Vragen jullie een bijdrage van een bijrijder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:01

@ Yvonnelind: Yep, er is erg ruig met mijn tuig (dat rijmt ) omgegaan. Vandaar dat ik een soort van kleine berekening daarvoor maak. Heb nu tijdelijk mijn paardje uitgeleased en let daar dus goed op! Recent zijn er drie borstels verdwenen, daar baal je als eigenaar toch best van.

Ik denk dat het in Amsterdam toch anders werkt dan in Dokkem

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:19

Dat is misschien ook wel zo hoor; dat kan ik natuurlijk ook niet beoordelen. Het komt mij gewoon vreemd over, omdat dat soort dingen hier gelukkig niet zo nodig zijn!

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:00

Tsja, dat is een moeilijk punt Schimmelig!
Zo had ik het nog niet bekeken...
ik vraag geen bijdrage, maar verwacht wel dat er zuinig met mijn spullen en vooral met mijn paard wordt omgegaan.
Is ook een beetje een vertrouwens-kwestie natuurlijk.

Ik zou blij zijn als ik iemand vind die verantwoordlijk genoeg is om voor mijn paard te zorgen en er op te rijden.
Dat zou mij ook tijd schelen, en zo help je elkaar.
Maar helaas zijn goede en betrouwbare bijrijders niet makkelijk te vinden.

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:50

ik weet niet aan de ene kant heb ik zoiets van in jou geval ja waarom niet als je zo iemand kan vinden zou ik het doen...

Alleen ik ben zelf bijrijder en ik ben super blij dat ik geen geld hoef te betalen. Maar daarintegen ben ik wel bewust dat het spul een hoop geld kost en dat het van een ander is zal er dus altijd zo voorzichtig mogelijk mee omgaan zowel met het paard als met het tuig als met de trailer...
Ik vind het aan mijn kant dan ook compleet reëel dat ik mijn eigen lessen en (toekomstige) wedstrijden zelf moet betalen...
Kortom ik ben de koning(in) te rijk bij Yvonne (en haar paardjes )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:53

mirgino schreef:
WildWings schreef:
Ik heb het altijd gezien als een wederdienst, zegmaar?

Jij hebt iemand nodig die jouw paardje verzorgt en/of berijdt omdat je te weinig tijd hebt.
Iemand kan je uit de brand helpen EN heeft daar veel plezier in.

Waarom zou je er dan nog geld voor vragen

wie zegt er dat bv ik te weinig tijd hebt voor mijn pony?
de gratis bijrijders maken dat er altijd zelf van

die vinden zichzelf erg nobel omdat ze jouw paard gratis willen berijden,dus jou helpen.
ik zie het anders,ik stel mijn pony beschikbaar voor iemand die zelf geen paard kan betalen en het wel samen kan doen met iemand.

ik ben niet afhankelijk van een bijrijdster,niet financiel en niet qwa tijd.
maar makkelijk is het wel,als je het samen doet hou ik meer tijd over voor mijn gezin.
maar het is geen must

als ze morgen niet meer zou willen,is dat prima

en dat is weer het makkelijke als je een bijrijdster bent,wil je niet meer! dan stop je gewoon,en verder geen zorgen

Als jij te weinig tijd hebt snap ik niet waarom je dan een bijrijdster zou willen?

Tenzij je natuurlijk zelf graag wat geld wilt verdienen, en tja, dan móet je er wel geld voor vragen anders verdien je niets

Maar in ieder ander geval, waarbij jij zelf het wel eens wat rustiger wilt hebben en daarom een bijrijdster / verzorgster zoekt vind ik een bijdrage totale onzin. Zeker als je bijrijdster dus ook gewoon netjes verzorgt etc. of uitmest en dat soort klusjes doet.

Of als je een bijrijdpaard aanbied omdat je zo graag aardig zou willen zijn en tóch een bijdrage wilt vragen ben ik zelf meer voor een bijdrage i.d. zin ervan dat de bijrijdster af en toe eens een wormenkuur koopt, nieuwe borstels, af en toe een zak voer koopt o.i.d.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:01

Een paard in Friesland hoeft niet zo gek veel te kosten toch? Vooral als het aan huis staat.... Hier kun je vrijwel nooit je paard aan huis kwijt (zou mijn pony wel in de tuin willen zetten, maar dan gaan de buren vast klagen)

