Ribben niet meer kunnen voelen is vet zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:52

Als het een grasbuik is, zul je de ribben ook wel kunnen voelen neem ik aan. Want een grasbuik is niks meer dan gewoon een vol maagdarmkanaal door al het gras wat erin zit. Zet ze twee dagen van het gras af en weer op hooi oid en ze zijn meteen een stukkie slanker! Maar dat heeft dus niks met te dik zijn te maken.

haffie_gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:06

ik wou er alleen maar mee aanduiden dat de nek een betere en objectievere plek is om te voelen of een paard te dik is als de buik!

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:15

Als je paard een grasbuik heeft ziet hij er dikker uit maar er komt geen extra vet over de ribben.
Iedereen moet zelf weten wat hij dik vind en hoe je controleerd of je paard te dik is. (Ik hoop dat ik nu niet word aangevallen nu ik dit zeg).

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:31

Daar ben ik het dus niet mee eens. Er zijn objectieve maatstaven of een paard te dik is, dat is niet alleen maar een kwestie van smaak.

Maartje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:48

bij ons op de manege die pony was te dik en liep toen kreupel omdatie het dus niet meer dragen kon. toen moest die op dieet en dik is echt niet gezond. je moet er gewoon op letten dat je paard niet vet word. lekker gewoon op de wei geen vieze biksjes bijgeven daar worden ze vet van ja!! de wei (of hoor) is gewoon wat ze van natuure eten

Maartje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:48

(of hoor)= (of hooi)

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:14

heb vandaag even gevoelt, en dr nek is dus bij dr manen helemaal dik en strak
en de ribben zijn niet meer te voelen... had jammer genoeg geen camera bij me, zaterdag

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:46

De DA is gisteren geweest voor mijn kwpn'er. Die is helaas kreupel.

Maar hij zei uit zichzelf dat ze er goed bij staan. En dat de haf gelukkig niet te dik is.

Nado

Re: Ribben niet meer kunnen voelen is vet zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:47

Ik ben het hierin met Neonlight en Lielle eens. Heel veel paarden en vooral pony's in Nederland zijn te dik. Ik werk dan niet met een voedingsexpert, maar ben er wel dagelijks mee bezig. Ik voel iedere dag de rug/ribben en kijk naar het weer. Daar pas ik de hoeveelheid ruwvoer aan aan. Krachtvoer krijgen ze niet standaard, maar naar werken, aangepast op de hoeveelheid energie die ze hebben moeten gebruiken. Er bestaat trouwens een schema voor dik en dun, ik zal het even opzoeken. Schema plus uitleg (in het Engels) is te vinden onder de volgende link:
http://www.uky.edu/Ag/AnimalSciences/pubs/asc145.pdf

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:42

Ik heb niet alles gelezen, maar vond veel pony's toch wel goed mollig(niet eentje echt modder, modder vet).

Wat vinden jullie van deze pony? Het is een flink brede forse pony maar in NMPRS keurings conditie (bij het NSPS willen ze ze wel mollig zien, dat was de rede waarom ze mijn pony's vaak niets vinden, het zijn sportpony's bij mij).
Afbeelding

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:47

Die vind ik dus ook te dik.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:55

Op deze foto kon je bij Dennis z'n ribbetjes keurig voelen.
Zet ik hem dan 1 dag op het land bij hengstige merries en je kan ze zelfs in stilstand z'n ribben duidelijk zien.

Nu hij niet meer gekeurd hoeft te worden heb ik hem voor het dekseizoen ietsje dikker(doe er de hele winter over om het er aan te krijgen) zodat je met wat moeite zijn ribben kan voelen. Zodra de eerste merries geweest zijn is hij niet meer op gewicht te houden(dan gaat er een kilo merriebrok per dag in+onbeperkt gras).

Deze foto is inmiddels ruim 4 jaar geleden gemaakt, een week voordat hij nationaal keurings kampioen werd.

Mijn merries heb ik het hele jaar door netjes op gewicht(netjes ribben voelen) en voor de keuring voer ik ze toch wat extra bij om ze in keurings condite te krijgen (vorig jaar stond mijn keuringe 2e premie merrie achter een paar kromme pony's zonder premie omdat ze 'veel te dun' was, kon net d'r ribbetjes niet zien, wel goed voelen).

Ik krijg vaak te horen dat mijn pony's voor shetlanders VEEL te dun zijn, ach, gelukkig weet ik inmiddels wel beter.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 08:56

Tozalin schreef:
heb vandaag even gevoelt, en dr nek is dus bij dr manen helemaal dik en strak Nagelbijten / Gniffelen
en de ribben zijn niet meer te voelen... had jammer genoeg geen camera bij me, zaterdag Knipoog

dan is hij toch wel een beetje aan de dikke kant. vooral als zijn hals zo dik en hard/strak aanvoelt.

ik vind altijd dat je wel de ribben moet kunnen voelen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:21

Die eerste pony vind ik niet te dik hoor. Nee, hij is niet mager, maar ziet er gezond uit. Ja

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:30

maartje jij mag naar mijn paard komen kijken, staat 24/24, 7/7 op weide, krijgt geen hooi of biks bij, en is dikker dan eender welk paard dat ik hier al heb zien voorbij komen.

lielle ik vind dat jij veel pony's te dik vind Scheve mond

Phrono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:44

Ik vind Tosca op die eerste foto van vorig jaar echt te mager. Mensen die zeggen dat ze daar goed is, nee, dat kan ik niet begrijpen. Deze foto is ook niet echt duidelijk. Ik heb wel eens een foto gezien met Alinda erop, dáár was ze echt mager en kon je de ribben duidelijk zien. Ik vind Tosca er op deze foto mooi en gezond uitzien;

Afbeelding

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:14

pharagirlke schreef:

Klopt, veel pony's en paarden zijn ook te dik Knipoog Maar vind jij onze paarden (zie blz 2 geloof ik) dan te mager? Dat ik vind ik nu echt sportconditie.

