Wie ook Liever een luxe stal / goed paard dan eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandr0

Re: Wie ook Liever een luxe stal / goed paard dan eigen paa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:50

heerlijk mijn eigen paardje op een doe t zelf stalletje met weinig luxe. Ape trots ben ik elke dag weer als ik bij mijn kanjer kom. Helemaal van mij. Ook al is t geen Salinero en zal ie dat waarschijnlijk ook nooit worden. We genieten elke dag weer. lekker rijden over t strand en af en toe in de bak. Uitmesten geen probleem, goedkope fitness . Van mij hoeft t dus niet zo duur en luxe te zijn. Veelplezier van en met mijn paard vind ik veel belangrijker.

En voor de TS lekker andermans paarden blijven rijden dan

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:53

Hoe haal ik het in mijn hoofd?
Zo is hoe ik het zie.

Persoonlijk zou ik niet naar mijn pony toe komen om haar alleen te rijden en weer naar huis te gaan.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:58

Wat dan ? Breng jij daar uren door met poetsen, aan de hand grazen, nog meer poetsen, ehmmmmmm.... ?

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:05

Op het moment doe ik weinig, omdat ik niet kan. Maar ik baal als een stekker als ik iemand anders mijn stal uit zie mesten.
Ik probeer en doe wel, het lukt alleen niet.

Maar ook als ik alles weer kan, ik kan uren bij mijn pony in de stal zitten, ik kan haar rustig gaan poetsen zonder telkens op mijn klok te kijken, ik vind het heerlijk om met haar te wandelen en haar te laten grazen, er zijn zelfs dagen dat ik van ochtend tot avond bij mijn pony loop. Ik vind het heerlijk om bij mijn pony te zijn

Maar ook als ik wel eens ga rijden, dan krijgt mijn pony een poetsbeurt van ruim een uur voor en na het rijden en ga ik nog even lekker met haar wandelen.
Laatst bijgewerkt door Marchador op 27-03-06 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

miesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:06

Ik denk niet dat een paard er bezwaar tegen heeft als zijn eigenaar hem komt rijden/verzorgen en hem daarna op de wei gooit om met zijn vriendjes te spelen of lekker op stal met hooi en voer.. Is toch niets mis mee?
Mijn vorige pony hield er helemaal niet van, al dat getut, die wilde gewoon na het rijden lekker eten en met rust gelaten worden..

Ik zou als paard ook gek worden met een baas heel de dag om me heen.. Als het paard los staat en je bent er ok.. Maar heel de dag friemelen enz. Een keer een dagje ok, maar elke dag weer?

Kuiken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:07

Cow_horse schreef:
Op het moment doe ik weinig, omdat ik niet kan. Maar ik baal als een stekker als ik iemand anders mijn stal uit zie mesten.
Ik probeer en doe wel, het lukt alleen niet.

Maar ook als ik alles weer kan, ik kan uren bij mijn pony in de stal zitten, ik kan haar rustig gaan poetsen zonder telkens op mijn klok te kijken, ik vind het heerlijk om met haar te wandelen en haar te laten grazen, er zijn zelfs dagen dat ik van ochtend tot avond bij mijn pony loop. Ik vind het heerlijk om bij mijn pony te zijn

Maar dat is een beetje lastig als je 40 uur in de week moet werken.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:09

Cow_horse, op het moment dat men ervoor kiest om niet hetzelfde te doen als jij (mbt stal uitmesten, poetsen, wandelen etc.) wil niet zeggen dat die minder om hun paard/pony of hobby geven dan jij.

Je kunt nu eenmaal niet alles en iedereen met jezelf vergelijken.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:12

sandr0 schreef:
heerlijk mijn eigen paardje op een doe t zelf stalletje met weinig luxe. Ape trots ben ik elke dag weer als ik bij mijn kanjer kom. Helemaal van mij. Ook al is t geen Salinero en zal ie dat waarschijnlijk ook nooit worden. We genieten elke dag weer. lekker rijden over t strand en af en toe in de bak. Uitmesten geen probleem, goedkope fitness . Van mij hoeft t dus niet zo duur en luxe te zijn. Veelplezier van en met mijn paard vind ik veel belangrijker.