Goed, om nog even terug te komen op de prijs etc. Ik vind het heel normaal dat iemand mee betaalt, een paard is tenslotte niet gratis (was het maar waar ) ... Je koopt niet een paard voor andermans 'gratis' rijplezier (lijkt mij) ookal heb jezelf niet alle dagen tijd! Een paard kost veel geld, dus een eigenaar moet sowieso werken om zich een paard te kunnen veroorloven (dat vindt vast niemand gek ...). Een eigenaar schaft tenslotte de meest dure spulletjes voor het paard aan! De spulletjes die en bijrijder aanschaft, gaan vaak weer met de bijrijder mee, mocht diegene ermee stoppen (dus meer dan logisch dat je een bijdrage in de stallingkosten vraagt).

Het risico ligt nog altijd bij de eigenaar (mocht er iets met het paard gebeuren). Een bijrijder heeft sowieso minder verantwoordelijkheid, maar kan in bijna alle gevallen precies met het paard doen, wat de eigenaar doet. Ik zeg: betalen!

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:08

@ WildWings: Op zich snap ik wat je zegt tegen mirgino, maar als ik even mezelf als voorbeeld neem. Een bijrijdster hoeft bij mij niet te mesten/voeren etc, dat wordt door de stal gedaan. Ontwormen ook. Dekjes, halsters etc heeft ze al in overvloed. Een bijrijdster zou bij mij dus écht niks anders hoeven doen dan met Indy bezig zijn. Dan vind ik dat ik wel in mijn rechts sta om een klein bedrag te vragen, ook al heb ik de bijrijdster niet superhard nodig.

foetsie

Re: Vragen jullie een bijdrage van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:33

Ik ben zelf ook bijrijder. Ik betaal een maandelijkse bijdrage, de helft van de hoefsmid en ook zn jaarlijkse enting ( eigenaar vind het enten zelf niet nodig). Aangezien ik dit jaar weer aan de paarden 4 daagse deel wil nemen, heb ik hem wel moeten laten enten. Maarja, dan kan ie ook weer een jaar voort.
Verder volg ik ook prive les ( op eigen kosten) en mag ik hem ook mee nemen op vakantie ed.
Verder gebruik ik ook mn eigen spullen.
Ook heb ik nog een verzorgpaard. Hiervoor hoef ik niet te betalen, maar daar staat wel tegenover dat ik na het rijden haar 2 paarden voer en de mest uit de bak schep. Ook als ze op vakantie is, moet ik haar paarden verzorgen.
Ik denk als ik mn ene bijrijdpaard niet meer had, ik niet gauw weer voor een paard ga betalen.
Of het moet een erg leuk paard zijn waar een kleine bijdrage voor de kosten wordt gevraagd.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:41

Geloof me; als je in Friesland staat is het houden van paarden ook niet goedkoop... Ik heb er 7 en dat tikt er ook wel in; zowel qua tijd als qua onkosten. Ik vind niet dat dat iets met bijrijders te maken heeft; ik kies daar zelf voor. Ik heb er zelf ook veel plezier van als mij bijrijder fijin met mijn paard bezig is; daar geniet ik ook van en het geeft bovendien wat gezelligheid op stal!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:51

Ik zal niet zo snel meer betalen voor een bijrijdpaard. Heb het wel gedaan, maar paard had regelmatig ergens last van waardoor er niet kon worden gereden en nadat hij weer twee maanden ziek was geweest en er eindelijk weer gereden kon worden kwam z'n eigenaar ermee dat ze weer helemaal zelf wilde rijden...

Ik betaal nu niet voor de twee paarden die ik verzorg/rij, eigenaren zijn alleen maar blij met de hulp. Laten dat ook regelmatig merken . Wedstrijden betaal ik wel zelf, dat wil ik tenslotte zelf. Als ik diverse paarden kan rijden zonder te betalen, heb ik dus geen reden om wel voor een paard te betalen (tenzij er nu iemand met een leuk ZZ-licht paardje komt ).
Ik woon trouwens in de randstad en ben ook geen superruiter .

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:59

@ Yvonnelind: Niet zo miepen, 7 paarden, natuurlijk tikt dat aan

Voor mijn pony'tje betaal ik al snel 300 euro per maand, maar dan hoef ik ook geen stal uit te mesten, of zelf te voeren. Dat hoeft een bijrijdster dus ook niet!

