geld vragen aan verzorgster. Doen jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleen1988

Re: geld vragen aan verzorgster. Doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:19

Tja dit is altijd een moeilijk verhaal. Ik denk dat het van het niveau van de ruiter en van het paard afhangt. Zo ben ik jaren geleden (nadat ik op de manege toch echt wel uitgeleerd was) een goed gereden dressuurpaard bij gaan rijden. Ik reed 2 dagen in de week en betaalde een evenredig deel van de stalling mee. Van dit paard heb ik gewoon ontzettend veel geleerd en het is ook al het ware 'een opstap' geweest naar het echte werk. Na twee jaar was ik zo ver dat me van verschillende kanten andere paarden aangeboden werden (onbetaald, of voor sommige wérd ik zelfs betaald) En uiteindelijk ben ik dan ook gestopt met dat eerste paard. Dit was absoluut niet alleen omdat ik ervoor moest betalen, maar had ook te maken met onderlinge problemen tussen de eigenaresse en mij.
Wat ik dus wil zeggen is: als de ruiter kan leren van het paard, en hij/ zij mag er zo veel mee doen dat het zowat een eigen paard is, vind ik het niet meer dan normaal dat er een kleine (!) bijdrage in de kosten wordt geleverd. Ik denk dat dit bij jou wel het geval is. het lijkt mij wel een redelijk voorstel om haar inderdaad de kosten van de smid te laten betalen. Die kosten zijn toch echt goed te overzien.
Maar als het paard leert van de ruiter, of de eigenaar wordt enorm uit de brand geholpen doordat de bijrijder zijn/haar paard rijdt, dan is het belachelijk om mee te betalen.
Ik denk dus echt dat het per geval verschillend is.
Denk wel dat het in jou geval extra moeilijk is, doordat ze al een tijd voor je paard zorgt en dan moet je dus nu ineens iets gaan veranderen. Als je besluit haar te gaan laten betalen, zou ik inderdaad wel een duidelijk contract met haar opstellen, zodat zij weet waar ze aan toe is. (en jij natuurlij ook)

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:27

Ik ben al heel lang op zoek naar een verzorg / bijrijdpaard en ik kan er geen vinden. Ik heb lang genoeg gereden alleen ben even uit de running geweest in verband met mijn ziekte.
Wat betreft het niveau..... ik heb hele goede paarden gereden en dat ging prima. heb hele goede paarden gereden en ging voor geen meter omdat ik niks met het paard had. Op die laatste reed ik misschien wel slechter dan iemand anders had gedaan met een paar jaar manege-ervaring die WEL een klik met het paard heeft. Daarom vond ik die opmerking arrogant want je kan mensen niet over 1 kam scheren en elke situatie is anders.

Ik heb ooit een paard gereden... ging super. We waren echt een team. kwam een man met veel meer ervaring in de paardenwereld. Hij kocht dat paard en viel er alleen in de eerste week al 8 keer vanaf omdat hij hem niet onder controle kon houden.. dus tja.. wat zeggen die jaren dan? Heb laatst ergens gereden... ging super op dat paard... reed laatst op een stal waar alle paarden door dezelfde persoon zijn ingereden en met geen 1 paard reed het lekker... dat zegt voor mij dan ook wat.

Ik zit vanaf mijn 8e in de paarden en ik heb ook nog paarden die ik niet aan de teugel krijg (uitzonderingen). Ben ik dan een slechte ruiter?
Het ene paard loopt bijna vanzelf aan de teugel.. het andere paard heeft het geleerd met vooral teugelhulp en weer een ander met vooral beenhulp dus niet zo kort door de bocht.

En idd.. als je een topruiter wil die jou ook nog moet betalen... good luck

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:49

Ik betaal zelf iets meer dan 100 euro voor mijn verzorgpaard. Ben wel de enige die er op rijd in verband met zwangerschap van de eigenaresse. Maar als ik in geldnood zou komen bijvoorbeeld doordat ik werkloos zou worden, dan zou ze nog liever het paard 24 uur per dag op stal laten staan dan dat ze mij of iemand anders gratis zou laten rijden.