En voor de TS lekker andermans paarden blijven rijden dan

Idd Helemaal mee eens.

Ik heb zelf een super draver die voor veel mensen een laag paard is maar owke we zullen nooit anky en bonfire worden maar dat hoeft van mij niet hoor. Ik heb liever veeel lol met m'n paard en een band met m'n paard dan dat ik hoog in dressuur zit.

Naast m'n eigen paard verzorg ik ook nog wat paarden en die paarden zijn dure paarden die goed in de sport zijn (ene dressuur en de andere western). Maar die paarden komen weinig buiten en mogen niet druk doen anders zijn ze bang dat het paard zich verwond.

Denk je dat paard zich vermaakt?? Ik denk dat mijnes zich beter voelt. Die komt zoveel mogelijk buiten (liefst alle dagen hele dagen hele jaar door) en gedraagt zich als een idioot maar je ziet gewoon dat ze lol heeft en lekker stoeien met paarden. Heerlijk toch??

En zoveel mogelijk zelf doen vind ik bij een paard horen (zoals stal mesten en noem maar op) zo weet je tenminste wat er bij een verzorging van een paard hoort. En niet alleen maar rijden. En dat je het niet wilt moet je natuurlijk helemaal zelf weten maar hoe merk je dan of je paard slecht eet? of slechte ontlasting heeft?? Vaak komen mensen daar te laat achter (eigen ervaring).

En een paard staat liever dag en nacht op land dan op stal dag en nacht met een binnenbak en allemaal super de luxe hoor.

Dus denk je nou aan het paard of aan jezelf??

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:18

De bokt werkelijkheid en daaruit voortvloeiende veroordelingen blijven mij steeds weer verbazen... Anoukie, ik deel jouw geplaatste opmerkingen 100%

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:29

Ik heb een deel van het topic gelezen... maar denk dat de rest niet nodig is. Zal wel ongeveer dezelfde onzin staan

Een doe-het-zelfstal is prima! Maar een luxe pensionstal ook... Wat maken die voorkeuren en verschillen uit?
Wat belangrijk is is dat je paard goed verzorgd wordt. En schrik niet.... dat kan een ander net zo goed als jij zelf

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:34

Echt niet!!!!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:51

Ik wist het wel! Heb jaren lang geen eigen paard gehad omdat ik die hele goeie paarden waar ik nou voor iemand anders mee mocht rijden echt niet kon betalen. Ik heb nu een minder goed paard dat ik wel kon betalen, maar ik heb wel gevoeld hoe een echt goed paard kan lopen. Heb ik nu alleen maar gemak van!

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:55

Maar waarom toch dat verschil tussen goed en niet goed paard?
Het is echt niet zo dat de betere paarden alleen op dure luxe stallen staan en de 'mindere' paarden bij een boertje achter.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:00

Ik heb een goede pony gehad, met stal&wei thuis zonder bak
M1 dressuur en L springen, bijna nooit in binnenbak gereden wel veeeel in de regen buiten en veel plezier gehad met haar! tot ze blijvend kreupel werd en ik heb haar nogsteeds, alweer 10 jaar nu!!

een goed paard gekregen, en ook een bak aan huis aangelegd, wel veeeeel natgeregend of amper kunnen rijden ivm de vorst en een binnenbak waar ik maar 2x per week kon rijden
Z1 gereden tot hij een blessure kreeg

en nu heb ik een 3 jarig paardje waarme eik de sport in ga, en nogsteeds dezelfde bak thuis die modderiger is als het regent en maar heel beperkt de mogenlijkheid om binnen te kunnen rijden

en toch weet ik dat ik als ik met dit beestje de sport in ga niet beter/sneller zou gaan als ik op een luxe stal stond waar ik iedere dag binnen kon rijden!

ik geniet van alles wat ik met mn paarden doe! mn 2 afgekeurde paarden heb ik ook nog, en daar heb ik ook nogsteeds plezier van!!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:06

lindsey schreef:

