Galopperen op asfalt of juist niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Willekes

Ik wilde mij er eigenlijk niet mee bemoeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 09:29

maar ik ben het er niet mee eens. Het lijkt me niet echt goed, maar ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die wellicht geen keuze hebben. Goed mijn mening daarbuiten gelaten is het dan wellicht een idee om een bijrijder te nemen, zodat je paard wel wat meer onder het zadel gereden wordt bijvoorbeeld? Ik weet niet hoor, een paard kan prima stilstaan mits die maar voldoende beweging heeft. Dat heeft jouw paard volgens mij wel, maar om nou te stellen dat je geen andere keus hebt dan een paard een hele week stil te laten staan. Ik weet niet precies wat de reden is, geen tijd? Nogmaals ik kan je situatie niet helemaal beoordelen. Als je bijv. niemand anders op je paard wil laten rijden is het dan niet mogelijk dat iemand met hem langs de weg stapt dagelijks of aan de hand met de fiets, zodat hij toch zijn beweging krijgt. Blijkbaar barst je paard van energie of zie ik dat verkeerd. Kan hoor? Met de KWPN-er van mijn vriendin ga ik ook regelmatig stappen langs de weg om hem beweging te geven als zij geen tijd heeft en ik ook weinig. Dat half uurtje doet het paard goed en voor de rest loopt hij in de wei.

Succes met je beslissing. Ik ben benieuwd hoe lang deze discussie nog doorgaat. Ik zie niet echt een oplossing verder.

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 10:10

Maya schreef:
Bovendien krijgt ze echt elke dag beweging, maar niet altijd doordat ik rij, is bij jou rijden soms de enige manier om beweging te geven? Het lijkt er wel op. Ik dacht dat ik dat niet hoefde uit te leggen, maar je hebt blijkbaar het beeld van penny-meisje in je hoofd wat er niet uit te krijgen is.

Sorry hoor,maar denk je soms dat ik iedere dag rijd? Kep wel wat anders te doen! Ik longeer vaak,of ga enorm lang wandelen met haar...Of ik zet haar in de paddock los,en jaag haar een beetje op.En tijdens het mesten gaat ze af en toe op het land.Bij ons mogen de paarden nu nog niet echt het land op,maar vanaf juni (of juli) wel...En waarom heb ik het beeld van penny-meisje in mijn hoofd? Omdat ik het nogal ego vind dat je op de weg galoppeert? Mhh blijkbaar heb jij daar andere opvattingen over dan ik.

Yentl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 11:20

euh jamylover... er staat in je berichtje WEL dat je iedere dag rijd!

ene voor Maya; ik heb ook geen bak, wel tot mijn beschikking, een binnenbak en buitenbak van 15 X 30
maar in de winter staan in die buitenbak paarden en in de binnenbak ook,omdat de stalpaarden daar dan niet naar buiten gaan en dus in de binnenbak los mogen dus vaak heb ik in de winter ook een 'probleempje'
weetje wat ik dan doe?

ik rijd in de wei (oke ik heb gelezen dat dat neit kon maar je schreef wel later dat je niet in de wei ging rijden want dat was zijn prive tijd, dus hij kan wel in die wei rennen? dan zou je daar ook kunnen longeren en rijden.. jammer voor jouw van die 'prive tijd' maar dat vind een paard echt niet erg, het is beter dat je ff daarin galopeert als op het asfalt.)
en ik rijd over de weg, en nee dan galopeer ik niet. ik stap, en draaf kleine stukjes

als je nou in winter bv 5 dagen per week een kwartiertje gaat stappen en 5 minuten draven, dat schaad minder schade dan wanneer je 1 a 2 keer per week in de winter hem over het asfalt laat denderen

ik hoop dat je er iets van aantrekt,

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 13:13

Esther schreef:
Ik geloof dat veel mensen hier niet willen snappen dat er ook nog mensen zijn die een pony hebben maar niet alle luxe die ze zelf gewend zijn. Daarmee bedoel de luxe van een bak in de buurt waar je kunt rijden wanneer je maar wil.
En omdat Maya afhankelijk is van langs de weg rijden en het voorkomt dat ze eens over de weg gallopeert wordt al veroordeelt.
Ze kan beter als het zo uitkomt in de winter even gecontroleerd over de weg galloperen dan dat haar pony er als een ongeleid projectiel vandoor schiet en god weet waar overal terecht komt, een auto is ook heel hard om tegenaan te klappen hoor.

