paard verkocht, kopers willen paard na 4 weken terugbrengen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne85

Re: paard verkocht, kopers willen paard na 4 weken terugbren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:15

Das niet zo leuke situatie waar je in zit joh.
Het is inderdaad heel erg jammer dat het niet klikt tussen 'je' paard en die mensen.
Ik heb zo'n soort situatie ook meegemaakt met een vriendin van me en haar paard. De mensen die haar paard hadden gekocht waren er niet tevreden mee en wouden haar terug brenegen. Mijn vriendin had juist haar paard verkocht omdat ze financieel niet zo ruim zat en kon haar dan ook niet terug kopen :S
De kopers van het paard hadden geen poot om op te staan want hun hadden het paard ook niet laten keuren (niet dat er iets met haar aan de hand was, maar volgens hun wel)

Mijn vriendin zat er heel erg mee, maar besloot voor haarzelf niet meer naar 'haar' paardje toe te gaan, en haar te herinneren zoals ze bij haar was, en dat doet ze nog steeds.

Veel succes!

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 15:05

Yommie schreef:
Karl66.dat zegt dus ook mijn advocaat ,dat hun een onderzoeksplicht hebben,en ik een meldings plicht....
en er staat niets op papier...niet van de proeftijd niets..
en ik had alleen monderling gezegt dat ze als ze niet zou kunnen wennen na een week ,ze haar terug konden brengen...
ze melden alleen aan mij 2 weken geleden dat ze overkruist galopeerde....nu las ik in een brief van hun dierenarts dat ze na een paar dagen verzet bood...daar hebben ze tegen mij niets over gezegt...
en dat het paard nu ongeschikt is als sportpaard...hun hebben haar als recreatie paard gekocht naar mijn weten...ze heeft wel M gelopen..maar dat is al een aantal jaren terug...
En weet je wat het ook is ,het gaat die mensen alleen maar om het rijden,want nu word ze afgedankt als oud vuil...en niemand weet niet eens waarom ze opeens kreupel loop op 3 benen:(
Dus ik heb weer een keuring voorgestelt,en hopelijk nu wel 1 met een uitslag:)
En er zijn genoeg mensen die kunnen getuigen dat het paard absoluut niet kreupel liep toen ze haar kwamen ophalen..maar goed dat hebben die mensen zelf ook wel gezien lijkt me....

Als de proeftijd niet op papier staat, dan kan dat een probleem worden. Maar ik weet niet of daar dan een wettelijke standaardtermijn voor staat.

Wat wel weer in jouw voordeel kan zijn is dat het paard bij hun een hernia heeft opgelopen en ze dus niet redelijkerwijs van jou kunnen verwachten dat jij hem met alle bijkomende kosten terugneemt.

van een paard dat al een aantal jaren niet meer in de sport uitgebracht is, mag je redelijkerwijs verwachten dat het als recreatiepaard verkocht is, tenzij zij kunnen aantonen dat het paard als sportpaard verkocht is.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:19

nou ik heb net bericht gekregen wat het paard nu heeft :

er is sprake van cornage in zeer ernstige mate en dat er sprake is van sesamoidose van het linker voorbeen...

---------------------------------------------------------------------------
wat dat is ..geen idee ,maar hoop dat het te genezen is..
maar ja morgen maar eerst me dierenarts bellen...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:20

Cornage.
Maar dat hoor je dan toch al als je het paard probeert?

Frozen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:22

Nou ik heb niets gehoord,ook niet toen ik er zelf wel eens op ree..maar ja een arts zal het wel weten denk...
maar cornage kun je ook wel opzoeken op internet wat het is..maar sesamoidose van het linker voorbeen?? ik heb geen idee

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:23

Nee, daar heb ik ook nog nooit gehoord.
Maar als het echt zware cornage is dan hoor je dat geloof me.
Ik ken een paard met lichte cornage en als die hard aan het werk was kon je hem horen.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:26

Wat een verhaal. Heel vervelend.

Je hebt alle mailtjes hopelijk bewaard, en de sms-jes ook? dan staat daarin dat het ook goed ging. Enne in 4 weken tijd kun je een paard flink verkl*ten.... Heb je geen contract gemaakt? Is het aantoonbaar dat het paard voorheen al rugklachten had? Hebben ze een passend zadel overgenomen? Is er een keuring gedaan voor de aankoop? Kortom volgens mij hoef je niet zo bang te zijn dat je geen standpunt kunt innemen juridisch. Emotioneel gezien en richting het paard is het wat anders, hoe ver kun je gaan. Misschien terugnemen voor de helft van het geld? Zelf zou ik er niet aan beginnen. De verantwoordelijkheid ligt nu bij de koper.

Heel veel succes!

Frozen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:36

die veearts heeft al verklaart dat het paard het al had toen ze haar kochten,dus dan als het een rechtzaak word..winnen ze het denk ik..
maar mij gaat het er om wat nu verder?
kan er ooit nog op gereden worden?zal het genezen?
ik heb niets gemaakt ,geen contact,en het zadel had ik er bij verkocht,dus ik neem aan dat het daar niet ana heeft gelegen...
er is ook geen keuring aankoop geweest..
maarja weet je het kan me eigelijk geen moer meer schelen,ik had het paard verkocht omdat ik er niet zo veel mee deed...als ze nu rust moet hebben,of er nooit meer op gereden worden,dan hou ik haar gewoon...

het is trouwens sesamodoise...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:39

Maar als hij dat had dan had je dat moeten horen toch?
Ik zou echt eens een DA opbellen met de vraag of je dat dan van te voren niet had gehoord.
Want als cornage paarden gaan werken dan hoor dat..