Ik heb helemaal geen zin om elke dag verplicht naar mijn paard te moeten omdat hij anders niet te eten krijgt of in een vieze stal staat. In bovenstaande situatie kan je af entoe een dagje overslaan.

ik begrijp je verhaal alleen dit snap ik niet. Ookal heb je een hele luxe stal waar alles voor je gedaan word, dan mag ik toch wel hopen dat je elke dag naar je paard toe gaat om hem beweging te geven in plaats van hem te laten staan en dat het de volgende dag een bom is. Je hoef echt niet elke dag te rijden maar hij moet wel elke dag even uit zijn stalletje komen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:08

@Joyce-B: Hier wordt niet gesproken over opfok, maar over een bereden paard op een luxe of minder luxe stal.

Ik ben het er wel volkomen mee oneens dat paarden een heel seizoen op de opfok worden gezet, zonder er naar om te kijken. Zie dat helaas ook vaak genoeg gebeuren en dan moet men maar hopen dat je gebeld wordt als er wat met je paard gebeurd is. Maar dat doet in dit topic niet terzake.. Ik ga mijn paard echt geen dag aan het lot overlaten nu ze op stal staat, dat vind ik echt niet kunnen!

TS heeft duidelijk gekozen voor het bijrijden van een goed paard op een luxe stal. Moet ze helemaal zelf weten. TS geeft ook aan daarom geen eigen paard te willen hebben, omdat ze dan dezelfde luxe niet meer terug krijgt die ze graag zou willen. Ik respecteer haar keuze, maar mijn eigen keuze zal het niet zijn, dat is alles wat ik met mijn post aan wilde geven..

Ikzelf heb maar 2 eisen, dat is dat ik een goede buitenbak heb en mijn paardje lekker de wei op kan. En dan heb ik het niet over een modderwei, zoals zovelen hier suggereren, maar een goede droge weide zonder onkruid, onbemest en voldoende drinkwater aanwezig. Ondanks dat ik geen luxe stal wil, wil ik wel dagelijks kunnen trainen.

By the way: ik werk ook 40 uur per week, draai onregelmatige diensten en zit per dag 3 uur bij mijn paard en buiten de dagen (1 dag per week) dat mijn bijrijder komt, sla ik geen dag over.

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:14

Zal ik even wat schokkends vertellen dan?

Ik heb sinds december weer een eigen paard. Paard staat in amersfoort en ik studeer in Rotterdam. Ik ben dus in principe alleen donderdagavond t/m zondagavond in Amersfoort.

En het bevalt super! Paard staat bij een boer achter, als enige pensionklant. Hij mest, voert, zet binnen en buiten (paard staat elke dag in de bak en zomers in het land). Mijn instructrice rijdt haar 1x per week, en de andere dagen gaat er niemand speciaal naar haar toe.

Bevalt prima, heb een vrolijk en gezond dier dat graag voor me werkt

Kuiken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:26

Richtje!!!!
Nee hoor ze ziet er fantastisch uit!

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:54

Wel grappig hoe je van iemand die liever een duur/goed paard van een ander rijdt op een luxe stal, dan een simpel dier van r zelf op een simpele stal ineens weer een discussie aan t voeren bent over t houden van paarden......

Bentuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:00

chagrijntje schreef:
Naar mijn idee ben je gewoon verwend..
Je wilt alleen maar rijden met je paard.
Je wil je paard niet voeren of de stal uitmesten.

En je ziet je zelf al hoog in de dressuur.