Heel veel paardeneigenaren met betalende bijrijders zeggen dat ze een verzorgster helemaal niet nodig hebben. Ze hebben geen verzorgster omdat het paard extra aandacht nodig heeft. Nee de enige reden dat ze een verzorgster hebben is omdat ze zo graag iemand anders ook de kans willen geven op een leuk paard. Natuurlijk moet je dan wel in staat zijn om mee te betalen. Dus een kind uit een bijstandsgezin krijgt die kans niet. Ben je gek zei betalen zich blauw aan hun paard dus de bijrijder moet ook moeite doen. In de praktijk hebben ze helemaal geen bijrijder om die bijrijder een plezier te doen. Zelfs niet om het paard wat extra aandacht te geven. Maar omdat het zo lekker bijverdiend als een bijrijder elke maand 100 euro of zo betaald dat scheelt zo lekker in hun eigen kosten.

Bij mijn vorige bijrijd paard waar ik gratis reed waren ze al lang blij dat ik het paard zo leuk vond en dat hij extra aandacht kreeg.
Dat ik les nam met het paard waardoor ik en het paard een steeds betere combi werden.

Sommige eigenaren interesseert het echt geen bal of hun bijrijder wel of niet kan rijden zolang ze maar geld zien.

silkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:14

Misschien heel raar, maar ik zoek eigenlijk een bijrijder voor mijn haflingermerrie. Zij is nog maar pas beleerd en moet eigenlijk "doorgereden" worden. Ik zat mij eerder af te vragen hoeveel IK aan een bijrijder zou moeten betalen in plaats van er geld voor te vragen?!?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:15

Nee zou n iet weten waarom ik geld zou vragen aan iemand die mijn paardje wilt verzorgen, ze helpt jou en het paard tenslotte een handje!

jacco_h

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:42

silkie schreef:
Misschien heel raar, maar ik zoek eigenlijk een bijrijder voor mijn haflingermerrie. Zij is nog maar pas beleerd en moet eigenlijk "doorgereden" worden. Ik zat mij eerder af te vragen hoeveel IK aan een bijrijder zou moeten betalen in plaats van er geld voor te vragen?!?

Hier vraag je dus meer iemand om te trainen dan om bijrijder te worden.

Dat vind ik anders dan wanneer je het paard zelf in training hebt (en al op gewenst niveau zit) en gewoon iemand erbij zoekt

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:24

waarom zoek je zelf dan iemand er bij? omdat hij op dagen ook GETRAINT moet worden wanneer je zelf niet kan of wilt.. is het zelfde..

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:03

lindsey schreef:
Ik betaal zelf iets meer dan 100 euro voor mijn verzorgpaard. Ben wel de enige die er op rijd in verband met zwangerschap van de eigenaresse. Maar als ik in geldnood zou komen bijvoorbeeld doordat ik werkloos zou worden, dan zou ze nog liever het paard 24 uur per dag op stal laten staan dan dat ze mij of iemand anders gratis zou laten rijden.

Zo'n eigenaar kan ik nou echt niet begrijpen hoor.

Ik heb geen verzorger/bijrijder en ik wil er ook geen, maar daarom heb ik natuurlijk wel mijn mening. Ik vind dat je een verzorger (dus iemand die niet op het paard rijdt, maar alleen de stal doet, losgooit, evt. het paard poetst) echt niets kunt laten betalen. Die mag je i.m.o. zelf wel wat betalen, omdat het je gewoon zelf tijd en moeite scheelt.
Iemand die wél meerdere keren per week op het paard rijdt en die het paard niet verbetert zodat je er als eigenaar echt profijt van hebt, mag in mijn ogen best een bijdrage leveren. Het is natuurlijk altijd prettiger om op een privépaard te rijden dan op een manegepaard. Al moet je je wel afvragen waarom je die bijrijder hebt: voor het geld, voor je eigen tijdsbesparing of puur voor het plezier van die ruiter.

Wanneer iemand een paard rijdt en dat paard verbetert, waarbij ook nog de ene partij geholpen is omdat die een paard onder het achterste heeft (en plezier van het rijden heeft) en de andere partij omdat het paard goed gereden wordt kun je elkaar denk ik gewoon het beste uit de portemonnee blijven.

