Omheining: koord band of stroomdraad?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Masada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:59

RUBYWHITE schreef:
hoe kan een lint als een lus om een paardenbeen draaien? alles staat toch op spanning? lijkt me eerder snijdent werken oid

Als je met een achterbeen onder de onderste draad komt (stel je voor dat je paard rolt) en dan het been over de draad buitenlangs weer naar de grond gaat krijg je ook een lus.
Dit gebeurd dus heel regelmatig

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:14

Ik klop het af, heb om de meeste hoeken land 2x 40mm lint en om 2 hoekjes onder koort. Heb nog nooit problemen gehad..in de 4 "oudere" percelen hebben we middenin ook zand-rolplekken. Daar maken ze altijd gretig gebruik van...misschien ook een optie

Masada

Re: Omheining: koord band of stroomdraad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:16

Helaas heb ik het de afgelopen 10 jaar 2 keer meegemaakt
De eerste keer was s'nachts. Mijn jaarling werd s'morgens in de draad gevonden.
En de laatste keer (september 2005) was het mijn shetje. Hij was hoefbevangen geweest en mocht daarom niet in de grote wei. hij mocht dus op de pad lopen tussen de weien in en is toen gaan rollen,
Ik was thuis maar kon niet voorkomen dat hij moest worden ingeslapen.
@Rubywhite, paarden gaan ook makkelijk rollen bij de ingang van de wei omdat het daar meestal zanderig is.
Ik hoop dat niemand het ooit mee hoef te maken dat zijn paard in de draad komt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:35

Ook hier willen ze idd bij de ingan rollen

Laatst heb ik de tip hier op bokt gelezen daar regelmatig wat mestballen neer te gooien.
En dat lijkt wel wat te helpen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:45

Ik mag afkloppen dat bij de ingangen het nog niet zanderig is bij ons, of mestballen helpen weet ik niet...mijn paarden mesten op 1 vaste plek in de wei, laat ik ze niet in de war maken dat ik straks eerst een mestbult of wat moet trotseren voor ik in de wei ben

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:48

joyce B schreef:
Dank je Pellie Mijn overweging was ook eventueel de slootkanten open te laten, maar was bang dat ze de rand niet op tijd zouden zien als ze erop zouden rennen. Ik weet het dus nog niet helemaal... Ook ben ik gewaarschuwd dat de grond niet altijd even hard is in de natte periode. dan is een draadje op een afstandje van de rand wel zo prettig...

Als je een goede (en voldoende brede) sloot hebt blijven de paarden die ik ken wel aan de goede kant. Dus goede stevige hoge kanten en genoeg water
Maar ja, je hebt waarschijnlijk ook van die natuurtalenten, die zien overal een uitdaging in

ja dat is zo maar ik denk dat paarden beter weten wat ze waar en hoe. wel of niet moeten doen, al gaat dat soms eens mis.
ik heb bijna rondom sloot, varierend van breed tot erg smal en daar zet ik dan ook geen draad of lint. dat ga ik pas doen als hij hier ook gaat buurten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:43

poppekontje schreef:
merrieveulen schreef:
ik gebruik die dunne draden, als ze daarin komen knapt het zo af, en met stroom erop blijven ze er wel uit de buurt. ik vind het ideaal.

De meeste ongelukken gebeuren als het paard te dicht bij de draad rolt en er met zijn been in komt. De draden kunnen als een lus om het been komen en dan kun je zelf wel invullen wat er dan gebeurd.

dan trekken ze het dus stuk. als je flink kracht zet op deze draad, dan knapt het gewoon. ik wou het superstrak hebben, dus ik hing er met mijn volle gewicht aan, (50 kilo ongeveer) en toen brak het af. als een paard eraan trekt (heel wat meer kracht dan 50 kilo), is het dus ook zó stuk. gelukkig heb ik nog nooit meegemaakt dat ze zo dicht bij de draad rolden, maar ik hou er wel rekening mee. daarom dus dunne draad, ipv ijzerdraad of dik koord. ze kunnen er ook zo doorheen bij mij, het staat aan één kant afgezet met steekpaaltjes. maar omdat er stroom opstaat blijven ze erin. ik vind het zelf een erg veilig weiland.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:45

runningkawa schreef:
Toch lijkt me zo'n s;oot eng.
Zo vaak dat er 1 door de brandweer uitgehaald moet worden.