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:41

Cornage

Cornage is een verlamming van een of beide stembanden. De stembanden liggen in het begin van de luchtpijp. Ze kunnen de luchtpijp afsluiten, iets wat bijvoorbeeld gebeurt bij het inslikken van voedsel. Als dit niet zou gebeuren zou de kans van het zich verslikken (eten of speeksel in de luchtpijp) toenemen.

Bij in- en uitademing worden de stembanden zo ver mogelijk opengetrokken en zijn als een V in het strottenhoofd te zien. Raakt een stemband verlamd (de linker het vaakst) dan kan hij niet meer sluiten en ook niet meer helemaal gaan openstaan. Het gevolg is dat de stemband bij snel langsstromende lucht gaat trillen. Dit gebeurt vooral bij heftige inademing. Er is dan een hoogtonig geluid te horen.dit haal ik van de site:http://www.keerhoeve.nl/cornage.htm

Mistic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:51

Ik las laatst op een duitse internet site dat sesamoidose kan optreden binnen 4 weken door verkeerde training. Misschien handig om daar eens naar te vragen bij iemand die er verstand van heeft. Het zou kunnen betekenen dat het pas na de verkoop is opgetreden.

In ieder geval heel erg veel succes en sterkte hiermee.

Frozen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:56

ik vind het ook heel erg vaag ,maar ja ik ga er verder nietmoeilijk over doen..ik heb alleen het paard er mee..en ze willen graag van der af als ik hun mailtjes lees..
dus dan is ze beter af bij mij,waar ze straks weer de hele dag kan lopen grazen met der 2 dochters
En ik spreek mijn dierenarts morgen wel,die kan misschien meer vertellen wat het precies is,en of het te genezen is etc:)
ik hoop alleen niet dat ze er pijn aan heeft ofzo:(

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:59

Nou ook al neem je haar terug zou ik wel de gang van zaken even aanvechten.
straks krijgt je paard de naam van afgekeurd paard terwijl ze dat niet eens is.

Frozen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:04

Ach ik wilden voor haar een iets beter leven geven kwa rijden...
want zelf vind ik het heel leuk om ze te verzorgen,dan dat ik er op kan rijden,heb ook nog een draver..daar rij ik al ruim een jaar niet op,omdat ze heel raar aan huppeld zo af en toe..ze is ingereden toen ze 2 en een half was..
maar toch ik zal haar nooit verkopen,al is ze nu bijna 4...
en net wat ik al zei,als die mensen er zo graag vanaf willen ,en ze zouden haar MOETEN houden,das ook niets voor het paard.....misichien beland ze dan wel bij de slacht:(
en dat alleen om dat k@t geld:(

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:07

ja, maar persoonlijk handelen die mensen niet faire als het niet waar blijkt te zijn.
En ik vind dat je daar iemand op moet wijzen en ze er niet makkelijk vanaf moeten laten komen.
Want anders flikken ze het zo weer bij een ander als het paard na een maand toch niet bevalt.
Je kunt het paard dan wel terug nemen!

Frozen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:09

het is gewoon zo dat als jeje paard verkoopt,en ze ontdekken een gebrek,dan zijn er een aantal zaaken waar ze je dan verplichten om het paard terug te nemen...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:11

Ja als het een bewezen gebrek is die hij al had voor de verkoop.
ik zou de foto's zeker laten zien aan mijn eigen DA.
Keurt hij haar goed kun je je paard nog steeds terug kopen.
Je kan misschien zelfs je paard voor minder terug kopen.
En als je wel het volle pond betaald kan je ze wel ff met de neus op de feiten drukken.

Frozen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:26

die arts die haar heeft gekeurt verklaart ook dat ze dat gebrek al had toen die mensen haar kochten...
en dan kan ik wel zeggen van bewijs het maar...maar wat dan?
het word een getouwtrek dan...en misschien nog meer kosten,die ik dan liever aan haar besteed...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:33

alleen foto's die hun hebben gemaakt en waar JIJ dus recht op hebt voor een secend opinion laten zien aan jou eigen DA kost je de kop niet hoor!
Uit eindelijk kan het je zelfs geld schelen.

Frozen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:37

ze zouden mijn die foto's etc morgen opsturen,dus dan kan ik ze vrijdag aan mijn eigen dierenarts laten zien:)

want ze hebben een dvd van een laryngoscopy gemaakt en een cdrom met rontgenfoto's
zodra ze daarvan kopieen hebben gemaakt .zou ik ze krijgen...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:38

Ja das heel verstandig.
Zoveel kost dat niet.
En dan kan je DA meteen zeggen (als het dus wel zo is)
Wat je kan verwachten en hoever je kan gaan.
Al ga je niet rijden.
Dan weet je toch een beetje meer.

Frozen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:42

ja precies,maar hoop wel dat het verder voor het paard goed uitpakt,,,
maar ja dat hoor ik morgen wel:)
hoe is het eigelijk met de TO SuperQuinta? hoest daar mee?

SuperQuinta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 22:09

nou eerlijk gezegd rustig....

we hebben sindsdien niets meer gehoord,
dus aan de ene kant ben je hartstikke nieuwsgierig en wil je weten hoe het met het paardje gaat..
maar ja na de dreigementen over een advocaat denk je ook 'geen goed goed nieuws'..
we kijken wel elke dag uit naar de post of er geen brief van de advocaat bij zit..

Frozen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:57

nou das wel goed nieuws:)

het paard waar ik het over had,die komt morgen terug, ik heb geen in dat getouwtrek,,die mensen willen van der af...dus brengen ze haar maar terug:)

Frozen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:07

en zeg nu zelf ze is leuk:P

Afbeelding