Het maakt mij ( en misschien de rest met mij) helemaal niks uit wat de motieven zijn om op het asfalt te galoperen. het enige waar ik het over heb is, waar dit topic ook over gaat: galoperen op asfalt kan niet. met geen enkel excuus.
waarom dat lees je hierboven maar na, daar staat het al vaak zat.

en dat van die 'luxe bak' vind ik ook onzin. Natuurlijk heeft de 1 een betere bak tot zijn beschikking dan de ander. Maar als je een paard wilt hebben, moet je ook een fatsoenlijke plek hebben om hem beweging te geven. en dat hoeft dan niet eens een bak te zijn. als jij elke dag over netje bos en zandpaden rijdt, kan dat ook helemaal geen kwaad.

dit topic gaat, zoals ik net ook al zei, over galoperen op asfalt. dan kan iedereen wel steeds hele verhalen op gaan hangen over dat Maya's pony het toch wel beter heeft, want die komt de hele dag buiten, maar dat is niet relevant.
als je ( en dan bedoel ik jou nog niet eens Maya) het zo graag over 'hoe zorg ik goed voor mijn pony' wil hebben, begin je daar maar een nieuw topic over. Schijnheilig

Marieke22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 14:09

Jeetje zeg, wat is dit een uit de hand gelopen topic. Volgens mij is het vrij simpel (buiten het feit dat ik het ook slecht vind om op asvalt te galopperen):

- Maya vraagt of galopperen op asvalt goed of slecht is
- Iedereen roept dat het slecht is
- Nu is het aan Maya of ze daar iets mee gaat doen of niet. Het is haar pony, en daar mag ze zelf over beslissen. Of wij het er nou mee eens zijn of niet....

Heel vaak zie ik topics over problemen met paarden-eigenaars als je bijrijder bent. Heel vaak wordt daarop gereageerd in de trant van "het is je eigen paard niet, dus je hebt er helaas niets over te zeggen". In dit verband vind ik deze topic wel heel dubbel. Het is het paard van Maya, en wij hoeven toch niet zo door te drammen? Ik neem aan dat Maya nu wel weet dat niemand het eens is met haar manier van galopperen.

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 14:30

Citaat:
Nicolietje, ik snap niet wat je schrijft. Met ongelukken voorkomen bedoel ik dat als ik rij en ik heb niet gegaloppeerd en ze heeft wel veel energie, wat er dan gaat gebeuren is dat ze gaat "schrikken" met als gevolg dat ik het overige verkeer de stuipen op het lijf jaag, en weet ik veel wat er allemaal kan gebeuren, de kans dat ik dan val is dan veel kleiner.
ja dat snap ik nu ook wel, maar galloperen op het asfalt is echt heel gevaarlijk misschien maak je er niet direct ongelukken mee, maar op den duur wel.het hoeft dan eigenlijk niet een echt een ongeluk te zijn, maar als je paard er een chronische blessure van krijgt piep je wel anders..maar het is niet mijn probleem.het is jouw paard, en je moet er mee doen wat je er mee wil doen.
ik hoop alleen voor jou en je paard dat jullie geen brokken maken
[/quote]

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 14:36

Esther schreef:
ik denk dat haar pony het beter heeft dan menig ander paard. zou iig willen dat mijn paard een stal had met uitloop en nog paar uur in de wei kwam
heb je gelijk in, maar niemand heeft geloof ik oit gezegd dat haar pony het slecht heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 15:46

Nicolietje, heb je gelijk in dat het niet woordelijk geschreven is dat mijn pony het slecht heeft, maar in jullie antwoorden klinkt wel door dat jullie dat Vinden.
Jamylover, ik had het in dat stukje vooral tegen Laura, maar als je je aangesproken voelt tja. Ik heb het gevoel dat Laura denkt dat ik een Penny-meisje ben omdat ze niet doorheeft dat ik 's Winters minder rij en dat ik rustig op- en afbouw (conditie), en nog meer dingen.
Ik heb een verzorgster/bijrijder, maar nog maar sinds dit voorjaar, dus van de winter had ik het druk (door veel zaken, maar ik heb geen zin om die al te opsommen) en toen kwam het dus voor dat ze minder regelmatig gereden werd. Komende winter daarvoor ga ik wel haar conditie weer afbouwen, maar mijn verzorgster gaat dan ook regelmatig rijden, dus dan zal het minder aan de orde komen dat ze even moet knallen.
Okay, dit was het weer voor nu.