Kortom: jullie hebben mij nog niet van gedachten kunnen veranderen

smit_ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:40

Ik vroeg voorheen niks maar daar ben ik echt klaar mee!! Ze komen niet opdagen, als het regent worden ze nat dus ik kom niet, Red ze het dan niet een dag zonder iemand? Ben het zat dus vraag nu een kleine bijdrage. Ze mogen er van alles mee en om hun geld doe ik het zeker niet. Ik ben er ontzettend mee geholpen omdat ik ivm een ongeluk al een half jaar niet heb kunnen rijden en dit ook nog wel een tijd kan duren. Ze hoeven niet te mesten alleen lekker poetsen en rijden. Dus wie bied zich aan??? Paard staat in midwoud

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:48

Ik rij ook 2 IJslanders bij en betaal hier helemaal niks voor. Ik rij zo'n 2 a 3 keer in de week. Ze staan gewoon bij die mensen thuis en betalen dus ook geen stallinggeld.
In jouw geval zou ik dus wel een bijdrage vragen. Het bedrag ligt er natuurlijk aan hoe vaak ze of hij dan komt rijden. Voor 2 a 3 keer in de week zou ik 60 euro vragen. Het paard blijft natuurlijk wel van jou, daarom zou ik niet meer vragen.

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:49

ik ben ook bijrijder/verzorgster.. ik betaal niets.. Maar help overal mee... longeren, rijden(van de 2 pony´s van haar dochtertje en af en toe 1van haar wedstrijdpaarden).. mest uit.. ga mee op concour... ik help haar en zij helpt mij

JoeyRosso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 12:11

ik woon in Delft en in de omgeving is het moeilijk een stal te vinden waar je je niet helemaal scheel betaalt, maar wel rijden kunt, vooral buitenrijden.

vooralsnog betaalt mijn verzorgstertje helemaal niets, want ze helpt ook met uitmesten. ze is er 5 keer per week en voornamelijk omdat ze het zo onwijs leuk vindt.

nu mijn paard naar een stal gaat, waar buitenrijden beter kan, wel gemest wordt en ook beter en vaker gevoerd, paarden buiten en binnen gezet worden enz... (heeeeeeeeerlijk alle tijd die ik naast mijn werk heb weer lekker alleen maar gewoon met paardje bezig zijn), ga ik toch voor de stalling iets minder betalen.

alleen komt er een pony bij. mijn paardje heeft vroeger samen gestaan met een pony en loopt nu nog steeds bij elke willekeurige pony de stal in. dat was al lang een idee, maar heb nu een stal gevonden waar ze echt samen kunnen wonen.

mijn verzorgstertje gaat vanaf dat moment mee betalen. zij mag alles doen met het ponietje, zo veel en vaak als ze wil. daarnaast geef ik haar 1 keer in de week les, soms twee keer, waardoor ze niet meer op de manege wil lessen en dus ook niks kwijt is aan paardrijden.

ik vind dit meer dan redelijk eigenlijk. toch? de bijdrage is nog niet vastgesteld. ik denk dat we rond de 80 euro gaan uitkomen (waar dus ook nog 6 lessen per maand bijzitten). haar ouders wilden eigenlijk een eigen pony voor haar kopen maar (volgens mijn verzorgstertje zelf) kunnen ze de stallingskosten in deze omgeving niet betalen.

nou, iedereen blij.... haar ouders, omdat ze min of meer een eigen pony heeft voor weinig geld en dolgelukkig is, ik omdat mijn droom eindelijk uitkomt en samen met mijn vriend buiten kan gaan rijden, mijn paardje omdat hij eindelijk weer zijn eigen vriendinnetje krijgt, de pony omdat waar ze nu staat niet blij is (vanwege omstandigheden waar haar huidige eigenaresse niets aan kan doen)....

conclusie: een bijdrage vragen vind ik echt niet vreemd. heeft inderdaad te maken met vraag en aanbod. nu mijn aanbod en verwachtingen anders zijn (niet meer hoeven mesten enzo), is ook mijn idee over een bijdrage anders. ze gaat overigens niet meebetalen in dierenartskosten, hoefsmid enz. dat vind ik niet nodig, het zijn en blijven mijn diertjes. mocht ze het zelf willen, is het een ander verhaal, maar ik zou het nooit van haar vragen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 12:24

Tjaldur schreef:
Ik rij ook 2 IJslanders bij en betaal hier helemaal niks voor. Ik rij zo'n 2 a 3 keer in de week. Ze staan gewoon bij die mensen thuis en betalen dus ook geen stallinggeld.
In jouw geval zou ik dus wel een bijdrage vragen. Het bedrag ligt er natuurlijk aan hoe vaak ze of hij dan komt rijden. Voor 2 a 3 keer in de week zou ik 60 euro vragen. Het paard blijft natuurlijk wel van jou, daarom zou ik niet meer vragen.