Verder heb ik zo'n vaag idee dat Kawa daar vrolijk over zou springen als het gras aan de andere kant groener is

Mijn sloot heeft geen stijle wanden, paard is er weleens inbelandt doordat mijn pony dat paard de sloot intreiterde maar die kon er met gemak zelf uitkomen. De sloten zijn breed, maar niet bijster diep. Bij de kanten is het heel ondiep, dus alleen de voetjes worden nat
Wij hebben kleigrond btw.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:57

Ik heb op alle stroomdraad om de 25m een klein kastje hangen met een soort scheermesje erin dat bij gewicht van 50kg het draad doorsnijdt. Ben helaas vergeten waar ik dat besteld heb (kwam uit noorwegen of zweden) maar ik heb de doos nog, dus (nu ff te lui) als iemand dat wil weten dan ga ik even kijken !

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 21:50

graag...

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:41

joyce B schreef:
graag...

kan de site niet vinden....maar het komt via horsesupply in Oud Beijerland, Margrietstraat 8

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:15

Mijn merrie heeft ook een groot litteken op haar been dankzij schriklint, ook met rollen erin terecht gekomen, zag er in eerste instantie niet zo erg uit, maar nu zie ik wel dat het aardig wat schade aangericht heeft..

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:37

horselover21 schreef:
Mijn merrie heeft ook een groot litteken op haar been dankzij schriklint, ook met rollen erin terecht gekomen, zag er in eerste instantie niet zo erg uit, maar nu zie ik wel dat het aardig wat schade aangericht heeft..

mijn paard heeft als jaarling in een stuk land gestaan met slechte heiningen. hij heeft toen aardig wat krasjes en dingetjes gekregen, waarvan er nu, 7 jaar later, een aantal nog steeds zichtbaar zijn. hij heeft gelukkig nooit echt iets opgelopen daar, maar het is en blijft zonde.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 09:29

In de actiefolder uit 2004 van Bio-enterprise zag ik de trekkracht beveiliging.
Deze verbindt 2 draadeinden. Het is een soort buisje van een metaalsoort waar je de 2 draadeinden inlegt waarna het dichtgedrukt wordt en zal losschieten (openspringen) als er dieren dreigen uit te breken om verwondingen bij dieren te kunnen voorkomen. (op trekkracht dus)
Prijs in 2004 was 10,95 euro per 10 stuks.

Ben die koordverbreker met scheermesje erin nog niet opnieuw tegengekomen... Die leek me fijner omdat je dan het koord niet gelijk al hoeft te onderbreken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:12

joyce B schreef:
In de actiefolder uit 2004 van Bio-enterprise zag ik de trekkracht beveiliging.
Deze verbindt 2 draadeinden. Het is een soort buisje van een metaalsoort waar je de 2 draadeinden inlegt waarna het dichtgedrukt wordt en zal losschieten (openspringen) als er dieren dreigen uit te breken om verwondingen bij dieren te kunnen voorkomen. (op trekkracht dus)
Prijs in 2004 was 10,95 euro per 10 stuks.

Ben die koordverbreker met scheermesje erin nog niet opnieuw tegengekomen... Die leek me fijner omdat je dan het koord niet gelijk al hoeft te onderbreken.

lijkt me wel veilig ja. hoe vaak kom je draadwonden wel niet tegen, ideaal dat het zo te voorkomen is. houten hekken blijven het mooiste en imo veiligste, maar dat is voor de meeste paardenhouders niet te betalen...