Welke goeroe??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Welke NH 'goeroe' vinden jullie het best

Pat Parelli
9 (17%)
Emiel Voest
14 (27%)
Linda Tellington Jones
6 (11%)
de man van KISS
1 (1%)
monty Roberts
21 (41%)
Ray Hunt
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 51

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 09:25

Jerai lover"]
[quote="phoenix4ever schreef:
Sorry maar daar ben ik het dan toch niet mee eens. NH is een paard vriendelijke methoden.Doe je het onvriendelijk is het dus ook gen NH meer. Want dan krijg je straks de zelfde verwarring over de klassieke dressuur. Wat overigens geen omgang betreft, maar rijden. De omgang die tegenwoordig wordt gebruikt is vaak onvriendelijk, maar dat heeft geen naam, dus kom je al gauw om het beestje een naam te geven bij klassieke rijstijl, maar dat is het toch zeker niet.
Bestaat er nog wel een engelse stijl volgens mij zijn er op het ogenblik 1000 en 1 marieren om dressuur te rijden en te springen.

Mhhh... over dat vriendelijk, ik dacht dat bij NH, de nadruk lag op het natural, dus op een zo natuurlijk mogelijke manier. Ik weet niet of je weleens gezien hebt hoe een paard dat hoog in rang staat een paard dat lager in rang staat terecht wijst, maar dat gaat echt niet op een vriendelijke manier hoor.
[/quote]

Nee maar wel op een paardbegrijpelijke manier en dat maakt het een stuk vriendelijker dan dat gescreeuw en geslaan van vele.
Het paard begrijpt dat hij iets fout doet en krijgt ook weer de kans om het goed te doen. Bij dat gekrijs denkt hij alleenmaar van o oliebol ze is gek geworden weg wezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:17

Desiree"]
[quote="Lovely schreef:
Dat is Natural HorseBEING en dat is heel wat anders dan Natural Horse MANship. Nogal een verschil, het een is paardenwerk en het andere mensenwerk.

Ja, en wat heeft een paard aan mensenwerk? Dat verstaat hij toch niet? We zullen in veel gevallen toch terug moeten vallen op het paardenwerk, willen we dat ze ons verstaan. En dat terugvallen op paardenwerk van een mens (dus afdalen naar de gedragingen van een paard zodat hij je begrijpt), is horsMANship.
[/quote]

Waarom worden paarden altijd zo onderschat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:19

phoenix4ever"]
[quote="Jerai lover"][quote="phoenix4ever schreef:
Sorry maar daar ben ik het dan toch niet mee eens. NH is een paard vriendelijke methoden.Doe je het onvriendelijk is het dus ook gen NH meer. Want dan krijg je straks de zelfde verwarring over de klassieke dressuur. Wat overigens geen omgang betreft, maar rijden. De omgang die tegenwoordig wordt gebruikt is vaak onvriendelijk, maar dat heeft geen naam, dus kom je al gauw om het beestje een naam te geven bij klassieke rijstijl, maar dat is het toch zeker niet.
Bestaat er nog wel een engelse stijl volgens mij zijn er op het ogenblik 1000 en 1 marieren om dressuur te rijden en te springen.

Mhhh... over dat vriendelijk, ik dacht dat bij NH, de nadruk lag op het natural, dus op een zo natuurlijk mogelijke manier. Ik weet niet of je weleens gezien hebt hoe een paard dat hoog in rang staat een paard dat lager in rang staat terecht wijst, maar dat gaat echt niet op een vriendelijke manier hoor.
[/quote]

Nee maar wel op een paardbegrijpelijke manier en dat maakt het een stuk vriendelijker dan dat gescreeuw en geslaan van vele.
Het paard begrijpt dat hij iets fout doet en krijgt ook weer de kans om het goed te doen. Bij dat gekrijs denkt hij alleenmaar van o oliebol ze is gek geworden weg wezen.
[/quote]

Tussen slaan en je als een paard gedragen, daartussenin ligt nog een wereld van mogelijkheden. Als je met paarden wilt werken is het niet zo slim om in extremen te denken, maar zou je juist de nuance op moeten zoeken. Juist omdat je de betekenis en waarde van iedere situatie in moet schatten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:27

Lovely schreef:

ehm, ik kan alleen voor mezelf spreken en ik onderschat zelf paarden niet. Ik ben eerder geneigd, zoals veel andere mensen ze te overschatten. En dat is ook niet goed.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:43

Lovely"]
[quote="Desiree"][quote="Lovely schreef:
Dat is Natural HorseBEING en dat is heel wat anders dan Natural Horse MANship. Nogal een verschil, het een is paardenwerk en het andere mensenwerk.