Dennis, dat zou je niet zegegn van de foto, hij lijkt dar behoorlijk gevuld.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:45

Ik ben het er een beetje mee eens (handig he Haha! ) Mijn arabiertje kon je zijn ribben niet voelen, maar ze vonden hem wel te dun. Hij was heel rank gebouwd en uiteindelijk miste hij ook bespiering, en daardoor zag hij er dun/mager uit.

Hier een foto van hem toen hij werd bereden.
Afbeelding

Mijn kwpner is een type Stevig. Daar krijg ik vaak te horen dat hij te dik is, terwijl je keurig zijn ribben kan voelen. Maar hij is gewoon een breder type en dat lijkt algauw dikker.

zo ziet hij eruit als hij gewoon bereden word (hij moet nog wat meer spier krijgen, maar het gaat even om zijn buik e.d.)
Afbeelding

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:55

Lielle schreef:
Abalaydi, ik wil een paard in sportconditie, dat heeft niets met graat mager te maken. Die frontale foto van de haf is erg moeilijk te beoordelen, maar lijkt te zwaar.

Paar voorbeelden
Pablo, net zadelmak, geen spieren, ook wat schraal
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... o%20_1.jpg

Pablo in sportconditie, mag wat spieren op zijn kont hebben
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... /pablo.JPG

Ik heb geen recente foto's maar na 3 maanden weinig werk is hij 50 kg zwaarder en dat kan hij nog wel hebben, maar meer niet. Zal van de week een foto maken.

Trammelant (heeeel oude foto, ik ben daar een jaar of 10), te mager, wel redelijk bespierd
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... ght_85.jpg

Raimaer in sportconditie
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... /raim4.jpg

Chestnut (pony die ik vroeger reed) in te rijke conditie
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... _stand.jpg

en nu Pablo (afgelopen donderdag)
http://www.paulvanoers.nl/fotoreportage ... rev359.jpg

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:21

Dit is een foto van de zelfde pony een paar maanden eerder. Hier was hij echt wat voller terwijl hij imo hier juist zelfs iets slanker oogt.
Afbeelding

En een jaar later waar hij 'alleen maar' een 1e premie kreeg en ik niets verwacht ivm ziekte van mijn kant(was bijna 2 maanden uitgeschakeld voordat hij naar de keuring ging). Toen was hij juist wel wat mollig(maar niet echt dik).
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:35

Lielle schreef:
pharagirlke schreef:

Klopt, veel pony's en paarden zijn ook te dik Knipoog Maar vind jij onze paarden (zie blz 2 geloof ik) dan te mager? Dat ik vind ik nu echt sportconditie.

Dennis, dat zou je niet zegegn van de foto, hij lijkt dar behoorlijk gevuld.

Explosion is ook in sportconditie, en volgens de DA ideaal, maar ik denk dat als ik een foto van hem plaats dat je hem ook te dik gaat vinden Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:33

Dan ben ik nu heel benieuwd Knipoog

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 20:38

Dat vond ik ook Pharagirlke.
Lielle, volgens mij vind jij alleen jouw paarden op goed gewicht ofzo?
Klinkt lúlliger dan het is, want het is niet lúllig bedoelt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:41

Nee hoor, ik heb er hier meer gezien die ik goed op gewicht vind. Maar de meeste paarden in Nl zijn (IMO) te dik, en de kans is dus wel groot dat ik ook de meeste paarden op bokt te dik vind.

En ja, ik vind mijn eigen paarden goed op gewicht, maar dat lijkt me logisch Knipoog en zoals je kunt zien heb ik juist foto's geplaats waar ik ze te mager vind, te dik zullen ze niet snel zijn hoewel Raimaer nu (loopt op de wei) behoorlijk vol is. DA waarschuwde al dat ze niet te dik mocht worden tijdens de 3 maanden wei.

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:42

missmiekie schreef:
Yvonniej schreef:
Ik zal een duidelijkere foto plaatsen!
Daarbij komt trouwens dat ik vind dat jee haflinger/fjord/fries (ouderwetse type) niet kunt vergelijken met de nrps sportmodelletjes

http://img134.imageshack.us/img134/9129/dsc044514pj.jpg

(sorry in link, foto is groot..)

ik kan niet anders zeggen dan: In mijn ogen een perfecte haf Lachen

Bàààh , dat is GEEN haflinger Nors opkijken
Een haflinger mag een buikje hebben een 'pens' maar ook niet moddervet . Maar die link jakkes veel té mager voor een haf !!