeldek, van mn peter een singel en veiligheidsstijgbeugels
mn zadel kocht ik voor €125 van mn neef over en die had dat ook al tweedehands gekocht (het is nu waarschijnlijk 20à30 jaar oud)

al die spullen zijn na 7 jaar nog steeds in prima staat behalve het zadel dat zo stilaan wel aan vervanging toe is ( Huilen jammer want het zit heeeeeeeeeeeerlijk )
het deken is wel al ns versteld geweest door mn moeder
natuurlijk heb ik ondertussen wel nog allerlei spullen bijgekocht met mn zakgeld
twee halsters (eentje is reserve, na al die jaren nog steeds niet gebruikt omdat het eerste het maar niet wil begeven Knipoog )
stalkoord
werkbandages+mousses
staartbandage
transportbandages
vliegendek
nieuw-zeelands dek
frontriem (die van het hoofdsel was net iets te smal)
twee nieuwe neusriemen (leer wordt aangetast door het kwijl en begeeft het op een bepaald ogenblik)
bit (ik heb er rubberen en daar kauwt ze maar op los, dus zo heb ik er al eentje versleten)
springteugels+al eenmaal het rubber laten vervangen
nog twee zadeldekens (ik spaar ze op tot ze allemaal vuil zijn, zodat de wasmachine niet steeds voor maar 1 dek moet draaien)
poetskist+borstels, hoevevet,... (ik heb bijv. wel 2 hoevenkrabbers, omdat ik er ns eentje kwijtwas en die pas terugvond nadat ik al een nieuwe had gekocht Frusty )

poetsborstels vervang ik enkel wanneer ze versleten zijn en ik heb er ook geen karrevracht van
idem voor zadeldekjes, eentje is wel helemaal afgebleekt, maar wat maakt het uitzicht nou uit???
tegenwoordig koop ik geen elastieken meer voor mijn veiligheidsstijgbeugels omdat ze altijd verloren gaan doordat mn oom er met zijn stijgbeugel blijft inhaken als we naast elkaar rijden (zijn paard is groter) en het eigenlijk niet uitmaakt of er eentje aan vast zit of niet (ik sla niet meteen in paniek als ik eventjes mn stijgbeugel niet om mn voet heb Haha! )

aan al die spuitbussen etc voor de glans en het ontwarren doe ik niet mee, enkel een goede vliegenspray en zilvershampoo (tja, die schimmels he...)

als ik voor jessie iets moet kopen, probeer ik een goede prijs/kwaliteitsverhouding te vinden
aan een zadeldek zal ik bijvoorbeeld nooit meer geven dan €20
ik heb wel een gelpad, maar die is niet van mij, die leen ik van mn tante (zij rijdt niet meer)

wat betreft mijn eigen spullen: een nieuwe rijbroek kreeg ik vroeger alleen als ik uit de vorige gegroeid was, en dan nog enkel voor mn verjaardag of kerst ofzo
degene waar ik nu het meest mee rijdt is eentje in jeans (harry's horses), en heb ik gekocht in de uitverkoop
mn reserve is eentje van pikeur waar ik al een jaar of vier mee doe
ik heb rubberen rijlaarzen, maar die gebruik ik enkel om de paarden van de wei te halen als er modder is
ik rijdt met 'Light Riders' (andere naam 'Run & Ride), ik veronderstel dat de enduranceruiters onder jullie dat wel kennen
en shaps (of getten of hoe noemen jullie dat in nederland?)
zowel die schoenen als die shaps zijn nog steeds mn eerste en al 8 jaar oud
ik heb stevige, leren handschoenen, koop ook enkel nieuwe als ze versleten zijn, meestal vraag ik ze kado aan mn tante en die zijn dus ook niet peperduur, maximaal €50; met zo'n paar doe ik wel minstens een paar jaar
en de rest van mijn kledij: een MEGAstapel t-shirts die versleten zijn of met een vlek die er niet meer uitgaat of met een vale tekening of die al ns gestopt zijn en enkele dikke houthakkershemden
één paar thermosokken (lange) en dan nog enkele andere paren sokken, meestal erg goedkoop
ik heb een cap, maar gebruik die niet
en twee zweepjes, ook weer het geval van eentje kwijt en pas weer trug gevonden toen ik al een nieuw gekocht had Frusty
voor als het regent heb ik een K-Way en een K-Way-broek van al een aantal jaartjes oud (tot 'paarden-' gedegradeerd toen ik nieuwe kreeg) en een wax-jas, maar absoluut geen barbour hoor

en als ik de juffrouw een douche geef, gebruik ik een goedkope synthetische spons en om af te drogen een stapel oude, gescheurde en versleten handdoeken van thuis
(zweetmes leen ik van oom en tante)