Ja, en wat heeft een paard aan mensenwerk? Dat verstaat hij toch niet? We zullen in veel gevallen toch terug moeten vallen op het paardenwerk, willen we dat ze ons verstaan. En dat terugvallen op paardenwerk van een mens (dus afdalen naar de gedragingen van een paard zodat hij je begrijpt), is horsMANship.
[/quote]

[/quote]

Een paard word niet onderschat. Het is gewoon voor ons veel simpeler om een andere taal te leren dan voor hun. Plus dat ze je in het begin echt niet begrijpen en er ook zat dingen blijven die ze nooit zullen begrijpen.
Je moet paarden niet onderschatten, maar ook zeker niet overschatten.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:45

Lovely"]
[quote="phoenix4ever"][quote="Jerai lover"]
[quote="phoenix4ever schreef:

[/quote]

[/quote]

Tussen slaan en je als een paard gedragen, daartussenin ligt nog een wereld van mogelijkheden. Als je met paarden wilt werken is het niet zo slim om in extremen te denken, maar zou je juist de nuance op moeten zoeken. Juist omdat je de betekenis en waarde van iedere situatie in moet schatten.
[/quote]

juist.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:06

Lovely schreef:

misschien omdat het makkelijker is te luisteren naar mensen die op een charismatische manier (bv M Roberts/Voest) een (commercieel) verhaal weten te verkondigen (=hapklare brokken?) gericht op gevoelens van mensen dan individueel logisch na te denken en de reacties van het paard op waarde te schatten en daarop te reageren.

Zo van: Doe de join-up en dan komt alles goed. Maar wel eerst al mijn banden van E50,- p/s kopen en even 2 clinics volgen a E250,-/dg anders verpest je de hele boel.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 04-06-02 16:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:09

SuperPepeijn schreef:
Zo van: Doe de join-up en dan komt alles goed. Maar wel eerst al mijn banden van E50,- p/s kopen en even 2 clinics volgen a E250,-/dg anders verpest je de hele boel.

grinnik, er zit een kern van waarheid in! Die paarden"liefhebbers" die iedereen willen helpen in het welzijn van het paard, vragen wel erg veel geld hoor!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:20

Desiree schreef:
grinnik, er zit een kern van waarheid in! Die paarden"liefhebbers" die iedereen willen helpen in het welzijn van het paard, vragen wel erg veel geld hoor!

ik ken er nog 1 die zich (schijnbaar) inzet voor het welzijn van de mens (en ook niet altijd in geslaagd is...) op een voor mij zweverige manier.

iemand in een blauw gewaad... even de naam vergeten. it's all about the money.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:22

Ik vindt het geweldig om hun theorieën te lezen, alleen ik ben nog niet zo bekend met emiel voest z'n werk.
Maar je gaat gewoon meer over je handelen nadenken, je hoeft niet zweverig te gaan doen.
Maar je hebt er wel een beter idee van, waarom je bepaalde dingen met je paard doet, althans dat heb ik.

Gr. Adriana

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:40

Nou, die clinic van piet baalbergen vond ik toch interessant, ik heb er toch weer van geleerd. het geeft je meer inzicht in paarden en dat is toch handig.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 18:00

Ja, ik heb geen speciaal iemand die ik goed vind. Ze hebben allemaal wel goede punten, ik mix ze gewoon een beetje, en ontwikkel zelf een bepaalde grondwerkmethode, die het best is voor mijn paard en ik.

* Ellen *

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 18:10

ik probeer mijn paard gewoon goed te begrijpen. zo af en toe laat ik hem rondlopen in de paddock en kijk wat hij allemaal doet. dan leer ik hem naar mij toekomen en wegdraven enzo wanneer ik het aangeef.
goeroes vindt ik een vaag woord... je kunt natuurlijk proberen veel van die mensen leren, zolang je paard er maar baat bij heeft.

heee er is een nieuwe smilie!!! deze:

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 10:10

ik ben het voledig eens met de laatste mensen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 13:02

Dank je Haha! !

Gr. Adriana

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 15:51

Ik vraag me af hoe een aantal mensen aan de term zweverig komen? Iedereen die de term zweverig gebruikt heeft duidelijk nog nooit iets in die richting gedaan. Zelf doe ik veel op de "Voest" manier en heb daar ook les in. Heb er tot nu toe nog niets zweverigs aan ondekt, het is gewoon een manier hoe jij je lichaam beweegt tov je paard en welke reactie je daar op krijgt.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 16:00

Odi schreef:
Ik vraag me af hoe een aantal mensen aan de term zweverig komen?

vergelijk eens een videoband van jomanda met die van hempfling. dan weet je misschien wat ermee bedoeld wordt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 16:30

Hoewel ik clinics van goede NH mensen interessant vind, vind ik veel aanhangers van NH zweverig. Een paard hoeft bij hen namelijk niets te doen waar het geen zin in heeft en dat vind ik al bullshit. Als een paard op rijtechnisch gebied iets niet goed doet, beginnen ze over grondwerk. Nou ja! sorry hoor, maar dat zie ik gewoon niet zitten en in dat opzicht vind ik sommige ook zweverige types. Maar dat neemt niet weg dat ik NH interessant vind, en er wel enige nut van in zie.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 17:46

Desiree schreef:
Een paard hoeft bij hen namelijk niets te doen waar het geen zin in heeft en dat vind ik al bullshit.

