Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
_robijn_ schreef:Verder zit je hier met een scheve denkwijze.Denk je niet dat TS' verzorgpaard liever vet zou hebben dan spieren?Zet dat paard op stal,niet meer rijden.
Ga dan naar die bewuste DA en ga je mening es zeggen!
Volgens mij is het jullie 2 gewoon om het rijden te doen.Dat paard hoeft niet perse krachtvoer
ten eerste ...mijn mening! ik leg het blijbaar nie goed uit6...dus sorry voor de mensen die mijn mening nie begrepe...
en ten 2 e hoe kom je er bij dat wij 2 het alleen voor het rijden doen ...
mijn vz paard is pas 2 ...dus banketstaaf niet uit je nek waarvan jij niks weet!!!!!
maar dan nog 1 keer ik doe mijn vp nie om op te rijden kelly-ann ok nie en mis_J ok niet .. trouwens mijn paard is al aangemom en
ik moet allen van de stal baas meer lopen maarja het is mijn vz paarrd zeggen mijn ouders dus ik mag niet elkke dag meestal om de dag...Hollybolly schreef:net als ik, ik probeer het allemaal voor kellyann op te nemen, maar ze blijven er maar gewoon overheen walsen, wat we ook zeggen, er blijft maar gezeurd worden over dat ze niet zonder toestemming van de eigenlaar mag voeren, en over penny dit, penny dat enzovoort, nu ga ik zelf dus ook offtopic, maar er zijn weer mensen die niet snappen wat aan dit topic off topic is.
@misz_J ik ben het met je eens, maar wat we ook zeggen het helpt niet dus ik ga aan dit topic niet nog meer worden vuil maken.
Esther schreef:Mijn paard (kwpn-er) die ook ongeveer 4 keer per week wordt gereden (en wel iets meer dan een rondje stappen en draven rond de dijk) krijgt de hele dag onbeperkt hooi en gras en per dag nog geen kilo krachtvoer. Hij is mooi op gewicht en fit zat.
Als je een paard dikker wil hebben kun je het beste zorgen dat hij de hele dag hooi/ruwvoer tot zijn beschikking heeft! Door brok krijgen ze inderdaad alleen maar meer energie wat ze er dan uit gaan rennen in de wei (als ze daar al komen) of ze vreten zich zo op in de stal uit frustratie dat ze er dan dus juist van afvallen!
De spijsvertering van een paard is erop gericht dat ze de hele dag door kunnen eten en niet op een paar keer per dag veel voer in een keer.
Ik vind het heel onverstandig om krachtvoer bij te voeren (ik vind 4 kilo ook al veel en veel te veel), het risico dat een paard bevangen raakt of koliek krijgt is mij te groot. En wie is er dan verantwoordelijk en kan de kosten betalen van de VA? En daarbij het risico om het paard helemaal te verliezen! Nog meer krachtvoer geven is een voorbeeld van je paard doodknuffelen!
Ik snap dat het goede voor hebt met he vp, verdiep je dan ook in het wezen paard en wat zo'n dier nodig heeft. Jij leeft toch ook niet de hele dag op snoep, chips en patat omdat jij dat het lekkerste vind? Je zult het ongetwijfeld een hele tijd overleven, je gezondheid zal er echter wel onder lijden.
monsera schreef:Misz_J schreef:En inderdaad, dit is een forum.. waarom worden er dan geen tips gegeven als erom gevraagd word en niet meteen van iet bijvoeren, ik zouje allang de deur geweze hebben en dergelijke.. dat is toch niet waar om gevraagd word..?
Wij zijn allemaal bezorgt om het paard en daarom geven we deze adviezen.Jullie kunnen wel denken dat we tegen jullie zijn maar we willen het beste voor het paard.Als een paard dun is moet hij meer hooi/kuil hebben.Een klein beetje slobber zal echt niets helpen voor het paard.Verder ben ik het totaal eens met de anderen dat je nooit een paard moet gaan bijvoeren wat niet van jou is.Nu las ik net dat ze het paard wel bij mag voeren maar doe het dan ook goed.En geef niet alleen je eigen verzorg paard iets extra's er staan nog meer paarden te verhongeren als ik jullie moet begrijpen.De eigenaar kan nog zo willen dat het paard spieren krijgt als hij hem niet genoeg voert zal het paard die nooit krijgen.Hij zal nu al het voer dat hij krijgt omzetten in energie om te groeien en om warm te blijven dan is er niets eer over voor de spieren.verder zal een paard niet spieren krijgen door een rondje om te rijden en hem dan een beetje slobber bij te voeren.Ik zou zelf helemaal nooit op een mager paard gaan rijden die kan zijn energie wel voor wat anders gebruiken.Het is niet zielig om op een paard te rijden maar wel op een mager paard.
Verder las ik dat jij een veulen hebt staand daar je weet toch wel dat die de hele dag door onbeperkt hooi/kuil moeten eten en dat die niet genoeg hebben aan 2/3 plukjes per dag.Dan krijgt je paard/pony later veel problemen door een eventueele groeiachterstand.
ma_rie_tje schreef:onbeperkt hooi geven, of arm kuil.
daarkom je een hoop verder mee dan met krachtvoer.
Van krachtvoer wordt ze niet dik, maarkrijgt ze juist meer energie en verbrand ze dus ook weer meer.
Veel hooi of kuil voeren, probeer dat elke dag te doen!! en een klein beetje krachtvoer.
Mijn paard wordt elke dag bereden (ongeveer 1 uur tot 1,5 uur) en krijgt 1 tot 1,5 kilo BASIS brok per dag.
Daarnaast wel zo onwijs veel arm kuilgras dat hij de heledag te eten heeft.