Maar wat ik nu niet snap wat is nu precies je vraag..

jij zegt het ik denk het..
sorry hier kan ik me heel erg kwaat om maken..
dat beesje wacht op je en jij zit lekker op je gat thuis..
omdat je toch niet hoeft te komen voeren en mesten..
hallo dat beesje wil ook wel lekker even een 1 uurtje buiten staan..
dan poetsen hoor

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:16

Anoukie schreef:
Wat dan ? Breng jij daar uren door met poetsen, aan de hand grazen, nog meer poetsen, ehmmmmmm.... ?

ik vind jou ook anders kort door de bocht zoals je nu reageert,lekker over een beetje tegenin zagen.
als eigenaar schaf je een paard aan omdat je het leuk vind tis je hobby en je steekt er graag tijd in,das niet dat je het graag doet maar tis een stukje verantwoording.
als jij niet komt of alleen om te rijden waar blijft je band dan met je paard?beetje anderen voor je knol laten zorgen aldoor,ik heb ook hues wel een over geslagen toen ik in pensionstalling stond,maar wil je niet dat tevreden paarden hoofd zien als je hem zelf buiten zet,voert of hem in de box zet die je zelf heb uitgemest!
heerlijk uren lang met me paard wandelen en later grazen domweg om het feit dat ik dan kan genieten van me paard terwijl ik ernaast loop inplaats van derop zit!

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:19

marije86 schreef:
maar wil je niet dat tevreden paarden hoofd zien als je hem zelf buiten zet,voert of hem in de box zet die je zelf heb uitgemest!

Geloof je echt dat je paard het verschil merkt tussen of jij 'm mest of iemand anders?

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:38

marije86 schreef:
ik vind jou ook anders kort door de bocht zoals je nu reageert,lekker over een beetje tegenin zagen.
als eigenaar schaf je een paard aan omdat je het leuk vind tis je hobby en je steekt er graag tijd in,das niet dat je het graag doet maar tis een stukje verantwoording.
als jij niet komt of alleen om te rijden waar blijft je band dan met je paard?beetje anderen voor je knol laten zorgen aldoor,ik heb ook hues wel een over geslagen toen ik in pensionstalling stond,maar wil je niet dat tevreden paarden hoofd zien als je hem zelf buiten zet,voert of hem in de box zet die je zelf heb uitgemest!
heerlijk uren lang met me paard wandelen en later grazen domweg om het feit dat ik dan kan genieten van me paard terwijl ik ernaast loop inplaats van derop zit!

Wie zegt dat mensen die een paard op een pensionstalling hebben staan alleen komen om te rijden of zelfs niet komen?

Dat is wel heul achterlijk geredeneerd, sorry hoor.

En dat JIJ graag gaat wandelen met je paard, uren aan een stuk, prima, maar veroordeel anderen dan niet wanneer zij dat niet doen. Dat is immers een KEUZE, geen MUST. Als je dat niet doet, ben je niet ineens een slechte eigenaar of heb je geen band met je paard. Dat bedoel ik nou met alles en iedereen met jezelf vergelijken. Dat KUN je nu eenmaal niet dus dat moet je ook niet doen...

ryannuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:42

Ik snap de TS wel hoor. Zij heeft liever een verzorpaard op een plaats waar genoeg luxe is, dan dat ze een eigen paard koopt en dan niet gneoeg geld heeft om op zo'n luxe stal te staan. Ik vind daar niks mis mee. Zij kiest daarvoor, en dan is het toch een eerlijk keus om geen eigen paard te kopen? In mijn ogen is dit een oplossing waar iedereen tevreden mee kan zijn.
Zelf vind ik het belangrijk dat paard EN eigenaar gelukkig zijn. En op deze manier zijn toch EN de eigenaar, EN de TS EN het paard gelukkig?

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:07

ryannuh schreef:
Ik snap de TS wel hoor. Zij heeft liever een verzorpaard op een plaats waar genoeg luxe is, dan dat ze een eigen paard koopt en dan niet gneoeg geld heeft om op zo'n luxe stal te staan. Ik vind daar niks mis mee. Zij kiest daarvoor, en dan is het toch een eerlijk keus om geen eigen paard te kopen? In mijn ogen is dit een oplossing waar iedereen tevreden mee kan zijn.
Zelf vind ik het belangrijk dat paard EN eigenaar gelukkig zijn. En op deze manier zijn toch EN de eigenaar, EN de TS EN het paard gelukkig?

Precies! Beter kan eigenlijk niet