Is iedereen dan voor een zachte hand :S

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:10

Toen ik het topic opende dacht ik dat het ging om het rijden, een zachte hand bieden, maar nu lees ik dus dat het min of meer gaat om de ''opvoeding'' van je paard. Ik ben daar ook vrij makkelijk in. Hij moet weten wat zijn plaats is en als hij dan zo'n moment heeft dat hij dat niet accepteert, dan krijgt hij dat ook te merken

Urielle

Re: Is iedereen dan voor een zachte hand :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:18

kroetietjuh schreef:
Een zachte hand is natuurlijk altijd goed. Maar strengheid moet er ook zijn. Als jij het paard respecteerd, respecteerd het paard jou ook. En dat is gewoon heel belangrijk, vind ik. Je bent vrienden met je paard, maar je bent wel zijn baas.

En de baas wordt niet gebeten, getrapt, geplet, omver gelopen of anderszins geintimideerd

Shivatjuh01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:30

Je leest hier zo veel op bokt, dat het ook verwarrend kan zijn zeg!
Maar ik vindt zelf dat je best consequent moet zijn met paarden,
en dan vooral met jonge! Ik verzorg een bijna 2 jarige hengst..
Hij sloeg laatst met zijn voorbeen naar mij! Dus jha dan gaat mijn
been natuurlijk ook naar voren he!
En een keer bleef hij maar bijten, en ik had hem al vaker gewaarschuwd.
Maar hij bleef maar aan de gang, en ik heb hem gewoon in z'n
oor terug gebeten! Hij draaide zich wel om, en liep weg.. Nou
kijkt hij wel beter uit als tie me probeert te bijten.

Als ik begin met een paardje dat ik niet ken, dan laat ik meteen
merken dat ik de baas ben! Dus er wordt alleen beloond als het
echt nodig is, en ik doe zo neutraal mogelijk. Ik knuffel niet teveel
enz. Als ik merk dat hij in de gaten heeft dat ik de baas ben, toon
ik vanzelf meer liefde en beloon ik hem/haar af en toe met wat lekkers..

Mijn manier...

Ik krijg er vaak opmerkingen over, maar merk zelf wel dat
de paardjes waar ik mee bezig ben respect voor me hebben.
En dus werkt het wel.. Ook al is niet iedereen 't er mee eens..

fjordenfan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:39

als een paard je bijt of schopt hebben ze altijd een reden. Probeer maar eens te kijken wat. Mijn paard bijt afentoe als ik aansingel maarja, we snappen dat dat niet een leuk gevoel is. Soms heeft een paard ook geen zin om te rijden, nou vind ik ook niet erg. Ik wil wel dat we allebei plezier hebben! en de baas spelen is niet plezier hebben!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:06

Ik heb ook weinig plezier als mijn driejarige in mijn nek springt eigenlijk. Een paard heeft een hele goede reden om te bijten of te trappen: het bepalen van de rangorde. Als jij de leiding niet neemt en niet voldoende baas bent, dan is hij beter geschikt als baas en neemt hij het over. Een heel natuurlijk patroon.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:16

en of dat willem een beuk krijgt alstie zich niet gedraagt!
hij maakt er tegenwoordig een sport van om als we buiten gaan wandelen van alles te schrikken en daarbij looptie graag net achter mij. ik moet hem constant naast mij plaatsen want hij is me al zovaak op de hielen gesprongen. dalijk zitie in me nek.

het is een flinke bok, 1.78 en 800 kg. die wil ik onder controle hebben en als ik daarvoor een paar beuken uit moet delen(wat in een kudde ook gebeurd) dan doe ik dat.
ik ben de leider en dat blijf ik en dat weetie maar al te goed.

_Fleur

Re: Is iedereen dan voor een zachte hand :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:37

Urielle schreef:
kroetietjuh schreef:
Een zachte hand is natuurlijk altijd goed. Maar strengheid moet er ook zijn. Als jij het paard respecteerd, respecteerd het paard jou ook. En dat is gewoon heel belangrijk, vind ik. Je bent vrienden met je paard, maar je bent wel zijn baas.

En de baas wordt niet gebeten, getrapt, geplet, omver gelopen of anderszins geintimideerd

hier ben ik het helemaal mee eens gewoon!
had het niet beter kunnen zeggen

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:05

Shivatjuh01 schreef:
ik heb hem gewoon in z'n
oor terug gebeten!
..

haarbal?!

hoe kom je in godsnaam bij zijn oor als hij je probeert te bijten? Ik zal zo vlug niet m'n tanden in een harig beest zetten (paard/hond, ik hoor vaker dat mensen dit doen) Een tik of een keer flink knijpen in de neus of oor is ook afdoende volgens mij.

Ik geloof dat iedereen in dit topic erover eens is: duidelijk zijn en consequent is de sleutel tot succes.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:30

Je paard moet gewoon weten dat die naar jou moet luisteren, en op zn tijd een tik is niks mis mee. maar toen wij ons paard kochten was ze hoofdschuw. en slechts 5 jaar oud, daar heb ik geen woorden voor. en wij slaan haar nooit op hoofd. maar veel vertrouwen met hoofd zal ze nooit in mensen krijgen. je kan nu redelijk over haar hoofd aaien.. maar angst zit erin, dus een tik op nek of kont kan. maar never op het hoofd!