Heb je ook gelijk in, heeft niets met Voest of een andere instructeur te maken maar met die personen die blijkbaar niet weten dat ook paarden "gevaarlijk" kunnen zijn/worden. Het type mens dat jij omschrijft heeft helemaal niets met NH te maken, dat bedenken jullie er zelf bij en dat is jammer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 22:00

Net als dat je bij het Engelse rijden mensen hebt die hun paarden tot gehoorzaamheid willen dwingen met geweld ,

zo heb je bij NH mensen die hun paard niet aan durven pakken en maar een beetje aan latten kakken ,
met zich laten sollen.

Deze mensen geven voor buitenstaanders een verkeerd beeld van de opvoedingswijze die ze aanhangen , dat is het hele probleem hierin.

Ik heb ook wel eens een (DUUR !!) lesje NH gezien ,
paardje moest aan een lang touw rondjes lopen om begeleider ,
en keek overal om zich heen naar wat voor interessants er allemaal te zien was , sjokte heel sloom , net in stap voort , was totaal vergeten dat er ook nog iemand z'n touwtje vasthad.

En toen zei die instructrice zoiets van : nu gaat het de goede kant op , zo leert hij zijn aandacht bij jou houden .

Ja , sure !! Niet als je 'm zo aan laat kakken hoor.....

Er waren een paar stompen van z'n eigenaresse voor nodig om 'm weer enigszins alert en gehoorzaam te krijgen naderhand Lips are sealed

Dat is dus duidelijk op de verkeerde manier bezig zijn ,
het paard is hier de baas .

Maarja dat gebeurd dan wel in de sfeer van NH ,
terwijl het hier op deze manier maar weinig mee te maken heeft.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 09:21

Odi"]
[quote="Desiree schreef:
Een paard hoeft bij hen namelijk niets te doen waar het geen zin in heeft en dat vind ik al bullshit.

Heb je ook gelijk in, heeft niets met Voest of een andere instructeur te maken maar met die personen die blijkbaar niet weten dat ook paarden "gevaarlijk" kunnen zijn/worden. Het type mens dat jij omschrijft heeft helemaal niets met NH te maken, dat bedenken jullie er zelf bij en dat is jammer.
[/quote]
DAt beeld is ontstaan hier o.a. op bokt bij "rijtechnische problemen".

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-02 10:11

NH vraag ook gewoon gehoorzaamheid van een paard hoor!!! En volgens mij kan dat net als met het 'gewone' rijden door beloning en straf.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 10:13

germie schreef:
NH vraag ook gewoon gehoorzaamheid van een paard hoor!!! En volgens mij kan dat net als met het 'gewone' rijden door beloning en straf.

Misschien komt het er dan uiteindelijk wel op neer, dat alle mensen die op de juiste manier met paarden omgaan, welke tak van sport ze ook beoefenen, aan NH doen.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 10:57

SuperPepeijn"]
[quote="Lovely schreef:

misschien omdat het makkelijker is te luisteren naar mensen die op een charismatische manier (bv M Roberts/Voest) een (commercieel) verhaal weten te verkondigen (=hapklare brokken?) gericht op gevoelens van mensen dan individueel logisch na te denken en de reacties van het paard op waarde te schatten en daarop te reageren.

[/quote]

Dat vind ik ook wat jammer. Ze moeten er natuurlijk wel van leven, maar zo duur? daar kunnen ze wel heel rijkelijk van leven zeg.
Ik had vroeger het naive idee dat zoiets toch niet duur behoorde te zijn. Je wilt toch dat alle paarden op de wereld goed behandeld worden. dan moet je de drempel toch ook lager maken.
Ik koop wel boeken en heb op equitana een lang touw gekocht ergens bij een stand. voor 30 gulden. dat is dus al 15 gulden goed koper dan emiel voest. Meer doe ik echt niet. Ik bestudeer ze en daar leer ik veel van. Ik lees de boeken en that's it.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-02 11:04

En die prijs is ook de reden dat ik nog niet bij Emiel voest gekeken heb. Lijkt me wel leuk, maar het is gewoon te duur.
Ik heb mij ook al afgevraagd waarom een touwhalster duurder moet zijn dan een gewoon halster. Dus wie het antw. weet mag het zeggen....