Als ik al een bijrijder zou hebben dan zou ik het belangrijker vinden dat diegene eens per week een les zou nemen op mijn paard dan mij een bijdrage te geven, de kosten van mijn paard heb ik toch, of ze nou wel of niet gereden wordt die dag.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:05

OP het moment dat een paard verbeterd word, vind ik zelfs dat er betaald moet worden

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:17

runningkawa schreef:
OP het moment dat een paard verbeterd word, vind ik zelfs dat er betaald moet worden

Moeten is dwang
Stel dat ik een paard heb dat doordat ie gereden wordt door een meer ervaren ruiter verbeterd, maar die ruiter zou om wat voor reden dan ook anders geen paard te rijden hebben zie ik niet waarom de eigenaar dan zou moeten betalen. Op het moment dat ik zou vragen aan iemand "wil jij mijn paard rijden zodat ie wat leert" vind ik het een ander verhaal. Maar als het toevallig zo uit komt en de ruiter blijkt het paard wat te kunnen leren en iedereen is tevreden... dan is er toch niets mooiers dan elkaar uit de portemonnee te blijven?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:57

CKdamour schreef:
Ik heb ooit een paard gereden... ging super. We waren echt een team. kwam een man met veel meer ervaring in de paardenwereld. Hij kocht dat paard en viel er alleen in de eerste week al 8 keer vanaf omdat hij hem niet onder controle kon houden.. dus tja.. wat zeggen die jaren dan?

De klik moet er natuurlijk wel zijn maar aan de andere kant: er zijn veel paarden die superbraaf zijn tot er een ruiter opkomt die ze aan het werk zet, dan krijg je ineens wel protest. Ik wil niet zeggen dat het in jouw geval ook zo is natuurlijk maar je kunt niet zonder meer zeggen: die ruiter werd eraf gegooid dus ik reed hem beter. Misschien vroeg die man meer van dat paard dan jij en ging dat paard in protest.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:02

runningkawa schreef:

Mee eens, PLUS een percentage op de verkoopsprijs krijgen (als dat van toepassing is)

Chessiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:07

Mijn verzorgster hoeft niet te betalen, heb zelf voor gekozen om een paardje te nemen, en alle kosten zijn voor mij.. Ik ben juist blij dat ze ze doet als ik niet kan.. En ga geen geld ervoor vragen.. Ze is ook nog is goed voor me 2 kanjers! En ik ben al blij dat ik een goeie verzorgster heb.. Want hier in de buurt is dat moeilijk te vinden..

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:13

Ik heb sinds kort een verzorgster, maar zij moet geen financiele bijdrage geven aan mij. Waarom niet? Wel ik ben diegene die geen tijd genoeg heeft om mijn paard voldoende beweging te geven en zij wil dus mij uit de nood helpen. Ik vind dat je voor tijdgebrek geen geld kan vragen. Moest je nu een verzorgster nodig hebben om financiële ondersteuning te geven dan kan ik dat wel begrijpen.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:27

Het is heel persoonlijk en afhankelijk van de beweegredenen waarop je het doet. Dat een paardeneigenaar de verzorger moet betalen vind ik wat ver gaan, een verzorger doet het ook voor zijn plezier.. Als paardeneigenaar hoef je niet aan liefdadigheid te doen door alsmaar voor de kosten van een ander zijn plezier op te draven. En als je bijrijder het als verplichting ziet en niet voor zijn plezier doet, dan maar niet hoor. Als een ruiter ergens op een manege een paard zou huren om voor zijn plezier een uurtje te gaan rijden dan betaal je toch ook?! Vraag je toch ook niet de manege-eigenaar geld voor het rijden. Dwing je toch ook niet af totdat je gratis mag rijden omdat jij dat paard beweging geeft..

Ik zie het gewoon als handel, dat mensen zonder vergoeding hun paard laten berijden. Prima en fijn voor degenen die dat hebben. Maar als er wel een vergoeding wordt verwacht (wat van begins af aan is afgesproken tussen berijder en eigenaar dan zie ik er geen problemen mee, bijrijder stemt in om mee te betalen en dan zie ik er nix geen kwaad in)..