Eeeeehm, omdat een paard ''aan huis staat'' betekent dat niet dat er niet voor betaald hoeft te worden (bedenk even wat een paard jaarlijks kost aan onderhoud)... Lucky you (!) dat je helemaal niks hoeft te betalen

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 13:37

Ja dat weet ik ook wel en ze hebben ook echt een kapitaal geïnvesteerd. Als je ziet wat ze daar allemaal hebben gemaakt aan weides, rijbaan, stallen en paddocks. Ziet er allemaal heel goed uit. En dan nog kosten van dierenarts, hoefsmid etc. Maar ze zijn blij dat ik kom rijden en niet een 11jarige zoals die hier worden beschreven. En ik ben ook heel blij dat ik daar kan rijden. En het zijn ook niet de eerste de beste paarden. Eentje zou zo in de sportklasse kunnen meelopen.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:46

@ Misser: Daarom vind ik ook dat er bij een langdurige blessure iets aan de bijdrage gedaan moet worden.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:20

Ik heb een bijrijdster en die betaalt 50 euro per maand. Ze hoeft geen stallen uit te mesten, binnen/buiten zetten of te voeren. Ze heeft 2 vaste dagen per week en mag naar het bos, in de bak of alleen poetsen. Is haar eigen beslissing. Ik doe het niet vanwege tijdgebrek want rijd zelf best veel. Bij mij is het ook om financiele redenen. Ik kan mijn paard ook wel houden zonder bijrijdster trouwens. De kosten die buiten de stalling vallen betaal ik zelf: bekapper, extra muesli, wortels, DA, paardentandarts, tuigage etc. Ze heeft een eigen hoofdstel gekregen en ook mijn vzh zadel. Gekregen voor zolang ze op mijn paard rijdt dan.

Ik vind een bijdrage heel normaal. Het geeft een stok achter de deur qua komen maar voor niks gaat de zon op. Op een manege moet veel meer betaald worden en dan hebben ze iedere keer een ander paard. Nu kan er toch een band mee opgebouwd worden. Echter, ìk blijf wel de eigenaar met alle zeggenschap.
Bij een langdurige blessure kan de bijrijdster misschien een ander paard zoeken?

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:15

ik reed eerst op een stal waar ik mn paardje leasde. die stal is nu weg, en ik sta op de manege waar eerst ook die stal was. bij die mensen van die stal hoefde ik maar ong. de helft vna het stallingsgeld te betalen, wat ik bij de manege moet betalen, met da+hoefsmid inbegrepen etc. nu ik dus op de manege sta ben ik een flink stuk omhoog gegaan qua prijzen--> 230 euro stalling per maand, hoefsmid 1x in de 2 maanden ong., evt DA, verzekering, wormekuren enz. ik heb nu dus ook een bijrijder, en wij hebben de afspraak alle kosten delen; stalling, hoefsmid evt da etc. alleen als iemand iets kapot maakt ofzo, zelf betalen, net als waneer je n nieuw dekje wil, want alles zit er bij mij in principe al bij...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:49

Als...... (en dat zal echt niet meer gauw gebeuren) er hier een bijrijder zou komen, dan ook niet meer voor niets,

ik heb de paarden direkt aan huis staan, hoorde hier al een aantallen malen voorbijkomen, dan is het toch niet zo duur, laat me niet lachen, wie gaat er werken voor de hypotheek, onderhoud land, stallen, afrastering etc?

toen ik de paarden nog niet thuis had staan, waren die kosten ook een heel stuk lager, dus dat zie ik persoonlijk wel anders,

en dan, ik onderhoud geen paard meer voor het plezier voor iemand anders, ik neem tenminste aan dat je voor je plezier rijdt, als ik er zelf niet meer naar behoren voor kon zorgen door tijdgebrek of ziekte, dan was het mischien anders, maar tegenwoordig zou ik dan evt. het paard eerder verkopen (aan een goeie baas)

In de tijd dat ik een (gratis) bijrijder had, heb ik daar alleen maar ellende, en stank voor dank voor gehad, en als ik mijn (4) paarden nu bekijk, geloof ik toch echt wel dat ze heel tevreden zijn met hun leventje, lekker alle dagen op de wei, en af en toe een keertje lekker ontspannen het bos in, ik geloof niet dat mijn beesten het er slechter mee hebben, dat ze weinig gereden worden, aandacht krijgen ze genoeg, ik ben zo even buiten geweest, geborsteld worden ze ook,
ze komen wat betreft verzorging niets te kort, waarom dan gratis een bijrijder op mijn paard laten rijden?