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 17:14

Maya schreef:
Nicolietje, heb je gelijk in dat het niet woordelijk geschreven is dat mijn pony het slecht heeft, maar in jullie antwoorden klinkt wel door dat jullie dat Vinden.
Jamylover, ik had het in dat stukje vooral tegen Laura, maar als je je aangesproken voelt tja. Ik heb het gevoel dat Laura denkt dat ik een Penny-meisje ben omdat ze niet doorheeft dat ik 's Winters minder rij en dat ik rustig op- en afbouw (conditie), en nog meer dingen.
Ik heb een verzorgster/bijrijder, maar nog maar sinds dit voorjaar, dus van de winter had ik het druk (door veel zaken, maar ik heb geen zin om die al te opsommen) en toen kwam het dus voor dat ze minder regelmatig gereden werd. Komende winter daarvoor ga ik wel haar conditie weer afbouwen, maar mijn verzorgster gaat dan ook regelmatig rijden, dus dan zal het minder aan de orde komen dat ze even moet knallen.
Okay, dit was het weer voor nu.
Ik vindt echt niet dat je pony het slecht heeft..hij kan naar buiten waarneer hij wil, hij wordt vast goed gevoerd, en je houdt geloof ook heel veel van hem.
als ik die indruk wekte spijt me dat.
ik probeer je alleen erop te wijzen dat het niet handig is om op asfalt te galloperen, het kwam alleen soms een beetje banketstaaf over. is niet de bedoeling, en dus ook niet persoonlijk opvatten okeej?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 18:53

Maya , even m'n complimenten hoe je hier telkens op de berichtjes reageert hoor !!

Je blijft heel vriendelijk , en klinkt als een leuke , verstandige meid.
Dat vind ik ook nog wel even het vermelden waard , daar kan een
aantal bokkers een voorbeeld aan nemen .

Ik denk dat dit topic nu wel aardig klaar is ,
maar onthoud : jij hebt altijd nog zelf de keuze of je je pony in galop laat gaan of niet ....

Kun je je vader trouwens niet overhalen om de akkerbouw af te bouwen en een leuke paardenhouderij te beginnen *LOL* ?
Heb je een mooie reden om een heerlijk weiland en fijne bak te maken Haha! Schijnheilig .

Groetjes !

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 08:58

pmarena schreef:
Maya , even m'n complimenten hoe je hier telkens op de berichtjes reageert hoor !!

Je blijft heel vriendelijk , en klinkt als een leuke , verstandige meid.
Dat vind ik ook nog wel even het vermelden waard , daar kan een
aantal bokkers een voorbeeld aan nemen .

Ik denk dat dit topic nu wel aardig klaar is ,
maar onthoud : jij hebt altijd nog zelf de keuze of je je pony in galop laat gaan of niet ....
Ben het met je eens!!

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 10:43

Yentl: er staat wel elke dag rijden,maar op zaterdag en zondag staat er dat ik iets anders doe.Sorry,beetje stom neergezet Frusty Maar ik rijd dus vijf dagen in de week,en twee dagen doe ik iets anders Lachen In het begin dat ik Jamey had moest ik haar condi opbouwen,eerst een half uurtje rijden,niet teveel werk,en zo opbouwen en nu kan ze een uurtje lopen (natuurlijk wel in de helft eventjes stappen...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 13:36

Okay, iedereen bedankt, ben blij dat dit topic toch nog vriendelijk wordt afgesloten. Pmarena, was het maar waar ik zou het heerlijk vinden, Pling Nicolietje, no hard feelings, ik snap je best.