Later nog een bijdrage vragen.. Tja, dat moet je zelf gewoon beslissen en overleggen. Stel het aan je berijdster voor en vraag wat voor bedrag zij in gedachten zou hebben. Probeer zo gezamenlijk tot overeenstemming te komen.. Mocht ze absoluut niet instemmen met een bijdrage dan wordt het lastig, maar dat recht heeft ze aangezien jullie nu een mondelinge overeenkomst voor gratis hebben staan.

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:31

ik verzorg zelf een oude pony en hoef daar niks voor te betalen,
ik (naja mijn ouders) willen best iedere maand een bepaald bedrag bij betalen maar dat wilt de eigenaresse niet ,afentoe koop ik wel voer,snoepjes of spullen die nodig zijn..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:45

Bienotje schreef:
Als een ruiter ergens op een manege een paard zou huren om voor zijn plezier een uurtje te gaan rijden dan betaal je toch ook?! Vraag je toch ook niet de manege-eigenaar geld voor het rijden. Dwing je toch ook niet af totdat je gratis mag rijden omdat jij dat paard beweging geeft..

Een ruiter die in staat is om een paard te verbeteren gaat echt niet als alternatief op een manege lessen hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:07

Klopt en ook al hebben die geen eigen paard, ze worden genoeg gevraagt.
Die hebben er wel 10 op een dag als ze zouden willen

x_Charlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:10

WildWings schreef:
^ Ja, maar die verzorger helpt toch juist, waarom zou ze dan ook nog moeten betalen? Ze helpt iemand 3 dagen per week al uit de brand..

Helemaal mee eens, afspraken die al gemaakt zijn moet je dan niet ineens gaan veranderen, je kan niet ineens geld gaan vragen, dat vind ik een beetje raar... Ze helpt je 3x in de week, heeft daar veel plezier in, en dan geld vragen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:12

ik heb een klein meisje van 8 die mijn welshje verzorgt en rijd op maandag. geheel kosteloos. ik vind het leuk dat zei er wat van leert, ik ben er trouwens altijd bij als zei er is. als ze klaar is met het poetsen etc dan geef ik haar altijd een half uurtje ofzo les. ik heb nu al 3 keer een groot bedrag van haar ouders gehad, hun vinden dat nodig, maar ik niet.

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:23

jacco_h schreef:
@ maickell0ver,

als ik zie wat jij allemaal doet betaalde jij in natura (door te werken)

Idd dan betaal je ook maar op een andere manier, bij mij op stal hoeft dat allemaal niet en hoeft een eventuele verzorgster/bijrijdster enkel te poetsen en te rijden.

Oke dan ligt het wel wat anders... Maar goed ik word nu dus betaald voor wat ik doe en mag nog steeds rijden en dergelijke... Ik heb het gewoon getroffen bij deze mensen. Ik mag lessen en wedstrijden rijden.. maar dat wil ik allemaal niet ik kan les van haar krijgen en wedstrijden ach misschien in de toekomst

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:02

verzorger moet betalen terwijl ze voor je werkt.. moeten jullie je baas ook betalen voor de uren dat je op kantoor werk voor hem doet?S

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:07

Het eerste wat in me opkwam was:
'Eerst zonder kosten het paard verzorgen en rijden, nu laten betalen?'
Ik zou denk ik na wat overwegen afhaken.

De rest heeft iedereen al verteld.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:05

Ik heb geen verzorgster en wil er ook geen, maar ik rijd zelf wel paarden voor anderen. Daarbij ben ik degene die betaald WORD en niet omgekeerd. Ik zou nooit voor andermans paard betalen, en ik snap de logica erachter ook niet zo goed. Degene die rijdt helpt de eigenaar toch?

punto

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:10

Ik vraag geen geld, ben allang blij dat ze het wil doen. Wel wil ik dat er goed voor hem en mijn spullen wordt gezorgd. Ik ben heel blij met de bijrijdster die ik nu heb. Er zit aardig wat onderhoud aan zijn benen momenteel. Ze rijdt hem 2 keer in de week.