Als een vriend/ vriendin meegaat rijden, vind ik dat wel weer heel wat anders, dan doe je dat omdat je het zelf gezellig vind

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:48

Ik vraag tegenwoordig geen bijdrage meer voor het verzorgen/bijrijden van mijn paard. Ik heb 2 keer een minder fijne ervaring gehad met betalende bijrijders. Of ze kunnen uiteindelijk toch niet betalen of ze stoppen er na een maand al mee. En nog erger, ze gaan veel eisen stellen..

De meiden die geen bijdrage hoefden te betalen gingen veel netter met mijn paard om, hadden een groter verantwoordelijkheidsgevoel en deden beter hun best op de verzorging in plaats van op het rijden alleen..

Mijn ervaring is dat betalende meiden eerder de stal vies achterlaten, maar wel je paard goed nat hebben gereden. Zij hebben veel meer de intstelling van "wel de lusten, maar niet te lasten" omdat zij immers betalen. Vervolgens haal je de volgende dag 5 kruiwagens stront uit je stal.

Voor mij dus geen betalende meiden meer. Het ging er mij om dat ik ook een paar dagen in de week thuis kon zijn en ik wist dat mijn paard op die dagen goed verzorgd werd. Nu ben ik met mijn verzorgster uitermate tevreden, maar helaas gaat mijn paard 15 april naar de weidegang en dat is te ver voor haar.

Ik wil graag iemand die er echt plezier in heeft mijn paard te verzorgen, niet iemand die graag betaalt om te rijden. Aandacht voor mijn paard vind ik belangrijker als dat ze elke dag gereden wordt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 15:06

Dat vroeg ik me idd ook af. Als ik zou betalen voor een paard, zou ik echt zoiets hebben van 'Niet zeuren, je hebt je geld gehad voor het paard dus het is dan ook jouw zorg als ik een dag niet kom.' Bij gratis of betaald zit er toch meer een stukje wederzijdse erkentelijkheid.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 15:39

Ik heb sinds kort een nieuw bijrijdpaard waar ik een bijdrage voor betaal die eigenlijk meer is dan ik zou willen betalen. Baal achteraf eigenlijk best wel dat ik daarmee accoord ben gegaan.
Met mijn vorige bijrijdpaard had ik wel les maar reed ik daarnaast ook nog op de manege op een manegepaard. Dat zit er nu niet meer in.

Vind nu eigenlijk ook dat ik meer te vertellen moet hebben over het paard dan bij mijn vorige verzorgpaard wat gratis was.

Aan de andere kant een eigen paard zou mij nog veel meer kosten en ik heb nu wel een leuk betrouwbaar paard tot mijn beschikking dat echt bij mij past aangezien ik niet echt een held ben op moeilijke paarden. Bovendien staat hij op een stal met binnenbak die goed door mij te bereiken is zonder ver te hoeven reizen en dat is qua tijd en met slecht weer ook wel fijn.

Overigens vind ik het fijner om een vaste bijdrage per maand te betalen dan bijvoorbeeld af en toe iets voor het paard te kopen in de vorm van een dekje, zak voer of wormenspuit of zo.

Vast bedrag schept meer duidelijkheid anders zit je altijd met de vraag of je de eigenaar vind dat je te weinig of te veel bijdraagt
en krijg je eerder ruzie.

Heb ook mijn eigen spullen voor het paard. Lees hier dat mensen vinden dat ze een bijdrage moeten vragen omdat hun spullen dan extra slijten. Vind ik onzin dan heb ik liever mijn eigen spullen kan ik net zo zuinig of slordig mee omgaan als ik zelf wil.

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 15:41

Ik betaal 15 euro per maand, ik verzorg en rijd het paardje in het weekend. Eerst was het 30 euro maar aangezien ik ook een shetlander moet onderhouden enz.. en ik ook pas 14 ben en alleen op zaterdag werk was dat een beetje veel ik hield niks meer over voor uitgaan enz!