EINDE

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 14:05

Leuk topic en ik ga me er ook even mee bemoeien }>

Citaat:
ik neem het aan dat galopperen niet goed voor de benen/gewrichten/pezen ed. is, maar ik vind dat ik in bepaalde omstandigheden geen keus heb

Maya jij mag me deze woorden wel eens uitleggen. Ik heb het in dit topic als 6x gelezen maar zelf kom ik er niet uit.
Jou paard MOET dus galloperen begrijp ik hieruit.
Mijn enige opmerking is dat je wel een keus hebt en dat is niet galloperen op de weg.
Of moet ik begrijpen dat jij per se je paard kapot wilt hebben.
Je kan toch ook gewoon blijven draven en stappen dan rijd je toch een half uurtje langer om zijn energie kwijt te raken.
Ik heb ook jaren in de polder gestaan en begrijp je problemen , maar ik ging toch echt niet galloperen over het asfalt, dan maar niet galoperen.

Wat jij doet is gewoon vragen om blessures, het hoeft nu nu ook niet volgende week maar het kan wel over 2 of 3 jaar.
Artrose, hoefbevangenheid en ik dacht ook Hoefkatrol ontsteking zal ik niet uitsluiten. Je bent je paard dan kwijt!!!!

Of je moet investeren in goede hoefschoenen, en overleg dan eens wat je smid ervan vind. Goede hoefschoenen met rubberen zolen geven voldoende demping en kan een keertje een stukje over het asfalt galloperen geen kwaad.

Maar wat je nu doet is levensgevaarlijk, voor jou, je paard en voor je mede weggebruiker(hoe rustig het ookmmag zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 14:55

[quote="Maya"]Jongens, ik neem het aan dat galopperen niet goed voor de benen/gewrichten/pezen ed. is, maar ik vind dat ik in bepaalde omstandigheden geen keus heb, en het is echt niet zo dat als ik ga galopperen ik dat altijd doe. Het gebeurt wel eens in de winter als de bermen nat zijn, ik door omstandigheden weinig kan rijden, en ik haar even wil laten afkoelen. Voor ik ga galopperen is ze wel grondig opgewarmd, maar dat is ook vaak een heksentoer omdat ze ze opgefokt is. Alleen maar draven helpt niet, ik kan kweetniet hoelang gaan draven ze blijft heet, heeft ze echter even flink gegaloppeerd dan is ze compleet betrouwbaar, nog wel pittig maar ze is dan te vertrouwen, en omdat ik buitenrij wil ik wel een paard onder me hebben dat betrouwbaar is.[/quote]

[quote="Esther"]Ik geloof dat veel mensen hier niet willen snappen dat er ook nog mensen zijn die een pony hebben maar niet alle luxe die ze zelf gewend zijn. Daarmee bedoel de luxe van een bak in de buurt waar je kunt rijden wanneer je maar wil.
Ze kan beter als het zo uitkomt in de winter even gecontroleerd over de weg galloperen dan dat haar pony er als een ongeleid projectiel vandoor schiet en god weet waar overal terecht komt, een auto is ook heel hard om tegenaan te klappen hoor.[/quote]

Mijn antwoord.

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 18:08

Ehmz,even een vraagje:
waarom rijd je dan niet wat meer in de winter? Dan heb je ook wat minder last van een "heet" paard.Elke dag een uurtje ofzo (wel opbouwen).En dan hoef je ook niet te galopperen.Dus ook geen kans dat het paard op z'n muil gaat (en jij natuurlijk) en minder kans dat hij/zij "heet" is! Lachen

Verder moet je het natuurlijk zelf weten.Het topic en de vraag is niet van jou,dus je mag zelf weten hoe je met je paard omgaat.Maar misschien (hoop ik tenminste) dat je veranderd door wat sommige mensen hebben gezegt.Zoniet,dan zal ik enorm hard voor je duimen elke keer dat je op de weg galoppeert,dat het goed afloopt. Scheve mond Lachen

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:07

misschien is een slotje nu wel handig..

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:48

Galoperen op het asfalt is niet goed. Maar het is wel goed om te draven op het asfalt omdat je zo wel de pezen en gewrichten versterkt. Je moet dit uiteraard opbouwen en als je dit vaak doet zal een paar passen in galop op het asfalt geen probleem zijn, maar waarom zal je dat doen? Buiten de vraag om of het wel of niet goed is, is het wel gevaarlijk want paard glijden sneller uit op het asfalt....

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 14:35

nou sommige mensen hebben er wel een reden voor, hè maya? Knipoog

Beaumau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-02 16:34

Ik geloof dat ik nu wel een duidelijk beeld heb gekregen van jullie meningen... Van mij mag er slotje op.... Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 14:33

xxxxx foute mailing xxxx